آشنایی با خانه طباطبایی ها، عروس خانه های ایران


			
		آشنایی با خانه طباطبایی ها، عروس خانه های ایران
0
تاریخچه خانه طباطبایی ها   شاهکارهای هنري بسياري در سراسر ایران وجود دارند....



تاریخچه خانه طباطبایی ها

 

شاهکارهای هنري بسياري در سراسر ایران وجود دارند. سازه هایی تاریخی که علم و هنر معماري را به نمایش گذاشته اند. امروز قصد داریم شما را با یکی از این شاهکارهای تاریخی و هنري زیبا به نام خانه طباطبایی ها اشنا کنیم. درصورتی که به کاشان بروید و این خانه را نبینید به جرأت به شما می گوییم که نیمی از زيبايي کاشان را از قلم انداخته اید.
خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها

تصاویری از داخل خانه طباطبایی ها

 

تاریخچه خانه طباطبایی ها:
خانه طباطبایی ها یکی از خانه های تاریخی و زیبای شهر کاشان است که در نیمهٔ دوم سده ۱۳ هجری توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشان در محله سلطان امیر احمد احداث شده است.

معمار سازندهٔ آن استاد علی مریم کاشانی و گچ بری ها و نقاشی های آن به وسیلهٔ شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی، و زیر نظر وی انجام شده است. این خانه ی زیبا به عروس خانه های ایران مشهور است.

خانه طباطبایی در کاشان، مساحتی برابر ۴۷۳۰ متر مربع دارد. سبک معماري خاص آن و استفاده از طاق ها، ستون ها، تزئینات زیبا و دلنشین، در کنار گچبری های چشم نواز باعث مشهور شدن آن بعنوان یکی از بهترین مکان های کاشان که ارزش دیدن دارد، شده است.

 

خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها

خیاط خانه طباطبایی ها

 
در ابتدای هشتی منزل، ۲۰ پله وجود داد رکه باید از انها پائین بروید تا به حیاط منزل برسید، پس از گذر از این ۲۰ پله وارد حیاط عظیم و دلنشین خانه که با استخر بزرگ و زيبايي تزیین شده است، میرسید . در ۲ طرف این حوض بزرگ هم شش باغچه ی هشت ضلعی سرسبز به چشم می خورد که سبب زیباتر شدن حیاط شده است.

قسمت بیرونی منزل شامل اتاق شاه نشین در مرکز بهمراه نورگیر های زیبا و پنجره هایی مشبک و رنگارنگ میباشد ، پنجره های کناری در این بخش بصورت دوجداره بوده و عمودی باز و بسته میشوند . در این اتاق تزئینات بسیار جالبی به چشم می خورد، تزئینات نقاشی و آیینه کاری و گچ بری های جالب از جمله پنجره های مشبک گچی که مانند پارچه توری ظریفی بنظر میرسد . در طرفین اتاق شاه نشین خانه طباطبایی ها اتاق های گوشواره ای قرار گرفته، و در جلوی این اتاق هم ایوان با آیینه کاری و گچ بری های بي‌نظيری به چشم می خورد.

 

خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها

عکس هایی از خانه طباطبایی ها

 
درون این خانه اتاق های زيادي وجود دارد که در اتاق مرکز یآن، سک سرداب بزرگ دارد که به علت نوع معماري خاصی که دارد، در فصل گرما ۱۵ درجه تفاوت دما با درون و خارج آن دارد.

آب مصرفی منزل هم به وسیله قنات های دولت آبادی و نصرآبادی تأمين میشده است.

این خانه تاریخی طباطبایی ها بعد از گذشت سالها توسط هیأت امنایِ بازسازی و احیای ابنیه تاریخی کاشان، از صاحبان آن خريداري گردید. این بنا در سال های 1373 تا 1376 با همکاري شهرداری و ميراث فرهنگي کاشان و با حمایت مسئولان وقت وزارت معادن و فلزات مورد بازسازی قرار گرفت و بر اساس نقشه اصلی بازسازی گردید.

خانه تاریخی طباطبایی ها با شماره ثبت 1504 در فهرست اثرهای ملي ایران به ثبت رسیده است و تحت نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می شود.

 

خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها

زیبایی های خانه طباطبایی ها

 
آدرس خانه طباطبایی ها:
اصفهان، کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد، جنب امامزاده امیراحمد

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow