آشنایی با دیدنی های استان مازندران


			
		آشنایی با دیدنی های استان مازندران
0
 مازندران، استان سرسبز و چشم‌ نواز شمال ایران   استان مازندران یکی از سرسبز ...



 مازندران، استان سرسبز و چشم‌ نواز شمال ایران

 

استان مازندران یکی از سرسبز ترین قطب های گردشگری در شمال ایران است. استان مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از 16 شهرستان زیبا و دیدنی تشکیل شده است.

استان مازندران
استان مازندران یکی از سرسبزترین و چشم نوازترین استان های شمالی کشور که در قسمت جنوبی نوار ساحلی دریای خزر واقع شده است. این استان با طبیعت بکر و بینظیر خود به نگین سبز تاج پادشاهی ایران شناخته شده و سرشار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بوده و دارای آب و هوای معتدل است. افراد بسیاری هر ساله از سرتاسر کشور و جهان برای گذراندن اوقات فراغت و دیدن جاذبه های گردشگری بیشمار استان زیبای مازندران راهی نواحی شمالی کشور شده و تجربه یک سفر به یادمانی را در ذهن خود ثبت خواهند کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی و شناخت مازندران، جاذبه های گردشگری و دیدنی این استان زیبا را برای شما عزیزان نامبرده تا شاید بدینوسیله شما را در برنامه ریزی برای یک سفر راحت و به یادمانی کمک کرده باشیم.


موقعیت استان مازندران در ایران
مازندران سرسبز و زیبا از حدود 338 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار بوده و وجود دیدنی هایی نظیر دریای خزر، دامنه‌ های جنگلی و کوهستانی، رودخانه‌ های پرآب، چشمه ‌های آب ‌معدنی پرشمار، آبشارها، غارها و بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی و... بخشی از جاذبه های گردشگری این استان را تشکیل می دهند.

  

مازندران,مکاهای دیدنی استان مازندران,جاهای دیدنی مازندران

 موقعیت استان مازندران در نقشه ایران


استان سرسبز مازندران با مرکزیت شهر ساری در شمال کشور ایران واقع شده و با استان های گلستان، گیلان به ترتیب از غرب و شرق و همچنین با استان های سمنان، تهران و قزوین از جنوب همسایه و هم مرز می باشد. قسمت شمالی این استان نیز، دریای زیبای خزر قرار گرفته است. استان مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از 16 شهرستان به نام های ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، رامسر ، قائم شهر، گلوگاه، نکا، محمود آباد، نور، جویبار و نوشهر تشکیل شده است.


معرفی مسیرهای دسترسی به استان مازندران
در این قسمت به معرفی مسیرهای زمینی و هوایی به منظور دسترسی و ارتباط با استان سرسبز و شمالی مازندران خواهیم پرداخت :
- مسیرهای زمینی مازندران :
مسیرهای جاده این استان از شهر تهران به مقصد مازندران را می توان در 3 دسته مسیر تقسیم بندی کرد:


مسیر شماره 1 برای رسیدن به مازندران:
برای سفر به مقصد مازندران، شما میتوانید از اتوبان بسیج در قسمت شرقی شهر تهران به سوی آبعلی و جاده دماوند حرکت کرده و پس از عبور از شهرهای پردیس، رودهن و بومهن به یک مسیر دو راهه خواهید رسید؛ با انتخاب مسیر سمت راست می توانید از آنجا ابتدا به سوی شهرهای دماوند حرکت کرده و پس از طی مسیر زیبای جاده فیروز کوه به شهر زیبای قائمشهر در استان مازندران برسید. با ادامه مسیر شما می توانید از مسیر سمت راست قائم شهر به سوی شهر ساری یا استان گلستان و از مسیر سمت چپ نیز به سوی بابل، بابلسر و محمود آباد حرکت کرده و از دیدنی های طول مسیر سفر خود در استان مازندران لذت ببرید.

 

مازندران,جاهای دیدنی مازندران,مکاهای دیدنی استان مازندران

 تنگه واشی در  استان مازندران


از جمله جاذبه های دیدنی و گردشگری در طول مسیر 1 به مقصد استان مازندران می توان از روستای جلیزجند، روستای بادرود ، آبشار ساواشی و تنگه واشیدر مسیر شهرهای دماوند و فیروزکوه و ادامه مسیر از پل شگرف ورسک در روستای ورسک، کلیسای کوچکی در کنار جاده دیدن نمائید. همچنین مسیر سرسبز و زیبای سوادکوه، آلادشت و پل سفید بخش دیگری از جاذبه های دیدنی و گردشگری این مسیر را تشکیل می دهد.


مسیر شماره 2 برای رسیدن به مازندران:
نزدیکترین مسیر برای رسیدن به کشور از شهر تهران، جاده هراز می باشد. بنابراین اگر شما در طول سفر خود به استان سرسبز مازندران بعد از آن جاده دو طرفه به سمت چپ حرکت کنید؛ به امام زاده هاشم و جاده هراز خواهید رسید. بعد از عبور کردن از امامزاده هاشم در بلندترین نقطه جاده قرار خواهید گرفت که ادامه مسیر بعد از آن به صورت سرازیری بوده و شاهد تماشای چشم‌انداز زیبای قله رفیع دماوند خواهید بود. در نهایت با اتمام جاده پر پیچ و خم هراز به شهر آمل استان مازندران که در فاصله 200 کیلومتری از تهران قرار گرفته؛ خواهید رسید. در نهایت با ادامه مسیر از آمل می توانید به سوی محمودآباد به عنوان نخستین شهر ساحلی و توریستی مازندران حرکت کرده و در امتداد مسیر جاده محمود آباد با انتخاب مسیر سمت راست به بابلسر و بابلو از مسیر سمت چپ به شهرهای نور، نوشهر و چالوس خواهید رسید.

 

مازندران,وضعیت آب و هوا مازندران,جاذبه های گردشگری مازندران

 مازندران – مسیر جاده هراز به سوی آمل


مسیر شماره 3 برای رسیدن به مازندران:
یکی دیگر از مسیرهای زمینی برای رسیدن به استان مازندران از شهر تهران، مسیر تهران به کرج و سپس انتخاب جاده چالوس می باشد. یکی از زیباترین جاده های کشور به مسافت حدود ۲۱۳ کیلومتر که در طول مسیر خود به مقصد شهر چالوس و سپس نمک‌آبرود، تنکابن و رامسر استان مازندران، از سفره خانه های بسیاری برای استراحت مسافران برخوردار است. شما نرسیده به شهر چالوس می توانید از شهر مرزن آباد در طول جاده، مسیر خود را به سمت چپ منحرف کرده و در نهایت شاهد زیبایی های شهر کلاردشت باشید.

 

مازندران,شهرهای مازندران,جاذبه های گردشگری مازندران

مازندران – جاده سرسبز و دیدنی چالوس

 

- مسیر هوایی و راه آهن مازندران :
در هر یک از شهرهای مختلف استان مازندران نظیر ساری، نوشهر، بیشه کلا بابلسر و رامسر 4 فرودگاه وجود دارد که سایر نقاط کشور می توانند از طریق این مسیرهایی با استان مازندران ارتباط برقرار کنند. همچنین راه شمال کشور که یکی از انشعابات اصلی راه آهن سراسری می باشد با عبور از استان مازندران، شهرهای مختلف این استان را در طول مسیر خود با یکدیگر ارتباط می دهد.

 

مازندران,شهرهای مازندران,جاذبه های دیدنی مازندران

  مازندران - خط راه آهن استانهای شمالی

 

سوغات استان سرسبز مازندران
شما در هر یک از شهرهای زیبا و دیدنی این استان علاوه بر دیدن جاذبه های گردشگری می توانید سوغاتی هایی نظیر روسری و لباس‌های ابریشمی، نمد و محصولات‌ حصیری و چوبی و ... را برای خود و یا نزدیکانتان خریداری کنید. این محصولات حاصل هنر دست مردم بومی این منطقه بوده و معمولا در بازارهای محلی و قسمت‌های ورودی و خروجی‌ شهرهای این استان با ایجاد مناظری جالب برای فروش به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می شوند.

 

آشنایی با شهر ساری در استان زیبای مازندران
ساری به عنوان مرکز استان مازندران و یکی از کهن ترین شهرهای قدیمی ایران در خطه شمال کشور از اماکن دیدنی و گردشگری بسیاری برخوردار بوده که به همراه  مردم مهمان نواز و مراکز اقامتی - تجاری خود، اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

 

 

جاذبه های دیدنی مازندران,مازندران,شهرهای مازندران

 شهر ساری مرکز استان مازندارن

 

جاذبه های گردشگری استان مازندران - شهر ساری
از جمله مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری در این استان می توان به موارد زیر اشاره کرد :


سد سلیمانیه: سدی بزرگ، زیبا با فضایی دلپذیر در اطراف آن به عنوان یکی از چشم اندازهای استان مازندران شناخته شده و در سال 1379 ساخته شده است. در اطراف این سد، امکانات رفاهی - تفریحی مناسبی را  برای اقامت مسافران و گردش روی آب توسط بخش خصوصی فراهم شده که می توان از  قایقرانی و اسکی، متل، رستوران ، سرویس بهداشتی و... نام برد.  این سد در فاصله 45 کیلومتری از جنوب شهر ساری و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده است. همچنین از دیگ جاذبه های روستاهای اطراف ساری می توان به برج رسکت در روستای رسکت و برج لالیم اشاره کرد.


چشمه های باداب سورت :یکی از منظره های طبیعی بکر و خارق العاده استان مازندران، چشمه های زلال و متنوع  باداب سورت در بخش چهاردانگه شهر ساری می باشد. آب و هوای این منطقه حیرت انگیز بوده و دیگر از هوای شرجی و گرمای طاقت فرسا تابستان خبری نیست. چهاردانگه منطقه ای است که در آنجا شاهد به هم رسیدن کوه و جنگل های سرسبز شمالی خواهیم بود و طبیعت آن نیز با چشمه‌های آب سرد و گرمی که از دل کوه های این منطقه می جوشد؛ خود را نشان می دهد. محلی های این منطقه، این چشمه های سورت را باداب نامیده و علت این انتخاب این عنوان، آب گازدار و با خاصیت درمانی برای برخی از بیماری ها است.


ساحل خزر آباد یا فرح آباد:مجموعه زیبا و تاریخی فرح آباد با داشتن یک مسجد و ديوارهای برجای‌مانده از يک کاخ سلطنتی از دوران شاه عباس صفوی به عنوان یکی از تفرجگاه های ساحلی شاهان صفوی در آن دوران شناخته می شود. این مجموعه ساحلی در ورودی خزر آباد یعنی فاصله 28 کیلومتری از شمال ساری قرار گرفته و از جاذبه های دیدنی این شهر در استان مازندران به شمار می آید.

 

سوغات مازندران,مازندران,شهرهای مازندران

مازندران – جاذبه های گردشگری شهر ساری


از دیگر مناطق گردشگری شهر ساری در استان مازندران می توان به موارد زیر اشاره کرد :
پناهگاه حیات وحش دشت ناز، دو دانگه و چهاردانگه
پناهگاه حیات وحش سمسکنده
حمام وزيری
امام ‌زاده عباس
پارک جنگلی شهيد زارع
برج رسکت
آب‌ انبار ميرزا مهدی
آب انبار نو
مسجد جامع ساری
خانه قديمی کلبادی
برج ‌سلطان ‌زين ‌العابدين
و ...


آشنایی با شهر نور در استان زیبای مازندران
یکی دیگر از شهرهای زیبا و قدیمی این استان در شمال کشور ایران که از ساحل دريای خزر تا ارتفاعات البرز ميانی را در برگرفته؛ نور یا سولده نام دارد. این شهرستان از شمال با دریای خزر، از سمت شرق با شهرستان های محمودآباد و آمل ، از غرب به شهرستان نوشهر و از جنوب با ارتفاعات رشته کوه البرز و شهر تهران همسایه است. نور نام یکی از رودخانه های استان مازندران در این منطقه است که سرچشمه آن از کوه هالی البرز بوده و در نهایت به رود هراز ختم می شود. برای این شهر استان مازندران نور با انبوهی از جاذبه های گردشگری خود و آب و هوایی متنوع به عنوان از نواحی شهرنشین قدیمی طبرستان به شمار می آید.

 

مازندران,سوغات مازندران,دیدنی های شهر نور

 مازندران – شهر قدیمی و زیبای نور

 

جاذبه های گردشگری استان مازندران - شهر نور
از جمله مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر نور در این استان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پارک جنگلی نور:مرحوم سعیدی آشتیانی يکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه را با مساحت ۳۶۴۵ هکتار در سال 1350 شمسی در نزدیکی کوه و دریا تاسیس کرد. این بوستان که به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی – تفریحی شهرستان نور در استان مازندران شناخته می شود؛ با برخورداری از حدود ۲۷۰ هکتار درختان بومی و سفيد پلت از ارزش طبیعی فراوانی برخوردار بوده و از شاخص ترین بوستان های کشور به شمار می آید. پارک جنگلی نور در فاصله 5 کیلومتری جاده شرقی نور به محمود آباد واقع شده و در این مکان زیبا می توانید از امکانات رفاهی و تفریحی آن در تمام فصول سال استفاده کنید.


خانه یا موزه نیما یوشیج :یکی از شاعران نام آور و معاصر ایران زمین که زاده شهرستان نور در استان مازندران بوده؛ نیما یوشیج نام دارد. خانه این شاعر هم اکنون آرامگاه ابدی او، در سال 1368 به عنوان یکی از مکان های تاریخی – فرهنگی در فهرست سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری نوشته شد. ساختار این بنا بر اساس ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور بوده و با ۳ ورودی، شاه ‌نشین و اتاق‌هایی بسیار هم اکنون موزه ای برای نگهداری ۲۰۰ قلم شی شامل ابزار و وسایل وی و خانواده ‌اش همچون عکس و تصاویر، اسناد و مدارک، کتابخانه، دست ‌نوشته‌ ها، سند ازدواج او می باشد. این خانه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی استان مازندران در 5 کیلومتری غرب بلده و در روستای یوش واقع شده است.

 

مازندران,سوغات مازندران,دیدنی های شهر نور

 مازندران – جاذبه های گردشگری شهر نور


از دیگر مناطق گردشگری شهر نور در استان مازندران می توان به موارد زیر اشاره کرد :
غار کهو
روستای ناتل
فيل سنگی
کاروانسرای زمستانی يالرود
آبگرم لاويج
پارک جنگلی کشپل
روستای بلده
قلعه پولاد بلده
کاخ تميشان
آبشار آب پری
و ... .


آشنایی با شهر آمل در استان زیبای مازندران
یکی از شهرهای مرکزی استان مازندران که از شمال با سواحل دریای خزر و از جهات شرق، جنوب و غرب به ترتیب با شهرهای محمودآباد، كوهستان هاي البرز مركزي و تهران و همچنین شهرستان هاي بابل و نور همسایه است. آمل از جمله شهرهایی است که با  بيشترين جاذبه ي توريستي، طبيعي و آثار باستاني متعلق به دوران مختلف تاريخي در استان مازندران، تمام چشم اندازهای ویژه مناطق شمالی را در خود جای داده است. شما تنها در طی بیست دقیقه می توانید از مرکز شهر به شاليزار، جنگل، رودخانه، دريا و كوهستان های اطراف این شهر زیبا دست پیدا کنید.

 

مازندران, وضعیت آب و هوا مازندران,دیدنی های شهر نور

جاذبه های گردشگری استان مازندارن

 

جاذبه های گردشگری استان مازندران - شهر آمل
از جمله مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر آمل در این استان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کوه دماوند:یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی ایران در شهرستان آمل استان مازندران، کوه دماوند نام دارد. این کوه به عنوان بام ایران و سمبل استان مازندران در فاصله ۷۵ کیلومتری از جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان واقع شده است. گردشگران می توانند در 70 کیلومتری جاده هراز از آمل به تهران به سمت جاده فرعی آبگرم رینه حرکت کرده و سپس بعد از پشت سر گذاشتن 7 کیلومتر شیب تند و ارتفاعات پر پیچ و خم این جاده به شهر رینه حرکت کنند.

 

سپس با عبور از این شهر به مسافت 5 کیلومتر بعد از آن در نزدیکی محل برف ‌چال، یک جاده فرعی و خاکی وجود دارد که با عبور از مسیر زیبای آن در میان انبوهی از شقایق‌های سرخ به منطقه اکوتوریستی لار  که مسجد امام زمان (عج) در آنجا واقع شده خواهند رسید. از این مکان به خوبی کوه دماوند نمایان بوده و کوهنوردان می توانند از ارتفاع 2200 متری در جبهه جنوبی قله کار صعود خود آغاز کنند.


دشت لار: در فاصله 70 کیلومتری جاده هراز از آمل به تهران، دشتی زیبا و پهناور به مساحت 28 هکتار در اطراف یک دریاچه واقع شده که به عنوان بزرگ‌ترین دره ايران شهرت جهانی دارد. همچنین با وجود چشمه های بسیار در این منطقه، دشت لار را به سرزمين هزارچشمه می شناسند و از آنجا می توان زيباترين مناظر بام ايران را مشاهده کرد. آب و هوای متغیر این قسمت از استان شمالی کشور، آن را به یکی از زیباترین دشت های مملو از شقایق ایران تبدیل کرده است.

 

مازندران, وضعیت آب و هوا مازندران,صنایع دستی مازندرا

 مازندران – جاذبه های گردشگری شهر آمل


از دیگر مناطق گردشگری شهر آمل در استان مازندران می توان به موارد زیر اشاره کرد :
امامزاده هاشم
آبگرم لاریجان
غار اسک
آبشار شاهاندشت
پارک دهکده طلايی
مقبره مير بزرگ
قلعه ملک بهمن
نقش برجسته ناصرالدین‌شاه
پل معلق
سياه بيشه
درياچه سد لار
آبگرم اسک و استراباکوه
پل دروازه چشمه
دخمه های سنگی (کافر کلی)
کاروانسرای گمبوج
آب سرد معدنی آمولو
آب گرم بائيجان
پارک جنگلی ميرزا کوچک خان
و ... .

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow