کاخ سلطنت‌ آباد، بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه (+تصاویر)


			
		کاخ سلطنت‌ آباد، بزرگترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه (+تصاویر)
0
تصاویر کاخ سلطنت‌ آباد   کاخ سلطنت آباد در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱...



تصاویر کاخ سلطنت‌ آباد

 

کاخ سلطنت آباد در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸ بعنوان یکی از آثار ملي ایران به ثبت رسیده است.

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد بزرگ ترين باغ ييلاقي ناصرالدین شاه قاجار در شمیران بود. ساخت کاخ سلطنت آباد در سال ۱۲۷۴ قمری شروع و در سال ۱۳۰۵ قمری پایان یافت. از مزایایاین کاخ این بود که از چهار سو دارای چشم‌انداز گسترده بود. اولین راه شوسه که در بیرون از تهران ساخته شد، راه تهران به سلطنت آباد در سال ۱۲۷۹ قمری بود. این راه در شمال خندق تهران در محل« پیچ شمیران» شروع ميشد و بسوی شمال در راستای جاده قدیم شمیران تا سه راه ضرابخانه پیش می رفت و در آن جا دو شاخه ميشد ، یک شاخه در جهت شمال شرقی به سلطنت آباد و شاخه ديگر در جهت شمال غربی که به تجریش می رسید.

 

کاخ سلطنت‌ آباد,تاریخچه کاخ سلطنت‌ آباد,عکس های کاخ سلطنت‌ آباد

 عکس های کاخ سلطنت‌ آباد


قسمتی از کاخ سلطنت آباد در زمان رضاشاه پهلوی خراب شد و از مجموعه بناهای مذکور این کاخ تنها عمارت حوضخانه، تالار آیینه و برج سلطنت آباد به جا مانده، که اینک در اختیار ارتش است و کارهای تشریفاتی ارتش در آن مکان انجام ميشود . این اثر با اسم دو بنای سلطنتی در سلطنت آباد در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸ بعنوان یکی از آثار ملي ایران به ثبت رسیده است.

 

کاخ سلطنت‌ آباد,عکس های کاخ سلطنت‌ آباد,تصاویر کاخ سلطنت‌ آباد

 حوضخانه کاخ سلطنت‌آباد اثر کمال‌الملک

 

رویدادهای مهم انجام شده در کاخ سلطنت آباد
کاخ سلطنت آباد میزبان تعدادی از رویدادهای مهم تاریخی مانند تاجگذاری احمد شاه(شعبان ۱۳۳۲ قمری) و محاکمه دکتر محمد مصدق( ۱۳۳۲ خورشیدی) بوده و در سال ۱۳۳۴ خورشیدی به شماره ۴۱۸ در فهرست آثار ملي به ثبت رسید.


روش دسترسی به کاخ سلطنت آباد
در صورتی که بخواهید از خودروی شخصی استفاده کنید باید بزرگراه صیاد شیرازی را تا انتها حرکت کنید و به طرف میدان نوبنیاد و خیابان پاسداران بروید. این مجموعه داخل پادگان نظامي قرار دارد.

نشانی: تهران – خیابان پاسداران – نرسیده به میدان نوبنیاد – خیابان سلطنت آباد

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow