تپه های باستانی طرب آباد، بقایای شهر کهن نیشابور


			
		تپه های باستانی طرب آباد، بقایای شهر کهن نیشابور
0
تپه طرب آباد، آثار به جا مانده از نیشابور کهن   نیشابور کهن قسمت اعظم نیشابور...



تپه طرب آباد، آثار به جا مانده از نیشابور کهن

 

نیشابور کهن

قسمت اعظم نیشابور کهن امروزه در دل خاک نهفته است و آثار آن محدود به چند تپه اصلی است. این منطقه در جنوب نیشابور فعلی با وسعت ۳۵۰۰ هکتار قرار دارد که به استناد متون و شواهد زیستگاهی از صدر اسلام تا ابتدای دوره ايلخاني بوده است. این محوطه در سال های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۸ ش توسط هیئت باستان شناسی موزه متروپولتین و شهر کهن نیشابور در سال ۱۳۸۴ به دست هیئتی ايراني – فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت.

تپه طرب آباد,تپه آلب ارسلان,طرب آباد نیشابور

تپه طرب آباد (آلب ارسلان)

 

تپه ی طرب آباد

تپه ی طرب آباد که به تپه ی آلب ارسلان یا کهن دژ و یا قهندز هم مشهور است یکی از تپه های باستانی و محوطه های تاریخی نیشابور است که در حدود 300 متری روستای طرب آباد و 500 متری شمال روستای لک لک آشیان واقع و دور تا دور تپه ی یاد شده را زمین های کشاورزي، در بر گرفته است.

تپه طرب آباد,کهن دژ,آثار تاریخی نیشابور

کهن دژ طرب آباد

 

قدمت تپه ی طرب آباد

دیرینگی تپه ی طرب آباد که بر پایه ی نظرات کارشناسان باستانشناسی، دربرگیرنده ی کهندژ شهر نیشابور قدیم است، به قرون نخست ی اسلام تا قرن هفتم هجری میرسد و بعضی صاحب نظران، بر مبنای بعضی جستجو ها و یافته های باستانشناسی این اثر را یک سایت ساسانی معرفی کرده اند . کهندژ، بخش حاکم نشین کهن شهر نیشابور بوده است و اینک، بقاياي کهندژ شرق، در کالبد تپه ی طرب آباد، در حدود 4 کیلومتری شرق شهر نیشابور، خودنمايي می نماید. این تپه ی باستانی، در سال 1384 در فهرست آثار ملي ایران، به ثبت رسیده است.

تپه طرب آباد,تپه آلب ارسلان,مکان های تاریخی ایران

تصاویر تپه باستانی طرب آباد نیشابور کهن

 

معماری

امروزه، تپه ی طرب آباد بصورت مجموعه بناهایی دیده ميشود که به صورت پراکنده و در داخل حصار بیضی شکل شکل محدود شده اند. ارتفاع دیوارها در بخش هایی به ویژه در جنوب شرقی مجموعه، به هفت متر میرسد. در قسمت غرب و جنوب غربی تپه، فضاهای معماري، بصورت فشرده و مستمر قرار گرفته در صورتی که در شرق و شمال شرقی آن، فضاهای معماري بصورت منفرد و تک، دیده ميشود.

 

عوامل و عناصر تشکیل دهنده ی بنا شامل خشت، گل و آجر میباشد . اکثر خشت های به کار رفته به ابعاد 10* 45* 45 سانتیمتر و آجرها 5* 20* 20 سانتیمتر ميباشند. بطور کلی، وجود تنوع در بخش هایی از دیوارهای بنا، من جمله مصالح استفاده شده، نشانگر این است که این مجموعه در دوره های گوناگون، ساخته و طی سال ها، دخل و تصرفاتی در آن صورت گرفته است.

تپه طرب آباد,طرب آباد,نیشابور

نشانی تپه طرب آباد

 

نشانی:

استان خراسان رضوی، نیشابور،  طرب آباد، تپه های باستانی طرب آباد

 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow