آنچه باید در مورد ریزش مو در دوران یائسگی بدانید جلوگیری از ریزش مو یائسگی و علت ریزش مو یائسگی چیست؟ 


			
		آنچه باید در مورد ریزش مو در دوران یائسگی بدانید
		جلوگیری از ریزش مو یائسگی و علت ریزش مو یائسگی چیست؟ 
0
علل ریزش مو در یائسگی   ریزش مو در دوران یائسگی یکی از مشکلاتی که به دلیل کمبو...



علل ریزش مو در یائسگی

 

ریزش مو در دوران یائسگی یکی از مشکلاتی که به دلیل کمبود ترشح استروژن در بدن ایجاد می شود ، برای پیشگیری ، کنترل و درمان ریزش مو در دوران بائسگی میتوانید از روش های مختلفی استفاده کنید. 

یائسگی جزو روال طبیعی بیولوژیکی بدن ازت که با افزایش سن تمام زنان آن را تجربه میکنند. تغییرات هورمونی در یائسگی باعث بروز تغییرات فیزیکی و روحی زیادی در بدن زنان می شود. اغلب دوران یائسگی را با عوارضی ناخوشایند از جمله گرگرفتگی ، تغییرات خلق و خون ، بی خوابی و ریزش مو می شناسند. 

 

ریزش مو در زنان اغلب به صورت طاسی دیده نمی شود و به صورت کم پشتی مو و نازک شدن موها در  جلو سر ، شقیقه و بالای سر دیده می شود و هنگام برس کشیدن موها ممکن است توده زیادی از مو داخل برس جا بماند. 

 

 مراقبت از مو بعد از یائسگی, پیشگیری از ریزش مو یائسگی, ریزش مو یائسگی

دلایل ریزش مو در دوران یائسگی

 

علت ریزش مو در دوران یائسگی چیست؟

1 - بر اساس تحقیقات انجام شده ، ریزش مو در یائسگی به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی ایجاد می شود. هورمون های استروژن و پروژسترون به رشد سریع موها کمک کرده و باعث می شوند موها مدت زمان بیشتری روی سر باقی بمانند ولی در یائسگی تولید کمتر استروژن و پروژسترون در بدن زنان منجر به ریزش مو می شود. 

 

هورمون استروژن ارتباط معنی داری با روش موها دارد ، مثلا در دوران بارداری که سطح استروژن در بدن زنان بالاتر می رود موها پرپشت تر و ضخیم تر می شود و با کاهش سطح استروژن بعد از بارداری یا در دوران یائسگی موها نازک تر شده و شروع به ریزش می کنند. 

 

از سویی دیگر کاهش ترشح این هورمون ها در بدن باعث افزایش تولید آندروژن و هورمونهای مردانه می شود که فولیکول مو را کوچک میکنند و باعث ریزش موهای سر و رشد بیشتر موهای صورت می شوند. به همین دلیل است که برخی از زنان یائسه علاوه بر تجربه ریزش مو شاهد رویش مو در ناحیه چانه هستند. 

 

2 - با وجود که علت اغلب ریزش مو در دوران یائسگی تغییرات هورمونی است ولی عوامل دیگری نیز میتوانند در این زمینه نقش داشته باشند از جمله : استرس زیاد ، بیماری ها ، کمبود مواد مغذی ، عوارض ناشی از مصرف برخی داروها. 

 

3 - در برخی از موارد ممکن است یک بیماری زمینه ای علت ریزش موها باشد که این احتمال را میتوانید با آزمایش تیروئید و شمارش خون رد کنید. 

 

 پیشگیری از ریزش مو یائسگی, ریزش مو یائسگی, ریزش مو در دوران یائسگی

پیشگیری از ریزش مو در یائسگی

 

جلوگیری از ریزش مو در دوران یائسگی

برای جلوگیری از ریزش مو در دوران یائسگی میتوانید از روش هایی برای بهبود کیفیت خونرسانی به موها و تقویت فولیکولهای مو استفاده کنید. 

 

1 – ماساژ سر : سعی کنید هفته ای 3 بار صبح ها که از خواب بیدار می شود با کمک انگشتان تمام پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. کافیست انگشتان را روی یک قسمت از پوست سر بگذارید و بدون این که انگشتان حرکت کنند پوست را به حالت دورانی 10 بار در جهت عقربه های ساعت و 10 بار خلاف جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید و این کار را برای تمام سطح پوست سر انجام  دهید. 

 

2 – تونیک تقویت مو : استفاده از تونیک های تقویت مو برای کاهش ریزش مو ضروری است. در ابتدا مطابق دستور پشت بسته بندی تونیک مو را استفاده کنید تا ریزش موهایتان متوقف شود سپس میتوانید مقدار استفاده را کمتر کنید و به روزی یک بار برسانید و بعد از مدتی هفته ای 3 بار از تونیک استفاده کنید.

 

از آنجا که تقویت کننده های مو انواع بسیار متنوعی دارند ممکن است تونیکی که خریداری کرده اید متناسب با نیاز موهایتان نباشد بنابراین اگر بعد از تمام شدن تونیک مصرفیتان جواب نگرفتید ، یک تقویت کننده دیگر را تست کنید تا زمانی که به تقویت کننده مناسب موهای خودتان برسید. 

 

3 – کاهش استرس : افزایش استرس میتواند منجر به عدم تعادل هورمونی در بدن شود از روشهایی مثل کتاب خواندن ، وقت گذراندن با دوستان ، گوش دادن به موسیقی آرام بخش ، مدیتیشن و یوگا برای کاهش استرس استفاده کنید.

 

4 - ورزش کنید : ورزش کردن علاوه بر ایجاد سلامت جسمی به سلامت پوست و مو کمک میکند. استرس را کاهش داده و باعث بهبود روحیه می شود و مانع از شدت گرفتن علایم یائسگی از جمله تحریک پذیری ، افزایش وزن و بی خوابی می شود. از آنجاکه ورزش کردن باعث به تعادل رسیدن هورمون های بدن می شود و جریان خون را در تمام بدن از جمله پوست افزایش میدهد عاملی موثر در رشد و سلامت موها محسوب می شود.

 

5 – مصرف مکمل : از مکمل های خوراکی که برای درمان ریزش مو تولید شده اند استفاده کنید. این مکمل ها کمبود مواد مغذی بدن را جبران کرده و به رشد و دوام بیشتر موها کمک میکند.

 

جلوگیری از ریزش مو در یائسگی, علت ریزش مو در دوران یائسگی, درمان ریزش مو در دوران یائسگی

درمان ریزش مو در یائسگی

 

درمان ریزش مو در دوران یائسگی

ریزش مو یائسگی معمولا موقتی است و در صورتی که توصیه های گفته شده در بالا را انجام دهید به احتمال زیاد نیاز به درمان نخواهید داشت ولی در صورتی که نیاز به روش های درمان ریزش مو در دوران یائسگی پیدا کردید میتوانید با توجه به شرایطی که دارید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید. 

 

1 – تزریق PRP : تزریق پی آر پی با پلاسمای خون غنی از پلاکت یک روش غیر جراحی برای تقویت رشد موها است. در این روش پلاکت خون خود فرد به پوست سرش تزریق می شود تا فولیکولهای مو تحریک شده و بهتر تغذیه شود و رشدشان افزایش پیدا کند. در این روش درست مثل زمانی که میخواهید برای آزمایش خون بدهید ، پزشک مقداری خون از رگ دست شما می گیرد و با دستگاه سانتریفیوژ پلاسمای سرشار از پلاکت خون را جدا میکند و سپس با سرنگ های مخصوص که سوزن های ریزی دارند ، پلاسما را به پوست سر تزریق میکند. این روش معمولا با کمی التهاب در محل تزریق همراه است که روز بعد کاملا از بین می رود و هیچ مانعی برای فعالیت روزانه ایجاد نمی کند . 

 

2 – لیزر درمانی : یا لیزر اشعه قرمز ، لیزر با اشعه کم توان است که با تاباندن آن به سر فعالیت سلولی افزایش پیدا میکند و منجر به افزایش رشد موها می شود. 

 

3 – هورمون تراپی : روش هورمون تراپی یا اچ آر تی به طور کلی باعث کاهش علایم یائسگی میشود. استفاده از این روش در مدت محدود میتواند برای کاهش ریزش مو یائسگی موثر باشد ولی از آنجا که این روش احتمال ابتلا به سرطان سینه و رحم را افزایش میدهد برای انجام آن باید حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

 

در این روش استروژن وارد بدن می شود تا سطح آن در بدن به تعادل برسد و از سایر عوارض یائسگی از جمله ریزش مو پیشگیری میکند. معمولا برای کاهش عوارض این روش و درمان ریزش مو باید دوز بسیار کمی از هورمون به بدن تزریق شود. بعد از 3 – 4 ماه درمان هورمون تراپی ریزش موها متوقف شده و موها ضخیم تر و پرپشت تر می شوند. 

 

گردآوری : بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow