راهکارهای موثر در پیشگیری از تشدید اگزما در فصل زمستان


			
		راهکارهای موثر در پیشگیری از تشدید اگزما در فصل زمستان
0
پیشگیری از تشدید اگزما درزمستان   بیماری اگزما یا درماتیت اتوپیک یک بیماری...



پیشگیری از تشدید اگزما درزمستان

 

بیماری اگزما یا درماتیت اتوپیک یک بیماری پوستی است که سبب التهاب، قرمزی، خارش و تاول زدن پوست می شود. دلیل دقیق این بیماری معلوم نیست، ولی عواملی مانند سرما، شوینده ها، ماده های آلرژی زا و اضطراب خطر ابتلا به آنرا افزایش می دهند.

احتمالا شما هم زیاد درباره التهاب پوست دست، موقع تماس با ماده های شوینده یا گرد و خاک شنیده اید، ولی چیزی که احتمالا فکر نمی کنید سبب خشکی پوست دست تان شود، هوای زمستان است. هوای سردی که حتی از تابستان هم خشک تر است. این خشکی هوا به آسانی میتواند علایم اگزما را شعله‌ور کند؛ البته تنها خشکی هوا نیست، بلکه سرما، باد و کاهش یافتن رطوبت دست بدست هم داده و در زمستان سبب تشدید بیماری هایی مانند اگزما می شوند.

 

پوست اشخاص مبتلا به اگزما قادر به حفظ مقدار رطوبت موردنیاز خود نیست که این امر احتمال خشکی، قرمزی و ترک خوردن پوست را افزایش می دهد.

 

علایم ناشی از بیماری پوستی اگزما بر اثر تماس با گرد و غبار، هوای خشک، عرق کردن و پارچه های ساینده تشدید می شود.

 

اگزما, درمان اگزما, اگزما چیست

درمان اگزما

 

راهکارهای پيش‌گيري از تشدید بیماری اگزما در زمستان

 

پوستتان را مرطوب نگه دارید

اشخاص مستعد بیماری اگزما، معمولاً پوست خشکی دارند. بنابراین پس از هر دفعه شستن دست با آب، با کرم مناسب آنرا مرطوب کنید، همینطور در روز های سرد زمستانی چندین دفعه از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید لوسیون های دارای آلفا هیدروکسی اسید برای اشخاص مبتلا به بیماری اگزما مناسب نیستند.

 

آب گرم استفاده کنید، ولی نه داغ

در ماه های سرد زمستان به افرادی که پوستشان دچار اگزما شده، توصیه می شود که از آب داغ استفاده نکنند و برای حمام و شستن ظروف از آب گرم یا ولرم استفاده نمایند، برای اینکه این اشخاص معمولاً چربی طبیعی پوستشان را از دست می‌دهند و آب داغ هم به از بین بردن بیشتر آن دامن می زند و پوست را خشک تر می کند؛ به طوریکه مستعد تحریک و التهاب می شود.

 

برای کم کردن خشکی پوست- علاوه بر کاهش استفاده از آب داغ- باید دفعات استحمام کردن را هم کم تر کرد.

 

از خاراندن پوست پرهیز کنید

بیماری اگزما با خارش پوستی همراه است. ایستادگیدر برابر خارش اگزما کار آنقدر آسانی نیست، ولی تا جایی که میتوانید از این کار پرهیز کنید. همینطور کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن ها در چنين شرایطی خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

 

یادداشت برداری کنید

بعضی غذا ها مثل تخم مرغ، محصولات لبنی، شکلات و طعم دهنده های غذایی علایم بیماری اگزما را افزایش می دهند. لیستی از غذا هایی که سبب تشدید علایم بیماری اگزما در شما میشوند تهیه نموده و از آنها خودداری کنید. همینطور خوردن میوه ها، سبزیجات، ماده های غذایی دارای اسید های چرب ضروری خصوصاً امگا ۳ را فراموش نکنید.

 

صابون را کنار بگذار 

به جز مواقعی که الودگی پوست کاملاً مشهود است، بهتر است از صابون استفاده نکرده و به آب خالی برای شستن دست اکتفاء کنید. متأسفانه افردی که پوستشان در اثر التهاب مزمن، تیره و ضخیم شده، فکر می کنند با شستن مکرر دست با آب داغ و صابون میتوانند آنرا به حالت نرم و طبیعی خود برگردانند؛ در حالیکه همین شستن مکرر و بی دلیل با صابون- به ویژه صابون های محرک، معطّر و قوی- بیماری اگزما را تشدید می کند. چنانچه هم از صابون استفاده می کنید، تلاش کنید صابون های ملایم مخصوص پوست های حساس که عطر کمی داشته و به اصطلاح “هایپو آلرژن” هستند را بکار ببرید.

 

اگزما, درمان اگزما, اگزما چیست

پيش‌گيري از تشدید بیماری اگزما

 

لیف نزنید

مالش پوست با لیف، اگزما را تشدید می کند. این کار نه تنها سبب تحریک پوست می شود، بلکه چربی های ضروری پوست را هم از بین می برد. پس در حمام تنها با دست خالی خود را بشویید.

 

از لباس‌های مناسب استفاده کنید

عرق کردن، یکی از علایم تشدید علایم اگزماست و به همین علت پوشیدن چند لباس نازک تر روی هم برای جلوگیری از عرق کردن به جای پوشیدن یک لباس خيلي ضخیم توصیه می شود برای این که میتوان در زمان موردنیاز تعداد آنها را کم تر کرد. همچنين هنگام بیرون رفتن استفاده از دستکش هایی با بافت نرم که از ماده های غیر محرک تولید شده برای محافظت از دست ها دربرابر هوای خشک و سرد توصیه می شود.

 

از کرم ضد افتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد افتاب در فصل زمستان مانند تابستان اهمیت دارد برای این که به پيش‌گيري از خشکی و سوختگی کمک می کند. لازم است قبل از حضور در محیط های بیرونی صورت و دست ها با سطحی از کرم ضد افتاب که دارای SPF( عیار حفاظتی ضد افتاب) ۱۵ یا بالاتر است پوشانده شود.

 

از دستگاه بخور( رطوبت ساز) استفاده کنید

دستگاه بخور ميزان رطوبت را در هوای خشک افزایش می دهد. همچنين می توان به جای استفاده از دستگاه بخور یک ظرف آب را در نزدیکی تهویه هر اتاق قرار داد. تنها لازم است آب ظرف برای پیشگیری از رشد باکتری ها به طور روزانه عوض کرد. همچنین در صورت تشدید اگزما از خاراندن پوست پرهیز کنید چرا‌که علایم بیماری را تشدید می کند.

 

دستکش یادت نره

یکی از بهترین راه‌های پيش‌گيري از اگزما، مراقبت دست دربرابر سرما یا هر عاملی است که آن را بوجود آورده است. بنابراین در زمستان هم مثل وقتی که با ماده های شوینده کار می کنید، لازم است دستکش دست تان کنید؛ البته بهتر است دستکش نخی بوده یا لااقل قسمت داخلی آن از جنس نخ باشد.

 

علاوه بر این، برای جلوگیری از خراشیدگی پوست، ناخن ها را کوتاه نگه دارید. با این کار، لااقل میتوانید از خراشیدن پوست موقع خاراندن آن پيش‌گيري کنید.

 

در پایان چنانچه هیچ یک از این شیوه های پیشگیرانه نتوانست شما را از شر اگزمایی که هر سال در فصل سرما دچارش می شوید نجات دهد، مشکل خویش را با پزشک در میان بگذارید.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow