پیوند مو در خانم ها


			
		پیوند مو در خانم ها
0
  ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد و روز به روز بر تعداد زنانی که د...



 

ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد و روز به روز بر تعداد زنانی که دنبال یافتن روش های درمان دارویی و یا جراحی مناسب برای خویش می باشند افزوده می گردد. دیگر از زمانی که خانم ها میلی به جدی گرفتن ریزش موی خود نداشته و یا آن را پدیده ای اجتناب ناپذیر ناشی از افزایش سن می دانستند سال های زیادی گذشته است.

 

امروزه پیوند موی طبیعی به عنوان یکی از روش های درمانی ریزش مو در خانم ها به ویژه در کسانی که ریزش موی آن ها اساس ژنتیکی و ارثی دارد شناخته شده است. به این نوع از ریزش مو" ریزش مو با الگوی زنانه " گفته می شود که همانند" ریزش مو با الگوی مردانه" ژنتیکی بوده وجنبه فامیلی دارد. این نوع از ریزش مو شایع ترین فرم ریزش موی دائم شناخته شده در خانم ها می باشد. طاسی با الگوی زنانه FPHL نامیده می شود. شیوع FPHL شایع تر از آن است که تصور می شود.

 

بهترین روش کاشت مو,ترمیم مو,کاشت مو  

 

دو اوج زمانی برای بروز طاسی زنان وجود دارد: دهه ی سوم و پنجم زندگی. مواردی که زودتر شروع می شود شدیدتر است و این امر باید در کاشت مو در زنان جوان مد نظر باشد. پیش از اقدام به کاشت مو در زنان باید با اخذ شرح حال مناسب و معاینه ی دقیق، غربالگری screening انجام شود و در افرادی که نشانه یا علامتی به نفع بیماری های غدد درون ریز یا امراض پوستی وجود دارد بررسی های تکمیلی توسط خود پزشک یا پزشکان مشاور انجام گیرد. حتی گاهی استرس روانی یا جسمی شدید، موقتاً به ریزش موهای سر منجر می شود.

 

تا زمانی که علت اصلی و چگونگی تداوم ریزش مو در یک خانم ( از لحاظ دائمی و یا موقتی بودن ریزش موها) با اطمینان تشخیص داده نشود، نمی بایستی هیچ گونه اقدام درمانی انجام گردد. در درمان ریزش موی موقت از پیوند موی طبیعی استفاده نمی گردد. به عبارت دیگر استفاده از پیوند موی طبیعی و یا سایر روش های جراحی به هیچ وجه نبایستی در درمان ریزش موی موقتی به کار گرفته شوند.

 

پس از این که مشخص گردید که دلیل نازکی موهای یک خانم، ریزش مو با الگوی زنانه بوده وعلت دیگری ندارد پیوند مو بایستی به عنوان یک درمان مد نظر قرار گیرد.

 

زنان کاندید کاشت مو

انتخاب زنان برای کاشت مو به دو عامل بستگی دارد:

1) نسبت موهای ناحیه ی دهنده donor به مساحت منطقه ی طاسی

2) توقعات و انتظارات بیماران از این عمل.

 

هرچه ناحیه ی دهنده donor کم پشت تر باشد کمتر می توان منطقه ی طاسی را پر کرد. اکثر خانم ها موی کافی در ناحیه ی دهنده donor برای انجام 1تا 3جلسه کاشت مو را دارند. شایان ذکر است که حتی در مواردی که ناحیه ی دهنده donor چندان پر پشت نیست می توان با گرافت های کمتر منطقه ی طاسی را تاحدودی پر کرد.

 

البته همیشه نتیجه ی عمل باید نسبت به درد عمل و هزینه ی پرداخت شده توسط بیمار سنجیده شود. در برخی از خانم ها کم پشتی وسیع در کل سر مشهود بوده و بیش از50 درصد از موهای سر کرکی شده است. این وضعیت را آلوپسی منتشر بدون الگوی DUPA می نامند. متأسفانه این قبیل افراد برای کاشت مو مناسب نیستند.

 

کاشت مو,ترمیم مو,عکس کاشت مو

 

دومین عامل مهم انتظارات و توقعات خانم ها از عمل کاشت مو است. برخی از خانم ها به چیزی کمتر از پرپشتی کامل موها رضایت نمی دهند. این گروه توقع دارند پس از یک جلسه کاشت مو، پوست سر اصلاً دیده نشود. این یک توقع غیر منطقی است و در اغلب موارد امکان پذیر نیست و به همین دلیل نباید این افراد را برای عمل پذیرفت. باید به بیماران یاد آوری کرد که هدف از هرجلسه کاشت مو تنها افزایش تراکم، نسبت به جلسه ی قبلی است.

 

البته اغلب خانم های کم مو چون از درمان های دارویی خسته شده اند حتی از بهبود اندک ظاهر خود استقبال می کنند.

ضمناً باید به خانم ها یاد آوری شود که امکان دارد در حوالی منوپوز و پس از آن دچار ریزش بیشتر موها شوند و برای حفظ تراکم موی دلخواه نیاز به کاشت مجدد مو داشته باشند.

 

تکنیک کاشت مو در زنان

به طور کلی تکنیک کاشت مو در زن و مرد یکسان است. البته در خانم ها احتمال مسمومیت با لیدوکایین بیشتر از مردان است چون توده ی بدنی زنان کمتر از مردان است بنابراین باید لیدوکایین را به آرامی، سطحی و متناوب تزریق کرد.

 

ناحیه ی دهنده از گوش تا گوش و از میان نواحی پر موی پشت سر و آهیانه می گذرد. در انتخاب ناحیه ی دهنده نحوه ی آرایش و مدل موهای خانم ها حائز اهمیت است مثلاً برخی از خانم ها موهای خود را از پشت سر به سمت بالا شانه کرده و در فرق سر سنجاق می کنند. در این حالت اسکار نواحی تحتانی خلف سر و یا آهیانه در معرض دید خواهد بود.

اندازه ی نوار پوستی برداشته شده به دلیل فشارtension پوستی و خون رسانی محدود است. ناحیه ی دهنده در خانم ها کوچک تر از آقایان است.

 

پس از برداشت نوار پوستی در اغلب بیماران اسکار ظریفی در ناحیه ی دهنده ایجاد می شود. در جلسات بعدی کاشت مو باید اسکار عمل قبلی برداشته شود و همواره یک اسکار در خلف سر دیده شود. این موضوع در گذشته رعایت نمی شد و اسکارهای متعددی در پشت سرایجاد می شد.

باید زاویه و جهت کاشت گرافت ها با زاویه و جهت موهای باقیمانده روی سر بیمار مطابقت داشته باشد در غیراین صورت ماتریکس موهای مجاور صدمه خواهد دید. برای این منظور لازم است منافذ کاشت به آهستگی و با دقت تعبیه شود و چندین بار موها در جهات مختلف شانه شود تا زاویه ی رشد و جهت طبیعی موها مشخص شود. گاهی این مرحله چندین ساعت طول می کشد. تراکم موهای پشت سر به علت کشیده شدن پوست برای بستن زخم در ناحیه ی دهنده مختصری کاهش می یابد.

 

پیوند مو قبل از 25سالگی

بیماران باید در سن مناسب اقدام به پیوند مو بکنند؛ چرا که ریزش پیش رونده مو باعث می ‌شود بیمار 2 بار احتیاج به پیوند مو داشته باشد. بعد از 25 سالگی بیمار به مرحله بلوغ کامل رسیده است. در این زمان با بررسی میزان ریزش مو، پیش ‌بینی گسترش یافتن آن در آینده امکان ‌پذیر است. بیمار در این سن منطقی ‌تر فکر می ‌کند و با توجه به میزان طاسی فعلی خود، داشتن یک خط رویش موی جدید به شکل یک مرد یا زن بالغ جا افتاده باعث خشنودی و رضایت وی می‌ شود با وجودی که این خط رویش مو بالاتر از آن چیزی است که در جوانان می‌ بینیم. بیماران مسن، در اواخر دهه 6 و 7 و حتی 8 زندگی هم می ‌توانند، کاندید مناسبی برای پیوند مو باشند. ترمیم مو در مردان باعث ایجاد یک احساس بهتر می ‌شود ولی در زنان علاوه بر احساس بهتر، احساس طبیعی بودن را نیز به همراه دارد که خوشایندتر است. بر اساس آخرین مقاله در آمریکا، پیوند مو باید توسط متخصصان پوست که دوره‌های جراحی پوست و پیوند مو را گذرانده‌اند، با رعایت استانداردهای فیزیکی و تجهیزاتی مناسب انجام پذیرد.

 

کاشت مو,روشهای کاشت مو,ترمیم مو

 

 منابع:

pezeshkemoo.com

هفته نامه پزشکی امروز

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow