مایت‌ یا هیره چیست و ارتباط آنها با پوست چیست؟


			
		مایت‌ یا هیره چیست و ارتباط آنها با پوست چیست؟
0
مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به دسته کنه ها تعلق دارند   مایت ها از خانواده ...



مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به دسته کنه ها تعلق دارند

 

مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به دسته کنه ها تعلق دارند. اکثراً هشت پا دارند و در گرد و خاک منزل به مدت دو ماه و نیم زندگی ميکنند و روزانه تخم می گذارند.

احتمالا تابحال اسم مایت را نشنیده باشید و ندانید که مایت ها یا هیره های خانگی موجوداتی میکروسکوپی هستند که با چشم غیرمسلح نمی توانیم آن ها را ببینیم ولی این حشرات ریز مدام در کنار ما و اکثراً در بالشت، ملحفه، پتو، صندلی راحتی، تار و پود فرش ها، عروسک های پولیشی، پوست و موها و حتی در بین مژگان و ابروهای ما و دیگر جاهای گرم و مرطوب که غبار در آن جا جمع ميشود ، زندگی ميکنند .

 

مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به دسته کنه ها تعلق دارند. اکثراً هشت پا دارند و در گرد و خاک منزل به مدت دو ماه و نیم زندگی ميکنند و روزانه تخم می گذارند.

  

غذای اصلی مایت، سلول های مرده پوست بدن، شوره سر انسان و حیوانات، قارچ ها، ذرات ریز موادغذایی پخش شده در سطح منزل و گردو خاک است.

 

شما  نیز عنکبوت های زيادي در شکاف های ریز ریشه ی کُرک های صورت تان دارید که در فعالیت اند و با ولع، از چربی های طبيعي پوست تان تغذیه ميکنند . اصلاً مشکلی وجود ندارد . این عنکبوت ها یا آراچنید های ساس مانند به نام مایت های صورت معروفند و زندگی ارام و مسالمت آمیزی در حفره ها و منفذهای پوست بیش تر انسانها دارند. این مایت ها در پوست نوزاد ها پیدا نمی شوند و این عقیده وجود دارد که به واسطه ی تماس با مادر به بچه منتقل میشوند .

 

مایت،مایت ها،حشره مایت

مایت ها اصلاً خطری براي انسان ندارند مگر این که تعدادشان خيلي زیاد شود

 

هنگامی که خواب هستید مایت ها روی صورت تان چه می کنند؟ 

این موجودات خزنده ی چندش آور ، هشت پا دارند و اکثرا ، شفاف و با اندازه های میکروسکوپی هستند؛ چیزی حدود سه دهم میلیمتر. این مایت ها در نزدیکی ریشه ی فولیکول های مو های صورت ، هم در مردان و هم در زنان زندگی ميکنند و داخل منفذها خود را پنهان ميکنند .

  

اکنون این موجودات چه اصراری دارند که فشرده به هم در این منفذهای ریز زندگی کنند؟ دسترسی اسان به سبیوم ها یا همان چربی هایی که پوست تان براي هیدراته نگه داشتن پوست ترشح ميکنند . سبیوم به وسیله غددی که داخل حفره های پوست تان قرار دارند تولید میشوند ، یعنی نزدکی ریشه ی فولیکول های مو.

 

مایت ها شب ها که شما در خواب هستید با تونل زدن در منفذها پوست به دنبال این غذا های چرب می گردند، ولی روز ها به روی سطح پوست می خزند تا جفت گیری کنند. آری، شب ها که می خوابید مایت ها پارتی شبانه روی صورت تان راه می اندازند و شما دعوت نیستید!

  

مایت های صورت معمولاً جذب بزرگترین حفره های پوست بدن تان میشوند که شامل منفذهای پوست در نزدیکی گونه ها ، بینی و پیشانی ميشود .

 

بر اساس مطالعه ای در سال ۱۹۹۲، فولیکول هایی که دچار عفونت شده اند میتواند به یک باره، شش مایت را در خود جای دهند اما هنوز هم ، جا براي مایت های بیش تر باقی می ماند! هر مایت میتواند تا دو هفته زنده بماند.

 

این مایت ها اصلاً خطری براي انسان ندارند مگر این که تعدادشان خيلي زیاد شود که میتوانند گاهی منجر به یک بیماري به نام دمودیکوزیس یا انگل دمودکس شوند. دمودیکوزیس در انسان میتواند کهیر یا عوارض هایی قرمز یا سفید رنگ  روی پوست به وجود آورد که اکثراً با افت واکنش ایمنی در بدن مرتبط است.

 

مایت،مایت ها،حشره مایت

مایت های صورت معمولاً جذب بزرگترین حفره های پوست بدن تان میشوند

 

پيش‌گيري همیشه بهتر از درمان است

کنترل جمعیت دمودکس مایتها و کاهش تکثیر بی اندازه این کرمها، جهت پيش‌گيري از بروز یا تشدید بیماریهای پوستی بسیار مهم است.

 

تقريبا هيچ انساني وجود ندارد كه روي صورتش جانداري درحال زندگي نباشد. امكان ديدن آن ها بصورت عادي وجود ندارد ولی نديدن آن ها دليلي بر نبودنشان نيست.  اين حشرات كل عمر خود را روي صورت انسان سپري مي كنند، آن جا متولد مي شوند، زاد و ولد مي كنند و مي ميرند.

 

با اين همه اين موجودات ميكروسكوپي كاملا بي زیان هستند و از آنجايي كه در بدن تمامي انسانها حضور دارند، مي توانند به آشكار كردن تاريخ تكامل انسان با جزئياتي دقيق كمك كنند.

 

هنوز مشخص نيست به چه دلیل اين جانداران روي پوست صورت و بدن انسان زندگي مي كنند و در مورد منبع غذايي آن ها نيز نظريه هاي مختلفي وجود دارد :باكتري هاي پوستي، سلول هاي مرده پوست يا چربي پوست.

 

از اين رو پژوهشگران درحال بررسي ريزارگانيزم هايي هستند كه در بدن اين مايت ها وجود دارند تا با كمك آن ها بتوانند رژيم غذايي آن ها را تعيين كنند. دانشمندان براين باورند مايت ها در حفره هاي محل سكونت خود تخم گذاري كرده و به اين شكل به جمعيت آن ها اضافه مي شود.

 

اين جانداران تمامي ماده های زائدي كه در زمان زندگي شان در بدنشان توليد مي شود داخل بدن نگه مي دارند تا زماني كه بميرند. اين جانداران برای انسان زیان آور نيستند ولی مي توانند با بروز مشكلاتي پوستي از قبيل آكنه- روزاسه در رابطه باشند.

 

اين بيماري باعث پیدایش لكه هاي قرمز و سرخي دائمي گونه ها و صورت اشخاص خواهد شد. مطالعات نشان مي دهند جمعيت دمودكس ها در صورت اشخاص مبتلا به روزاسه بسيار بيشتر از صورت اشخاص سالم است.

 

در مبتلايان به روزاسه، در هر سانتيمتر مربع از پوست 10 تا 20 مايت وجود دارند، درحالي كه در پوست سالم اين تعداد يك تا دو مايت در سانتيمتر مربع است. با اين همه دانشمندان اين موجودات را عامل ابتلا به روزاسه نمي دانند و احتمال مي دهند حمله باكتري ها در حین مرگ مايت ها مي تواند عامل ابتلا به اين بيماري باشد.

 

دانشمندان مي گويند ممكن است اين جانداران ميكروسكوپي برای انسان مفيد نيز باشند، برای مثال مي توانند سلول هاي مرده را از پوست جدا كنند و يا باكتري هاي زیان آور پوست را از بين ببرند. هيچ راهي وجود ندارد كه بتواند اين جانداران را برای هميشه از روي پوست پاك كند، هرچند درمان هايي برای اين كار وجود دارد ، ولی بعد از 6 هفته، مايت ها مجدداً بازمي گردند زيرا اين جانداران روي تمامي سطوحي كه با انسان در تماسند، بالشت، ملحفه و تشك موجودند.

 

اين احتمال وجود دارد كه اولين بار، مايت ها از حيواناتي مثل سگ ها يا گرگ ها به انسان انتقال يافته باشند. علاوه بر رابطه انسان با حيوان، اين جانداران ارتباط انسانها با يكديگر را نيز طي تاريخ آشكار مي سازند.

 

بررسي DNA آن ها نشان مي دهد مايت هايي كه در بدن چيني ها وجود دارد ، با نمونه هايي كه در بدن ساكنان آمريكاي شمالي و جنوبي يافت مي شود متفاوت است. وجود اين اختلاف ها مي تواند در مطالعه تاريخ مهاجرت اجداد انسان در سياره زمين مؤثر باشد و نزديك ترين وابستگان انسان امروزی را معرفي كند.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow