تناسب متراژ اتاق با دستگاه تصفیه هوا را در نظر بگیریدنوع فناوری فیلتراسیون را در نظر بگیریدبه‌دنبال ویژگی‌های اضافی باشیدسطح سر‌و‌صدا را در نظر بگیریدبهره‌وری انرژی را مد نظر قرار دهید

تناسب متراژ اتاق با دستگاه تصفیه هوا را در نظر بگیریدنوع فناوری فیلتراسیون را در نظر بگیریدبه‌دنبال ویژگی‌های اضافی باشیدسطح سر‌و‌صدا را در نظر بگیریدبهره‌وری انرژی را مد نظر قرار دهید
0
نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا با در‌نظر‌گرفتن روند رو به افزایش آلودگ...

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا


با در‌نظر‌گرفتن روند رو به افزایش آلودگی هوا در جهان و همچنین، شیوع بیماری‌های واگیردار ویروسی، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خوب می‌تواند کمک زیادی به‌سلامت افراد کند. وقتی پس از یک روز طولانی به خانه برمی‌گردید، علاوه بر صمیمیت، غذای خوب و تخت راحت، به هوای خوب هم نیاز دارید تا برای یک روز پر از انرژی دیگر آماده شوید.

 

در حال حاضر، برند‌ها، مدل‌ها و انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوا در بازار موجود هستند. اما بدون در‌نظر‌گرفتن برند و مدل، باید نکات خاصی را هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا رعایت کنید.

 

ما در این‌جا درباره این نکات صحبت می‌کنیم تا به شما کمک کنیم یک دستگاه خوب را مطابق با نیاز خود خریداری کنید.

 

دستگاه تصفیه هوا

 

اولین نکته در انتخاب دستگاه تصفیه هوا هماهنگی متراژ و نوع دستگاه است. هر دستگاهی می‌تواند متراژ خاصی را در ساعت تصفیه کند. اگر دستگاه تصفیه هوا  شما برای متراژ مورد نظر کوچک باشد، به‌خوبی نمی‌تواند محیط را تمیز کند. همچنین، اگر بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است با ایجاد باد سبب ناراحتی شود. برای پیداکردن دستگاه مناسب با متراژ مراحل زیر را در پیش بگیرید:

 

* متراژ اتاق را اندازه‌گیری کنید: با ضرب‌کردن طول و عرض اتاق متراژ آن‌را به دست بیاورید. به عنوان مثال، اگر اتاق شما 4 در 5 است، 20 متر مربع مساحت دارد.

 

* رتبه‌بندی CADR را در نظر بگیرید: نرخ تحویل هوای پاک (The Clean Air Delivery Rate) که به‌اختصار به آن CADR می‌گویند، یک سیستم رتبه‌بندی است که حجم هوای تمیزی را که یک تصفیه‌کننده هوا می‌تواند در دقیقه تحویل دهد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) بیان می‌کند. هرچه رتبه CADR بالاتر باشد، دستگاه تصفیه هوا در حذف آلاینده‌هایی مانند گرد‌و‌غبار، گرده و دود از هوا موثرتر است. دنبال یک دستگاه تصفیه هوا باشید که نرخ CADR آن برای متراژ اتاق شما مناسب باشد. انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) توصیه می‌کند که CADR دو سوم مساحت اتاق باشد.

 

* ارتفاع سقف را در نظر بگیرید: اگر سقف بلندی دارید، باید در انتخاب دستگاه تصفیه هوا به این موضوع توجه کنید. برای اتاق‌هایی با سقف بلندتر از 2.5 متر، توصیه می‌شود یک تصفیه‌کننده هوا با رتبه بالاتر CADR انتخاب کنید.

 

* تصمیم‌گیری درباره تصفیه‌کننده هوای قابل‌حمل: تصمیم بگیرید که آیا یک تصفیه‌کننده هوای قابل‌حمل می‌خواهید که بتوانید آن را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید یا این‌که یک تصفیه‌کننده هوا برای کل خانه را ترجیح می‌دهید. دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل برای اتاق‌های جداگانه مناسب هستند، اما معمولا نمی‌توانند به درستی همه هوای خانه را تمیز کنند.

 

دستگاه‌های تصفیه هوا از انواع مختلفی از فناوری فیلتراسیون برای حذف آلاینده‌ها از هوا استفاده می‌کنند. برخی از انواع رایج فیلتراسیون عبارتند از فیلترهای HEPA، فیلترهای کربن فعال، نور UV-C و یونیزرها.

 

1. فیلترهای هپا: فیلترهای ذرات هوا با راندمان بالا (HEPA) رایج‌ترین نوع فناوری تصفیه هوا هستند. آن‌ها در از بین‌بردن آلاینده‌های هوا از جمله گرد‌وغبار، گرده و دود بسیار موثر هستند. فیلترهای HEPA با به دام‌انداختن ذرات 0.3 میکرون یا بزرگ‌تر، برای جذب بیشتر آلاینده‌های موجود در هوا به‌اندازه کافی مناسب هستند.

 

2. فیلترهای کربن فعال: فیلترهای کربن فعال یکی دیگر از انواع رایج فناوری تصفیه هوا هستند. آن‌ها در از بین‌بردن بوها و گازهای موجود در هوا، مانند دود و ترکیبات آلی فرار (VOCs) موثر هستند.

 

3. اشعه ماوراء بنفش میکروب کش (UVGI): فناوری UVGI از نور ماوراء بنفش برای کشتن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا استفاده می‌کند. این فناوری در از بین‌بردن میکروارگانیسم‌ها بسیار موثر است و می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری‌ها در خانه یا محل کار شما کمک کند.

 

4. فیلترهای یونی: فیلترهای یونی با انتشار یون‌های دارای بار منفی در هوا به ذرات دارای بار مثبت مانند گرد‌و‌غبار و مواد حساسیت‌زا متصل می‌شوند و باعث می‌شوند که آن‌ها بیش از حد سنگین شده و روی زمین سقوط کنند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که فیلترهای یونی می‌توانند محصولات جانبی مضر تولید کنند، بنابراین، ممکن است بهترین گزینه نباشند.

 

بهتر است دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن فیلتر هپا، دارای فیلتر زغال فعال هم باشد. همچنین، از UVGI هم بهره ببرد. هرچه تعداد تکنولوژی‌های که یک دستگاه از آن بهره می‌برد بیشتر باشد، امکانات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما در عین حال هزینه بیشتری هم دارد.

سایر نکاتی که باید هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به آن توجه کنید شامل موارد زیر هستند:

 

در نظر بگیرید که چه ویژگی‌های اضافی در یک دستگاه تصفیه هوا برای شما مهم است. برخی از دستگاه‌ها دارای سنسورهای کیفیت هوا، تنظیمات حالت خودکار، کنترل از راه دور و تایمرهای قابل برنامه‌ریزی هستند. این ویژگی‌ها می‌تواند راحتی و کارایی دستگاه تصفیه هوا را افزایش دهد.

 

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا

 

برخی از تصفیه‌کننده‌های هوا صدای بسیار بلندی دارند؛ به خصوص هنگامی که با حداکثر قدرت کار می‌کنند. اگر سر‌و‌صدا برای شما اذیت‌کننده است، به دنبال یک تصفیه کننده هوای بی‌صدا باشید.

 

بهره‌وری انرژی دستگاه تصفیه هوا را در نظر بگیرید؛ به‌خصوص اگر قصد دارید به‌طور مداوم آن را روشن کنید. به‌دنبال دستگاه‌هایی باشید که دارای گواهی Energy Star یا دارای رتبه مصرف انرژی پایین هستند.

 

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید یک تصفیه‌کننده هوای خوب را انتخاب کنید که نه تنها هوای خانه شما را به‌طور موثر تمیز کند، بلکه نیازها و ترجیحات خاص شما را نیز برآورده سازد. خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب، در حقیقت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که به شما اجازه می‌دهد سال‌ها هوای خانه خود را تمیز نگه‌ دارید. جهت این سرمایه گذاری بلند مدت بسیار مهم است که دستگاه مد نظر خود را از فروشگاه معتبری خریداری نمایید، در این راستا جهت اطلاع از انواع دستگاه های تصفیه هوا می توانید به سایت جانبی مراجعه نمایید.

 

با این حال، باید در نظر بگیرید که لازم است فیلتر دستگاه را هر چند وقت‌ یک‌بار تعویض کنید. در غیر این‌صورت دستگاه نمی‌تواند هوای منزل را به‌خوبی تمیز کند. زیرا فیلتر آلوده توان جذب آلودگی‌های بیشتری را ندارد.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow