معرفی انواع فیلترهای تصفیه آب، وظیفه و نحوه کار آنها انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و عملکرد و اهمیت هر کدام


			
		معرفی انواع فیلترهای تصفیه آب، وظیفه و نحوه کار آنها 
		انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و عملکرد و اهمیت هر کدام
0
فیلترهای تصفیه آب   آب شهری حاوی املاح و کلر است. این آلودگی‌ها قابل رویت نیست...



فیلترهای تصفیه آب

 

آب شهری حاوی املاح و کلر است. این آلودگی‌ها قابل رویت نیستند و سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. دستگاه تصفیه آب با حذف رسوبات، کلر و کاهش سختی آب، آب آشامیدنی کاملاً تصفیه شده و سالم را تولید می‌کند. انواع فیلترهای تصفیه آب، در دستگاه‌های تصفیه وظیفه سالم سازی آب آشامیدنی را عهده دار هستند. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع فیلترهای تصفیه آب آشنا می کنیم.

نحوه عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب مشابه یکدیگر هستند. این دستگاه‌ها به روش فیلتراسیون، آب را تصفیه می‌کنند. تنها تفاوت این دستگاه‌ها در نوع فیلترهای به‌کاررفته در دستگاه و در تکنولوژی تصفیه آب است. 

 

انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی 

دستگاه‌های تصفیه آب براساس تکنولوژی‌های بکار رفته شده در آنها به سه گروه تقسیم می‌شوند که با توجه به وضعیت آب منطقه‌ای که در آن سکونت دارید و بودجه خود می‌توانید آن را خریداری نمایید.

 

• دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO): این دستگاه از 6 الی 8 فیلتر برای تصفیه آب استفاده می‌کند. دقت فیلتر ممبران این دستگاه 0.0001 میکرون است.

 

• دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF): مانند دستگاه اسمز است فقط دقت فیلتر UF، 0.01 میکرون است و نیاز به پمپ برقی ندارد.

 

• دستگاه تصفیه آب خانگی بادقت بالای یک میکرون: دارای 3 مرحله فیلتر است.

 

انواع دستگاه‌های تصفیه آب خانگی, انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی

تعداد فیلترهای دستگاههای تصفیه آب به نوع دستگاه بستگی دارد

 

وظیفه فیلترهای تصفیه آب 

فیلترها از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب هستند و وظیفه اصلی تصفیه آب را بر عهده دارند. فیلترها آلایندگی‌های موجود در آب را جذب می‌کنند و آب را تصفیه و سالم‌سازی می‌نمایند. برای تهیه بهترین و سالم‌ترین آب آشامیدنی، آب باید از چند مرحله فیلتر تصفیه عبور نماید تا به کیفیت مطلوب که قابل‌آشامیدن باشد برسد. ناگفته نماند که این فیلترها باید به موقع تعویض گردند تا کارایی کافی را داشته باشند. در ادامه مقاله با معرفی انواع فیلترهای تصفیه آب با ما همراه باشید.

 

انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی, انواع فیلترهای تصفیه آب, فیلترهای تصفیه آب

فیلترهای مرحله یک تا شش تصفیه آب

 

انواع فیلترهای تصفیه آب  فیلتر مرحله اول (فیلتر پلی پروپیلن)

فیلتر پروپیلین (PP) ، تمام آلاینده‌ها و ذرات درشت (شن و ماسه و...) را از آب حذف می‌کند.  این فیلتر الیافی از جنس پروپیلن دارد که ذرات شناور موجود در آب را به خود جذب می‌کند به‌خاطر همین به آن، فیلتر الیافی می‌گویند. لازم به ذکر است که این فیلتر فقط عوامل فیزیکی آب را از بین می‌برد و هیچ تأثیر شیمیایی مانند حذف باکتری‌ها بر روی آب ندارد. عمر مفید این فیلتر بازه زمانی 3 تا 6 ماه است.

 

فیلتر مرحله دوم (فیلتر کربن پودری)

فیلتر کربن پودری یا فیلتر Udf ،  ترکیبات کلر موجود در آب را حذف می‌کند. این فیلتر گیاهی، از جنس پوست نارگیل، پوست بادام‌زمینی یا پوست گردو است و قابلیت حذف مواد سمی مانند کلر و مواد شیمیایی که برای ازبین‌بردن حشرات و آفت‌های موجود در آب در هنگام تصفیه آب شهری استفاده می‌شود را دارد. این فیلتر دارای ذرات بسیار ریز کربن می‌باشد هنگامی که آب از بین ذرات به هم فشرده آن عبور می‌کند مواد شیمیایی موجود در آب جذب کربن‌ها می‌شود. 

 

فیلتر مرحله سوم (فیلتر کربن بلاک)

فیلتر کربن بلاک یا Cto ، از مواد گیاهی مانند پوست نارگیل یا پوست گردو ساخته می‌شود. این فیلتر دارای کربن اکتیو فشرده شده‌ای است که منافذ بسیار ریزی دارد و با عبور آب از این منفذها خواص نامطلوب آب مانند بو، طعم و کلر از بین می‌رود. در واقع میزان کلر درون آب در این مرحله به صفر می‌رسد و آب از نظر ظاهری زلال و بدون آلودگی می‌گردد. 

 

تعویض فیلترهای تصفیه آب, فیلترهای تصفیه آب خانگی, تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب

وظیفه انواع فیلترهای تصفیه آب

 

فیلتر مرحله چهارم (فیلتر ممبران)

یکی از مهم‌ترین انواع فیلترهای تصفیه آب، فیلتر ممبران است. فیلتر ممبران Membrane، وظیفه ازبین‌بردن تمام آلودگی‌های محلول در آب مانند میکروب‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و نیترات‌ها و نیتریت‌ها را برعهده دارد. در صورت ورود این مواد به بدن انسان، بیماری‌های زیادی بدن را تهدید خواهد کرد. فیلتر ممبران از چندلایه نازک به هم فشرده تشکیل شده است که این لایه‌ها به صورت حلقوی مارپیچ به‌دور لوله‌ای استوانه‌ای‌شکل پیچیده شده‌اند آب در هنگام عبور از این فیلتر 98 درصد آلایندگی‌اش از بین می‌رود. در حقیقت این فیلتراسیون اسمز معکوس است که توانایی تصفیه ذرات آب تا اندازه 0.0001 میکرون را دارد.

 

فیلتر مرحله پنجم (فیلتر پست کربن)

فیلتر پست کربن یا فیلتر کربن خطی، بوها و طعم‌های نامناسب آب را که ناشی از ماندن طولانی‌مدت در منابع آب می‌باشد را حذف می‌کند. آب با گذر از چهار مرحله  قبلی، تقریباً پاک‌سازی شده است در نتیجه آبی که از فیلتر کربن نهایی عبور می‌کند معمولاً آب سالمی است. این مسئله سبب عمر طولانی این فیلتر نسبت به فیلترهای مرحله قبل شده است. معمولاً عمر فیلتر پست کربن یک سال می‌باشد. 

 

فیلتر مرحله ششم (فیلتر مینرال)

فیلتر Mineral ، یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین انواع فیلترهای تصفیه آب به‌حساب می‌آید. این فیلتر وظیفه دارد که املاح مناسب و مفید برای بدن را به آب اضافه ‌کند. زیرا سایر فیلترها به دلیل داشتن خاصیت پالایندگی، تمام مواد و املاح آب را به خود جذب می‌نمایند و آبی بدون املاح را تولید می‌کنند. اما فیلتر مینرال مواد معدنی مهم آب را که برای بدن مفید است؛ مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم را به آب برمی‌گرداند.

 

به همین علت به این فیلتر، فیلتر مواد معدنی یا فیلتر قلیایی نیز می‌گویند. خاصیت قلیایی آب برای بدن انسان مفید است. فیلتر مینرال با تنظیم PH آب باعث می‌شود که آب خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی پیدا کند. همچنین این فیلتر چربی‌های نامطلوب آب را از بین می‌برد. 

 

فیلتر مرحله هفتم (فیلتر قلیایی)

فیلتر قلیایی، سبب بالارفتن PH  آب می‌شود و در نتیجه میزان اسیدی بودن آب کاهش می‌یابد. آب‌هایی که توسط  این فیلتر، قلیایی می‌شوند در کاهش قند، مشکلات گوارشی، کاهش درد و درمان بی‌حالی مؤثر می‌باشند و به شفافیت پوست و مو کمک می‌کند. آب با عبور از این فیلتر، کریستالی و خوش طعم می‌شود .

 

فیلتر مرحله هشتم (فیلتر ماوراکاربردبنفش) 

فیلتر ماورا بنفش یا UV ، به‌عنوان تصفیه‌کننده نهایی با استفاده از اشعه فرابنفش باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در آب را از بین می‌برد و به اصطلاحاً آب را گندزدایی یا ضدعفونی می‌کند.

 

انواع فیلترهای تصفیه آب, فیلترهای تصفیه آب, تعویض فیلترهای تصفیه آب

مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

زمان تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب 

فیلترهای تصفیه آب، مواد مضر آب را به خود جذب می کند این فیلترها به مرور زمان به دلیل اشباع شدن دیگر خاصیت جذب کنندگی خود را از می دهند و باید فیلترهای تصفیه آب را تعویض کنید.

 

با سرویس و تعویض فیلترهای تصفیه آب علاوه بر جلوگیری از پایین آمدن کیفیت آب و مضرر شدن آن برای بدن ، عمر دستگاه تصفیه آب را طولانی تر کنید. نا گفته نماند اگر در مناطقی زندگی می کنید که آب از آلایندگی زیادی برخوردار است باید زمان تعویض فیلترها کمی زودتر  انجام گیرد. در زیر به زمان تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب اشاره می کنیم.

 

نام فیلترزمان تعویض
فیلتر مرحله اول( پروپیلنPP)4 الی 6 ماه 
فیلتر مرحله دوم ( کربن اکتیو فعال گرانول)  4 الی 6 ماه (بعد از برداشت حدود ۹۵۰۰ لیتر آب) 
فیلتر مرحله سوم ( کربن بلاک CTO)  4 الی 6 ماه  
 فیلتر مرحله چهارم (ممبران)یک سال تا یک و نیم سال
فیلتر مرحله پنجم (پست کربن خطی)یک سال تا یک و نیم سال
فیلتر مرحله ششم (مینرال معدنی ساز) یک سال تا یک و نیم سال 
فیلتر مرحله هفتم (آلکالاین)یک سال تا یک و نیم سال
فیلتر مرحله هشتم (فیلتر قلیایی)یک سال تا یک و نیم سال 
لامپ UVعمر این لامپ تا زمان سوختن یا نیم سوز شدن است

  

 

انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی, انواع فیلترهای تصفیه آب, فیلترهای تصفیه آب

تصویری از انواع فیلترهای تصفیه آب

 

چگونگی تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب 

مهم ترین نکته در خصوص نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی تعویض به موقع فیلترهای آن است. برای تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید. . 

 

• در وهله اول، شیر ورودی آب را ببندید تا از ورود آب به دستگاه تصفیه جلوگیری شود. سپس شیر مخزن را که روی آن قرار دارد و آبی رنگ است را نیز ببندید.

 

• شیر برداشت آب دستگاه تصفیه که روی سینک قرار گرفته است را باز کنید تا آب موجود در مخزن تخلیه گردد.

 

• هوزینگ های تصفیه آب را با کمک آچار مخصوص به آرامی باز کنید و کارتریج یا فیلترهای قدیمی را خارج کنید و سپس جای آنها را با فیلترهای جدید تعویض کنید.

 

• درآخرین مرحله بایستی هوزینگ را به جای خود برگردانید و با کمک آچار آن را سفت کنید. سپس شیر ورودی آب را باز کنید. دو مخزن اولیه آب را استفاده نکنید و خالی کنید تا آب مناسب برای آشامیدن شود.

 

ویژگی های انواع فیلترهای تصفیه آب, وظیفه فیلترهای تصفیه آب

چگونگی تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب

 

گردآوری: بخش اسرار خانه داری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow