دلایل گرم نشدن شوفاژ  علل گرم نشدن شوفاژ


			
		دلایل گرم نشدن شوفاژ 
		 علل گرم نشدن شوفاژ
0
دلایل گرم نشدن شوفاژ   گرم نشدن شوفاژ یکی از مشکلاتی است که برای افراد در فصل...



دلایل گرم نشدن شوفاژ

 

گرم نشدن شوفاژ یکی از مشکلاتی است که برای افراد در فصل سرما به وجود می آید. ولی چرا شوفاژ گرم نمی شود؟ آیا علل گرم نشدن شوفاژ را می دانید؟ چنانچه برایتان سوال است که چرا شوفاژ گرم نمی شود. همراه بیتوته باشید تا به دلایل آن پی ببرید.
وجود هوا در رادیاتور

چنانچه اخیرا متوجه شده‌اید که رادیاتور در قسمت بالا سرد است و در قسمت پایین گرمای کمی دارد این موضوع می‌تواند علامتی باشد برای هوا گرفتگی رادیاتور و احتیاج به هواگیری دارد. زمانی که این مشکل اتفاق افتاد هوا، فضای طراحی شده برای آب گرم را اشغال می‌کند و از گردش درست آب در رادیاتور پیشگیری می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل باید هوای داخل رادیاتور را خارج کنید.

 

پیچ مخصوص هواگیری را با استفاده از کلید رادیاتور باز کنید تا صدای خش خش هوا را بشنوید. پیچ را تا وقتی بازکنید که آب از رادیاتور بیرون بیاید. پس از اینکه آب آغاز به بیرون آمدن از رادیاتور کرد، پیچ هواگیری را ببندید. بنابراین از هواگیری فشار موجود در سیستم دیگ بخار را چک کنید تا اطمینان پیدا کنید که هنوز در مقدار مجاز است.

 

دلایل گرم نشدن شوفاژ, دلایل گرم نشدن شوفاژ, دلیل گرم نشدن رادیاتور

دلیل های گرم نشدن شوفاژ

 

دمای نامناسب شعله

دلیل گرم نشدن شوفاژ پس از هواگیری به اینجا پایان نمی یابد. بعضی اوقات دلیل گرم نشدن شوفاژ به دمای نامناسب شعله پکیج مربوط می‌شود. این مورد هم امکان دارد به علت ایراد در مشعل پکیج رخ داده باشد. در بعضی موارد دلیل گرم نشدن شوفاژ پس از هواگیری به ارتفاع شعله مربوط می‌شود.

 

امکان دارد هنگام نصب پکیج شعله در جای خوبی نسبت به لوله قرار نگرفته باشد و یا شعله کم باشد و حرارت مورد احتیاج برای رسیدن به گرمایش آب ایجاد نشود. می‌توان با بیشتر کردن شعله تا اندازه ای این مشکل را رفع نمود. ولی چک کردن مشعل و جایگاه آن و سنسورهای حرارتی احتیاج به تکنسین متخصص دارد. پس از سالم بودن سنسورهای حرارتی و مشعل به طور کامل اطمینان پیدا کنید.

 

کم بودن فشار آب ساختمان

بعضی اوقات دلیل گرم نشدن شوفاژ پس از هواگیری علل خیلی ساده ای دارد، همیشه به دنبال علل خیلی پیچیده نباشید. بعضی وقتها فشار آب ساختمان خیلی کم است و این می تواند دلیل گرم نشدن رادیاتور باشد و این ارتباطی به پکیج ندارد، امکان دارد موتور پمپ اصلی ساختمان از قدرت کافی برخوردار نباشد. بعضی وقتها استفاده همزمان از چند شیر آب می‌تواند دلیل افت فشار پکیج و سرمای رادیاتورها باشد؛ امکان دارد یک نفر در حمام باشد و نفر بعدی مشغول آب دادن به باغچه باشد، پس زود بر روی سیستم گرمایش خانه ایراد نگذارید.

 

دلایل گرم نشدن شوفاژ, دلایل گرم نشدن شوفاژ,علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری

علت گرم نشدن شوفاژ

 

شیرهای رفت و برگشت شوفاژ در زیر پکیج بسته هستند

شیرهای رفت و برگشت شوفاژ در زیر پکیج بسته هستند و یا به صورت کامل باز نشده اند.

در زیر بدنه پکیج چهار عدد شیلنگ آب وجود دارد که دو عدد از آن ها به شیرهای رفت و برگشت آب مصرفی و دوتای دیگر به شیرهای رفت و برگشت شوفاژها ارتباط دارند. برای اینکه از باز بودن شیرهای رفت و برگشت مدار رادیاتورها در زیر پکیج اطمینان پیدا کنید، باید شیرها به طور کامل موازی با لوله ها قرار بگیرند.

 

شیرهای رفت و برگشت در رادیاتورهای شوفاژ بسته هستند

چنانچه پکیج رادیاتور شما روشن می شود و آب گرم مصرفی گرمای خوبی دارد، ولی رادیاتورهای شوفاژ سرد هستند و یا رادیاتورهای دورتر از پکیج به اندازه کافی گرم نیستند،ممکن است که شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را باز نکرده اید و یا رادیاتورها را از راه باز کردن شیر برگشت بالانس نکرده اید.

 

بنابراین به سراغ رادیاتورها بروید و شیر بالایی یا رفت همه رادیاتورها را به طور کامل باز کنید. آنگاه شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور اول را به مقدار کم باز نموده و همین طور که از پکیج دورتر می شوید، شیر پایین رادیاتور بعدی را قدری بیشتر از رادیاتور قبلی خود باز کنید تا اندازه ای که زمانی که به آخرین رادیاتور رسیدید، شیر پایین رادیاتور به طور کامل باز باشد.

 

از این طریق رادیاتورهای شوفاژ شما بالانس می شوند. البته دقت کنید که شیر برگشت رادیاتور که در قسمت پایین آن قرار گرفته از راه پیچاندن روکش آن باز نمی شود و باید روکش شیر را بردارید تا قسمت آلن خور شیر برگشت را با آچار مناسب باز کنید.

 

دلایل گرم نشدن شوفاژ, دلایل گرم نشدن شوفاژ,علل گرم نشدن شوفاژ

علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری چیست

 

ارتفاع شعله پکیج رادیاتور کوتاه است

پکیج ها دو نوع شعله به نام های شعله کوتاه و شعله بلند دارند که باید در یک ارتفاع معینی بسوزند. اندازه شعله کوتاه پکیج به مقدار یک سوم ارتفاع محفظه احتراق است و شعله بلند باید به اندازه دو سوم ارتفاع محفظه احتراق بلندی داشته باشد.

 

چنانچه به جز این است چند دلیل وجود دارد، یا فشار گاز ورودی به ساختمان پایین است که  باید اداره گاز منطقه را در جریان بگذارید تا از آن راه مشکل بررسی و برطرف شود. در حالتی دیگر شیر ماژوله گاز تنظیم نیست و باید به وسیله تعمیرکار پکیج تنظیم شود تا ارتفاع شعله مناسب شود.

 

جا به جا و برعکس بستن شلنگ های رفت و برگشت زیر پکیج

یکی از عامل های پیش پا افتاده اما خیلی مهم درست بستن مسیر رفت و برگشت پکیج می باشد.

 

جا به جا بستن شلنگ های زیر پکیج ، سبب صدمه به پمپ و ضعیف کردن آن می شود.

 

همین طور زمانی که پمپ تحت فشار کار کند به خوبی نمی تواند رادیاتور ها را گرم کند و اغلب بخشی از رادیاتور ها گرم و قسمتی سرد می شوند.

 

دلایل گرم نشدن شوفاژ, دلایل گرم نشدن شوفاژ,علت گرم نشدن رادیاتورهای شوفاژ در پکیج

دلیل گرم نشدن رادیاتور

 

آشغال گرفتن و کثیف بودن صافی برگشت پکیج

اغلب با آشغال گرفتن توری داخل صافی ، مسیر گردش آب کم می شود و دستگاه ارور عدم گردش آب می دهد.

 

همین طور چنانچه دما را ببینید ، متوجه خواهید شد که دما زود بالا می رود و دستگاه سریع قطع می کند .

 

در این شرایط چنانچه دستتان را به شلنگ برگشت زیر پکیج بگیرید ، متوجه می شوید که ولرم  به سمت سرد است در حالی که دمای نشان داده شده ماکزیمم است.

 

خرابی یا سوختن شیر موتوری

خرابی شیر موتوری و یا مغذی محرک آن نیز سبب باز نشدن مسیر رادیاتور ها می شود. در این حالت آب به سوی مبدل ثانویه می رود و رادیاتور ها را گرم نمی کند.

 

ضعیف شدن یا خرابی فنر بای پس

در این وضعیت آب گرم شده به وسیله شعله پکیج مرتب در یک مسیر کوتاه دور می زند و گردش می کند و اجازه گرم شدن رادیاتور ها را نمی دهد.

 

جرم و رسوب داشتن مبدل اصلی و یا اولیه پکیج

هر نوع جرم و رسوب در مسیر گردش آب سبب بالا رفتن سریع دما و جوش آوردن پکیج می شود.

 

جرم و رسوب داشتن خود رادیاتور ها

از دلایل اصلی سرد بودن پایین پکیج ، جرم داشتن کف رادیاتورها می باشد. شن و ماسه موجود در آب در کف رادیاتور ها جمع می شوند. برای برطرف کردن این مشکل باید رادیاتورها شست. همین طور این جرم و رسوب می تواند در مسیر گردش آب به رادیاتور ها یعنی لوله ها و یا شیر های بالا و پایین رادیاتورها باشد.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow