روش های تمیز کردن تابلو نقاشی


			
		روش های تمیز کردن تابلو نقاشی
0
  تابلوهای نقاشی بر روی کاغذ نباید در جلوی نور مستقیم آفتاب باشند   اگر به هن&#...



 

تابلوهای نقاشی بر روی کاغذ نباید در جلوی نور مستقیم آفتاب باشند

 

اگر به هنر علاقه مند هستید و در خانه خود از یک تابلو نقاشی استفاده می کنید، پس بارها به این فکر کرده اید که چگونه بدون آسیب رساندن به تابلو می توانید آن را با ساده ترین روش های ممکن پاک سازی کنید. قبل از هر کاری لازم است تا نوع نقاشی و رنگ های بکار برده شده در آن را بررسی کنید؛ اینکه نقاشی شما بر پایه آب و یا بر پایه مواد شیمیایی نکته مهمی است که قبل از پاک کردن باید به خوبی بررسی شود.

 

نکات مهم در پاک سازی تابلوهای نقاشی

۱. تابلوهای نقاشی نباید در نزدیکی آشپزخانه، سرویس بهداشتی قرار بگیرند، چرا که در این نواحی رطوبت هوا زیاد است.

۲. لکه های موجود در حاشیه قاب توسط آب و صابون و مسواک قابل پاک شدن هستند.

۳.تابلوهای نقاشی بر روی کاغذ نباید در جلوی نور مستقیم آفتاب باشند.

 

تميز کردن تابلو

براى تميز کردن تابلوى روغن نبايد از مواد تميزکنندهٔ خانگى مثل آب و صابون استفاده کرد. در هر صورت چنين تابلويى ممکن است ترک هايى داشته باشد و نفوذ آب و صابون در آن ايجاد اشکال مى کند و ممکن است جذب زمينه شود. ممکن است بخشى از تابلو ظاهراً تميز شود اما لايهٔ رويى اثر، مات مى شود و ارزش تابلو از بين مى رود.

براى تميز کردن اينگونه آثار از پارچه براى گردگيرى نبايد استفاده نمود؛ چرا که گرد به جايِ جدا شدن از تابلو در آن نفوذ مى کند.

 

يکى از روش ها براى تميز کردن اين گونه تابلوها آن است که ابتدا در فضاى خالى پشت تابلو (اگر اثر نقاشى روى بوم است) با پارچه تا شده يا هر وسيلهٔ ديگرى در اندازهٔ مناسب پر شود. و روى زمينهٔ محکمى قرار گيرد. سپس تابلو را برمى گردانيم. با فشار آوردن با دقت تمام سعى شود لبهٔ شيبدار چهار چوب پايين تر از شی زير آن قرار گيرد.

 

سپس تکه اى نان سفيد که تازه و گرم باشد برداشته و قسمت نرم و خميرى وسط آن را جدا مى کنيم و به صورت گلوله ای درمى آوريم؛ سپس ‌آن را روى تابلو مى غلتانيم. بعد از آن تکه ای ديگر برمى داريم و اين عمل را تکرار مى کنيم. ابتدا با فشار کم و سپس فشار بيشترى وارد مى کنيم.

 

 روش ديگر استفاده از پاک کن نرم است ولى اشکال را دارد که از خود اثرى خميرى و چرب بجا مى گذارد.

 

 از جارو برقى هم مى توان کمک گرفت. به شرطى که با سطح تابلو تماس پيدا نکند. براى اين کار تابلو را تخت روى زمين بخوابانيد و سطح آن را با جارو برقى تميز نماييد. با فشار هوا نيز مى توان اين عمل را انجام داد البته اين کار بايد با دقت صورت گيرد تا گرد و خاک به داخل تابلو نفوذ نکند.

 

بعد از تميز کردن تابلوهاى رنگ روغن گاه شکلى ناهمگون و وصله دار پيدا مى کنند و در اين صورت بايد با ايجاد پوششى با يک لايه ورنى محافظ اين مشکل را برطرف کرد. البته نقاشى هاى جديد، اگر نوع بست آنها مشخص نيست نبايد به اين روش محافظت شوند.

 

تمیز کردن تابلو نقاشی,نحوه تمیز کردن تابلو نقاشی

برای گرد گیری تابلوها از برسی نرم و خشک استفاده کنید

 

تمیز کردن تابلو نقاشی بر پایه آب

فهمیدن اینکه نقاشی بر پایه آب است یا خیر کار ساده ای است. تنها لازم است مقداری از دستمال خیس را به لبه های آن کشیده و ببینید که آیا رنگ پخش می شود یا خیر؛ اگر رنگ پخش شود نشان از آن دارد که نقاشی شما بر پایه آب بوده و تنها باید با چوب ‌های مخصوص پرز گیری آن‌ها را پاک‌کنید.

 

پاک سازی تابلوهای نقاشی که بر پایه آب نیستند

استفاده از یکپارچه نخی نمدار می تواند این نوع از تابلوهای کاغذی را به خوبی پاک کند. تنها نکته مهم در این نوع پاک سازی آن است که قسمت های رنگ شده از کاغذ خیس نشوند؛ چرا که پس از خشک شدن لکه آب باقی خواهد ماند.

 

 تمیز کردن تابلو نقاشی‌ رنگ روغن با آب و صابون

همان طور که گفته شد بهتر است از این روش استفاده نشود برای آنکه تابلو نقاشی رنگ روغن و یا اکریلیک خود را با آب و صابون پاک کنید، از یک پارچه نخی و مقداری آب و صابون استفاده کنید پارچه نخی سفید را به آب و صابون آغشته کنید و آهسته روی تابلو نقاشی بکشید.

 

یادتان باشد قسمت های برجسته نقاشی که از رنگ بیشتری بهره گرفته باید با آرامش بیشتری پاک شود، و برای تمیز کردن شکاف های روی نقاشی و نقاطی که دسترسی به آن ها ساده نیست می ‌توانید از گوش پاک‌ کن استفاده کنید.

 

نکته جالب در پاک ‌سازی این نوع از تابلوها آن است که اگر از صابون های حاوی روغن ‌زیتون استفاده کنید، نتیجه کار بسیار موفقیت آمیزتر خواهد بود و خواهید دید که پارچه ی سفید شما، با تمیز کردن تابلو، چطور سیاه می شود. نقاشی های رنگ روغن با آنکه مقاوم هستند اما در اثر قرارگیری در نور آفتاب دچار تغییر رنگ می شوند؛ از این رو بر روی آن ها حتماً از یک لایه شیشه استفاده کنید تا عبور مستقیم نور در آن ها منجر به کاهش کیفیتشان نشود.

 

نکات کلیدی در نگهداری تابلوهای نقاشی:

برای گرد گیری تابلوها از برسی نرم و خشک استفاده کنید و بهتر است تابلوهای نقاشی را در محیط های مرطوب مانند حمام یا در نزدیکی آشپزخانه نصب نکنید.

بهترین راه برای از بین بردن لکه های آب روی حاشیه تابلوها استفاده از آب و صابون و مسواک است، توجه داشته باشید که تمام حاشیه آن را تمیز کنید زیرا اگر تنها قسمت های لکه دار را پاک کنید باعث می شود بزرگتر دیده شود.

 

هزینه ی ساخت یک قاب سفارشی چندان مقرون به صرفه نیست، بهتر است برای حاشیه نقاشی خود یک کاغذ با با اندازه استاندارد تهیه کنید تا استفاده از قاب های آماده برای آن مقدور باشد.

تابلوهای نقاشی به خصوص نقاشی ها کاغذی را در معرض نور خورشید قرار ندهید چراکه باعث زرد شدن و گاهی خورد شدن کاغذ می شود.

 

برای جا به جایی تابلوها، بهتر است آن ها درون کاغذهای کاهی بپیچید و با پلاستیک حباب دار بپوشانید و برای جابه جای آن ها دو طرف آن را با مقوا بپوشانید و سطح کارتن را هم با کاغذ پر کنید تا در هنگام جا به جایی صدمه نبیند. 

 

گردآوری: بخش اسرارخانه داری بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow