فواید، عوارض جانبی و نحوه مصرف گیاه دم شیر گیاه دم شیر چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ 


			
		فواید، عوارض جانبی و نحوه مصرف گیاه دم شیر
		
گیاه دم شیر چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ 
0
گیاه دم شیر چیست   نام دیگر آن لونوروس کاردیاکا ، گیاه دم شیر می باشد، گیاهی ...



گیاه دم شیر چیست

 

نام دیگر آن لونوروس کاردیاکا ، گیاه دم شیر می باشد، گیاهی دارویی از تیره نعناعیان است که برخلاف بقیه ی نعناها بوی نامطبوع و طعم تلخی دارد، برگ های آن به رنگ سبز تیره و گل های آن به رنگ بنفش و صورتی هستند.

گیاه دم شیر ( Leonurus cardiaca) که توسط یونانیان باستان برای کاهش اضطراب هنگام زایمان استفاده می شد، عمدتاً به عنوان چای یا تنتور به دلیل خواص دارویی بالقوه آن استفاده می شد. دم شیر ، بوته ای است راست و خاردار با برگ های سبز تیره و گل های ارغوانی یا صورتی پشمالو. 

 

گیاه دم شیر بومی آسیا و اروپای جنوب شرقی است اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود. در ایالات متحده، آن را یک گونه مهاجم در نظر می گیرند.

برخلاف برخی دیگر از گیاهان خانواده نعناع، ​​بوی نامطبوع و طعم تلخی دارد.

این مقاله از بیتوته به بررسی گیاه دم شیر  از جمله مزایای بالقوه و عوارض جانبی آن می پردازد.

 

 گیاه دم شیر چیست, فواید گیاه دم شیر, خواص دارویی گیاه دم شیر

خواص دارویی گیاه دم شیر

 

فواید بالقوه گیاه دم شیر 

گیاه دم شیر هزاران سال است که برای درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی، اضطراب و قاعدگی نامنظم استفاده می شود.

اگرچه بسیاری از کاربردهای سنتی آن از نظر علمی مورد مطالعه قرار نگرفته اند، تحقیقات نشان می دهد که این گیاه دارای برخی از مزایای سلامتی بالقوه است.

 

خواص آنتی اکسیدانی

گیاه دم شیر حاوی ترکیبات گیاهی متعدد با خواص آنتی اکسیدانی، از جمله فلاونوئیدها، استرول ها، تری ترپن ها و تانن ها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت در برابر چندین بیماری از جمله سرطان، آرتریت، بیماری قلبی، آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

 

کمک به سلامت قلب 

اسید اورسولیک، لئونورین و فلاونوئیدها ترکیباتی در گیاه دم شیر هستند که در مطالعات موش‌ها اثرات محافظتی از قلب نشان داده‌اند. با این حال، این نتایج در انسان تایید نشده است.

 

سایر مزایای بالقوه

در حالی که تحقیقات محدود است،گیاه دم شیر ممکن است مزایای بیشتری ارائه دهد، از جمله:

- ممکن است از دست دادن خون پس از زایمان را کاهش دهد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که درمان با گیاه دم شیر و اکسی توسین ممکن است خطر از دست دادن خون پس از زایمان را در مقایسه با اکسی توسین به تنهایی کاهش دهد.

 

- ممکن است اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. در حالی که دامنه محدودی دارد، مطالعات اولیه انسان و موش کاهش علائم اضطراب و افسردگی را پس از مصرف روزانه عصاره‌های گیاه دم شیر یا لئونورین تا 4 هفته نشان می‌دهد.

 

- ممکن است التهاب را کاهش دهد. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که لئونورین موجود در گیاه دم شیر دارای خواص ضد التهابی است. با این حال، این نتایج در انسان تایید نشده است.

 

خواص دم شیر, نگهداری از گل دم شیر, عوارض گیاه دم شیر

فواید گیاه دم شیر برای سلامتی

 

عوارض جانبی احتمالی گیاه دم شیر

تحقیقات کنونی در مورد اثرات گیاه دم شیر در انسان محدود است. در نتیجه، ایمنی گیاه و عوارض جانبی احتمالی آن به طور کامل شناخته نشده است.

براساس یافته های اخیر، عوارض جانبی بالقوه مصرف زیاد گیاه دم شیر شامل اسهال ، خونریزی رحم و درد معده است.

 

با توجه به اینکه گیاه دم شیر پتانسیل تاثیرگذاری بر ضربان و ریتم قلب را دارد، افرادی که از داروهای ضربان قلب مانند مسدود کننده های بتا استفاده می کنند و افراد مبتلا به فشار خون پایین باید قبل از استفاده از این مکمل با پزشک خود مشورت کنند.

 

علاوه بر این، نشان داده شده است که این گیاه با وارفارین رقیق‌کننده خون تداخل دارد و نباید توسط کسی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند استفاده شود.

 

همچنین به دلیل فقدان تحقیقات و پتانسیل آن برای تحریک انقباضات رحمی، به زنان باردار یا شیرده نیز توصیه می‌شود که از گیاه دم شیر پرهیز کنند.

 

دوز پیشنهادی مصرف گیاه دم شیر

از آنجایی که تحقیقات بر روی انسان محدود است، در حال حاضر هیچ دوز توصیه شده مشخصی برای گیاه دم شیر وجود ندارد. با این حال، آژانس دارویی اروپا (EMA) مصرف کمتر از 3 گرم عصاره پودری در روز را برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی توصیه می‌کند.

ممکن است روزانه سه فنجان از این چای مصرف شود.

  

نحوه مصرف گیاه دم شیر, فواید گیاه دم شیر برای سلامتی, گیاه دم شیر

نحوه مصرف گیاه دم شیر

 

نحوه آماده سازی 

یک چای را می توان با دم کردن یک تا دو قاشق چایخوری گیاه خشک در هر فنجان آب جوش تهیه کرد. 10 دقیقه دم کنید.

 هنگامی که به عنوان چای مصرف می شود، گیاه دم شیر اغلب با عسل ، زنجبیل، لیمو، شکر یا سایر طعم های قوی ترکیب می شود تا به کاهش تلخی آن کمک کند.

در تنتور ، یک عصاره گیاهی مایع غلیظ، نصف تا سه چهارم قاشق چای خوری را می توان سه بار در روز مصرف کرد.

 

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی، داروخانه‌ها، و فروشگاه‌های متخصص در مکمل‌های غذایی، این محصولات و همچنین کپسول‌ها و قرص‌ها را به فروش می‌رسانند. همچنین می‌توانید مکمل‌های گیاهی را به صورت آنلاین خریداری کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow