خواص تخم شربتی


			
		خواص تخم شربتی
0
طبع تخم شربتی گرم و خشک بوده و تخم شربتی آهن بالای دارد   تخم شربتی به علت داشت&...



طبع تخم شربتی گرم و خشک بوده و تخم شربتی آهن بالای دارد

 

تخم شربتی به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. ‍ مشخص شده که تخم شربتی حاوی یکسری ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین‌ها و بتأسیسترول است. همچنین طبق برخی تحقیقات پیشگیری از دیابت نوع دو ، سرطان و خاصیت ضد باکتریایی برای این گیاه گزارش شده‌است.

 

تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید. تخم این گیاه سیاه است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود.

 

خاصیت تخم شربتی, تخم شربت

تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مفید است

 

خواص تخم شربتی:

طبع تخم شربتی گرم و خشک بوده و تخم شربتی آهن بالای دارد و برای پاکسازی شریان ها بسیار مناسب است. از نظر خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نشاط آور(مفرح ذات)

- تقویت قلب

- تقویت معده سرد و رفع درد آن

- شیر افزا

- قاعده آور و تنظیم کننده عادت ماهیانه

- افزایش تعریق و ادرار

 

کاهش وزن با تخم شربتی : 

تخم‌های شربتی، سرشار از فیبر هستند، بنابراین شما را به‌مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و از هوس‌های غذایی جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید برای کنترل اشتهایتان از آنها به‌عنوان یک میان‌وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آنها را به یک کاسه‌ ماست اضافه کنید یا مقداری از آنها را روی سالاد میوه بپاشید.

 

درمان دردهای معده و گوارش با تخم شربتی :

تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها استفاده می شود. در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود.

تخم شربتی فیبر غذایی فوق العاده ای دارد و به همین دلیل، برای گوارش و درمان بافت های گوارشی عالی است.

 

درمان یبوست و نفخ با تخم شربتی :

تخم‌های شربتی، بدن را به‌طور طبیعی سم‌زدایی می‌کنند و باعث تنظیم حرکات روده می‌شوند. برای رفع یبوست می توانید یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را از شب قبل خیس کرده و صبح ناشتا با دو لیوان آب ولرم میل کنید. این نوشیدنی به‌عنوان یک پاک‌کننده‌ی معده عمل می‌کند. تخم‌های شربتی حاوی روغن‌های فرّاری هستند که به ازبین‌بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌کنند و برای هضم مفیدند.

 

خاصیت تخم شربتی, تخم شربت

 تخم شربتی خلق و خوی فرد را خوب می کند

 

تنظیم فشار خون با تخم شربتی :

معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

 

آرامش اعصاب با تخم شربتی :

برای تقویت اعصاب روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را با عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید. تخم شربتی خلق و خوی فرد را خوب می کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش های عصبی، افسردگی ، میگرن و مالیخولیا را برطرف می کند.

 

بهبود بیماری‌های تنفسی با تخم شربتی :

این دانه های ریز سیاه رنگ دارای خواص زیادی است از جمله برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است. مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است. 

از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده می‌شود.

 

پایین اوردن تب با تخم شربتی :

در طب سنتی ترکیب تخم شربتی با تخم ریحان، تخم شاهی، قدومه شیرازی و اسفرزه برای پایین آوردن حرارت بدن تجویز می شود.

 

خاصیت تخم شربتی, تخم شربت

اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند

 

مصرف تخم شربتی در بارداری و شیردهی:

گفته شده است در دوران بارداری مصرف روزانه ۱۰گرم تخم شربتی برای تقویت قلب و صحت مزاج وخوشرنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است. مصرف تخم شربتی در دوره شیردهی، باعث افزایش شیر مادر میشود ولی در مصرف آن زیاده روی نشود.

 

مضرات تخم شربتی :

1) اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از تخم شربتی استفاده کنند.

2) زیاده روی در مصرف تخم شربتی موجب ایجاد سرگیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می شود.

 

خاصیت تخم شربتی, تخم شربت

تخم شربتی

 

طریقه مصرف تخم شربتی :

دو قاشق غذاخوری تخم شربتی را در آب ولرم ریخته تا خوب خیس خورده و پف کند و دارای ژلاتین جهت جذب بیشتر آب شود و سپس دو قاشق غذاخوری گلاب بخاطر آرامش واسترس و جمع شدن حواس و همین طور یک قاشق غذاخوری آبلیمو به همراه عسل ویا شکر قهوه ای جهت شیرین تر شدن و خوشمزه شدن به همراه آب خنک آماده کرده و بعد از یک ساعت  می توانید میل کنید.

 

تفاوت دانه چیا با تخم شربتی و تخم ریحان :

خاصیت تخم شربتی, تخم شربت

دانه های تخم شربتی ریزتر و سیاه براق است

 

متأسفانه در ایران به دلیل شباهت فیزیکی دانه چیا با تخم شربتی و تخم ریحان، افراد زیادی دچار اشتباه شده اند. به طوری که این دانه ها را به جای هم استفاده می کنند. حتی گاهی تخم شربتی را با تخم ریحان هم یکی می دانند.

 

دانه های تخم شربتی ریزتر و سیاه براق است.

بلافاصله بعد از اینکه در آب ریخته می شود لعابدار شده و رنگش متمایل به خاکستری می‌شود.

 

دانه های تخم ریحان درشت تر و سیاه مات است. 

بلافاصله بعد از اینکه در آب ریخته می شود لعابدار شده و رنگش متمایل به خاکستری می‌شود.

 

دانه چیا بیضی شکل است. رنگ آن اکثراً قهوی ای تیره رگه دار است.

وقتی در آب ریخته می شود به تدریج لعابدار می شود. چیا حتی در رنگهای خاکستری، سفید و سیاه نیز موجود است

 

تفاوت دانه چیا با تخم شربتی و تخم ریحان؛ هر چند از نظر فیزیکی کم باشد، اما از نظر ارزش غذایی زیاد است. هر کدام از این دانه ها، خواص و ارزش غذایی خاص خود را دارند. هر کدام به تنهایی مفید هستند.

- از مزایای تخم شربتی آهن بالای آن است.

- در حالیکه دانه چیا بالاترین منبع گیاهی امگا ۳ موجود در جهان است. ولی تخم شربتی و تخم ریحان اصلاً امگا سه ندارند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow