خواص گیاه فلوس


			
		خواص گیاه فلوس
0
میوه فلوس به طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است   فلوس گیاهی با چند ...



میوه فلوس به طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است

 

فلوس گیاهی با چند نام مختلف است که بصورت خودرو می‌روید و بیشتر متعلق به مناطق گرمسیر است. این گیاه خواص منحصر بفردی را بدنبال خود به یدک می‌کشد، یکی از این خواص مسهل بودن است.

فلوس چیست؟
فلوس درختی به ارتفاع ۱۰-۱۵ متر است که به حالت خودرو در بستر نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا، هند و جنوب می‌روید و در بعضی نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است.


میوه فلوس به طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است. اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شود تیغه‌های متعدد در آن دیده می‌شود که فلوس را به خانه‌های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم می‌کند.


در داخل این خانه‌ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیار شنبر نامیده می‌شود. طعم این مایع کمی شیرین ولی نامطبوع است. برای استفاده از فلو غلاف آنرا کمی روی آتش گرم می‌کنند تا عسل خارج شود. معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می‌شود البته می‌توان مغز فلوس را با قند یا شکر مخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس پخته می‌گویند.

 

فلوس,خواص فلوس,درخت فلوس

فلوس درختی است که به حالت خودرو در بستر نقاط گرمسیر دنیا می‌روید

 
خواص فلوس:
- فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر می باشد.

- فلوس برای کلیه ها مفید می باشد به ویژه آنهایی که کلیه سنگ ساز دارند درصورت مصرف  آن مبتلا به سنگ کلیه نمی گردند.

- فلوس را می‌توان به صورت ضماد بر روی مفاصل دردناک قرار داده تا درد مفاصل و نقرس آرام گردد.

- فلوس موجب باز شدن و نرم شدن ریه می گردد و از ورم آن کم می نماید.

- جهت درمان دیفتیری، فلوس را با آب گشنیز قاطی نموده و به بیمار داده تا غرغره نماید.

- جهت باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی مصرف کنید .

- فلوس نرم کننده سینه می باشد.

- جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را از بین می برد.

- اگر بیمار دچار یبوست شدید باشد، باید میزان ۱۰ گرم عسل خرنوب هندی را به ۶۰ گرم افزایش بدهید. جهت بهتر نمودن مزه این عسل بهتر است این جوشانده را با شربت انجیر یا گیلاس استفاده گردد.

 

فلوس,خواص فلوس,درخت فلوس

فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر می باشد

 
نحوه مصرف فلوس:
جهت مصرف به صورت جوشانده فلوس باید 10 گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش قاطی نموده و آنرا صاف کرده و به بیمار بخورانید . این جوشانده مسهل خوبی می باشد . میزان عسل فلوس را می تواند در مورد یبوستهای سخت تا 60 گرم زیاد نمایید. البته جهت بهتر شدن مزه آن می توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه نمود.

جهت تهیه مربای فلوس باید ‌5 گرم عسل فلوس را با همان میزان آب مقطر مخلوط نموده و سپس مقدار 125 گرم قند پودر شده را به آن اضافه نمایید بعد آنرا روی حرارت گذاشته تا به آرامی آب آن بخار گردد و وزن آن به 100 گرم برسد و غلیظ گردد. این مربا نیز مسهل بسیار خوبی می باشد میزان استفاده از آن 50-100 گرم در روز می باشد.

مضرات مصرف فلوس چیست؟
این گیاه برای معده ضرر دارد و به دلیل آنکه به دیواره های روده می چسبد منجر به ایجاد دل درد خواهد شد. بنابراین توصیه شده است که فلوس را همراه با مصطکی و انیسون یا روغن بادام مصرف کنید.

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow