خواص بی نظیر روغن پرتقال


			
		خواص بی نظیر روغن پرتقال
0
روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است   روغن پرتقال با کاهش پاسخ های ال...



روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است

 

روغن پرتقال با کاهش پاسخ های التهابی بدن می تواند تورم و درد عضلات و مفاصل و حتی استخوان را کاهش دهد.

 روغن پرتقال

 روغن پرتقال یکی از روغن های گیاهی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. روغن پرتقال از میوه گیاه پرتقال Citrus sinensi به دست می آید. گاهی از اوقات به این روغن، روغن پرتقال شیرین هم می گویند که از پوسته بیرونی میوه پرتقال معمولی به دست می آید و از دیرباز به علت خواص آن برای سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه  روغن پرتقال به علت خواص زیادی که برای پوست و مو دارد بیشتر توجه ها را به خود جلب کرده است. در این مقاله در مورد خواص بی نظیر روغن پرتقال بیاموزید.

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که به هنگام بریدن پرتقال و پوست کندن آن با روغنی که در آن وجود دارد مواجه شوید. طعم و بوی قوی و تندی که از افشانه پوست پرتقال به دست می اید دقیقا همان چیزی است که در روغن ضروری پرتقال غلیظ شده به چشم می خورد.

فرمول قوی مواد تشکیل دهنده فعال پرتقال، مسئول توانایی های درمان کنندگی آن است. شاید بتوان گفت قوی ترین مواد تشکیل دهنده ای که در روغن پرتقال وجود دارد لیمونن است که ۸۵ الی ۹۶ درصد این عصاره را به خود اختصاص می دهد. ۰.۵ الی ۳ درصد آن از myrcene تشکیل شده است. لیمونن به عنوان آنتی اکسیدان قدرتمند در نظر گرفته می شود که می تواند با اسیب ناشی از رادیکال های ازاد مبارزه کند و التهابی که منجر به بیماری های مختلف می شود را درمان نماید.


خواص و مزایای روغن پرتقال

- روغن پرتقال برای مراقبت از پوست
روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به همین خاطر به محافظت از پوست و درمان آن کمک می‌کند. پرتقال‌ها یکی از بهترین منابع تولید ویتامین C هستند. این ماده به‌خاطر ارتقای سطح کلاژن پوست، نقش مهمی در جلوگیری از بروز علائم پیری مثل چروک‌ و لکه‌های سیاه ایفا می‌کند. روغن پرتقال به‌خاطر داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش، آلودگی و سموم محافظت می‌کند. شما می‌توانید مقدار اندکی از روغن پرتقال را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید. البته قبل از مصرف، حتما قسمت کوچکی از پوست‌تان را به این ماده آغشته کنید تا مبادا به آن حساسیت داشته باشید. ترکیب روغن پرتقال با سایر روغن‌های مفید همچون روغن درخت چای یا روغن کُندُر هم فکر خوبی است.


روغن پرتقال مسکن درد است
روغن پرتقال با کاهش پاسخ های التهابی بدن می تواند تورم و درد عضلات و مفاصل و حتی استخوان را کاهش دهد. علاوه بر این رایحه این روغن گیاهی با تغییرات خلق و خو می تواند باعث بالا رفتن آستانه تحمل درد در افراد شود که به فرد کمک می کند در زمانی که درد دارد بتواند خواب راحت تری دارشته باشد. برای این منظور می توانید روغن پرتقال را با یکی از روغن های حامل ترکیب کرده و بر روی عضله و یا مفصل مورد نظر ماساژ دهید.


روغن پرتقال برای کاهش استرس و اضطراب
رایحه اسانس پوست پرتقال خاصیت آرام بخشی دارد و می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهس استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گیرد. از این روغن گیاهی از قرن ها پیش برای کاهش علائم افسردگی استفاده می شده است. خواص آنکسیولیتیک اسانس پوست پرتقال اضطراب را کاهش داده و در عرض 5 دقیقه می تواند باعث تغییر حالات روحی و آرامش اعصاب شود.

در برخی از مطالعات اشاره شده است که آروماتراپی با روغن پرتقال می تواند یک راهکار ساده ، ارزان و کم عارضه برای کاهش اضطراب و استرس قبل از زایمان طبیعی است .رایحه اسانس پوست پرتقال به سرعت بر روی مغز تاثیر گذاشته و به پاسخ های عاطفی منجر می شود. این تاثیر در زنان کمی بیشتر از مردان است. برای استفاده از این خاصیت توصیه می شود این اسانس را در محیط خانه پخش کنید تا همیشه در آرامش و به دور از استرس باشید.

 

روغن پرتقال,خواص روغن پرتقال,روغن پرتقال برای درمان آکنه

 روغن پرتقال کمک میکند تا بدن شما از گاز ها و سموم اضافی خلاص شود


روغن پرتقال فشار خون را پایین می آورد
روغن پرتقال می تواند فشار خون را کاهش داده و گردش خون را افزایش دهد. علاوه بر این بوی این روغن گیاهی می تواند باعث کاهش استرس شده و آرامبخش است. به همین دلیل این روغن گیاهی یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش فشار خون و جلوگیری از برخی از بیماری های قلبی و عروقی و حتی حمله قلبی و سکته مغزی است.


علاوه بر این به دلیل اینکه می تواند جریان خون را در بدن بهبود بخشد ممکن است برای درمان برخی از بیماری های جنسی مانند مشکل نعوظ مفید باشد. همچنین می تواند برای کاهش دردهای پیش از قاعدگی و پریود نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور می توانید روغن پرتقال را به عنوان روغن ماساژ بر روی شکم و کمر و زیر شکم استفاده کنید. قبل از استفاده باید این روغن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید.

روغن پرتقال، برطرف کننده افسردگی
مقدار خیلی کمی از روغن پرتقال لحضات شادی را برای شما فراهم میکند و افکار تمیزی و خوبی را یاد شما میاورد. به همین دلیل از این روغن به طور مکرر در خوشبو کننده ها استفاده میکنند. این خوشحالی,احساس آرامش ایجاد میکند و به عنوان برطرف کننده عصبیانیت است که برای افرادی که از افسردگی رنج میکشند است. تحقیقات نشان میدهد که روغن پرتقال طبیعی کمک میکند تا مقدار تپش قلب و هیدرو کورتیزون بزاق کم شود که این زمانی که در اظطراب یا نگرانی به سر میبرد ترشح میشود. 

 

زیاد کننده ادرار
روغن پرتقال کمک میکند تا بدن شما از گاز ها و سموم اضافی خلاص شود. این ادرار را زیا دمیکند که باعث از بین بردن سموم ماده اوریک اسید، سموم صفراوی، نمک اضافی، الوده کننده ها و آب اضافی از طریق ادرار است. ادرار اشتها را زیاد میکند و گوارش یا هضم را ترفیع میدهد. این ماده به کم کردن چاقی کمک میکند که برای قلب مفید و خوب است.


ویژگی ضد نفخ روغن پرتقال
ضد نفخ بودن به این معنی است که یک نماینده به خارج شدن گاز های اضافی از روده کمک میکند. اگر گاز ها در روده تولید شوند و به بالای بدن راه یابند باعث درد قفسه سینه، سو هاضمه و باعث ناراحی میشود. حتی میتواند باعث بالا آمدن فشار خون هم شود، تاثیر منفی بر روی سلامتی قلب بگذارد و درد شدید شکم شود. روغن پرتقال میتواند تمامی این مشکلات را برطرف کند، میتواند باعث راحتی شکم و ماهیچه های مقعدی شود، بدین وسیله گاز ها را خارج میکند. علاوه بر این گاز های افزوده خارج نمیکند.

 

لاغری و کاهش وزن با روغن پرتقال
روغن پرتقال از چند طریق می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. این روغن گیاهی می تواند اشتها را کاهش دهد. علاوه بر این تحقیقات بسیاری نشان داده است که افسردگی می تواند باعث افزایش وزن شود. داروهایی که برای درمان افسردگی مصرف می شوند نیز می توانند عوارضی مانند چاقی و افزایش وزن در پی داشته باشند. به همین دلیل استفاده از روغن پرتقال با کاهش علائم افسردگی نیز می تواند از چاقی و افزایش وزن جلوگیری کند.


درمان آکنه با عسل و روغن پرتقال:
این درمان خانگی طبیعی پوست شما را خشک، قرمز یا پوسته پوسته نمی کند و به کاهش لکه های تیره، جوش های سرسفید و سرسیاه و سایر شرایطی که توسط باکتری ها ایجاد شده است کمک می کند. هم عسل و هم پرتقال می توانند با عفونت، باکتری ها، التهاب، تورم و قرمزی مبارزه نمایند و برای پوست مفید باشند.


نحوه استفاده از روغن پرتقال
- استفاده از بوی روغن پرتقال:

شما می توانید روغن را در دستگاه پخش کننده بریزید یا بوی آن را به طور مستقیم استشمام نمایید. در این شرایط قادر خواهید بود بوی اتاق را تازه تر کنید. چند قطره از این روغن را در دستگاه بریزید و از هوای تازه اتاق لذت ببرید

- کاربرد موضعی:

قبل از اعمال روغن پرتقال بر روی پوست باید آن را با روغن حاملی همچون روغن نارگیل یا جوجوبا به نسبت ۱ به ۱ رقیق نمایید. بعد از اینکه مطمئن شدید به این روغن حساسیتی ندارید می توانید آن را به وان حمام، لوسیون یا محلول شستشوی بدن اضافه کنید.


- مصرف دهانی:

استفاده دهانی و مصرف آن از طریق دهان تنها زمانی توصیه می شود که مطمئن شوید از روغن طبیعی و سالم استفاده می کنید. اگر چنین اطمینانی ندارید بهتر است آن را از طریق دهان مصرف نکنید. شما می توانید از مکمل های حاوی آن تحت نظر پزشک استفاده کنید. اینکار به کاهش نفخ و بهبود گوارش و سم زدایی از بدن کمک می کند. FDA مصرف این روغن را امن اعلام کرده اما زمانی می توانید برای خوردن از روغن پرتقال استفاده کنید که مطمئن باشید کاملا طبیعی است و هیچ افزودنی ندارد.


گردآوری: بخش سلامت بیتوته

منابع:
afkarnews.com
pamuh.com

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow