هیسترکتومی چیست؟ انواع هیسترکتومی همه چیز درباره هیسترکتومی


			
		هیسترکتومی چیست؟ انواع هیسترکتومی
		همه چیز درباره هیسترکتومی
0
هیسترکتومی چیست   هیسترکتومی یا زهدان‌برداری به عمل جراحی می‌گویند که در آ...



هیسترکتومی چیست

 

هیسترکتومی یا زهدان‌برداری به عمل جراحی می‌گویند که در آن رحم را برمی‌دارند. این عمل رایج‌ترین عملی است که توسط پزشک زنان و به دو صورت کامل (تنه، فوندوس و گردن رحم) یا جزئی (گردن رحم را برنمی‌دارند) انجام می‌شود.
هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم زن است. رحم ، جایی است که کودک در هنگام بارداری رشد می کند. پوشش داخلی رحم منبع خون قاعدگی است.

به دلایل زیادی ممکن است به برداشتن رحم نیاز داشته باشید. از این جراحی می توان برای درمان تعدادی از بیماری های مزمن درد و همچنین انواع خاصی از سرطان و عفونت استفاده کرد.

 

وسعت جراحی برداشتن رحم بسته به دلیل جراحی متفاوت است. در بیشتر موارد ، کل رحم برداشته می شود. همچنین ممکن است پزشک در حین عمل تخمدان ها و لوله های رحمی را خارج کند. تخمدان ها اندام هایی هستند که استروژن و سایر هورمون ها را تولید می کنند. لوله های رحمی ساختارهایی هستند که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند.

 

پس از جراحی هیسترکتومی، دیگر دوره های قاعدگی متوقف می شود. همچنین دیگر نمی توانید باردار شوید.

 

علایم هیسترکتومی, هیسترکتومی واژینال

هیسترکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم زن است

 

چرا هیسترکتومی انجام می شود؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر ، پزشک ممکن است هیسترکتومی را پیشنهاد کند:

- درد مزمن لگن

- خونریزی غیرقابل کنترل واژن

- سرطان رحم ،سرطان دهانه رحم یا سرطان تخمدان ها

- فیبروم ، تومورهای خوش خیم هستند که در رحم رشد می کنند.

- بیماری التهابی لگن ، که یک عفونت جدی در اندام های تولید مثل است.

- افتادگی رحم ، که هنگام افتادن رحم از دهانه رحم و بیرون آمدن از واژن رخ می دهد.

-آندومتریوز ، اختلالی است که در آن پوشش داخلی رحم در خارج از حفره رحم رشد می کند ، باعث درد و خونریزی می شود.

- آدنومیوز ، که شرایطی است که در آن پوشش داخلی رحم به عضلات رحم رشد می کند.

 

گزینه های هیسترکتومی 

هیسترکتومی دومین روش جراحی رایج است که بر روی زنان انجام می شود. این یک جراحی ایمن و کم خطر محسوب می شود. با این حال ، هیسترکتومی ممکن است بهترین گزینه برای همه خانم ها نباشد. این دارو نباید در زنانی که هنوز می خواهند بچه دار شوند انجام شود مگر اینکه گزینه های دیگری امکان پذیر باشد.

 

خوشبختانه بسیاری از بیماری هایی که با جراحی برداشتن رحم درمان می شوند ممکن است به روش های دیگری نیز درمان شوند. به عنوان مثال ، هورمون درمانی می تواند برای درمان آندومتریوز استفاده شود. فیبروم را می توان با انواع دیگر جراحی که رحم را حفظ می کند ، درمان کرد. با این حال ، در برخی شرایط ، هیسترکتومی به روشنی بهترین انتخاب است. این معمولاً تنها گزینه برای درمان سرطان رحم یا دهانه رحم است.

 

شما و پزشک می توانید در مورد گزینه های خود بحث کرده و بهترین انتخاب را برای شرایط خاص خود تعیین کنید.

 

علایم هیسترکتومی, هیسترکتومی واژینال

جراحی هیسترکتومی

 

انواع هیسترکتومی چیست؟

چندین روش مختلف جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) وجود دارد.

 

هیسترکتومی جزئی

در حین جراحی هیسترکتومی جزئی ، پزشک فقط بخشی از رحم شما را برمی دارد. ممکن است دهانه رحم شما دست نخورده باقی بماند.

 

هیسترکتومی کامل

در حین جراحی هیسترکتومی ، پزشک کل رحم را از جمله دهانه رحم خارج می کند. در صورت برداشتن دهانه رحم دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ سالانه نخواهید داشت . با این حال ، شما باید به معاینات منظم لگن ادامه دهید.

 

هیسترکتومی و سالپینگو - اوفرکتومی

در حین جراحی هیسترکتومی و سالپینگو اوفرکتومی ، پزشک رحم را به همراه یکی یا هر دو تخمدان و لوله های رحمی شما خارج می کند. در صورت برداشته شدن هر دو تخمدان ممکن است به درمان جایگزینی هورمون نیاز داشته باشید.

 

هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

جراحی برداشتن رحم از چند طریق انجام می شود. همه روش ها به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز دارند. یک بیهوشی عمومی شما را در تمام مراحل به خواب می برد تا دردی احساس نکنید. یک بی حس کننده موضعی بدن شما را در زیر خط کمر بی حس می کند ، اما در حین جراحی بیدار خواهید ماند. این نوع ماده بیهوشی گاهی اوقات با یک داروی آرامبخش ترکیب می شود ، که به شما کمک می کند در طول عمل خواب آور و آرام باشید.

 

هیسترکتومی شکمی

در حین جراحی برداشتن رحم ، پزشک رحم شما را از طریق یک برش بزرگ در شکم شما بر می دارد. برش ممکن است عمودی یا افقی باشد. هر دو نوع برش تمایل به خوب شدن دارند و ترس کمی ایجاد می کنند.

 

هیسترکتومی واژن

در حین جراحی هیسترکتومی، رحم شما از طریق یک برش کوچک که در داخل واژن ایجاد شده برداشته می شود. هیچ بریدگی خارجی وجود ندارد ، بنابراین هیچ جای زخمی قابل مشاهده نخواهد بود.

 

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

در حین جراحی هیسترکتومی با لاپاراسکوپی ، پزشک از ابزاری کوچک به نام لاپاراسکوپ استفاده می کند. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و بلند است که دارای نور با شدت بالا و در جلو یک دوربین با وضوح بالا است. این ابزار از طریق برش هایی در شکم وارد می شود. سه یا چهار برش کوچک به جای یک برش بزرگ ایجاد می شود. هنگامی که جراح بتواند رحم شما را ببیند ، آنها رحم را به قطعات کوچک برش داده و هر بار یک قطعه را برمی دارند.

 

علایم هیسترکتومی, هیسترکتومی واژینال

پس از جراحی برداشتن رحم ، باید دو تا پنج روز را در بیمارستان بگذرانید 

 

خطرات هیسترکتومی چیست؟

برداشتن رحم به عنوان یک روش کاملاً ایمن در نظر گرفته می شود. همانند تمام جراحی های بزرگ ، خطرات مرتبط نیز وجود دارد. برخی از افراد ممکن است واکنش نامطلوبی به ماده بیهوشی داشته باشند. همچنین خطر خونریزی شدید و عفونت در اطراف محل برش وجود دارد.

 

سایر خطرات شامل آسیب به بافت ها یا اندام های اطراف است ، از جمله:

مثانه

روده

رگ های خونی

این خطرات نادر است. با این حال ، در صورت بروز ، ممکن است برای اصلاح آنها نیاز به جراحی دوم داشته باشید.

 

بهبودی از عمل جراحی رحم

پس از جراحی برداشتن رحم ، باید دو تا پنج روز را در بیمارستان بگذرانید. پزشک به شما دارو درد می دهد و علائم حیاتی شما مانند تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند. همچنین شما تشویق می شوید که در اسرع وقت در بیمارستان قدم بزنید. پیاده روی به جلوگیری از تشکیل لخته خون در پاها کمک می کند.

 

اگر تحت عمل هیسترکتومی قرار گرفته باشید ، واژن شما با گاز پر می شود تا خونریزی را کنترل کند. پزشکان ظرف چند روز پس از جراحی گاز را برمی دارند. با این حال ، ممکن است تخلیه خونین یا قهوه ای از واژن خود به مدت حدود 10 روز تجربه کنید. استفاده از پد قاعدگی می تواند از لک شدن لباس شما محافظت کند.

 

هنگام بازگشت از بیمارستان به خانه ، ادامه راه رفتن مهم است. می توانید داخل خانه خود دور بزنید. با این حال ، شما باید از انجام فعالیت های خاص در دوران نقاهت خودداری کنید. این شامل:

- هل دادن و کشیدن اشیا ، مانند جاروبرقی

- بلند کردن وسایل سنگین

- خم شدن

- رابطه جنسی

اگر عمل هیسترکتومی از طریق واژن یا لاپاراسکوپی انجام داده باشید ، احتمالاً در طی سه تا چهار هفته می توانید به بیشتر فعالیت های منظم خود برگردید. اگر جراحی رحم انجام دهید ، زمان بهبودی کمی بیشتر خواهد شد. حدود چهار تا شش هفته باید کاملاً بهبود پیدا کنید.

 

گردآوری:بخش سرگرمی بیتوته 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow