12 درمان خانگی برای کاهش تپش قلبدرمان های خانگی برای تپش قلبعلل بروز تپش قلبنکات اضافی برای مقابله با تپش قلب سوالات متداول درباره تپش قلب سخن پایانی درباره تپش قلب

12 درمان خانگی برای کاهش تپش قلبدرمان های خانگی برای تپش قلبعلل بروز تپش قلبنکات اضافی برای مقابله با تپش قلب
سوالات متداول درباره تپش قلب سخن پایانی درباره تپش قلب
0
تپش قلب دارید؟ این 12 درمان خانگی را امتحان کنید درمان خانگی ضربان قلب بالا &...

تپش قلب دارید؟ این 12 درمان خانگی را امتحان کنید


درمان خانگی ضربان قلب بالا

 

در این مقاله از بیتوته، به بررسی درمان خانگی برای کاهش تپش قلب می‌پردازیم. تپش قلب به احساس ضربان قلب سریع، قوی یا نامنظم گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استرس، اضطراب، ورزش، مصرف کافئین یا الکل و برخی بیماری‌های قلبی عروقی ایجاد شود.

ضربان قلب نامنظم یا غیر طبیعی منجر به تپش قلب می شود. نام دیگر تپش قلب، آریتمی قلبی است. احساس می‌شود که قلب خیلی آهسته یا خیلی سریع می‌تپد و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

تپش قلب یک اتفاق رایج در بسیاری از افراد است، اگرچه ممکن است تجربه آن ناخوشایند باشد. آنها ممکن است نشانه ای از بیماری قلبی باشند یا به دلیل تعدادی از عوامل دیگر مانند قند خون پایین و مشکلات هورمونی ایجاد شوند. شما می توانید با برخی از درمان های خانگی تپش قلب خود را کنترل کنید. در ادامه با ما همراه باشید:

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

درمان های طبیعی برای ضربان قلب بالا

 

درمان های طبیعی زیر می تواند به کنترل و تسکین تپش قلب کمک کند.

 

1. سیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سیر (Allium sativum) گیاهی است که در بسیاری از سیستم های طب سنتی مانند طب هندی و ایرانی استفاده می شده است. این حاوی آلیسین است، ترکیبی که اثرات محافظتی قلب دارد. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره سیر با تثبیت فعالیت الکتریکی قلب و در نتیجه کاهش تپش قلب، اثر آرام بخشی بر قلب دارد.

می توانید سیر را به عنوان یک افزودنی به سوپ، سس و ادویه در آشپزی معمولی خود بگنجانید. می توانید پس از مشورت با پزشک از کپسول سیر نیز استفاده کنید.

 

2. زعفران مصرف کنید

زعفران (Crocus sativus) از دیرباز به عنوان یک طعم دهنده در غذاهای شرقی استفاده می شده است. در طب سنتی از آن به عنوان محافظ قلب و برای درمان تپش قلب استفاده می شود. مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که مصرف زعفران با دوز 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز اثر محافظتی در برابر تپش قلب دارد.

 

اثر محافظتی زعفران را می‌توان به اثر بازدارندگی آن بر کانال‌های کلسیمی نسبت داد. 

می توانید زعفران را به شیرینی ها و دسرهای خود اضافه کنید. همچنین می توانید آن را به صورت چای با خیساندن 5 تا 7 رشته زعفران در آب داغ به مدت 10 دقیقه و نوشیدن آب غنی شده با زعفران با معده خالی، اول صبح میل کنید.

 

3. استفاده از زنجبیل را امتحان کنید

طب سنتی چینی از زنجبیل ( Zingiber officinale ) برای اثرات محافظتی قلبی آن به عنوان یک ماده در فرمولاسیون Zhingancao استفاده کرده است. یک مطالعه در سال 2018 اثر محافظتی عصاره زنجبیل بر روی شریان کرونر خوک را با مهار مواد شیمیایی که باعث تپش قلب می‌شوند، گزارش کرده است.

شما می توانید زنجبیل را به سوپ، کاری و سس خود اضافه کنید. همچنین می توانید زنجبیل را به شکل چای با اضافه کردن مقداری زنجبیل خرد شده به آب، جوشاندن آن و صاف کردن مایع آن برای به دست آوردن چای زنجبیل میل کنید. کمی عسل به چای اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید.

 

4. گیاه آرجونا را امتحان کنید

آرجونا (Terminalia arjuna) گیاهی است که از زمان های قدیم در طب سنتی آیورودا هند مورد استفاده قرار می گیرد. آرجونا حاوی ترکیبات فعال زیستی زیادی است و عصاره ارگانیک گیاه دارای اثر محافظتی قلبی است و در درمان تپش قلب توصیه می شود.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

برای کاهش تپش قلب از سیر، زعفران، زنجبیل و گیاه آرجونا استفاده کنید

 

5. گیاه گودوچی را مصرف کنید

گودوچی (Tinospora cordifolia) که با نام گیلویا به معنای اکسیر نیز شناخته می شود، از فرد در برابر پیری محافظت می کند. این گیاه به دلیل خواص دارویی فراوانی که دارد در سیستم طب سنتی هند یعنی آیورودا به طور گسترده ای استفاده شده است.

 

مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که عصاره الکلی T. cordifolia دارای اثرات محافظتی قلبی است. اثرات محافظتی قلبی این گیاه را می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی آن در عمل به عنوان مسدود کننده کانال کلسیم نسبت داد.

 

6. دارچین را به وعده های غذایی خود اضافه کنید

دارچین ادویه ای است که از پوست گیاه دارچین که بومی چین، هند و آسیای جنوب شرقی است، استخراج می شود. به طور گسترده ای به عنوان ادویه در غذاهای معمولی هندی استفاده می شود. دارچین همچنین در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند برونشیت، دیابت و کاهش اشتها استفاده شده است.

 

در زمان‌های اخیر اثرات محافظت از قلب دارچین شناخته شده است و مطالعات حیوانی توانایی آن را در کنترل تپش قلب نشان داده‌اند. در مقاله مروری منتشر شده در سال 2022، توانایی محافظت از قلب آن به خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در تعدیل کانال های یونی و فعالیت الکتریکی قلب نسبت داده شده است.

 

با جوشاندن نصف قاشق چای خوری پودر دارچین در آب، صاف کردن مایع و اضافه کردن عسل به آن، می توانید دارچین را به عنوان چای مصرف کنید. این دم کرده را دو بار در روز بنوشید. از طرف دیگر، می توانید کمی پودر دارچین را به فنجان چای خود اضافه کنید که صبح و عصر می نوشید. همچنین می‌توانید دارچین را به آشپزی معمولی خود اضافه کنید تا به سوپ‌ها، کاری و سس‌ها طعم‌دار شود.

 

7. از زالزالک استفاده کنید

زالزالک یک گیاه دارویی است. تقریباً تمام قسمت های این گیاه سرشار از ترکیبات فعال زیستی است که آن را به یک گیاه محبوب تبدیل می کند. محافظت از قلب از جمله مزایای سلامتی آن است. در مطالعه ای ، اثر محافظتی عصاره الکلی این گیاه را در برابر تپش قلب ناشی از دیگوکسین در موش صحرایی ویستار گزارش کرد.

 

8. سعی کنید از گیاه سنبل الطیب استفاده کنید

سنبل الطیب گیاهی با برگ های برجسته و بومی اروپا و غرب آسیا است. در مجموع 150 ترکیب فعال زیستی در سنبل الطیب شناسایی شده است که آن را به یک گیاه دارویی محبوب تبدیل کرده است.  سنبل الطیب توانایی تعدیل فعالیت کانال های یونی و فعالیت الکتریکی قلب، فعالیت های محافظ قلبی و ضد آریتمی دارد. 

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

گیاهانی مانند گودوچی، دارچین، زالزالک و غیره می توانند تپش قلب را کاهش دهند

 

9. از بادرنجبویه استفاده کنید

بادرنجبویه ( Melissa officinalis ) گیاهی است از خانواده نعناع، ​​دارای برگهای معطر لیمو و بومی جنوب اروپای مرکزی، حوزه مدیترانه، ایران و آسیای مرکزی است. در طب سنتی ایران برای درمان تپش قلب استفاده می شده است.

 

10. انگور و فرآورده های انگور را مصرف کنید

انگور و دانه های انگور سرشار از رسوراترول هستند، پلی فنول که دارای فعالیت ضد آریتمی است. مطالعات حیوانی به طور قطعی توانایی رسوراترول، انگور و محصولات انگور را در جلوگیری از تپش قلب نشان داده است.

 

11. تکنیک های تحریک سرما را امتحان کنید

مطالعات جدید تحقیقاتی نشان می دهد که تحریک سرد در ناحیه صورت و گردن ممکن است به کاهش استرس و آریتمی کمک کند. خنک کردن ناحیه بینی و پیشانی می تواند عصب واگ (عصب اصلی که مغز را به قلب متصل می کند) را تحریک کند و به کاهش ضربان قلب کمک کند.

می توانید با استفاده از یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله روی صورت خود به این هدف برسید.

 

12. تکنیک های تمدد اعصاب می تواند کمک کننده باشد

آرامش درمانی به کاهش درد، اضطراب، استرس و افسردگی کمک می کند. یکی از دلایل اصلی ضربان قلب نامنظم و تپش قلب، استرس یا اضطراب مزمن است. بسیاری از پزشکان برای کاهش استرس و آرامش اعصاب، مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق را پیشنهاد می کنند.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

بادرنجبویه، انگور، سرما درمانی و تمدد اعصاب به کاهش تپش قلب کمک می کنند

 

تپش قلب ممکن است در اثر یکی از شرایط زیر ایجاد شود: 

• عدم تعادل هورمونی

• کم خونی

• تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)

• استرس و اضطراب

• عدم تعادل الکترولیت

• قند خون پایین

• مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل

• استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین و ماری جوانا

• مستعد ابتلا به حملات پانیک در دوران بارداری

تپش قلب ممکن است گاهی با علائم دیگری مانند سرگیجه، صدای زنگ در گوش، سنگینی در قفسه سینه و گلو و تاری دید همراه باشد. اگر چنین علائمی ادامه یابد یا مکررا رخ دهد، ممکن است پاتولوژی زمینه ای دیگری وجود داشته باشد، در این صورت با پزشک خود مشورت کنید.

 

با این حال، در بیشتر موارد، تپش قلب خود به خود برطرف می شود و می توان آن را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی کنترل کرد. علاوه بر این، برخی از درمان‌های خانگی سنتی در کنترل تپش قلب مفید هستند که در بخش‌های زیر به آنها اشاره می‌شود. 

 

• مصرف میوه ها و سبزیجات برگ سبز را افزایش دهید.

• از غذاهای غنی از منیزیم مانند موز، کیوی، آووکادو و کلم پیچ استفاده کنید.

• مصرف الکل و کافئین خود را محدود کنید.

• خود را هیدراته نگه دارید زیرا کم آبی بدن می تواند خطر تپش قلب را افزایش دهد.

• از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

• حداقل 6 تا 7 ساعت در روز بخوابید.

• روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

 

درمان خانگی برای کاهش تپش قلب, درمان خانگی تپش قلب, درمان خانگی ضربان قلب بالا

درمان تپش قلب

 

1. تپش قلب چیست؟

تپش قلب یک احساس تند و سریع ضربان قلب است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله استرس، ورزش، مصرف کافئین یا الکل و برخی داروها باشد. در برخی موارد، تپش قلب می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی باشد.

 

2. در صورت تپش قلب چه باید بکنم؟

برای جلوگیری از تپش قلب، مدیتیشن، ورزش، یوگا، تای چی یا سایر فعالیت های کاهش دهنده استرس را امتحان کنید.تمرینات تنفسی یا تنفس عمیق نیز بسیار مفید است. با ذهنی آرام، آرام بنشینید و چشمان خود را ببندید. علاوه بر این، از موقعیت های استرس زا اجتناب کنید.

 

3. علائم تپش قلب چیست؟

علائم تپش قلب عبارتند از:

- احساس تند و سریع ضربان قلب

- احساس ضربان قلب در گلو یا گردن

- تنگی نفس

- سرگیجه یا غش

 

4. بهترین حالت خوابیدن برای تپش قلب چیست؟

به طور کلی، خوابیدن به پهلوی چپ برای سلامتی شما بهترین است.

 

5. علائم هشدار دهنده تپش قلب چیست؟

علائم هشدار دهنده تپش قلب عبارتند از: سبکی سر یا احساس سرگیجه ، درد در ناحیه قفسه سینه ، شروع ناگهانی ریتم نامنظم قلب ، ضربان قلب بالاتر از 120 ضربه در دقیقه ،

سابقه بیماری قلبی ، سابقه خانوادگی نارسایی ناگهانی قلبی یا بیماری قلبی

 

6. در صورت داشتن تپش قلب چه بررسی هایی توسط پزشکان تجویز می شود؟

آزمایشات زیر برای بررسی علت بیماری های قلبی انجام می شود: 

- نوار قلب برای ارزیابی عملکرد و سلامت قلب

- آزمایش چربی خون

- آزمایش دیابت

پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را بر اساس سابقه پزشکی و علائم شما پیشنهاد دهد.

 

تپش قلب یک احساس تند و سریع ضربان قلب است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله استرس، ورزش، مصرف کافئین یا الکل و برخی داروها. تپش قلب معمولاً جدی تلقی نمی شود مگر اینکه شما یک بیماری زمینه ای قلبی داشته باشید. تپش قلب را می توان با اتخاذ یک سبک زندگی سالم، که شامل ورزش منظم، تمرین تنفس عمیق، تمرینات یوگا و اجتناب از موقعیت های استرس زا است، مدیریت یا درمان کرد.

 

اگر تپش قلب دارید، مهم است که علت آن را تعیین کنید. اگر تپش قلب شما ناشی از استرس یا ورزش باشد، معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر تپش قلب شما شدید است یا با علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow