چگونه دندان نیش از دست رفته را جایگزین کنید؟ (ایمپلنت دندان نیش) ایمپلنت دندان نیش به چه صورت است؟


			
		چگونه دندان نیش از دست رفته را جایگزین کنید؟ (ایمپلنت دندان نیش)
		ایمپلنت دندان نیش به چه صورت است؟
0
فواید ایمپلنت دندان نیش بر روی چهره   دندان‌ها ساختارهای سفید رنگی هستند که &...



فواید ایمپلنت دندان نیش بر روی چهره

 

دندان‌ها ساختارهای سفید رنگی هستند که برای تکه‌تکه کردن و جویدن غذا، صحبت‌کردن و زیبایی  صورت نقش بسزایی دارند. به طور کلی دندان نیش انسان 4 عدد است که دو عدد در فک بالا و 2 عدد در فک پایین قرار دارند. دندان‌های نیش در دو طرف دندان‌های جلویی (پیش) قرار دارند و اندازه آنها از دندان‌های پیش کمی بزرگ‌تر است. در این مطلب از بیتوته شما را با ایمپلنت دندان نیش آشنا می کنیم.
ساختار دندان چگونه است؟

به طور کلی دندان از 4 بخش تشکیل شده است که عبارتند از: 

• مینای دندان: تاج دندان از مادة سختی به نام مینا تشکیل شده که از لحاظ سختی و ساختار به استخوان شباهت دارد. رنگ مینا از زرد روشن تا سفید مایل به خاکستری تغییر می‌کند.

 

• عاج دندان: بافت زنده دندان زیر مینا قرار دارد که به آن عاج دندان گفته می‌شود که در مقابل تحریکات حساسیت از خود نشان می‌دهد. عاج دندان از مغز دندان نگهداری می‌کند.

 

• سمان دندان: در قسمت سطحی ریشه بافت سختی شبیه به استخوان وجود دارد این بافت که سمان نام دارد سطح ریشه دندان را پوشانده است. سمان فاقد عروق است و توانایی بازسازی‌شدن ندارد.

 

• عصب دندان: در زیر عاج نسبتاً منعطف دندان، پالپ دندان یا عصب دندان قرار دارد. پالپ بافتی دارای سلول‌های مختلف، عروق خونی و رشته‌های عصبی است و در بخش مرکزی دندان واقع شده است و به دو بخش پالپ تاجی و ریشه‌ای تقسیم می‌گردد. 

 

ایمپلنت دندان نیش نهفته, عوارض ایمپلنت دندان نیش, ایمپلنت دندان نیش

ساختار دندان

 

پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

پوسیدگی دندان اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند بین دندان‌ها گیر کنند و با مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن به طور کامل از بین دندان‌ها پاک نشوند. دلایل عمده ایجاد این مشکلات مصرف غذاهای شیرین، چسبناک و نوشیدنی‌های مضر است.

 

در دهان چندین باکتری وجود دارد که در پوسیدگی دندان نقش دارند یکی از آنها به نام استرپتوکوک میوتانس میباشد که خانه اصلی آن دهان است. این باکتری جز باکتری‌های بی‌هوازی محسوب می‌شود هنگامی که مواد قندی روی دندان قرار بگیرد و تمیز نشود این باکتری مواد قندی را مصرف کرده و به حیاتش ادامه می‌دهد.

 

همچنین این باکتری دی‌اکسیدکربن مصرف کرده و گاز h2s تولید می‌کند که باعث بوی بددهان می‌شود باکتری استرپتوکوک میوتانس با خوردن مواد قندی تولید اسید می‌کند که باعث حل کردن مواد معدنی ساختار دندانی و پوسیدگی دندان می‌شود پس ما برای جلوگیری از این کار باید سریعاً بعد از خوردن غذا و مواد قندی دندان‌ها را خوب مسواک کرده و سعی کنیم هیچ ماده‌ای بین دندان‌ها نماند و به این صورت به باکتری اجازه تولید اسید را نمی‌دهیم.

 

فواید ایمپلنت دندان نیش, پوسیدگی دندان, ایمپلنت دندان نیش چیست

نحوه پوسیدگی دندان

 

مشکلات ناشی از نبودن دندان نیش

اگر دندان‌های نیش شما افتاده باشند و یا درنیامده باشند به هر دلیلی مشکلات زیادی برای شما اتفاق می‌افتد که مشکل در تکلم و همچنین غذا خوردن دو نمونه از این مشکلات هستند. همچنین مشکلات نقص در ظاهر که باعث مشکلات روحی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود از همه مشکلات برجسته‌تر می‌باشد.

 

ایمپلنت دندان نیش چیست؟

افرادی که یک یا چند دندان خود را ازدست‌ داده‌اند می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند. در حقیقت ایمپلنت دندان، تنها روشی است که می‌توان دوباره یک دندان طبیعی و دائمی که کارکردی مانند دندان اصلی برای فرد به همراه داشته باشد در دهان ایجاد نمود.

 

ایمپلنت دندان از پیچی به جنس تیتانیوم یا زیرکونیا است که با بدن انسان سازگار می‌باشد. ایمپلنت به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک و زیر بافت لثه طی یک عمل جراحی قرار داده می‌شود. این پایه فلزی به دلیل خاصیت غیر مغناطیسی و مقاومت بالایی که در برابر اکسیژن و ترکیبات اسیدی و نمک دارد هنگام قرارگیری درون استخوان فک به هیچ عنوان جسم خارجی تلقی نمی‌شود و کاملاً با فک بیمار سازگار است.

 

ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌های اطراف ندارد و در استخوان فک ثابت می‌ماند. امروزه ایمپلنت دندان نزدیک به 98 درصد با موفقیت صورت می‌گیرد و از موفق‌ترین درمان‌ها محسوب می‌شود.

 

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان نیش, هزینه کاشت ایمپلنت نیش دندان, ایمپلنت دندان نیش نهفته

ایمپلنت دندان نیش

 

مزایای کاشت ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی 

• عملکرد مناسب‌تر هنگام صرف غذا

• ظاهری زیبا و طبیعی 

• ثابت و بدون لغزش بودن در دهان

• سهولت در تمیزکردن 

• مقاوم و استحکام بیشتر 

• جلوگیری از تحلیل لثه 

• امکان تعویض مجدد

• انجام فرایند درمان بدون آسیب به دندان‌های مجاور

  

پوسیدگی دندان, ایمپلنت دندان نیش چیست, مزایای کاشت ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی

مزایای کاشت ایمپلنت

 

مراحل جراحی کاشت دندان (ایمپلنت) نیش

1. بررسی وضعیت دهان و دندان: در این مرحله با گرفتن عکس و بررسی‌های صورت گرفته شده پزشک مشخص می‌کنند که کیفیت و حجم استخوان فک توان پشتیبانی ایمپلنت را دارد یا نه؟

 

2. تزریق بی‌حسی موضعی: قبل از اینکه پزشک شروع به کار کند ناحیه لثه فرد را بی حس می‌نماید. تا شخص هیچ دردی را احساس نکند.

 

3. خارج‌کردن دندان قبلی: در صورت داشتن دندان پوسیده و یا شکسته شده، پزشک ابتدا دندان معیوب را از دهان خارج می‌کند. پس از کشیدن دندان دندانپزشک 2 تا 6 ماه صبر می‌کند تا استخوان لثه التیام پیدا کرده و آماده جراحی شود.

 

4. سوراخ‌کردن دندان: در این مرحله ناحیه لثه با دریل دندانپزشکی به‌ اندازه مورد نظر سوراخ شده و ایمپلنت درون آن قرار می‌گیرد و اصطلاحاً پیچ درون فک کاشته می‌شود و درپوش ایمپلنت بسته می‌شود.

 

5. جایگذاری ایمپلنت و بخیه لثه: بعد از کاشت ایمپلنت، لثه اطراف ایمپلنت را بخیه می‌زنند تا از ایمپلنت محافظت بیشتری بشود. اگر لثه دچار تحلیل شده باشد در این صورت باید درمان پیوند استخوان فک برای بیمار انجام گیرد.

 

6. زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت: بسته به شرایط و کیفیت استخوان لثه،  2 تا 6 ماه زمان برای این کار لازم است. در این فاصله زمانی نباید هیچ فشاری بر ایمپلنت وارد شود.

 

7. قراردادن اباتمنت: اباتمنت همان دندان تراشیده‌ای است که قرار است روی آن روکش نصب شود و پایه‌ای برای اتصال روکش است. برای قرار دادن اباتمنت دندانپزشک درپوش ایمپلنت را بازکرده و اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ می‌کند.

 

8. قالب‌گیری برای ساخت روکش: باید از روی اباتمنت قالب‌گیری شده و براساس آن روکش دندان ساخته می‌شود.

 

9. وصل کردن روکش به پایه: اتصال روکش به ایمپلنت ممکن است با پیچ یا چسب مخصوص باشد.

 

 مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان نیش, هزینه کاشت ایمپلنت نیش دندان, ایمپلنت دندان نیش نهفته

مراحل کاشت دندان نیش به روش ایمپلنت

 

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان نیش

همان‌طور که گفته شد ایمپلنت یک نوع جراحی است پس اگر در دوره نقاهت درد داشتید از مسکن‌های دوز بالا استفاده کنید. با تجویز دندانپزشک از دهان‌شویه‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نمایید تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

 

بعد از چند ماه باید به پزشک مراجعه کنید که مطمئن شوید که کاشت ایمپلنت شما خوب پیش رفته است. دوره نقاهت درمان ایمپلنت دندان نیش شاید نسبت به دیگر دندان‌ها بیشتر باشد علت این امر هم به‌خاطر موقعیت قرارگیری دندان در دهان می‌باشد.

در دوره نقاهت باید دو نوبت در روز مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و داغ توصیه نمی‌گردد. از کشیدن سیگار هم خودداری نمایید.

 

هزینه کاشت ایمپلنت 

که هزینه کاشت ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند جنس ایمپلنت و روکش و اباتمنت، در این مورد اجازه دهید دکتر متخصص شما را راهنمایی نماید؛ زیرا دکتر متخصص می‌تواند بهترین گزینه را باتوجه‌به شرایط دندانی شما انتخاب نماید.

 

البته مقدار بودجه و توان مالی شما نیز در انتخاب نوع و برند ایمپلنت دخیل می‌باشد. توجه داشته باشید که ایمپلنت به علت محکمی که دارد عمری بالاتر از 25 سال را می‌توان برای آن در نظر گرفت. پس ارزش این را دارد که برای داشتن دندانی با ظاهری کاملاً طبیعی هزینه کنید بخصوص ایمپلنت دندان نیش که بر روی لبخند و ظاهر شما تأثیر زیادی دارد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow