علائم فشار خون بالا و چگونگی درمان آن


			
		علائم فشار خون بالا و چگونگی درمان آن
0
فشار خون بالا   با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال اب...



فشار خون بالا

 

با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می شود. لذا سن افراد یک فاکتور اساسی برای تعیین بالا بودن فشار خون افراد محسوب می شود. به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای 140 میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای 85 میلی متر جیوه باشد نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا وقتی اتفاق می افتد که فشار خون شما به سطح ناسالم افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون شما در مشخص می کند که چه مقدار خون از رگ های خونی شما عبور می کند و میزان مقاومت خون در هنگام پمپاژ قلب نیز برآورده می شود.

شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان های شما باریک تر باشد ، فشار خون شما بیشتر می شود. در طولانی مدت ، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

 

فشار خون بالا شایع است. فشار خون بالا به طور معمول در طی چند سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علامتی را متوجه نمی شوید. اما حتی بدون علائم ، فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اندام ها ، به خصوص مغز ، قلب ، چشم ها و کلیه ها شود.

 

تشخیص زودرس فشار خون بالا مهم است. گرفتن منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان کمک کند که متوجه تغییراتی شوند. اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است فشار خون شما را در طی چند هفته بررسی کند تا ببیند که فشار خونتان همچنان بالا می رود یا به سطح طبیعی برمی گردد.

 

درمان فشار خون بالا هم شامل داروهای تجویزی و هم تغییراتی در شیوه زندگی سالم است. اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است این بیماری سالها یا حتی ده ها سال طول بکشد تا علائم آشکار شود. حتی در این صورت ، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

- سردرد

- تنگی نفس

- خون دماغ

- گرگرفتگی

- سرگیجه

- درد قفسه سینه

- تغییرات دیداری

- خون در ادرار

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا اتفاق نمی افتد ، اما انتظار برای نشان دادن این علامت می تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای اطلاع از فشار خون بالا ، کنترل منظم فشار خون است. بیشتر پزشکان در هر ملاقات فشار خون را بررسی می کنند.

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

علائم فشار بالا

 

علل فشار خون بالا :

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. هر نوع علت متفاوتی دارد.

 

فشار خون اولیه :

فشارخون اولیه با گذشت زمان و بدون دلیل مشخص می شود. بیشتر افراد این نوع فشار خون بالا را دارند. هنوز مشخص نیست که چه مکانیسم هایی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد.

این عوامل عبارتند از:

ژن ها : بعضی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون هستند. این ممکن است ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین شما به ارث رسیده اند.

 

تغییرات جسمی : اگر چیزی در بدن شما تغییر کند ، ممکن است شروع به تجربه مسائل در کل بدن کنید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال ، تصور می شود تغییر در عملکرد کلیه شما به دلیل پیری ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را برهم زند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شود.

 

شیوه زندگی: با گذشت زمان ، انتخاب های ناسالم شیوه زندگی مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف می تواند عواقب آنها را بر بدن شما بگذارد. انتخاب سبک زندگی غلط می تواند منجر به افزایش وزن شود. اضافه وزن یا چاق بودن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

 

فشارخون ثانویه :

فشار خون ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. شرایط متعددی که ممکن است باعث فشار خون ثانویه شود عبارتند از:

- بیماری کلیوی

- آپنه خواب انسدادی

- نقایص مادرزادی قلب

- مشکلات تیروئید شما

- عوارض جانبی داروها

- استفاده از مواد مخدر  

- مصرف بیش از الکل  

- مشکلات غده آدرنال

- برخی از تومورهای غدد درون ریز

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

راههای تشخیص فشار خون بالا

 

تشخیص فشار خون بالا :

تشخیص فشار خون بالا به همان سادگی خواندن فشارخون است. بیشتر پزشکان گرفتن فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول بررسی می کنند. 

اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است درخواست کند که در طی چند روز یا چند هفته فشار خون خود را چک کنید. تشخیص فشار خون بالا به ندرت پس از یک بار خواندن انجام می شود. پزشک شما باید شواهدی از یک مشکل پایدار مشاهده کند. دلیل این است که محیط شما می تواند در افزایش فشار خون مانند استرس نقش داشته باشد. همچنین ، سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

 

اگر فشار خون بالا بماند ، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای تشخیص شرایط دیگر انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

- آزمایش ادرار

- غربالگری کلسترول و سایر آزمایش های خون

- تست فعالیت الکتریکی قلب شما با یک الکتروکاردیوگرام (EKG ، که گاهی به آن ECG گفته می شود)

- سونوگرافی قلب یا کلیه ها

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا را تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند اثرات فشار خون بالا بر روی اندامهای شما را ببینند.

در این مدت ممکن است پزشک درمان فشار خون بالا شما را شروع کند. درمان زودرس ممکن است خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

خواندن فشار خون بالا

 

نحوه خواندن فشار خون بالا :

دو شماره فشار خون را ایجاد می کند :

فشار سیستولیک: این اولین یا بالاترین شماره است. این فشار را در شریان های شما نشان می دهد هنگامی که قلب شما خون را پمپاژ می کند.

فشار دیاستولیک : این شماره دوم یا پایین است. این خواندن فشار در شریان های شما بین ضربان قلب شما است.

 

پنج نوع فشار خون برای بزرگسالان را تعریف می کنند:

سالم:  فشار خون سالم کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.

 

پیش فشار خون بالا : تعداد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً این فشار خون بالا را با دارو درمان نمی کنند. در عوض ، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به کاهش فشار خون شما توصیه کند.

 

فشارخون اولیه: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

 

فشار خون ثانویه: عدد سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالاتر است ، یا عدد دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است. 

 

فشار خون بالا بحرانی : تعداد سیستولیک بیش از 180 میلی متر جیوه ، یا عدد دیاستولیک آن بیش از 120 میلی متر جیوه است. فشار خون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه ، سردرد ، تنگی نفس یا تغییرات بینایی در هنگام فشار خون بالا باشد ، مراقبت های پزشکی در اورژانس مورد نیاز است.

 

فشار خون برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر از شما خواسته می شود فشار خون آنها را کنترل کند ، از پزشک فرزند خود در مورد محدوده های سالم بخواهید.

 

  بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دستگاه فشارسنج

 

درمان فشار خون بالا :

تعدادی از عوامل به پزشک شما کمک می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل کدام نوع فشار خون بالا و علل مشخص شده است.

 

درمان فشار خون اولیه :

اگر پزشک شما فشار خون بالا را تشخیص دهد ، تغییر در شیوه زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد ، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

 

درمان فشار خون ثانویه :

اگر پزشک مشکلی را که باعث فشار خون شما می شود پیدا کرد ، درمان را بر روی آن شرایط متمرکز می کند. به عنوان مثال ، اگر دارویی که شروع به مصرف آن کرده اید باعث افزایش فشار خون می شود ، پزشک شما داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند ، امتحان می کند.

گاهی اوقات ، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی ، پایدار است. در این حالت ، پزشک شما ممکن است با توصیه کند که تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید و داروهایی برای کمک به کاهش فشار خون شما تجویز کند.

 

دارو برای فشار خون بالا :

بسیاری از افراد با داروهای فشار خون ، مرحله آزمایش و خطا را طی می کنند. ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را امتحان کنید تا اینکه یک یا ترکیبی از داروهایی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

 

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا عبارتند از:

مسدود کننده های بتا : مسدود کننده های بتا باعث می شوند تپش قلب شما کندتر شود. این باعث می شود با هر ضربان میزان خون پتانسیل شده از طریق شریان ها کاهش یابد ، این فشار خون را کاهش می دهد. همچنین باعث انسداد برخی هورمون ها در بدن شما می شود که می تواند فشار خون شما را بالا ببرد.

 

دیورتیک ها : مقادیر زیاد سدیم و مایع اضافی در بدن شما می تواند فشار خون را افزایش دهد. دیورتیک ها ، که به آن قرص های آب نیز گفته می شود ، به کلیه ها کمک می کند سدیم اضافی را از بدن شما خارج کند. با ترکیبی از سدیم ، مایع اضافی موجود در جریان خون به ادرار شما منتقل می شود و این به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.

 

مهار کننده های ACE : آنژیوتانسین ماده شیمیایی است که باعث سفت و باریک شدن رگ های خونی و دیواره های شریان می شود. مهارکننده های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) از تولید بدن به اندازه این ماده شیمیایی جلوگیری می کنند. این کمک می کند رگ های خونی شل شوند و فشار خون را کاهش دهند.

 

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB) : در حالی که مهار کننده های ACE ایجاد آنژیوتانسین را متوقف می کنند ، ARB ها اتصال آنژیوتانسین را با اتصال به گیرنده ها مسدود می کنند. بدون مواد شیمیایی ، رگ های خونی سفت نمی شوند. این به آرامش عروق و کاهش فشار خون کمک می کند.

 

مسدود کننده های کانال کلسیم: این داروها مقداری از کلسیم را از ورود به عضلات قلب شما منع می کنند. این منجر به ضربان قلب کمتر و فشار خون پایین تر می شود. این داروها همچنین در رگهای خونی کار می کنند و باعث آرامش و کاهش فشار خون می شوند.

 

آگونیست های آلفا -2: این نوع دارو باعث تحریک تکانه های عصبی می شود که باعث سفت شدن رگ های خونی می شوند. این به رگهای خونی کمک می کند آرام شوند و فشار خون را کاهش می دهد.

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا

 

درمانهای خانگی فشار خون بالا :

تغییرات سبک زندگی سالم می تواند به شما در کنترل عوامل ایجاد فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

 

ایجاد یک رژیم غذایی سالم :

رژیم غذایی سالم برای کمک به کاهش فشار خون بسیار مهم است. همچنین برای مدیریت فشار خون بالا که تحت کنترل است و خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حمله قلبی است.

رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر است:

میوه ها

سبزیجات

غلات کامل

پروتئین های بدون چربی مانند ماهی

 

افزایش فعالیت بدنی :

برای رسیدن به وزن سالم باید فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. ورزش علاوه بر کمک به شما در کاهش وزن، به کاهش استرس ، کاهش فشار خون به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.

 

رسیدن به وزن سالم :

اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید ، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.

 

مدیریت استرس :

ورزش راهی عالی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد. این شامل:

مراقبه

تنفس عمیق

ماساژ

یوگا یا تای چی

اینها همه روشهای کاهش استرس است. همچنین خواب کافی می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

 

اتخاذ شیوه زندگی سالم :

اگر سیگاری هستید ، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافتهای بدن آسیب می رسانند و دیواره رگهای خونی را سفت می کنند.

اگر مرتباً الکل مصرف می کنید و یا وابستگی به الکل دارید ، برای کاهش میزان نوشیدن یا متوقف کردن به دنبال کمک باشید. الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

 

درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا, علایم فشار خون بالا

 رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

 

توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا :

یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ، رژیم غذایی شماست. آنچه می خورید می تواند در جهت تسکین یا درمان فشار خون بالا قدم بردارد.

 

در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا آورده شده است.

 

گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری بخورید:

رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات روشی آسان برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس که از غذاهای لبنی و گوشت بدست می آورید. تعداد میوه ها ، سبزیجات ، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار که می خورید را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز ، پروتئین های بدون چربی سالم مانند ماهی ، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

 

نمک رژیم غذایی را کاهش دهید :

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند ممکن است نیاز داشته باشند که روزانه میزان نمک مصرفی بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز را حفظ کنند. بهترین راه برای کاهش سدیم ، طبخ غذاهای تازه در  بیشتر اوقات  است. از خوردن غذاهای رستوران یا غذاهای بسته بندی شده که اغلب از نظر سدیم بسیار زیاد هستند خودداری کنید.

 

مصرف شیرینی ها را قطع کنید:

غذاها و نوشیدنی های قندی حاوی کالری زیادی هستند اما عاری از مواد مغذی هستند. اگر چیزی شیرین می خواهید ، سعی کنید میوه های تازه یا شکلات تیره را مصرف کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow