راههای درمان و پیشگیری از بیماری های عفونی


			
		راههای درمان و پیشگیری از بیماری های عفونی
0
بیماریهای عفونی می توانند توسط باکتریها ، ویروسها یا ارگانیسم های دیگری که ...



بیماریهای عفونی می توانند توسط باکتریها ، ویروسها یا ارگانیسم های دیگری که از طریق طیف گسترده ای از روش ها وارد بدن می شوند ایجاد شود. از آنجا که این بیماری ها اغلب به راحتی از فرد به فرد دیگر منتقل می شوند ، می توان شیوع زیادی از بیماری را در یک جامعه واحد مشاهده کرد. برای محافظت در برابر بیماری های عفونی ، پیشگیری بهترین راه است. تنها با چند قدم و برخی از عادت های سالم می توانید از بسیاری از میکروب ها و بیماری ها در امان بمانید.

 

جلوگیری از بیماریهای عفونی

 

دستان خود را بشویید: بهداشت مناسب هنگام شیوع بیماریهای عفونی بسیار ضروری است. پاتوژن ها (مانند ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها) به راحتی از سطوح آلوده به پوست شما و از آنجا به چشم ها و دهان منتقل می شوند و در آنجا می توانند به بدن شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین ، شستن دستان ، اولین قدم هایی است که برای کاهش انتقال عوامل عفونی برداشته می شود.

هر بار بعد از رفتن به توالت ، تعویض پوشک ، عطسه یا دمیدن بینی و هنگام تماس با مایعات بدن ، دستان خود را بشویید. 

قبل و بعد از کار با غذا دست های خود را بشویید.

هنگام شستن دست ها ، از صابون و آب گرم استفاده کنید، دست ها را تا مچ دست خود خیس کنید و حداقل 20 ثانیه یا بیشتر پوست آن را شستشو دهید. 

اگر آب و صابون در دسترس نیست ، از یک ضدعفونی کننده دستی استفاده کنید و آن را از نوک انگشتان به مچ دست خود بزنید تا عوامل بیماری زا از بین برود.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

از لمس صورت ، چشم و بینی خودداری کنید: افراد تمایل دارند چندین بار صورت خود را در طول روز لمس کنند. در این شرایط است که عوامل عفونی دست شما به بدن شما دسترسی پیدا می کند. در صورتی که یک پوست دست نخورده اجازه انتقال پاتوژن ها به بدن را نمی دهد ، چشم و غشاهای مخاطی در بینی و دهان این کار را انجام می دهد. 

علاوه بر حفظ بهداشت مناسب ، سعی کنید از لمس صورت خود ، حتی با دستان تمیز خودداری کنید.

از تماس مستقیم کف دست و صورت خودداری کنید و هنگام سرفه یا عطسه از یک دستمال استفاده کنید.

اگر دستمال  در دسترس نیست ، دهان یا بینی خود را با آرنج خود بپوشانید. بعد از استفاده از دستمال  ، بلافاصله آن را در یک ظرف مناسب زباله رها کرده و دستان خود را بشویید.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

تمام واکسیناسیون را به موقع انجام دهید: واکسن ها یک اقدام پیشگیرانه هستند که به جلوگیری یا کاهش بیماری ناشی از پاتوژن های عفونی کمک می کند. اگر در معرض عوامل بیماری زا قرار داشته باشید ، سیستم ایمنی بدن شما می تواند با آن به طور موثرتری مبارزه کند.

تمام واکسیناسیون های بزرگسالان و کودکان را به موقع انجام دهید و سوابق واکسیناسیون دقیق را در خانه برای هر یک از اعضای خانواده نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که همه افراد واکسینه شده اند.

از آنجا که واکسن ها برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن به منظور شناسایی عوامل بیماری زا خاص طراحی شده اند، ممکن است برخی از واکسن ها علائم جزئی مانند تب ، خستگی و درد عضلانی ایجاد کنند که یک یا دو روز به طول انجامد. 

برخی از واکسیناسیون ها برای حفظ ایمنی نیاز به دوزهای تقویت کننده (مانند کزاز و فلج اطفال) در فواصل معین دارند. 

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

هنگامی که به بیماری عفونی مبتلا هستید در خانه بمانید: سعی کنید با ماندن در خانه افراد کمتری را در معرض انتقال بیماری قرار دهید. اگرچه برخی از بیماریهای عفونی از تماس شخص به فرد به راحتی پخش نمی شوند ، اما برخی دیگر از بیماریها انتقال می یابد و بنابراین ، هنگام بروز علائم باید در خانه بمانید.

اگر در مکان های عمومی هستید ، هنگام سرفه و عطسه (و نه با دست) دهان و بینی خود را با آرنج خود بپوشانید تا از انتشار باکتری های موجود در هوا و انتقال میکروب ها با دست خودداری کنید.

در صورت مریض بودن دست ها و سطوح مشترک را اغلب شستشو دهید تا انتقال میکروب ها را به حداقل برسانید.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

مواد غذایی را از جاهای مطمئن تهیه و ذخیره کنید: برخی از عوامل بیماری زا از طریق غذا (به اصطلاح بیماری های ناشی از غذا یا عوامل بیماری زا) به بدن شما منتقل می شوند. هنگامی که مواد غذایی مصرف شد و باکتری به بدن شما دسترسی پیدا کرد ، می تواند چندین برابر شود و باعث بیماری شود. بنابراین ، ضروری است که تمام مواد غذایی را به طور مناسب تهیه و ذخیره کنید. 

برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا هرگز نباید مواد غذایی خام را روی همان سطح غذای آماده تهیه کرد.

مرتباً سطح کار خود را تمیز کرده و آنها را تمیز و خشک نگه دارید.باکتری ها می توانند در محیط های مرطوب رشد کنند.

دستان خود را قبل و بعد از دست زدن به غذا بشویید. همچنین هنگام تهیه مواد باید دستان خود را بشویید (به عنوان مثال از مواد غذایی خام گرفته تا غذای تازه).

مواد غذایی باید در دمای مطمئن (در صورت نیاز) در یخچال نگهداری شود و اگر به کیفیت آنها شک دارید مصرف نکنید.. تغییر در رنگ و بافت و بو نشانه هایی است که غذای شما خراب شده است.

غذای گرم هنگام تهیه باید خورده شود و در صورت نیاز به نگهداری آن ، یا داغ نگهداری شود یا در اسرع وقت در یخچال نگهداری شود تا از تکثیر عوامل بیماری زا جلوگیری شود.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

رابطه جنسی ایمن داشته باشید: موارد شخصی را به اشتراک نگذارید. بیماریهای مقاربتی (STD) هنگامی که ترشحات بدن در تماس با دستگاه تناسلی ، دهان و چشم شما باشد گسترش می یابد. رابطه جنسی ایمن داشته باشید تا خطر ابتلا به STD را محدود کنید.  

با استفاده از کاندوم در حین انجام فعالیت جنسی ، خود را محافظت کنید.

وقتی خود یا شریک زندگی تان دچار تبخال یا زگیل تناسلی می شوید ، به هیچ وجه فعالیت جنسی انجام ندهید. این می تواند به شیوع تبخال غیرقابل درمان منجر شود.

قبل و بعد از مشارکت در فعالیتهای جنسی با یک شریک جدید، از ابتلا به بیماریهای مقاربتی آزمایش دهید تا از وضعیت خود مطلع شوید.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

عاقلانه سفر کنید : از خطرات عفونت که هنگام مسافرت افزایش می یابد آگاه باشید. برخی از عفونت ها ممکن است در مکان هایی که شما در حال مسافرت هستید و در همان مکان زندگی می کنید شایع تر باشد. 

در مورد واکسیناسیون های مهم با پزشک خود مشورت کنید تا هنگام مسافرت دریافت کنید. این امر به شما امکان می دهد تا مصونیت خود را تقویت کرده و بدن برای مبارزه با باکتری های بومی موجود در مناطقی که به آنجا سفر می کنید آماده باشید.

هنگام مسافرت مرتباً دستان خود را بشویید تا از انتقال میکروب به بدن از طریق دستان خودداری کنید.

با انجام اقدامات احتیاطی مانند خوابیدن در پشه بند ، استفاده از اسپری دافع پشه و پوشیدن لباس های آستین بلند ، خود را در برابر عفونت هایی که عامل آنها پشه هستند ، محافظت کنید.

 

درک و درمان بیماریهای عفونی

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

انواع مختلفی از بیماریهای عفونی را درک کنید: شما باید از عوامل مختلفی که می توانند عفونت را گسترش دهند آگاه باشید. این می تواند به شما در مدیریت عوامل خطر کمک کند. 

باکتری ها شایع ترین عوامل عفونی هستند. آنها می توانند از طریق مایعات بدن و مواد غذایی منتقل شوند. آنها میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که از بدن شما برای تکثیر استفاده می کنند.

ویروس ها عوامل بیماری زایی هستند که نمی توانند در خارج از بدن زندگی کنند. هنگامی که ویروسی وارد بدن شما می شود، آنها سلولهای بدن شما را ضرب و شتم می کنند تا تکثیر شوند و به سلولهای مجاور گسترش یابند.

قارچها موجودات زنده ساده مانند گیاه هستند که ممکن است در بدن شما اقامت بگیرند.

انگل ها موجودات زنده ای هستند که بدن میزبان را ربوده و از منابع خود برای شکوفایی استفاده می کنند.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

عفونت های باکتریایی را با آنتی بیوتیک درمان کنید: آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند. آنها با غیرفعال یا کشتن سلولهای باکتری و در نتیجه تسریع از بین بردن باکتریها توسط سیستم ایمنی بدن کار می کنند.

از پمادهای موضعی آنتی بیوتیک برای زخمهای کوچک عفونی استفاده کنید. علائم عفونت شامل قرمزی ، تورم ، تب و درد است. از پماد آنتی بیوتیک برای زخم های شدید خونریزی استفاده نکنید. اگر زخمی دارید که خونریزی آن متوقف نمی شود ، به پزشک مراجعه کنید.

در مورد عفونت های باکتریایی سیستمیک ، به پزشک معالج خود مراجعه کرده و سؤال کنید که آیا باید آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنید؟

درک این نکته مهم است که آنتی بیوتیک ها نمی توانند عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان کنند. پزشک شما می تواند عفونت باکتریایی را در مقابل ویروسی را تشخیص داده و آن را به طور مناسب درمان کند.

آنتی بیوتیک ها را فقط طبق دستورالعمل مصرف کنید. مصرف آنتی بیوتیک در هنگام که نیاز به آنها نیست (مانند عفونت ویروسی) باعث افزایش مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک ها می شود.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

عفونت های ویروسی را درمان کنید: عفونت های ویروسی را نمی توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد اما برخی از داروهای ضد ویروسی وجود دارند که می توانند برای برخی از ویروس ها استفاده شوند. برخی از عفونت های ویروسی با داروهای خانگی درمان می شوند.

برخی از داروها ، به عنوان داروهای ضد ویروسی شناخته می شوند ، با از بین بردن توانایی تولید مثل DNA در سلولهای شما ، می توانند با ویروسهای خاص مقابله کنند.

برخی از عفونت های ویروسی ، مانند سرماخوردگی ، فقط باید علائم آنها را درمان کنند تا شما راحت تر شوید. سیستم ایمنی بدن شما تا زمانی که در معرض خطر قرار نگیرید و از استراحت و مواد مغذی کافی برخوردار باشد ، می تواند با ویروس مقابله کند.

بسیاری از بیماری های ویروسی با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. بنابراین ، بایدواکسیناسیون خود را به روز نگه دارید.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

بدانید که چگونه عفونتهای قارچی را درمان کنید: برخی از عفونتهای قارچی را می توان با داروهایی درمان کرد که به از بین بردن قارچ ها و پاکسازی عفونت کمک می کند. با این وجود قارچ های بیماری زا متعدد وجود دارد که باعث عفونت می شوند و فقط پزشک شما می تواند معالجات مناسب را تشخیص و تجویز کند.

اگر محل آلوده روی پوست شما باشد (مانند قارچ پا) ممکن است برخی از عفونتهای قارچی با پماد موضعی درمان شوند.

عفونتهای قارچی بسیار جدی و تهدیدکننده با داروهای خوراکی یا تزریق درمان می شوند.

برخی از نمونه های قارچ های بیماری زا شامل هیستوپلاسموز ، بلاستومایكوز، كوكسیدوئیدوماكوز و پاراكوكسیدوئیدومیكوز است و این عفونت ها می تواند کشنده باشد.

 

درمان بیماریهای عفونی, راه های پیشگیری از بیماری های عفونی

 

بدانید که چگونه عفونت های انگلی را درمان کنید: همانطور که از این نام پیداست ، انگل ها ارگانیسم هایی هستند که برای زنده ماندن ، رشد و تکثیر در درون شما ،ار منابع بدن شما استفاده می کنند. انگل ها به طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا از کرم ها تا سلول های میکروسکوپی اطلاق می شود. 

بسیاری از انگل ها می توانند از طریق غذای آلوده یا آب آلوده (مانند کرم قلاب دار) به بدن شما منتقل شوند ، در حالی که سایرین از طریق پوست (مانند مالاریا از طریق نیش پشه) وارد می شوند.

هرگز نباید از آبهای طبیعی تصفیه نشده بنوشید زیرا ممکن است آب حاوی انگل باشد.

برخی از عفونت های انگلی با داروهای خوراکی یا تزریقی قابل درمان هستند.

پزشک شما می تواند براساس علائم و آزمایشات خاص شما عفونت انگلی را تشخیص دهد و سپس آن را به طور مناسب درمان کند.

 

 

گردآوری:بخش سلامت و بهداشت بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow