درد در هر ناحیه از شکم به چه معناست؟


			
		درد در هر ناحیه از شکم به چه معناست؟
0
  سوزش، درد شدید یا گرفتگی عضلات در مناطق مختلف شکم شما می تواند در مورد مشکلا...



 

سوزش، درد شدید یا گرفتگی عضلات در مناطق مختلف شکم شما می تواند در مورد مشکلات بدن هشدار دهد. از آنجاییکه شکم دارای بسیاری از اندام های مهم است، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث درد در مکان های مختلف شود. یک رژیم غذایی نامناسب، غذای بیش از حد، سیگار کشیدن و برخی داروها می تواند باعث زخم، سنگ صفراوی یا حتی سوزش شود. به همین دلیل مهم است که علت درد را بیابید و بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.

 

درد ناحیه بالایی شکم: گاز بیش از حد

 

 

اگر درد ناحیه فوقانی شکم دارید و احساس سوزش می کنید احتمالا به این معنی است که گاز اضافی در آن وجود دارد. ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید: دردی که موجب تحریک معده می شود، احساس می کنید چیزی در حال حرکت در معده است و شما با اروغ زدن یا خروج گاز آن را تجربه می کنید.

 

علل:خوردن سریع می تواند این احساس را ایجاد کند. نوشیدنی های گازدار، آبجو، محصولات لبنی و لوبیا سبب تشکیل گازهای بیش از حد در معده می شود.

راه حل:برای جلوگیری از این وضعیت ناراحت کننده، بهتر است کمتر از مواد غذایی که در بالا ذکر شده استفاده شود.  

 

درد در ناحیه  پایین قفسه سینه یا بالای شکم: سوزش سر دل

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

سوزش سر دل (رفلکس اسید) باعث درد سوزی در ناحیه پایین قفسه سینه و بالای شکم شما می شود. همچنین شما می توانید در گلویتان احساس سوزش کنید و گاهی اوقات طعم اسیدی عجیب و غریب را که می توانید در گلویتان احساس کنید.

 

علل:یک دسته از غذاها وجود دارد که می تواند باعث سوزش سر دل شود.برخی از آنها عبارتند از: غذاهای چرب و تند، الکل (به ویژه شراب قرمز)، پیاز خام، شکلات، میوه های مرکبات، قهوه و نوشیدنی های کافئین. علاوه بر این، سیگار کشیدن ، سیگار باعث بدتر شدن ضربان قلب می شود.

راه حل: سعی نکنید پرخوری کنید - بهتر است در طول روز 5 تا 6 وعده غذایی کوچک بخرید، به جای 2-3 وعده غذایی بزرگ. همچنین توصیه می شود که لباس های گشاد را برای جلوگیری از فشار بر شکم خود بپوشید و تلاش برای ترک سیگار توصیه می شود.

 

درد شدید در ناحیه فوقانی شکم : زخم

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

زخم ها ممکن است دلیلی برای درد شدید در ناحیه شکمی فوقانی و معده شما باشد . زخم ها زمانی رخ می دهد که مفصل شکم شما آسیب دیده باشد، همچنین می تواند به وسیله مسکن های شدید ایجاد شود. علائم دیگر زخم عبارتند از: تغییر در اشتها، حالت تهوع، مدفوع خون و یا تیره، کاهش وزن بدون توضیح، استفراغ و درد قفسه سینه.

 

علل: مصرف مکرر آسپیرین، ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهاب و مصرف سیگار و نوشیدن بیش از حد الکل باعث ناراحتی معده و ایجاد زخم می شود.

راه حل: برای جلوگیری از زخم، توصیه می شود که بیش از 2 نوشیدنی الکلی در روز ننوشید و آن را با داروها مخلوط  نکنید. شما همچنین باید مسکن را محدود کنید و دست ها را قبل از هر وعده غذایی بشویید. بسیار مهم است که یک رژیم غذایی حاوی دانه های کامل، مخلوط با میوه ها یا سبزیجات بخورید و سیگار را ترک کنید.

 

گرفتگی و نفخ: سندرم روده تحریک پذیر

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

اگر سیستم گوارش شما حساس باشد، می توانید احساس درد و نفخ در ناحیه شکم کنید و باعث سندرم روده تحریک پذیر شوید. در این مورد 2 نتیجه ممکن است اتفاق بیفتد. هر دو دستگاه گوارش شما واقعا سریع شروع به فعالیت می کنند و منجر به اسهال می شوند، یا همه چیز به سرعت کاهش می یابد و باعث ایجاد یبوست می شود.

 

علل: هنوز معلوم نیست چه چیزی باعث IBS می شود، اما اعتقاد بر این است که این می تواند به علت ترکیب خاصی از حرکات دستگاه گوارش غیرطبیعی، افزایش آگاهی از عملکرد های بدن و اختلال در ارتباط بین مغز و دستگاه گوارش اتفاق بیفتد.

راه حل: در این مورد بهتر است که بررسی کنید که به غذاها حساسیت دارید  و مصرف آنها را کاهش می دهد.

 

گرفتگی و اسهال: گاستروانتریت (آنفولانزای معده)

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

اگر احساس درد شدید و گرفتگی در ناحیه شکم دارید، اسهال آبدار (معمولا غیر خونریزی)، تهوع، استفراغ، درد عضلانی گاه به گاه و سردرد و تب پایین می تواند نشان دهنده این باشد که شما گاستروانتریت دارید.

 

علل: غذا یا آب آلوده ، حوله ها و چیزهای شخصی یک فرد آلوده را استفاده کنید، می توانید با گاستروانتریت آلوده شوید.

راه حل: برای جلوگیری از ابتلا به آلوده شدن، خود را واکسینه کنید، قبل از خوردن دست ها را بشویید، مطمئن شوید که همه در خانه شما از وسایل شخصی جداگانه استفاده می کنند و سطوح سخت را ضد عفونی می کنند.

 

درد خفیف و سوء هاضمه: عدم تحمل لاکتوز

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

درد معده و نفخ ناشی از علائم شایع است که نشان از عدم تحمل لاکتوز می دهد. این می تواند باعث اسهال، افزایش گاز یا یبوست شود. برخی از علائم دیگر شامل سردرد، خستگی، از دست دادن غلظت، درد عضلانی و درد مفصلی، زخم دهان و مشکلات ادرار است.

 

علل:به طور معمول، عدم تحمل لاکتوز ناشی از کمبود آنزیم روده است. لاکتوز را به 2 قند کوچکتر (گلوکز و گالاکتوز) تقسیم می کند و اجازه می دهد تا لاکتوز از روده جذب شود.

راه حل:اگر متوجه شوید که شما لاکتوز را تحمل نمی کنید، توصیه می شود که رژیم غذایی بدون لاکتوز را دنبال کنید. اگرچه مطمئن شوید کلسیم و سایر عناصر مفید را از دست ندهید، سعی می کنیم محصولات بیشتری مانند بروکلی، کلم، ماهی تن، ماهی قزل آلا و محصولات تقویت شده کلسیم مانند شیر سویا بخوریم.

 

گاز، اسهال مزمن، نفخ: عدم تحمل گلوتن

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

عدم تحمل گلوتن دارای نشانه های بسیاری است و شایع ترین آنها عبارتند از اسهال، یبوست، مدفوع بدبو، نفخ، درد شکمی، مشکلات پوستی، کاهش وزن غیر قابل توضیح و افسردگی.

 

علل:در صورت عدم تحمل گلوتن، محصولاتی مانند نان، ماکارونی یا سایر مواد غذایی حاوی گندم و غیر غذایی با مواد حاوی گندم (مثلا Play-Doh)، لوازم آرایشی و یا محصولات حمام می توانند این کار را انجام دهند.

راه حل:برای کنترل حساسیت گلوتن شما توصیه می شود سعی کنید از مواد غذایی و محصولات مبتنی بر گندم جلوگیری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

درد شدید در بالا سمت راست شکم و زیر شانه: گالاندون

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

این نشان دهنده وجود سنگ های صفراوی در بدن شما است. شما فقط وقتی می فهمید آنها وجود دارد که آنها ملتهب شده و در یکی از مجاری قرار می گیرد که آب گوارش را از کبد به روده کوچک حمل می کنند. 

در این مورد علائم عبارتند از: درد شدید و ناگهانی در شکم بالا سمت راست، تب، لرز و حالت تهوع. 

علل:عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث تشکیل سنگ های صفراوی شود: اضافه وزن و چاقی، بارداری، مصرف غذاهای با چربی بالا و کلسترول بالا، خوردن غذاهای غنی از فیبر، وراثت، دیابت و مصرف داروها که شامل استروژن، مانند داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهای هورمون درمانی است.

راه حل: برای جلوگیری از تشکیل سنگ های صفراوی شما باید از برخی قوانین ساده پیروی کنید. وزن خود را کنترل کنید - کاهش وزن سریع باعث افزایش خطر ابتلا به سنگهای صفراوی می شود. همچنین سعی کنید وزن سالم را حفظ کنید. چاقی یا کم وزنی بدن را در معرض خطر قرار می دهد.

 

درد شکمی پایین سمت راست: آپاندیسیت

 

درد شکم ناف, درد شکم همراه با درد کمر

 

التهاب آپاندیس ،آپاندیسیت نامیده می شود. این وضعیت خطرناک است که نیاز به درمان پزشکی فوری دارد. علائم آپاندیسیت درد شدید ناف یا شکم فوقانی که به شکم پایین سمت راست حرکت می کند،، تورم شکم، تب بالا و عدم توانایی عبور گاز منتقل می شود.

 

علل: دهانه های مسدود شده داخل آپاندیس، آپاندیس بافت های دیواره ای که به علت عفونت در دستگاه گوارش یا قسمت دیگری از بدن افزایش می یابند،انگل هایی که رشد  می کنند که می تواند لومن آپاندیس شما را آلوده کند یا به شکم شما آسیب برساند.

 

راه حل: ما نمی توانیم از آپاندیسیت جلوگیری کنیم. آپاندیسیت در افرادی که به رژیم غذایی سالم دارند و غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند سبزیجات و میوه های تازه مصرف می کند کمتر رایج است. اگر فکر می کنید آپاندیسیت دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا وضعیت شما را بررسی کنید و درمان مناسب را انجام دهید.

 

مهم: اگر هر یک از این احساسات ناراحت کننده به شما رخ دهد، لطفا بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow