شب های سفید روسیه پدیده شب های سفید روسیه چیست؟آیا شب های سفید روسیه برای انسان مضر است؟تاریخ دقیق شب های سفید روسیهدلیل علمی پدیده شب های سفیددر کدام شهرهای روسیه، شب های سفید اتفاق می‌افتد؟فستیوال‌های شب های سفید روسیهفعالیت‌های محبوب در شب های سفید روسیه

شب های سفید روسیه پدیده شب های سفید روسیه چیست؟آیا شب های سفید روسیه برای انسان مضر است؟تاریخ دقیق شب های سفید روسیهدلیل علمی پدیده شب های سفیددر کدام شهرهای روسیه، شب های سفید اتفاق می‌افتد؟فستیوال‌های شب های سفید روسیهفعالیت‌های محبوب در شب های سفید روسیه
0
شب های سفید روسیه چیست و تاریخ آن چه زمانی است؟ شب های سفید روسیه   شب‌های س...

شب های سفید روسیه چیست و تاریخ آن چه زمانی است؟


شب های سفید روسیه

 

شب‌های سفید در روسیه پدیده‌ای زیبا و مشهور است که از ماه می شروع شده و تا ماه ژوئیه ادامه دارد. در نقطه اوج این پدیده، خورشید به مدت ۱۹ ساعت در آسمان می‌درخشد و این باعث شده تعداد بیشتری از مسافران به روسیه برای تماشای آن سفر کنند. در این شهر تفریحات زیادی در این ماه‌ها برای مسافران فراهم شده است. در ادامه این مطلب بیتوته با "شب‌های سفید" در روسیه بیشتر آشنا خواهید شد.

"شب های سفید" عبارتند از شب هایی که پس از غروب آفتاب، هوا هنوز روشن است و تاریک نمی شود. در واقع، در این شب ها هوای شهرهای مسکو و سن پترزبورگ به خصوص، پس از غروب آفتاب همچنان روشن است و شما با نور آسمان می توانید کتاب بخوانید. اگرچه در برخی اوقات، هوا کمی تاریک شده ولی به هیچ وجه تاریک به حساب نمی آید. بیشتر مسافرانی که تابستان را در روسیه می گذرانند، به دنبال تجربه دیدن این پدیده جالب هستند.

 

هر چند که شب های سفید روسیه رویداد طبیعی بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی است، اما با خودش مضراتی برای ساکنین شهر سن پترزبورگ به همراه دارد. مشکلاتی مانند بی‌حوصلگی، کم‌خوابی، سردردهای میگیرنی و خشک شدن شبکیه چشم از عوارض شب های سفید روسیه به شمار می‌روند. در واقع، به جای شب های تاریک، شب های روشنی را تجربه می‌کنیم.

 

اما مردم روسیه برای جلوگیری از این عوارض، راه‌حل‌هایی را به کار می‌گیرند. به عنوان مثال، پرده‌های خانه خود را از نوع ضخیم و با رنگ تیره انتخاب می‌کنند تا نور روز را به درستی فیلتر کنند. همچنین در شب‌هایی که شدت نور بسیار زیاد است، از چشم‌بندهای سیاه‌رنگ استفاده می‌کنند تا خواب بهتری داشته باشند. با این روش‌ها، مردم سن پترزبورگ می‌توانند از زیبایی شب های سفید لذت ببرند و در عین حال از عوارض آن جلوگیری کنند.

 

علت شب های سفید روسیه

تاریخ شب های سفید روسیه

 

پدیده شب های سفید در شمال روسیه از اوایل خرداد تا اوایل تیر رخ می‌دهد و برای تماشای بهترین آن، می‌توانید در بازه زمانی ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر سفر کنید. شهر سن پترزبورگ نیز در این بازه زمانی، حدوداً از ۱۱ ژوئن تا ۲ جولای، شاهد شب های سفید است. در این دوره، شب هایی وجود دارند که نسبت به سایر شب ها، بیشترین روشنایی را دارند و شما می‌توانید تجربه‌ی یک روز کامل با کمترین تاریکی را داشته باشید. در این روزها، روز بیشتر از ۱۹ ساعت طول دارد و در تاریخ ۲۱ یا ۲۲ ژوئن (۳۱ خرداد یا ۱ تیر)، طولانی‌ترین شب امسال روی می‌دهد. پس برای تجربه‌ی بهترین شب های سفید، می‌توانید در این بازه زمانی سفر کنید.

 

تاریخ شب های سفید روسیه

علت شب های سفید روسیه

 

برای توضیحات علمی‌تر درباره پدیده شب‌های سفید، باید به موقعیت جغرافیایی زمین و خورشید اشاره کرد. به دلیل کج بودن محور چرخشی زمین، نیمکره شمالی در فصل‌های گرم به سمت خورشید خم می‌شود و زاویه تابش به گونه‌ای است که برای مدت روزهای قطب شمال و نواحی اطراف آن، زمان تابش خورشید بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، دلیل علمی وقوع شب‌های سفید با روزهای قطبی مشترک است و این دو در یک دوره یکسان از سال رخ می‌دهند.

 

لازم به ذکر است که روزهای قطبی در عرض جغرافیایی بالای مدار شمالگان اتفاق می‌افتند، در حالی که پدیده شب‌های سفید به قسمت‌های پایینی‌تری از مدار شمالگان مرتبط است. به همین دلیل، کشورهایی مانند روسیه و سوئد به دلیل واقع شدن در عرض جغرافیایی پایین‌تر از قطب شمال، شب‌های سفید را تجربه می‌کنند. در روزهای قطبی، خورشید در آسمان دیده می‌شود، اما در شب‌های سفید، خورشید به افق باز می‌گردد و روشنایی آن به شکلی شبیه به ساعات غروب یا گرگ و میش است.

 

تاریخ شب های سفید روسیه

شب های سفید روسیه چیست

 

پدیده شب های سفید در مناطق نزدیک قطب شمال اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، علاوه بر روسیه، در برخی از شهرهای کشورهای فنلاند، نروژ و سوئد نیز مشاهده می‌شود. اما به خاطر اینکه در شهر سن پترزبورگ، مراسم‌ها و جشن‌های بسیاری در شب های سفید برگزار می‌شود، این شهر در این روزها شهرت بیشتری دارد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر شمالی‌ترین شهریست که جمعیت آن بیش از ۱ میلیون نفر است.

 

پدیده شب های سفید روسیه

پدیده شب های سفید روسیه

 

شب های سفید روسیه پدیده جالبی هستند که برای بسیاری از مردم این کشور دلیلی برای برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف است. این روشنایی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز، جرقه‌ای در ذهن مردم زده است که از آن برای برگزاری انواع فستیوال‌های موسیقی، هنر و فرهنگی استفاده کنند. در این فستیوال‌ها بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر از شهرهایی که شب های سفید در آن‌ها رخ می‌دهد، مشارکت می‌کنند.

 

محتوای این فستیوال‌ها به موسیقی و هنر محدود نیست و جنبه‌های مختلفی از فرهنگ و تاریخ روسیه را شامل می‌شود. در ادامه، به برخی از معروف‌ترین فستیوال‌های شب های سفید روسیه اشاره می‌کنیم:

 

فستیوال ستاره 

فستیوال ستاره‌های شب های سفید روسیه، یکی از ۱۰ برترین فستیوال جهان است که در زمان شب های سفید برگزار می‌شود. این فستیوال بزرگ و مجلل در تئاتر مارینسکی روسیه برگزار می‌شود و هنرهای بسیاری از جمله اجرای موسیقی کلاسیک و اپرا به نمایش گذاشته می‌شود. اگر به هنرهای دوره کلاسیک، رقص باله و هنرهای اصیل با سبک اروپایی علاقه‌مند هستید، این فستیوال می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

فستیوال بادبان‌های قرمز

فستیوال بادبان‌های قرمز، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های شب های سفید روسیه است که برای دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان برگزار می‌شود، اما تقریباً هر کس از هر سن و سالی می‌تواند در آن شرکت کند. این فستیوال شامل نمایش آتش بازی و کنسرت در فضای باز است. یکی از مراسم جالب در این فستیوال، عبور یک قایق با بادبان‌های قرمز از رودخانه نوا است. بیش از یک میلیون نفر از مردم روسیه در این جشن شرکت می‌کنند و این مراسم از جنگ جهانی دوم تاکنون هر ساله در زمان شب های سفید روسیه برگزار می‌شود.

 

شبهای سفید روسیه چیست

شبهای سفید روسیه چه زمانی است

 

کارناوال نمایش های تاریخی روسیه

از زمان شروع شب های سفید روسیه، در سرتاسر شهر سن پترزبورگ، کارناوال‌ها و نمایش‌های دوره‌گردی بسیاری برگزار می‌شود. این نمایش‌ها بیشتر به منظور نمایش دادن اتفاقات تاریخی روسیه برگزار می‌شوند. در کارناوال‌ها و نمایش‌های خیابانی شب های سفید روسیه، افراد می‌توانند با فرهنگ و سنت‌های تاریخی روسیه به خوبی آشنا شوند. تماشای این نمایش‌ها بسیار ارزان بوده و مبلغ زیادی بابت ایستادن و تماشا کردن دریافت نمی‌شود.

 

فستیوال موسیقی 

فستیوال موسیقی که در طول ۲۵ سال گذشته در زمان شب های سفید در روسیه برگزار می‌شود، یکی از برترین فستیوال‌های موسیقی جهان به شمار می‌رود. در این فستیوال، هنرمندان موسیقی پاپ از سراسر جهان و روسیه به سن پترزبورگ می‌آیند تا در این جشنواره شرکت کنند و اجرا داشته باشند. صداهای زیبای هنرمندان موسیقی پاپ که در اطراف رودخانه نوا به اجرای موسیقی می‌پردازند، همه را شگفت‌زده می‌کند. اگر شما هم طرفدار موسیقی پاپ هستید، حضوردر این جشنواره می‌تواند بهترین تجربه سفر برای شما باشد.

 

ماراتن شب های سفید در روسیه

همه مراسم شب های سفید روسیه به موسیقی و مهمانی محدود نمی‌شوند. برای مثال هوای خوب در شب های سفید این کشور، بهانه خوبی برای ورزش دوستان در خیابان‌های زیبای سن پترزبورگ می‌شود. ماراتن شب های سفید سن پترزبورگ یک فستیوال بین‌المللی در این کشور است و در سطح جهان به خوبی شناخته شده است. این فستیوال برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ برگزار شد و تاکنون ادامه دارد.

 

شبهای سفید روسیه

شب های سفید در روسیه

 

افراد محلی روسیه، در کنار فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف، ایده‌های زیادی برای لذت بردن از شب های سفید کشورشان دارند. اگر چه شهر سن پترزبورگ تنها شهری در روسیه نیست که از شب های سفید برخوردار است، اما بین سایر شهرها، بیشترین مراسم و هیجان و شور شب های سفید را به خود اختصاص می‌دهد.

 

پیاده‌روی در خیابان‌ها

سن پترزبورگ در طول شب های سفید، با کنار گذاشتن تمام ویژگی‌های زمستانی خود، با هوای تازه و دلپذیرش، مهمانانش را پذیرایی می‌کند. جزیره نیوهلند در قلب شهر، یکی از جواهرهای درخشان این ایام است. در تمام نواحی، برنامه‌های تفریحی مانند سینما در فضای باز، کنسرت‌های تابستانی و یوگا در فضای باز برگزار می‌شود. همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در گوشه و کنار شهر، هنگام پیاده‌روی و گشت و گذار قابل دسترسی هستند.

 

خوردن خوراکی‌های خنک روسی

بستنی خوردن روس‌ها یک سنت تابستانی نیست، بلکه خوراکی‌هایی خنک همچون موروژنو در سرد‌ترین روزهای سال نیز در سن پترزبورگ طرفدار دارند. با این حال یکی از رایج‌ترین کارهایی که افراد محلی و گردشگران در طول شب های سفید سن پترزبورگ انجام می‌دهند، خوردن بستنی به هنگام پیاده‌روی در اطراف رودخانه شهر و تماشای فستیوال‌های آن است. البته این مورد ممکن است شما را کمی تشنه کند به همین دلیل سعی کنید خرید نوشیدنی را نیز فراموش نکنید، زیرا خوردن مایعات کافی از اختلال خواب نیز جلوگیری می‌کند.

 

تاریخ دقیق شبهای سفید روسیه

تاریخ دقیق شبهای سفید روسیه

 

شنا در آب‌های سن پترزبورگ

دریاچه لادوگا، با فاصله کمی از سن پترزبورگ قرار دارد و با استفاده از قطار به راحتی قابل دسترسی است. این دریاچه، یکی از مقاصد تابستانی این شهر است که برای قایق‌رانی و شنای علاقه‌مندان پرطرفدار است. لازم به ذکر است که شنا کردن در رودخانه نوا امکان‌پذیر نیست و تنها قایق‌رانی در آن مجاز است. بنابراین اغلب افرادی که می‌خواهند در شب های سفید شنا کنند به دریاچه لادوگا مراجعه می‌کنند. همچنین استخرهای شهر نیز در شب های سفید به طور معمول باز هستند و امکانی مناسب برای شنا و شستشو در این فصل هستند.

 

تماشای موزه‌های روسیه

در طول شب های سفید سن پترزبورگ، بسیاری از موزه‌های این شهر بیش از حد معمول باز می‌مانند و جمعیت بیشماری از گردشگران علاوه بر شرکت در فستیوال‌ها، آن‌ها را بازدید می‌کنند. از موزه‌هایی که در شب های سفید سن پترزبورگ به طور معمول باز هستند، می‌توان به موزه عروسک، موزه تاریخ سیاسی و موزه کاخ شرمتو اشاره کرد. همچنین، دومین بزرگ‌ترین موزه جهان به نام موزه هرمیتاژ، بیش از ۳ میلیون اثر در خود جای داده و در شب های سفید، ساعات بیشتری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow