برگزاری جشن زیبای فانوس همه چیز درباره جشن فانوس


			
		برگزاری جشن زیبای فانوس
		همه چیز درباره جشن فانوس
0
برگزاری جشن زیبای فانوس   یکی از جشن های سنتی چین که روز 15 اولین ماه سال قمری ت ...



برگزاری جشن زیبای فانوس

 

یکی از جشن های سنتی چین که روز 15 اولین ماه سال قمری تقویم چین جشن می گیرند جشن فانوس است. این جشن نشان دهنده پایان جشن های سال نو است، و آماده‌سازی برای آن از روز دهم سال نو شروع می گردد. برای آشنایی بیشتر با این جشن همراه بیتوته باشید.
جشن فانوس چه روزی است؟

در روز جشن فانوس در میان چینی‌ها مرسوم است که ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و شب هنگام، فانوس در دستشان می گیرند و مسیری را طی می کنند.

 

در گذشته، فانوس‌ها ساده بودند و فقط امپراتوران و اشراف، فانوس‌های آراسته و بزرگ داشتند؛ در سال‌های اخیر، فانوس‌ها با طرح‌های جدید و متنوع تزیین می‌شوند؛ به طور مثال فانوس‌هایی به شکل جانوران مرسوم است. بنیان این جشن به امپراتوری هان و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمیگردد.

 

در پانزدهمین روز نخستین ماه تقویم قمری چین، فانوس‌ها از همیشه زیباتر خواهند شد و جشنواره فانوس با خوشحالی و شوق خاصی جشن گرفته می‌شود. 

 

جشن زیبای فانوس, برگزاری جشن زیبای فانوس,آسمانی روشن با جشنواره فانوس

جشن زیبای فانوس

 

فانوس‌های آسمان از کاغذهای برنجی نازک ساخته شده است. یک صفحه سوخت سوزان هوای داخل آن را گرم می‌کند تا بلند گردد. هنگامی درست روشن شود، فانوس‌های روشن به صورت شگفت انگیزی بالا می‌روند. آن‌ها مانند ستاره‌هایی درخشان در آسمان می‌درخشند. دعاها، پیام‌ها و آرزوهای خوشبختی روی فانوس‌های جشن فانوس نوشته می‌شود و بعد آن‌ها را روشن می‌کنند.

 

بعضی از فانوس‌ها مجهز به ترقه‌هایی هستند که پایین آن‌ها وصل شده است. این آتش‌بازی معمولا بسیار اتفاقات بدی به همراه دارند و امکان دارد بین جمعیت منفجر شوند.

 

این جشن در کشور های دیگر مثل تایلند و تایوان هم برگزار می شود.

 

جشن زیبای فانوس, برگزاری جشن زیبای فانوس,همه چیز درباره جشنواره فانوس

آشنایی با جشن فانوس

 

جشنواره فانوس ها : یک جشن و چند روایت

چند روایت به عنوان ریشه این جشن فانوس وجود دارد. یکی از معروف ترین آنها این است که در ابتدای حکومت سلسله امپراتوری شرقی هان، امپراتور مین پیرو مذهب بودا بود و بعد از اینکه فهمید تعدادی از راهبان، روز پانزدهم اولین ماه سال قمری در معابد به علامت ادای احترام به بودا فانوس روشن می‌کنند، دستور داد همه معابد و خانه‌ها در آن شب فانوس روشن کنند. این مراسم کم کم در بین مردم به یک جشنواره تبدیل شد.

 

جشن زیبای فانوس, برگزاری جشن زیبای فانوس,جشن بسیار زیبای فرستادن فانوس ها به آسمان

جشن بسیار زیبای فرستادن فانوس ها به آسمان

 

روایت دیگری می گوید که امپراطور جید، خدای چینی، حیوان مورد علاقه‌ای داشت که به وسیله بعضی از روستاییان کشته شد. او تصمیم گرفت در پانزدهمین روز از سال قمری روستا را با آتش ویران کند.

 

دختر امپراطور جید از این مسئله آگاه شد و به روستاییان هشدار داد. روستاییان بعد از آن – به توصیه یک مرد خردمند – تصمیم گرفتند فانوس های قرمز را آویزان کنند تا امپراتور یشم فکر کند که روستا قبلاً در آتش است. پس امپراتور فریب  می خورد و مردم روستا نجات پیدا می کنند.

 

جشن زیبای فانوس, برگزاری جشن زیبای فانوس,جشنواره فانوس

جشنواره فانوس

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow