غذاهای سنتی معروف استان قزوین غذاهای سنتی قزوین


			
		غذاهای سنتی معروف استان قزوین
		غذاهای سنتی قزوین
0
غذاهای محلی معروف استان قزوین   استان قزوین یکی از استان های قدیمی و پر جاذبه...



غذاهای محلی معروف استان قزوین

 

استان قزوین یکی از استان های قدیمی و پر جاذبه ی کشور ایران به شمار میرود. این استان زیبا و تاریخی که از دوران صفوی مورد توجه قرار گرفته است غذاهای پر طرفدار زیادی دارد که دارای طعم بسیار لذیذ و متنوعی هستند و  غذاهای قزوین، سفره رنگین و متفاوتی برای گردشگران و اهالی میسازد.

جالب است بدانید که سالانه گردشگران زیادی این استان را برای سفر انتخاب میکنند؛ بسیاری از آنها علاوه بر آب و هوا و اماکن دیدنی، به دلیل وجود غذاهای سنتی قزوین که بسیار لذیذ هستند جذب آن شده‌اند. در ادامه با برخی از بهترین غذاهای سنتی قزوین آشنا می‌‌شویم: 

قیمه نثار

آش ماش پیازو

کوکو شیرین قزوینی

حلیم

آش آلو یا آلرشته

مشکوفی

شیرین پلوی قزوینی

قیمه آبدار یا دم کباب

کله جوش یا کال جوش

دیماج قزوینی

آش دوغ

⦁ آش امام قزوین

بادمجان پلو قزوینی

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

غذاهای سنتی استان قزوین

 

بعضی از غذاهای سنتی استان قزوین در مناسبت های ویژه و تعدادی هم به شکل عادی در طول سال طبخ می شود. برخی از غذاهای سنتی قزوین که در مناسبت های ویژه استفاده میشوند عبارتند از:

قیمه نثار، که در میهمانی های رسمی و عروسی ها تهیه می شود و گاهی هم شیرین پلو جای آن را می گیرد.

قیمه،‌ در مجالس عزا

دم کباب یا قیمه آب دار،‌ در هنگامی که زوار از زیارت بازمی گردند.

دیماج، برای روز پنجاه به در

خاگینه، رشته پلو با ماهی، برای شب عید نوروز

سبزی پلو و ماهی دودی، برای شب چهارشنبه سوری و روز سیزده به در

کله پاچه، برای افطار روی بیست و هفتم ماه رمضان

آش شعله قلمکار، معمولا در روز بیست و هشتم صفر به صورت نذری به نیت امام حسن مجتبی (ع) پخته می شود.

 

معرفی غذاهای سنتی استان قزوین• قیمه نثار

یکی از غذاهای بسیار خوش طعم و پر طرفدار استان قزوین قیمه نثار است و در بسیاری از مهمانی ها از این غذا استفاده می شود.

این غذا اگرچه نام قیمه دارد اما قیمه نیست. مواد اصلی این غذای‌لذیذ برنج آب‌کشی شده ،گوشت گوسفندی، خلال پرتقال (یا نارنج)، پیاز داغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و ادویه های خوش عطر و بو میباشد که به صورت جداگانه درست شده و  به حالت لایه ای بر روی دیس قرار میگیرند. همچنین برای تزئین لایه ی سطحی این غذا از برنج زعفرانی، خلال پسته، خلال بادام، پرتقال و زرشک استفاده میکنند. در هنگام سرو کردن ظرف جداگانه ای از آب‌‌‌گوشت برای افرادی که علاقه مند به خوردن غذا با این چاشنی هستند قرار گرفته میشود.

علاوه بر این از سبزیجات هم هنگام خوردن قیمه نثار استقبال میشود. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نثار )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

از غذاهای بسیار خوش طعم استان قزوین قیمه نثار است

 

• کوکوی شیرین قزوینی

یکی از غذاهای سنتی قزوین کوکوی شیرین می باشد که این غذا سرشار از ادویه جات و چاشنی های مختلف می باشد. کوکوی شیرین قزوینی به دلیل شیرین بودن زیاد در مواقع زیادی به همراه هویج پلو خورده میشود که طعم بسیار خوبی را در کنار هم تشکیل میدهند. به دلیل اینکه مردم استان قزوین علاقه به خصوصی به شیرینیجات دارند در این غذا طعم شیرینی کاملا حس میشود. کوکوی شیرین قزوینی از موادی چون سیب زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، پودر هل، شکر و گلاب تهیه میشود که بافت نرمی را به خود میگیرد.

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

از غذاهای سنتی قزوین کوکوی شیرین می باشد

 

• شیرین پلوی قزوینی

این غذای محلی قزوین از موادی مانند برنج، خلال پرتقال، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب زمینی و سینه مرغ پخته می شود. هنگام سرو این غذای محلی از سبزی خوردن استفاده میشود تا طعم شیرینی آن زیاد از حد حس نشود.

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

از غذاهای محلی معروف استان قزوین شیرین پلو می باشد

 

 حلیم

در استان قزوین حلیم طرفداران بسیار زیادی دارد چون قزوینی‌های در طبخ حلیم مهارت بالایی دارند. این امر باعث شده حلیم به غیر از ماه مبارک رمضان به لیست غذاهای محلی و دائمی این استان افزوده شود. حلیم استان قزوین از گندم، جو، آرد، گوشت زیاد و روغن تهیه می شود و به دلیل اینکه اکثر مردم قزوین حلیم را همراه با نمک میخوردند کمی طعم نمک هم دارد. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

در استان قزوین حلیم طرفداران بسیار زیادی دارد

 

 دیماج قزوینی

از دیگر غذاهای سنتی قزوین دُیماج یا دُگماژ است که بیشتر در فصل تابستان و اکثرا به صورت پیش غذا یا عصرانه  به سرو می رسد. دیماج قزوینی از کنار هم قرار گرفتن نان لواش خشک شده، پنیر، خیار، سبزی خوردن های تند، گردو و پیاز داغ تهیه می شود. مردم قزوین برای خوردن دیماج از دستان خود برای لقمه کرن استفاده می‌کنند و پس از شکل دادن به لقمه‌ی دلخواه، آن را میل می‌کنند. البته برخی دیگر با کمک استکان کمر باریک برای لقمه گرفتن دیماج بهره می‌برند. 

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

دُیماج یکی از غذاهای سنتی قزوین می باشد

 

• آش دوغ

این آش جزء غذاهای محلی قزوین می‌باشد. البته استان های دیگر هم این آش را به عنوان غذای محلی خود معرفی میکنند اما طرز تهیه آش دوغ در استان قزوین کمی متفاوت است. افتراق آن به دلیل این می باشد که طعم این آش در قزوین مانند سایر استان ها ترش نیست و میتوان گفت به صورت آش رشته تهیه می شود. در تهیه آش دوغ از موادی مانند نخود، لوبیا قرمز، عدس، برنج، سبزی آشی و پیاز داغ استفاده می شود. پس از طبخ آش دوغ، گوشت‌ ها را به حالت قلقلی‌های سرخ شده بر روی آن ریخته و میل میکنند.و هنگام سرو هم دوغ چکیده محلی قزوین در کنار این غذای خوش طعم قرار میگیرد. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

آش دوغ جزء غذاهای محلی قزوین می‌باشد

 

• جوجه بروستد

شاید جوجه بروستد از غذاهای سنتی قزوین نباشد، اما با این حال از محبوبیت بسیار بالایی در استان قزوین برخوردار است. این خوراک خوشمزه از مرغ و سیب‌زمینی سرخ کرده تشکیل شده است که همراه با سوپ شیر،‌ نان باگت و خیارشور و... به عنوان وعده اصلی (معمولا شام) سرو می‌شود. 

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

غذاهای معروف استان قزوین

 

 آش آلو

آش آلو هم یکی از غذاهای سنتی محبوب قزوینی ها است. که برای پخت آن از لپه، برنج، سبزی‌های معطر چون نعنا و گشنیز، آلو خشک، پیاز داغ و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند. طرز طبخ اینگونه است که آلوها را به همراه ادویه سرخ کرده و پس از پخته شدن لپه و برنج، آلو را به آن‌ها اضافه می‌کنند. و پس از افزودن سبزی‌ها منتظر می‌مانند تا آش جا بیافتد. از آن جا که قزوینی ها به شرینیجات علاقه مند اند در این استان برخی ها به آش آلو، شکر و مقداری آبلیمو اضافه می‌کنند تا طعمی ملس به خود بگیرد. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آلو)

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

آش آلو از غذاهای سنتی محبوب قزوینی ها است

 

 آش ماش پیازو

این آش از حبوبات مختلف همچون لوبیا قرمز، عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش و گوشت ریش شده و پیاز درست میشود.

و تفاوت آن با بقیه ی آش ها در این است که سبزی ندارد. 

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

آش ماش پیازو یکی از غذاهای سنتی قزوین می باشد

 

• مشکوفی

مشکوفی یک دسر است که در استان‌های شمالی نیز تهیه می‌شود. این دسر بافتی ژله‌ای دارد و بسیار خوشمزه است. طعم اصلی آن شیرین می باشد و از نشاسته، وانیل، شکر، گلاب، زعفران و شیر درست می‌شود. برای تزئین سطح آن از خلال بادام، پسته و همچنین گل محمدی میتوان استفاده کرد. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه مشکوفی )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

مشکوفی دسر سنتی قزوین

 

• بادمجان پلو قزوین

بادمجان پلو یا بادمجان لاپلو یکی از غذاهای سنتی قزوین هست که اصالتش به منطقه الموت و روستای یرک برمیگرده. غذای محلی روستای یرک قزوین بادمجان پلو می باشد. که از برنج، گوشت چرخ کرده، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، رب گوجه فرنگی، سیر و ادویه هایی چون زردچوبه درست می شود. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو قزوین )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

بادمجان لاپلو از غذاهای سنتی قزوین 

 

• کله جوش قزوین

این نوع كله جوش غذای محلی روستای یرك استان قزوین است.

برای پخت کله جوش قزوینی از نمک و فلفل و زرد چوبه، روغن، کشک، سبزی (شامل نعنا،مرزه و ترخان خشک)، گردو (ساییده شده)، پیاز سرخ شده، پیاز خام، گوشت (چرخ‌کرده) استفاده می‌شود.

برخی وابسته به علاقه خود به جای سبزی خشك از سبزی تازه یا شنبلیله در این غذا استفاده می شود. همچنین كله جوش را با نان سنگک یا بربری نوش‌جان میکنند‌. 

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

کله جوش یکی از غذاهای سنتی قزوین  

 

• آش امام قزوین

از دیگر غذاهای محبوب و سنتی استان قزوین می‌باشد. ( بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش امام قزوین )

 

غذاهای محلی قزوین,غذاهای قزوینی

آش امام قزوین

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow