سالروز زمین لرزه ی بم در سال 1382


			
		سالروز زمین لرزه ی بم در سال 1382
0
سالروز زلزله بم   شهرستان بم، قديمی و پررونق مطابق آمار آخرين سرشماري عمومي...



سالروز زلزله بم

 

شهرستان بم، قديمی و پررونق

مطابق آمار آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال 1375 جمعيت شهرستان بم 198435 نفر بوده كه از آن ميان حدود 43 درصد شهرنشين و 47 درصد روستانشين می باشند. اين شهرستان در مشرق و مركز استان كرمان قرار گرفته و مشتمل بر چهار بخش حومه(مركزي)، ريگان، نرماشير و فهرج و شهر‌هاي بم و بروات است. از جمله آثار باستاني اين شهرستان ميل نادري از دوره نادرشاه، قلعه دختر دوره اشكانيان، ويرانه‌هاي ساساني-اسلامي نرماشير و قلعه (ارگ) بم مي‌باشد. در سال 1316 هجري شمسي شهرستان بم در استان هشتم ايران با بخش‌هاي بم، جيرفت، ساردويه و كهنوج و مشير (بردسير) تشكيل شد و به مرور بخش‌هاي مختلف از اين شهرستان جدا شدند و شهرستان‌هاي جيرفت و كهنوج را تشكيل دادند.

 

عکسهای زلزله بم, تاریخ زلزله بم

زمین‌لرزه بم در ذهن مردم ایران به عنوان یکی از فاجعه‌بارترین حوادث طبیعی معاصر کشور است

 

وقوع بلاياي طبيعی به خصوص زلزله غالبا تاثيرات مخربي بر سكونت‌گاه‌های انسانی باقی گذارده و تلفات و خسارات سنگينی بر ساكنان آنها وارد می سازند. بر اثر وقوع اين سانحه طبيعی ساختمان‌ها و زيرساخت‌ها نابود می شوند و عوارض اقتصادی وسيعی بر جوامع و كشورها تحميل می شود. حتی در برخی موارد با توجه به وسعت و محل وقوع زلزله فرآيند توسعه اقتصادی يك كشور سال‌ها به تاخيرمی افتد.

 

امروز، سالروز زلزله غم انگیز بم است؛ زلزله ای که با وقوعش، قلب تک تک مردم ایران را جریحه دار کرد و تا به امروز نیز از هیچ یک از خاطره‌ها محو نشده است. 

بامداد پنجم دی 1382 ساعت 5 و 26 دقیقه و 26 ثانیه، زمین لرزه ای به قدرت 5/6 ریشتر بم را با چنان شدتی تکان داد که امواج آن تا 200 کیلومتری نیز محسوس بود. 

زمین‌لرزه بم در ذهن مردم ایران به عنوان یکی از فاجعه‌بارترین حوادث طبیعی معاصر کشور، یادآور خاطرات تلخی است. 

 

عکسهای زلزله بم, تاریخ زلزله بم

 عکس های زمین لرزه بم

 

طبق آخرین آمار رسمی، زمین‌لرزه بم 42 هزار قربانی، 50 هزار مجروح و بیش از یک صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود. در اثر این حادثه 90 درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. ارگ بم که با 2500 سال قدمت بزرگترین سازه‌ی گلی جهان بود و میراث گرانبهای تاریخی به شمار می‌رفت، به کلی ویران شد. 

 

قبل از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۶ ریشتری سه پیش‌لرزه خفیف روی داد که دو لرزش حوالی ساعت ۲۴ و سومی ۴۵ دقیقه قبل از زلزله اصلی احساس شد. اما شدت زلزله، عمق کم، ساعت وقوع، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله به شهر موجب خسارات فراوان گردید. فاجعه این زمین‌لرزه در سده گذشته ایران بی‌مانند بود. در آن زمان مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل رخداد زمین‌لرزه را حدود ۱۵۰ کیلومتر دورتر از کانون زلزله اعلام کرد بطوری که تا بعد از ظهر آنروز اطلاع دقیقی از بیشترین مناطق آسیب دیده در دست نبود.

 

خسارات زمین لرزه بم :

در اثر این زمین‌لرزه ۷۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند.

ارگ بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

 

عکسهای زلزله بم, تاریخ زلزله بم

ارگ بم قبل از زمین لرزه بم

عکسهای زلزله بم, تاریخ زلزله بم

ارگ بم بعد از زمین لرزه بم

 

بازسازی و امداد در زمین لرزه بم :

طبق برنامه‌ریزی مسئولان، بازسازی بم باید تا تابستان سال ۸۴ به پایان می‌رسید. اما ضعف مدیریت، ناهماهنگی میان نهادها، عدم استفاده بهینه از نیروهای متخصص خارجی، عدم آموزش صحیح امدادگران و سوء استفاده در کنار عوامل متنوع دیگر باعث شده تا بازسازی شهر به کندی انجام گیرد.

 

یکی از آثار این زلزله بهبود روابط ایران و آمریکا بود. بطوری‌که یک هواپیمای نظامی آمریکا برای اولین بار در بیش از ۲۰ سال اخیر در ایران فرود آمد. ایران که در آن هنگام توسط رئیس‌جمهور آمریکا، جرج بوش، یکی از اعضای محور شرارت قلمداد می‌شد، از آمریکا کمک‌های انسان‌دوستانه مستقیم دریافت کرد و پس از آن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوست که بر اساس آن نظارت بیشتری بر فعالیت‌های اتمی این کشور صورت می‌گرفت.

 

به عبارت بهتر دقیقاً یک هفته بعد از این که ایران توافق را امضا کرد، زلزله بم رخ داد. به همین دلیل برخی اعتقاد دارند زلزله پیامد این توافق بوده‌است در مجموع ۴۴ کشور نیروهایی را برای کمک به عملیات امداد ارسال کرده و حدود ۶۰ کشور پیشنهاد کمک دادند.

در دهمین سالگرد وقوع زلزله، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی مناطق زلزله‌زده اعلام کرد ۹۵ هزار واحد مسکونی در این مدت برای آسیب‌دیدگان ساخته شده‌است.

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته

منبع:fa.wikipedia.org

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow