تقویم مایا چیست؟ گاه شماری یا تقویم مایا


			
		تقویم مایا چیست؟
		گاه شماری یا تقویم مایا
0
تقویم مایا    تقویم مایا یکی از تقویم و گاهشماری‌های رایج در میان اقوام آمر...



تقویم مایا 

 

تقویم مایا یکی از تقویم و گاهشماری‌های رایج در میان اقوام آمریکای مرکزی و جنوبی یعنی مایاها بود. مایاها سه نوع تقویم را بیشتر استفاده می‌کردند که شامل سالنامهای مقدس۲۶۰روزه، هاآب یا سال مبهم ۳۶۵روزه و تقویم کامل ۵۲ ساله است. 

مایا نام یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تمدن های منطقه آمریکای مرکزی است . قوم مایا چندین بار در طول ۲ هزار سال گذشته ظهور و افول داشته اند ، هم اکنون نیز تعدادی از مایاها در مکزیک و گواتمالا زندگی می کنند.

 

تقویم مایاها که دوره ای نزدیک به ۵،۱۲۵ سال را دربر می گیرد و از سال ۳،۱۱۴ پیش از میلاد آغاز شده، روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان خود رسید. این تاریخی بود که برخی نظریه پردازان به عنوان «پایان دنیا» اعلام کرده بودند و درباره ی وقوع یک فاجعه ی آخرالزمانی در این روز هشدار داده بودند. اما وقتی این روز فرا رسید و هیچ اتفاقی رخ ندارد، به نظر می رسید که این نظریه پردازها در محاسبات خود اشتباه کرده بودند.

 

تمدن مایا,پیشگویی های مایا

آشنایی با تقویم مایا 

 

مایاهای باستان ناظر برجسته آسمان بودند. مایاهای باستان با استفاده از دانش خود در زمینه نجوم و ریاضیات ، یکی از دقیق ترین سیستم های تقویم را در تاریخ بشر ایجاد کردند. مایاهای باستان شیفته چرخه های زمان بودند. تقویم های چرخه ای مایا که معمولاً شناخته می شوند ، هاب ، تزول‌کین و چرخه تقویمی دوره ای هستند. گذشته از این موارد، مایاها تقویم Long Count را نیز تنظیم کردند تا به ترتیب تاریخ وقایع افسانه ای و تاریخی تعیین کند.

 

چرخه 13 باکتون تقویم مایا، 1،872،000 روز یا 5،125.366 سال گرمسیری اندازه گیری می کند. این یکی از طولانی ترین چرخه هایی است که در سیستم تقویم مایا یافت می شود. 

چرخه هاب 365 روز است و تقریباً سال خورشیدی است. هاب یک تقویم نوزده ماهه است. هاب از 18 ماه و 20 روز و یک ماه با 5 روز ساخته شده است. این ماه 5 روزه "Wayeb" نام دارد. بنابراین ، (365=5+20*18)

 

سالنمای مقدس

سالنمای مقدس برای بیست روز، بیست نام را شامل می‌شد که ظاهراً هر نام، نام یکی از خدایان بوده و سیزده شمار روزانه مرتبط با ۲۶۰ روز است. این نام‌ها و شمارها با هم ترکیب شده و سرانجام با یکدیگر دست به عمل می‌زدند. 

 

تمدن مایا,پیشگویی های مایا

فهرست روزهای سالنمای مقدس

 

فهرست روزهای سالنمای مقدس:

1. ایمیکس Imix 

2. ایک  Ik

3. آکبال Akbal

4. کان Kan

5. چیک‌چان Chicchan

6. کیمی Cimi

7. مانیک Manik

8. لامات Lamat

9. مولوک Muluc

10. اوک Oc

11. چوئن Chuwen 

12. اب Eb 

13. بن B'en

14. ایکس Ix

15. من Men

16. کیب K'ib

17. کابان Kab'an

18. اتز ناب Etz'nab

19. کاواک Kawak 

20. آیو Ajaw

 

سالنامه مبهم یا هاآب

از سالنامه هاب برای ثبت مسائل کشوری و سلطنت و فرمانروایی استفاده می‌کردند و این سالنامه به صورت یک سالنامه خورشیدی بوده و ۱۹ ماه را شامل می‌شد که ۱۸ ماه اول ۲۰ روز است و ماه نوزدهم ۵ روز بود و به‌طور کلی ۳۶۵ روز در سال داشته‌اند. 

 

تمدن مایا,پیشگویی های مایا

فهرست ماه‌های سالنامه مبهم

 

فهرست ماه‌های سالنامه مبهم

1. پوپ Pop 

2. وو Wo 

3. سیپ Sip 

4. سوتز Sotz 

5. سک  Sek

6. کسول Xul

7. یاکسکین Yaxk'in

8. مول  Mol

9. چن Ch'en

10. یاکس Yax

11. ساک Sak

12. که Keh

13. ماک Mak

14. کانکین  K'ank'in

15. موآن Muwan

16. پاکس Pax

17. کایاب K'ayab

18. کومکو  Kumk'u

19. وایب Wayeb

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته 

  

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow