بیوگرافی امین‌الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی


			
		بیوگرافی امین‌الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی
0
امین‌الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی   نام اصلی: امین‌الله رشیدی تولد: ۴ &...



امین‌الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی

 

نام اصلی:امین‌الله رشیدی

تولد:۴ اردیبهشت ۱۳۰۴ روستای راوند کاشان

ملیت:ایرانی 

سبک‌(ها):موسیقی سنتی ایرانی

سال‌های فعالیت:۱۳۲۷-اکنون

 

امین‌الله رشیدی (زاده چهارم اردیبهشت ۱۳۰۴ در راوند کاشان ) خواننده و آهنگساز ایرانی است. آهنگ‌سازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به‌طور پیوسته ادامه داشته و در این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته است. 

 

رشیدی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، با دختری اهل کاشان ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند دختر و پسر افسانه و صبا است فرزندان او نیز از ذوق موسیقایی بهره‌ای به‌ سزا دارند و افسانه بعنوان نوازنده بصورت حرفه ای پیگیر کار هنری است.

 

اهنگ قدیمی امین الله رشیدی,امین‌الله رشیدی

امین الله رشیدی نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی است

 

امین الله رشیدی در روستای زیبا و مصفای راوند كاشان از پدری كشاورز و مادر شاعرزاده و شاعر منش (دختر ادیب بیضائی كاشانی) متولد شد. در چهار ماهگی او را به كاشان آوردند و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در آنجا به پایان رساند و بلافاصله پس از پایان تحصیل در یكی از دفاتر اسناد رسمی كاشان مشغول كار شد.

 

او در ضمن تحصیل ، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان، آقایان:محمد دبیر الصنایع و حسن نقشپور اراكی فرا گرفت و در زمانی كوتاه تا مرحله ی طراحی و ابتكار پیش رفت و در حین نقاشی نیز با مقدمات نوازندگی تار نزد نقشپور نامبرده كه تار را در نهایت شیرینی می نواخت ،آشنا شد و در سال 1325 به تهران نقل مكان یافت. 

 

اهنگ قدیمی امین الله رشیدی,امین‌الله رشیدی

بیوگرافی امین‌الله رشیدی

 

رشیدی با موسیقی به اصطلاح كلاسیك (ردیف آواز ایرانی) از راه شنیدن صفحات قدیم گرامافون و خوانندگان دهه 1320 رادیو ایران آشنا گردید و در اوائل ورود به تهران چند گاهی در كلاس های شبانه هنرستان موسیقی (تالار وحدت كنونی) اصول نت خوانی را نزد آقای موسی معروفی و یكی دو ماه نیز در كلاس موسیقی مسعود معارفی و تئوری آواز را نزد دكتر مهدی فروغ در هنرستان نامبرده آموخت و با یادگیری نت،تار را رها كرد و از آن پس نت آهنگ هایی را كه می ساخت بدون استفاده از ساز بروی كاغذ می آورد. 

امین الله رشیدی نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نت) است. 

 

اهنگ قدیمی امین الله رشیدی,امین‌الله رشیدی

امین‌الله رشیدی و همسرش

 

در سال 1328 رشیدی از طریق استاد گرانقدر موسی معروفی به آقای علیمحمد میثاق ،رهبر یكی از اركسترهای رادیو ایران معرفی شد و از همان سال به عنوان خواننده و آهنگساز فعالیت خود را در رادیو آغاز نمود و اولین بار ترانه (رنج جدایی) از ساخته های زنده یاد موسی معروفی را در مایه افشاری با اركستر نامبرده در رادیو اجرا كرد و همزمان،مدتی نیز در برنامه های موسیقی ارتش (كه شب های جمعه ساعت هفت و نیم بعد از ظهر از رادیو ایران پخش می شد) در اركستر به سرپرستی هنرمند گرامی علی تجویدی می خواند و در چند برنامه رادیویی محمد بهارلو نیز شركت نمود.

 

اهنگ قدیمی امین الله رشیدی,امین‌الله رشیدی

امین الله رشیدی

 

آهنگ‌سازی و خوانندگی امین‌الله رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به طور پیوسته ادامه داشته و در این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته است.

شیوه  امین‌الله رشیدی در خوانندگی و آهنگ‌سازی، مرز میان سنت و نوگرایی می‌باشد؛ به قول خودش حد وسط را انتخاب کرده‌است. او می‌گوید: «اگر این میانه‌روی و اعتدال در تمام امور دنیا جاری بود چهره جهان و زندگی خیلی زیباتر و مطبوع‌تر از آنچه تا کنون هست می‌بود.»

رشیدی دربارهٔ موسیقی کلاسیک و ردیف آوازی که سینه به سینه حفظ شده و کامل‌ترین صورت آن به وسیله موسی معروفی نت‌نویسی شده‌است، نظریاتی دارد و معتقد است که در اجرای آوازها، به شرط حفظ اصالت ایرانی و به خصوص تلفیق آن با شعر پارسی، باید شیوه‌ای نو ایجاد کرد و از تکرار مکررات آن هم به‌طور گسترده امساک نمود.

 

عکس های امین الله رشیدی 

 

امین‌الله رشیدی در شاعری و نویسندگی و نقد نیز دستی دارد و مقالاتی از او در مطبوعات به چاپ رسیده که آخرین آن‌ها نقدی است بر کتاب شعر نو، از آغاز تا امروز، تألیف محمد حقوقی از انتشارات مؤسسه فرانکلین که در شماره ۱۰ سال ۵۲ مجله وحید چاپ شده.

سفرنامه‌ای به نام از کاشان تا کاناری در سال ۱۳۷۲ از ایشان چاپ شده است در سال ۱۳۸۱ کتاب عطر گیسو (خاطره‌ها و نغمه‌ها را توسط انتشارات عطایی تهران منتشر نمود و سومین کتاب وی به نام ایران در رهگذر زمان در سال 1390 به چاپ رسید.

 

اهنگ قدیمی امین الله رشیدی,امین‌الله رشیدی

عکس های امین‌الله رشیدی

 

آلبوم های امین‌الله رشیدی :

دلم تنگ است

افسونگر

من عشقم

عطر گیسو

چشم شب

بخت گمشده

 

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow