وحید رهبانی: فیلم مصلحت سیاسی نیست/ ارسلان امیری: «زالاوا» درباره جن نیست


			
		وحید رهبانی: فیلم مصلحت سیاسی نیست/ ارسلان امیری: «زالاوا» درباره جن نیست
0
وحید رهبانی، در نشست خبری «مصلحت»، از ایفای دو نقش متفاوت در این فیلم و «شیشل&...



وحید رهبانی، در نشست خبری «مصلحت»، از ایفای دو نقش متفاوت در این فیلم و «شیشلیک» صحبت کرد که در یکی، نقش شخصیتی فاسد و در دیگری، در قالب آدمی که شکارچی فساد است بازی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مصلحت» ساخته حسین دارابی با حضور کارگردان، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده)، سهی‌بانو ذوالقدر، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، امیر نوروزی (بازیگران)، آرش قاسمی (صداگذار)، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش کردجان (تدوینگر) و با اجرای علیرضا غفاری، امروز (۱۵ بهمن‌) در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

در آغاز این نشست، حسین دارابی در خصوص انتخاب بازیگران فیلم توضیح داد: «وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می‌ترسیدم. چراکه این اثر سکانس‌های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می‌گشتیم که ستاره نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا برای فیلم وقت بگذارند. من از بازیگران این فیلم فورانی از انگیزه دیدم و برایم کار کردن با آن‌ها تجربه دوست داشتنی بود.»

 

او درباره گریم فرهاد قائمیان و شباهت آن به یکی از شخصیت‌های سیاسی گفت: «فیلم ما از یک محور کلی صحبت می‌کند و هیچ کاراکتری را همسان‌سازی نکردیم. گریم فرهاد قائمیان نیز ایده‌ای از چهره آقای گیلانی نبود.»

 

این کارگردان درباره پایان‌بندی‌ فیلم گفت: «مهم‌ترین مسئله در فیلمسازی برای من برقراری ارتباط مخاطب با فیلم بود. فکر کردم سکانس آخر فیلم این‌گونه مورد پسند بیشتر مخاطبان قرار می‌گیرد. برایم مهم بود فیلمی را بسازم که احساسات ‌مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و با حال خوب از سینما بیرون برود.»

 

در ادامه، وحید رهبانی درباره بازی در این فیلم  گفت: «زمانی که پیشنهاد این فیلم برایم رسید، برایم جذاب بود و بعد از چند جلسه گفت‌وگو آن را پذیرفتم؛ چراکه تیم خوب و همدلی پای این فیلم ایستادند و باید از تمامی عوامل کار تشکر کنم.»

 

این بازیگر درباره حضور در دو نقش‌ متضاد با هم در جشنواره امسال گفت: «هم فیلم «شیشلیک» و هم فیلم «مصلحت» صحبت از عدالت می‌کنند. من اول به فیلمنامه کار فکر می‌کنم و بعد با توجه به نقشم تصمیم می‌گیرم. در یکی از این آثار من الگوی فساد هستم و در دیگری شکارچی فساد و به نظرم این اتفاقی جالب است.»

 

سهی‌بانو ذوالقدر هم درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: «من این فیلم را دوست دارم و بعد از تماشای این اثر تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم که در آن ایفای نقش کردم. من عاشق کارهای سخت هستم و این فیلم نیز سختی دلخواه من را داشت.»

 

او افزود: «دارابی هر سکانس فیلم را به منزله یک فیلم کوتاه می‌دید و برای آن وقت می‌گذاشت. ذات سینما این است که ما را به فکر فرو ببرد و میان ما ایجاد همدلی کند و «مصلحت» از این سو اثری موفق بوده است.»

 

همچنین نازنین فراهانی، درباره بازی در «مصلحت» توضیح داد: «من در این اثر نقش خیلی کوتاهی داشتم. نباید به‌عنوان سیاسی بودن «مصلحت» توجه شود. این فیلم با بودجه یک کار اول ساخته شده است و چیزی که در این فیلم نظرم را جلب کرد، تسلط حسین دارابی به کارگردانی است.»

 

***

 

ارسلان امیری: «زالاوا» درباره جن نیست

چهارشنبه 15 بهمن ماه و در چهارمین روز جشنواره فجر، فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در سینمای رسانه‌ها نمایش داده شد، فیلمی که درباره یک باور قدیمی و خرافی امروز است.

 

امیری در نشست خبری فیلمش درباره انتخاب مضمون «زالاوا» گفت: دوست داشتم اولین فیلمم مخصوص به خودم و دغدغه‌ام باشد. برای همین سراغ افسانه‌ای رفتم که در خانواده سینه به سینه نقل شده بود و خواستم اثری بسازم درباره این که چطور یک باور به خرافه تبدیل می‌شود.

 

او روایت جذاب پدرش از جدش که جنی را تسخیر کرده و آن را به خدمت گرفته بود؛ دلیل ساخت فیلم با این محتوا دانست و تاکید کرد:‌ ما در این فیلم وارد مبحث درام شدیم و کاری به مباحث مذهبی این ماجرا نداریم. هدف ما نقد خرافه و به تصویر کشیدن سواستفاده از این قبیل مسائل است.

 

امیری یکی از مسائل سخت را یادگیری زبان کردی توسط بازیگران برشمرد و گفت: اگر همه اقوام رسانه داشته باشند، شناخت از هر قومیت شکل می‌گیرد که نتیجه آن رسیدن به صلح و وحدت درونی است. من زبان کردی را دوست داشتم و می‌خواستم فیلمی به این زبان بسازم . اگر تعداد فیلم‌های بیشتری در اقصی نقاط ایران ساخته شود، تکثر آثار اتفاق می‌افتد و می‌توان ویژگی‌ها و نشانه‌های مشترک را در سینمای اقوام پیدا کرد. دوست دارم نشانه‌های قومیتی را که خودم جزوی از آن هستم پیدا کنم، اما «زالاوا» فیلمی نمادین است که به مختصات آن جغرافیا ربطی ندارد و چنین اثری در هر کجا می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

او همچنین تاکید کرد: من فیلمی درباره «جن» نساختم و هیچ‌گاه جرات نمی‌کنم وارد چنین موضوعاتی شوم. قصه جن تنها دست‌مایه‌ای بود که ما به موضوع «باور» بپردازیم. این فیلم نمادین است و متعلق به تمام افرادی است که باور افراطی دارند. درواقع «زالاوا»  بین ژانری است و من آن را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خودش راحت‌تر بازی می‌کند. مردم کردستان هنردوست هستند و برای حضور در فیلم از خودشان اشتیاق نشان می‌دادند.

 

سمیرا برادری - تهیه‌کننده فیلم - هم درباره گیشه‌ای بودن این اثر گفت: به نظرم مسئله گیشه و بازیگر نباید در اختیار عده‌ای محدود باشد. این ما هستیم که باید به سلیقه و شعور مخاطب اعتماد کنیم و فیلم‌هایمان را بسازیم. این پروژه حدود دو سال طول کشید و به اعتقاد من اگر همه فرمول‌های گیشه را نداشته باشد، آن بخشی که مربوط به قصه‌گویی است را دارد.

 

در این نشست نوید پورفرج و پوریا رحیمی‌سام برای سلامتی علی انصاریان آرزوی سلامتی کردند ( دقایقی بعد خبر درگذشت علی انصاریان مخابره شد) و رحیمی‌سام اضافه کرد: از کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگند، تشکر می‌کنم و امیدوارم خیلی زود بتوانیم واکسنی معتبر را خریداری کنیم. 

 

باسط رضایی، فریدون حامدی (بازیگر)، عماد خدابخش (تدوین‌گر)، محمد رسولی (فیلمبردار)، عباس عباسی (طراح گریم) و محمدحسین کرمی (طراح صحنه و لباس) از دیگر عوامل حاضر در این نشست بودند.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow