چرا ۱۲۲ عکس روی دیوار باغ موزه قصر نرفت؟


			
		چرا ۱۲۲ عکس روی دیوار باغ موزه قصر نرفت؟
0
به گزارش ایران، روز جمعه ۲۸ تیرماه قرار بود یازدهمین نمایشگاه «دوربین دات ن...



به گزارش ایران، روز جمعه ۲۸ تیرماه قرار بود یازدهمین نمایشگاه «دوربین دات نت» در  باغ موزه قصر افتتاح شود، اما مدیریت نمایشگاه تصمیم به لغو آن گرفت و دلیل آن را هم اعمال سلیقه مدیران باغ موزه قصر اعلام کرد. قرار بود این نمایشگاه با ۳۴۸ فریم عکس برگزار شود، اما ۱۲۲ فریم مورد تأیید مدیریت جدید باغ موزه قصر قرار نگرفت و همین مسأله باعث بروز مشکلاتی بین دو طرف ماجرا شد.

روایت اول
احسان رأفتی که خود عکاس است و مدیریت سایت «دوربین دات نت» را به عهده دارد به «ایران» می‌گوید قرار بوده جشن ۱۵ سالگی نمایشگاه این سایت را در باغ موزه قصر برگزار کنند اما مسئولان موزه سالن را در اختیار گروه دیگری گذاشته‌اند و آنها نتوانسته‌اند این جشن را برگزار کنند. او درباره نمایشگاهش می‌گوید: تاکنون عکس‌هایمان را این‌گونه حذف نکرده بودند.

نهایت حذف عکس‌ها ۵ یا ۶ مورد بود اما حذف ۱۲۲ عکس واقعاً برای ما هم تعجب‌آور بود. با آمدن مدیریت جدید و شاید به خاطر مشکلی که در برگزاری یک نمایشگاه از سوی یک فرد خارجی به وجود آمده بود و منجر به استعفای مدیر قبلی باغ موزه شده بود این همه سختگیری صورت گرفت.» او در مورد میزان مبلغ ورودی عنوان کرد: «با پرس و جوهایی که کردم فهمیدم از نمایشگاه مشابه ما ۱۲ میلیون تومان ورودی گرفته‌اند. این در حالی است که خانه هنرمندان ۸ میلیون تومان ورودی می‌گیرد. من هم برای آقای سلیمانی، یکی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نامه‌ای فرستادم و مشکل را عنوان کردم.

ایشان هم لطف کردند و نامه‌ای به سرپرست جدید باغ موزه دادند مبنی بر اینکه نمایشگاه به‌صورت مشارکتی برگزار شود و برایمان به‌صورت رایگان تمام شود. بعد از این نامه مسئولان باغ موزه با رایگان بودن نمایشگاه موافقت کردند اما قانون جدیدی گذاشتند که عکس‌های ما باید از سازمان فرهنگی هنری شهرداری مجوز بگیرد.

من هم قبول کردم و یکشنبه هفته گذشته تمام عکس‌ها را به باغ موزه قصر فرستادم و آنها هم قول دادند تا دوشنبه برای صدور مجوز اقدام کنند. حتی بابت آن قرارداد امضا کردم اما نسخه‌ای از آن را هم دریافت نکردم. طبق آن تاریخ ما اطلاع‌رسانی کردیم که قرار است این نمایشگاه دو هفته قبل از تاریخ ۲۸ تیر ماه برگزار شود، اما آنقدر دیر کردند که مجبور شدیم با دو هفته تأخیر اطلاع‌رسانی کنیم.»

رأفتی در مورد نمایشگاهش تصریح کرد: «آقای سلیمانی دکترای هنر دارند. من خیالم راحت بود که ایشان عکس‌ها را می‌فهمند. وقتی از ایشان پیگیری کردم که عکس‌ها به دست‌شان برای صدور مجوز رسیده است، گفتند عکسی به دستشان نرسیده است. بعد از این ماجرا از روابط عمومی با من تماس گرفتند که جلسه‌ای برگزار شود تا مشکل را حل کنیم، اما من با اتفاقاتی که افتاده بود دیگر حاضر نشدم در این جلسه شرکت کنم و نمایشگاه را کنسل کردم.»

او در خصوص عکس‌های حذف‌شده نمایشگاهش تصریح کرد: «این نمایشگاه مربوط به اتفاقات سال است. یعنی باید تمام عکس‌های یک سال مرتبط با ایران باشد. آنها تمام عکس‌های مربوط به گرد وغبار خوزستان، مناطق محروم، زلزله و کارتن‌خواب‌ها را حذف کردند و اعلام کردند که نمایش آنها تأثیر خوبی برای وجهه ایران ندارد. بعداً وقتی خبر لغو را دیدند گفتند این عکس‌ها ضد نظام بوده است.» این هنرمند در ادامه تأکید کرد: «اتفاق خوبی که بعد از این ماجرا رخ داد این بود که در تهران هشت گالری و شش گالری در استان‌های دیگر از من دعوت کردند تا نمایشگاهم را به طور کامل در آنجا برگزار کنم. آن هم رایگان. »

روایت دوم
اما وقتی موضوع لغو نمایشگاه را با علی‌اکبر محمدی دارانی سرپرست جدید باغ موزه قصر مطرح کردیم،او از درخواست‌شان مبنی بر برگزاری جلسه بازبینی با مدیریت «دوربین دات نت» گفت و افزود مسئولان نمایشگاه پیگیر برگزاری جلسه نشده‌اند. او در ادامه تصریح کرد: «نکاتی در مورد آن عکس‌ها وجود داشت که آنها تشریف نیاوردند در موردشان صحبت کنیم. مثلاً در بعضی عکس‌ها خانم‌ها حجاب نداشتند. در بعضی دیگر هم فقر و مشکلات اقتصادی بشدت بزرگنمایی شده بود. درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد و یک واقعیت است، اما هر راستی را نباید این‌گونه به تصویر کشید. این نمایشگاه مخاطب خارجی هم دارد. ما باید به سمت ثبت تصاویر مثبت هم حرکت کنیم. در بعضی عکس‌ها هم یکسری المان‌ وجود دارد که برای ما ناشناخته بود و نیاز داشتیم در یک جلسه بازبینی با حضور مسئولان نمایشگاه آنها را مطرح کنیم. مثلاً یک عکس تصویر نماز خواندن عده‌ای خانم را نشان می‌داد که در آن عده‌ای با نگاهی حقارت‌آمیز به آنها نگاه می‌کردند.

کارشناسان ما وقتی این عکس را نگاه کردند گفتند چنین برداشتی از عکس می‌شود. شاید عکاس هدفش چنین برداشتی نبوده، اما اطلاق بیننده از عکس این‌گونه به نظر خواهد رسید و این نیاز به بازنگری داشت.» دارانی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا باغ موزه درخواست دریافت مبلغی به‌عنوان ورودیه کرده است، می‌گوید: «ما هم برای کارمان روالی داریم. کسانی که می‌خواهند نمایشگاه برگزار کنند باید اجاره آن را بدهند.

اما با مسئولان دوربین دات نت قراردادی تنظیم کردیم و طبق دستور مافوق‌مان گفتیم نمایشگاهشان را رایگان برگزار خواهیم کرد و پولی دریافت نمی‌کنیم. ما اصرار کردیم که مشکل را حل کنیم اما آنها اصرار داشتند که حتماً همه عکس‌ها در نمایشگاه به نمایش دربیاید. اگر کسی هدفش شیطنت نباشد چرا باید در صفحه شخصی‌اش توئیت کند که به‌دلیل عدم برگزاری این نمایشگاه ایران جای زندگی نیست!»

دوربین دات نت بین عکاسان و هنرمندان هنرهای تجسمی به‌عنوان یک آژانس خبری معتبر شناخته می‌شود.

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow