تاریخچه و قوانین والیبال نشسته


			
		تاریخچه و قوانین والیبال نشسته
0
والیبال نشسته   والیبال نشسته ورزشی برای معلولان است که برای بار اول در سال ±...



والیبال نشسته

 

والیبال نشسته ورزشی برای معلولان است که برای بار اول در سال ۱۹۷۶ در تورنتو، کانادا برپا شد. در والیبال نشسته طول تور ۳ فوت یعنی 15/1 برای آقایان و 10/1 متر برای بانوان میباشد و زمین بازی ۶ در 5 متر است و ۲ متر منطقه حمله هر تیم است. معلولان دو یا یک پا قطع میتوانند در والیبال نشسته شرکت کنند. 

در این ورزش سرویس علاوه بر دریافت، دفاع هم دارد و سرعتی زن لازم نیست زمین را ترک کند. در والیبال نشسته حتماً باید بالا تنه ورزش‌کار سالم باشد. در این ورزش میانگین قدی مهم نیست و احتیاج نیست که ورزش‌کار بلند قد باشد چرا‌که در حین بازي پریدن صورت نمی گیرد.ازتمرینات مهم آن تمرین های چابکی می باشد.

 

والیبال نشسته در ایران

سابقه این ورزش به سال ۱۳۵۹ برمیگردد زمانیکه تنها چهار استان درآن فعالیت داشتند، ولی پس از جنگ تحمیلی هشت ساله و جانباز شدن رزمندگان وطن وگرایش آنها به این رشته هیجان بسياري در این ورزش حاکم شد. با فراگیر شدن والیبال نشسته بین جامعه آماری جانبازان و معلولان وجدی شدن این ورزش تیم کشورمان توانست برای اولین بار در مسابقات جهانی نروژ ضمن کسب عنوان قهرمانی، قدرت های سنتی این رشته، فنلاند وهلند رامغلوب کند و به مدت دو دهه طلایه دار این رشته در جهان شود و تا سال ۲۰۱۷ با ۶ عنوان قهرمانی پارالمپیک و هفت عنوان جهانی پرافتخار ترین تیم والیبال نشسته جهان باشد

 

والیبال ورزشی است که توسط دو تیم در یک زمین بازي که به وسیله یک تور به دو نیمه تقسيم شده ، انجام می گیرد.

 

شیوه های گوناگون انجام این بازي باتوجه به وضعیت خاص اشخاص وجود دارد تا امکان دسترسی و برخورداری این رشته ورزشی را برای تمام اشخاص میسر سازد. هدف این بازي این است که توپ را از بالای تور عبور داده و در زمین تیم رقیب وارد نماید و از انجام این اقدام توسط تیم رقیب جلوگیری کند.

 

هر تیم میتواند برای برگشت دادن توپ، به آن سه ضربه بزند( علاوه بر تماس با توپ در موقع دفاع). توپ به وسیله ی یک سرویس در جریان بازي قرار می گیرد، به این صورت که توپ توسط زننده سرویس از بالای تور به زمین رقیب زده می شود. رالی( رد و بدل شدن ) توپ تا زمانی ادامه می یابد که توپ به زمین بازي برخورد نماید، به بیرون از زمین بازي برود، یا این که یک تیم توان برگشت دادن درست توپ را نداشته باشد.

 

در رشته والیبال، تیمی که برنده یک رالی( رفت و برگشت توپ) می شود، یک امتیاز کسب می کند ( سیستم امتیاز رالی) زمانیکه تیم دریافت کننده توپ، برنده یک رالی می شود، این تیم هم یک امتیاز می گیرد و حق زدن سرویس را کسب می کند و بازیکن های این تیم، موقعیت( جای گیری) خویش را در جهت عقربه های ساعت بصورت گردشی تغییر می دهند.

 

فلسفه WOVD در مورد این قواعد و مقررات داوری، موافقت و تبعیت از قانون های فدراسیون بین المللی والیبال( FIVB) میباشد .

 

ورزش والیبال یکی از موفق ترین و معروف ترین رشته های ورزشی رقابتی و تفریحی در جهان می باشد. این ورزش، سریع و هیجان انگیز بوده و عملکرد آن انفجاری است. با این وجود، والیبال دارای چند عنصر حیاتی میباشد که مجموع فعل و انفعالات آن ها ، نشاندهنده جایگاه منحصر به فرد این ورزش در بین بازي های رالی می باشد.

 

ولی والیبال در بین بازي های دارای تور، ورزشی بی همتا است چرا‌که این رشته روی حرکت مستمر توپ در هوا« توپ در حال پرواز» تا یکد دارد و به هر تیم اجازه می دهد که تا حد مشخصی توپ را بین بازیکن های خود پاس کاری نماید، پیش از این که آنرا به زمین تیم رقیب برگرداند.

 

معرفی یک باز یکن متخصص دفاع به نام لیبرو( یا باز یکن آزاد)، بازي والیبال را از نظر مدت زمان رالی و بازی چند مرحله ای، به طرف جلو سوق داده است. اصلاحات در قانون سرویس، عمل سرویس را از یک شیوه ساده برای به جریان انداختن توپ، به یک سلاح تهاجمی تغییر داده است. ایده چرخش با این هدف پیاده شده که بازیکنان امکان چرخش در تمامی نقاط زمین را داشته باشند. قانون های مربوط به موقعیت های بازیکنان در زمین، به تیمها اجازه می دهد تا دارای قدرت انعطاف پذیری باشند و بتوانند تاکت یک های جالبی را در بازي پیاده کنند.

 

ورزشکاران از این چارچوب برای مقابله با تکن یک ها، تاکت یک ها و توان( حریف) استفاده می نمایند. این چارچوب به بازیکنان اجازه می دهد که تماشاگران و بینندگان را به شوق آورند. و خلاصه این که سیمای والیبال روز به روز بهتر و بهتر می شود. هم زمان با تکامل این بازي، تردیدی وجود ندارد که این رشته تغییرخواهد یافت، حتی بهتر، قدرتمند تر و سریعتر هم خواهد شد.

 

والیبال نشسته , قوانین والیبال نشسته

قوانین والیبال نشسته

 

قوانین و مقررات ورزش نشسته

 

مناطق( Areas):

مناطق، قسمت هایی از کف زمین مسابقه در بیرون از منطقه ازاد می باشند که طبق قانون های داوری وظایف دارای وظایف خاص می باشند. این مناطق شامل منطقه گرم کردن و منطقهء جریمه می باشند:

 

منطقه جریمه( پنالتی):

در هر نیمه از منطقه کنترل مسابقه، یک منطقه جریمه قرار دارد که در قسمت عقب امتداد یافته خط انتهایي زمین، در بیرون از منطقه ازاد واقع شده است. هر منطقه جریمه باید دست کم ۵/ ۱ متر پشت لبه عقبی نیمکت تیم در نظر گرفته شود.

 

امتیاز رالی:

این یک سیستم امتیاز دهی است که هر زمانیکه یک تیم یک رالی را می برد، یک امتیاز بدست می آورد.

 

منطقه تعویض:

منطقه تعویض، قسمتی از منطقه ازاد زمین است که تعویض ها از آنجام انجام می گیرد.

 

* تایم اوت فنی:

تایم اوت فنی یک نوع تایم اوت اجباری ویژه علاوه بر تایم اوت های معمولی میباشد که تا امکان ترویج( گسترش) والیبال را از طریق تحلیل و بررسی بازي و ایجاد فرصت های تجاری بیشتر را فراهم سازد. تایم اوت های فنی برای مسابقه های جهانی و رسمی WOVD اجباری میباشد .

 

* جمع کنندگان توپ:

این اشخاص، پرسنلی هستند که وظیفه آنها حفظ جریان بازي از طريق دادن توپ به زننده سرویس در فواصل بین رالی ها می باشد.

 

* اخطار:

بک نوع توبیخ( اخطار) شفاهی ملایم که توسط داور نخست به کاپیتان تیم در مورد جایگزینی همراه با تأخیر باز یکن لیبرو داده می شود.

 

* منطقه کنترل مسابقه:

منطقه کنترل مسابقه یک کریدوری دور تا دور زمین بازي و منطقه ازاد میباشد که شامل تمامی فضاها تا قسمت موانع خارجی یا حصارهای تعيين کننده محدوده زمین می باشد.

 

* فضای عبور:

فضای عبور بصورت ذیل تعریف می شود:

۱- نوار افقی در قسمت فوقانی تور

۲- آنتن تور و بخش های امتداد یافته آن

۳ – سقف

 

توپ باید از طريق فضای عبور به طرف زمین تیم رقیب عبور نماید.

 

عمل دریبل/ گرم کردن:

دریبل به مفهوم به زمین زدن توپ( معمولاً برای امادگی جهت زدن سرویس) می باشد. دیگر اقدامات و اعمال ویژه امادگی میتواند شامل حرکت دادن توپ در دست ها( دست بدست کردن توپ) باشد.

 

* فضای خارجی:

فضای خارجی در سطح عمودی تور در بیرون از فضاهای عبور توپ و فضای پائین تور می باشد.

 

* خطا:

۱ – انجام عملی در بازي که مغایر با قوانین باشد.

۲ – نافرمانی از قوانین به جز مواردی که مربوط به حرکات بازي می باشد.

 

* فضایی پا یینی:

فضای پا یینی، همان فضایی است که قسمت بالایی این فضا، لبه پائین تور و سیم( طناب) متصل کننده تور به تیرک های تور میباشد و تیرک های تور بخش های کناری این فضا را تشیکل میدهند و قمست پایینی این فضا همان سطح زمین بازي است.( فضای پایینی همان فضای زیر تور می باشد.)

 

* شی خارجی:

یک شی یا فردی که در بیرون از زمین بازي یا نزدیک به محدوده فضای ازاد بازي هستند که مانعی برای پرواز( حرکت) توپ در حال حرکت بوجود می آورند. به طور مثال ، لامپ های بالای سر، تجهیزات تلویزیونی، میز امتیازها، تیرک های تور.

 

اشیا خارجی حاوی آنتن تور نمی شود، زیراکه بخشی از تور به حساب می آیند.

 

منطقه( زمین) بازي

این منطقه شامل زمین بازي و منطقه ازاد بوده و بایستی به صورت مستطیل، متقارن و یکسان باشد.

 

۱- ابعاد

زمین بازي به شکل مستطیل بوده که طول آن ۱۰ متر و عرض آن ۶ متر می باشد. این زمین به وسیله منطقه ازادی که پهنای آن دست کم ۳ متر در هر طرف میباشد ، احاط

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow