غارنوردی، ورزشی برای دوستداران هیجان


			
		غارنوردی، ورزشی برای دوستداران هیجان
0
معرفی رشته غارنوردی   در میان رشته‌های ورزشی مختلفی که با طبیعت گردی گره خور...



معرفی رشته غارنوردی

 

در میان رشته‌های ورزشی مختلفی که با طبیعت گردی گره خورده‌اند، غارنوردی یکی از جذاب ترین و البته پر خطرترین آن‌ها است. غارها همیشه از عجایب جهان هستند که افراد کنجکاو بسیاری را به خود جلب می کنند. اگر ماجراجو هستید یا به زمین شناسی علاقه دارید، قبل از ورود به هر غاری، باید نکات غارنوردی را بدانید. با بیتوته همراه باشید تا درباره‌ی غارنوردی بیشتر بدانید.

غارنوردی

غارنوردی ورزش تفریحی برای نوردیدن و اکتشاف غارهاست. در ایران غارنوردی را به همراه دیگر رشته‌های: کوه‌پیمایی، سنگ نوردی، یخ نوردی و صعودهای ورزشی، از گرایش‌های کوهنوردی می‌دانند ولی در برخی کشورها رشته‌ای جداگانه شمرده می‌شود.

 

غارنوردی علمی پژوهشی

غارنوردان پژوهشگر کسانی هستند که برای اهداف خاصی پا به اعماق غارها می گذارند. این اهداف که جنبه علمی دارند به رشته‌های زیر تقسیم می‌شود: زمین شناسی، دیرین شناسی، باستان شناسی، انسان شناسی، آب شناسی و زیست شناسی.

 

غارنوردی ورزشی

غارنوردان ورزسب کسانی هستند که به این فن بیشتر از جنبه ورزشی نگاه می‌کنند. امروزه تعداد این غارنوردان از غارنوردان پژوهشی بیشتر است و جالب است بدانید اکثر غارهای جدید توسط این افراد کشف می‌شود.

 

به‌طور کلی غارنوردی بیشتر در میان کوهنوردان رایج است. بسیاری از غارنوردان به خاطر علاقه خاصی که در طی سال‌ها غارنوردی به این فن پیدا می‌کنند تبدیل به غارنوردان پژوهشی می‌شوند و در بعضی از رشته‌های آن تجربه‌های زیادی کسب می‌کنند.

 

چالش‌های غارنوردی

چالش‌های مربوطه به نوع و گونه غاری که نوردیده می‌شود بستگی دارد ولی معمولاً بهره‌گیری از میخ و طناب و گذر از تنگراه‌ها، دهلیزها و چالاب‌ها را شامل می‌شود.

غارنوردی,رشته غارنوردی,غارنوردی در ایران

تجهیزات لازم برای غارنوردی

 

تجهیزات لازم برای غارنوردی

برای فعالیت در این زمینه باید وسایل مورد نیاز برای غارنوردی را بشناسید و برای شروع پیمایش غارهای مورد نظرتان آن ها را تهیه کنید. بسیاری از وسایلی که برای غارنوردی استفاده می شوند، همان وسایلی هستند که برای صخره نوردی، کوهنوردی و یا غواصی استفاده می شوند.

 

برخی از این تجهیزات شامل: طناب، کارابین (ابزار)، شفت، میخ، کوله پشتی، کیسه خواب، رول، یومار، کلاه ایمنی، چراغهای پیشانی با لامپ ال.ای.دی، لباس ضدآب، هشت‌فرود، لوازم زخم بندی، پانسمان، انواع قرص و کپسول و آمپول جهت موارد گوناگون، می‌شود.

 

- کلاه مناسب غارنوردی:

کلاه جهت حفاظت سر در برخورد با دیوارها و یا ریزش سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشخصات یک کلاه مناسب برای غارنوردی سبک بودن و در عین حال استحکام آن است. کلاه باید دارای بند مضاعف برای بستن در زیر چانه باشد.

 

ضمناً باید در روی آن سوراخ هایی جهت تهویه پوست و سر تعبیه شده باشد و محلی برای نصب چراغ پیشانی در جلوی کلاه در نظر گرفته باشند. کلاه ایمنی که برای حفاظت سر استفاده می شود، در پیمایش تمام غارها لازم و ضروری است.

 

- هدلمپ:

از وسایل مورد نیاز و ضروری برای غارنوردیست. چرا که درون غارها بسیار تاریک هستند و شما نیاز دارید که بدون اینکه دست هایتان را درگیر نگهداری چراغ قوه نمایید ، روبرویتان را ببینید. از چراغ های پیشانی که بندهای لاستیکی دارند استفاده نکنید؛ چرا که احتمال پاره شدن آن ها وجود دارد. چراغ های پیشانی که با کش به دور کلاه ایمنی می افتند بهترین هدلمپ ها هستند.

 

- کفش مناسب برای غارنوردی:

از آنجایی که درون غار با محیط های مرطوب و گل آلود، سنگ های لغزنده و مسیرهای متفاوتی روبرو هستید، باید کفش های محکم با کفی لاستیکی داشته باشید. اگر وارد غارهای آبی می شوید بهتر است که از کفش های پلاستیکی با ساق های بلند مخصوص عبور از مناطق گل آلود که با بندها و گیرهای مناسب تجهیز شده اند، استفاده کنید. اگر وارد غارهای خشک می شوید، چکمه های کوهنوردی و کوهپیمایی مناسب خواهند بود.

 

- دستکش:

برای گرم نگه داشتن و جلوگیری از زخم شدن دستانتان استفاده از دستکش هنگام غارنوردی ضروری است.

 

- محافظ زانو و آرنج:

برای محافظت از پاها و مخصوصا زانوهایتان، زانوبند، محافظ آرنج و محافظ زانو بپوشید. با زانو بند از برخورد دردآور زانوهایتان با صخره ها پیشگیری می کنید.

 

• برای غارنوردی، بسته به غاری که برای پیمایش انتخاب می‌شود، به وسایل و ابزار متفاوتی نیاز خواهد بود.

 

مهارت غارنوردی

غارنوردی,مهرفی رشته غارنوردی,تجهیزات غارنوردی,

غارنوردی در غارهای آبی

 

به همراه داشتن وسایل حرفه‌ای و تخصصی غارنوردی لازم هست اما کافی نیست. شما باید مهارت های استفاده از این وسایل را نیز بدانید. باید نکات و مهارت های غارنوردی را بدانید. همچنین برای دفعات اولیه‌ای که می‌خواهید غارنوردی را تجربه کنید باید با افراد حرفه‌ای همراه شوید.

 

غارها انواع مختلفی از جمله غار یخچالی، غارهای آبی، غارهای صخره‌ای و... دارند که برای پرداختن به غارنوردی و قبل از به آن‌‌ها باید اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها کسب کنید. به طور مثال به دلیل اینکه درون بسیاری از غارها آب، دریاچه یا رودخانه وجود دارد و گاهی مجبور به عبور از آن ها می شوید، باید شنا کردن را بدانید. برای بالا رفتن از صخره های سخت و دیوارههای درون غار، باید یک صخره نورد باشید تا بتوانید درون غارهای گوناگون با شرایط مختلف به حرکت ادامه دهید.

 

غارنوردی در ایران

در ایران غارهای معروف بسیاری را پیدا خواهید نمود که برای بازدید گردشگران آماده شده اند و شرایط مناسبی را فراهم آورده اند. استان کرمانشاه به علت دارا بودن محیطی مناسب و در برگرفتن شمار بسیار زیادی غار از جمله ژرفترین و طولانی‌ترین غارهای ایران و داشتن علاقه‌مندان بسیار از پیشروترین استان‌های غارنوردی ایران به‌شمار می‌آید.

 

مهم‌ترین، پرهیجان‌ترین و سخت‌نوردترین غار ایران غار پراو در استان کرمانشاه است. از دیکر غارهای ایران که همواره مورد بازدید غارنوردان باشگاه‌های غارنوردی ایران قرار می‌گیرند می‌توان از غارهای یخ مراد –بورنیک – رود افشان و کهک، قاطرچی و کتله‌خور نام برد.

 

حتی اگر غارنورد حرفه‌ای نیستید اما به علاقه زیادی به گردش در این جادبه طبیعی دارید می‌توانید حتی بدون هیچ وسیله تخصصی غارنوردی، به دیدن غارهای بزرگی که جزو مکان‌های گردشگری ایران قرار گرفته‌اند بروید. غارهایی همانند غار آبی علیصدر همدان، غار قوری قلعه، غار کرفتو، غار سهولان، غار یخی چما و دیگر غارهای گچی یا نمکی ایران که به راحتی برای گردش و بازدید عمموم در دسترس هستند.

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow