پرواز با بالن


			
		پرواز با بالن
0
پروازبا بالن   یک بالون، گونه ای هواگرد است که به علت شناوری، در جو باقی می ما...



پروازبا بالن

 

یک بالون، گونه ای هواگرد است که به علت شناوری، در جو باقی می ماند. بالون با نیروی باد در اسمان به حرکت درمی آید. بالون با یک کشتی هوایی که هواگرد شناوری است که میتواند در هوا بگونه ای کنترل شده حرکت کند، متفاوت است.

بیش از ۲۵۰ سال قبل ، نخستین انسان« ژان فرانسوا پیلاتر د روزیر» با بالون هوای گرمی که برادران مون گلفیه در فرانسه آنرا طراحی نموده بودند، پرواز کرد. یک بالون با عرض ۱۶ متر میتواند سه نفر را در سبد خویش جای دهد. بالون از محفظه، گردنه، مشعل گازی و سبد تشکیل شده است.

 

تاریخچه بالون

در ۱۷۸۳ برادران مون گلفیه نخستین بالون هوای گرم را که قادر به حمل یک نفر بود را، ساختند. هوای گرم مورد نیاز به وسیلهٔ یک بخاری روی زمین گرم ميشد . نخستین نمونه ها اغلب براي مشاهدات نظامي استفاده ميشد . در ۱۸۴۹، از بالون براي بمباران شهر ونیز در ایتالیا استفاده گردید.

 

ژاک شارل و کمک خلبانش برادران رابرت نخستین بالون پرشده از هیدروژن را در ۲۷ اوت ۱۷۸۳ به پرواز درآوردند. بعد وی و همکارش تا ارتفاع حدود ۵۵۰ متر با بالون سرنشين دارشان بالا رفتند؛ که ابتکارشان در استفاده از هیدروژن براي بالا بردن ، سبب گردید که این نوع بالون به اسم شارلی نامیده شود.( همانطور که اسم برادران مون گلفیه براي بالون هوای گرم استفاده گردید.

 

پرواز با بالن ,بالن سواری , پروازبا بالن

بالن سواری

 

بالون چطور به پرواز در می آید؟

بالون هوای گرم طبق قائده ی ساده ای کار ميکند . هوا یا هر گاز دیگری وقتی گرم ميشود چگالی کمتری پیدا ميکند . هوای گرم از روی هوای سردتر عبور ميکند و به بالا میرود . در صورتی که هوای درون بالون به اندازه ی کافی گرم شود میتواند تمام مسافران را بهمراه جایگاه سبد مانند و خود بالون، به اسمان ببرد.

 

بالون تنها تا جایی بالا میرود که فشار هوای خارج بالون و درون بالون برابر شوند.

 

با ساختار بالون هوای گرم اشنا شوید

ساختار بالون ساده است و امکان دارد از قبل با آن آشنایی داشته باشید. بالون از نوعی پارچه ی ضدآب تهیه ميشود . در قسمت بالایی بالون یک سوراخ وجود دارد که به وسیله پارچه ی دیگری پوشیده شده است. این پارچه به یک طناب بلند وصل ميشود . یک سبد بزرگ با چند طناب از بالون آویزان ميشود و سرنشینان داخل آن می ایستند. در قسمت بالایی سبد، شعله قرار می گیرد و با زیاد و کم کردن آن، ارتفاع بالون تنظیم ميشود .

 

لباس راحتی بپوشید

هدایت کننده ی بالن باید عینک ایمنی داشته باشد؛ زیرا قرار است در نزدیکی شعله قرار بگیرد. بقیهی اشخاص باید لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند بر تن داشته باشند و از پوشیدن لباس هایی با جنس نایلون، پلی آستر و دیگر موادی که در نزدیکی شعله ذوب میشوند ، جلوگیری کنند. بالون امکان دارد هر جایی فرود بیاید، بنابراين لباس مناسب داشته باشید.

 

یاد بگیرید بالون را در ارتفاعی مناسب نگه دارید

بالون هم مانند دیگر اجسام داغ بعد از چند وقتی سرد ميشود و طبیعتا به آرامی پائین میرود . براي ثابت نگه داشتن آن در ارتفاع موردنظر ، سوخت وارد شده به مشعل را بیش تر کنید.

 

پائین بردن بالون با یک طناب انجام ميشود 

چنانچه بخاطر داشته باشید حفره ی بالایی بالون به وسیله پارچه پوشیده شده است و این پارچه با طناب در کنترل شما قرار می گیرد. هنگامی که این قسمت به حال خود رها می شود حفره کاملاً پوشیده می شود؛ ولی زمانیکه طناب را می کشید هوای گرم از بالای بالون بیرون می آید و شما به طرف پائین می روید. طناب را به قدری نگه دارید که به ارتفاع مناسب برسید و بعد آنرا رها کنید.

 

در کل هیچ شیوه مشخصی براي راندن بالون هوای گرم وجود ندارد. هدایت آن به تجربه و برنامه ريزي نیاز دارد. شما باید جهت باد و کار با دریچه های جانبی بالون را به خوبی بلد باشید. با این حال تمام بالون ها به وسیله یک ماشین از زمین دنبال میشوند و پس از نشستن روی زمین مسافران را سوار ميکنند .

 

وسایل مورد نیاز در بالون را بهمراه داشته باشید

کپسول آتش نشاني ، کیت کمک های اولیه، نقشه ی توپوگرافی، نقشه ی هوانوردی، ارتفاع سنج و یک دفتر براي وارد کردن تمام جزئیات پرواز، تجهيزات ضروری در پرواز هستند. مخزن سوخت را چک کنید تا به اندازه ی کافی پر شده باشد. براي هر ساعت پرواز باید ۱۱۴ لیتر سوخت بهمراه داشته باشید. در پروازهایی با مسافت بیش تر تجهيزات بیشتری بهمراه داشته باشید.

 

پرواز با بالن ,بالن سواری , پروازبا بالن

پرواز با بالون هوای گرم

 

پیشینه بالن در ایران

 

در وقایع بالاتفاق دربارهٔ ساخت بالن در دارالفنون چنين آمده است:

در دارالفنون ازمایشگاه های فیزیک، شیمی داروسازی دائماً در کار و فعال بودند و ترکیباتی از نوع« سولفات دوزنگ، سولفات دوفر، اسید دوپتاس، تترا دار جان و کربنات دوپاس می ساختند». در کلاس هم نقشه می کشیدند و علم و عمل را با هم می آموختند. یکی از کارها تهیه گاز هیدروژن و فرستادن بالن به هوا بود.

 

ناصرالدین شاه در خاطره های خویش می نویسد:

روز شنبه( ۸ ربیع الاول ۱۲۹۴/ ۱۸۷۷م) پنج ساعت به غروب مانده دو بالن از جلوخان مدرسه معلم خانه آسمان رفت، ما پس از صحبت با وزراء در باغ رفتیم بالای شمس العماره، حرم هم پشت بام اندرون ها بودند. کل تهران هم از زن و مرد روی بام ها و کوچه ها و غیره بودند. بالن اولی قرمز رنگ بود، هوا رفت، ولی کم وافتاد در باغ سپه سالار مرحوم، مردم هم رفتند، ما بودیم در بالای شمس العماره، سیاچی، امین السلطنه، عضد الملک، ادیب الملک، فرخ خان، باشی، وجیه و غیره بودند.

 

بعد بالن سفید بزرگ برش فرنگی باد گردید، باز همه مردم دوباره جمع شدند در بام ها و غیره، این بار بالن بسیار خوب هوا رفت، نیم ساعت درست روی اسمان شهر ایستاده بود، دو هزار ذرع هم بلکه بیش تر هوا رفت. خيلي خيلي تماشا داد دو نفر با هم با این بالن بالا رفتند، سرانجام در باغ نظامیه یا باغ سپه سالار حالیه افتاد، بالن هم پاره گردید. خلاصه خيلي خيلي تماشا داد. هیچ وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow