معرفی انواع ورزش های تیمی که در سراسر دنیا رواج دارند انواع ورزش های گروهی و تیمی


			
		معرفی انواع ورزش های تیمی که در سراسر دنیا رواج دارند
		انواع ورزش های گروهی و تیمی
0
معرفی ورزش های تیمی     ورزشهای تیمی یا گروهی،گروهی از ورزشهای هستند که چند...



معرفی ورزش های تیمی  

 

ورزشهای تیمی یا گروهی،گروهی از ورزشهای هستند که چند نفر برای رسیدن به امتیاز  و برنده شدن از تیم رقیب با توجه به قوانین مسابقه همکاری میکنند. 

ورزش های تیمی نیازمند حضور افرادی است که علاقمند به فعالیت های گروهی و تیمی هستند. ورزش های تیمی ( به انگلیسی : Team sport ) یا ورزش گروهی ، ورزشی است که تعدادی ورزشکار در کنار هم برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می کنند.

 

اعضای تیم های ورزشی توسط کاپیتان داخل زمین و سرمربی بیرون از زمین هدایت می شوند. شکل ورزش های تیمی و همکاری بین اعضای یک تیم با توجه به رشته ورزشی متفاوت است. 

 

در برخی از ورزشها ، دو تیم در مقابل هم قرار می گیرند و ورزشکاران برای شکست تیم مقابل تلاش می کنند. به طور کلی هدف از ورزش های تیمی تسهیل حرکت توپ یا موارد مشابه بر اساس مجموعه ای از قوانین است که منجر به کسب امتیار می شود. 

 

تیم ها برای رسیدن به هدف نیاز به برنامه ریزی دقیق ، آماده سازی مناسب ، آمادگی روحی و جسمی افراد تیم دارند.

گروهی دیگر از ورزش های تیمی برای کسب امتیاز توپی حرکت نمی دهند مانند مسابقات شنا و قایقرانی تیمی. 

 

در رقابت های المپیک تابستانی 7 رشته به ورزشهای تیمی اختصاص داده می شود که عبارتند از :

راگبی ، فوتبال ، واترپلو ، هاکی روی چمن ، بسکتبال ، والیبال ، هندبال 

در المپیک های زمستانی ، تنها ورزشهای تیمی هاکی روی یخ و کرلینگ هستند.

 

در ادامه مقاله بیتوته به معرفی ورزش های تیمی که در دنیا رواج دارند ، می پردازیم :

 

ورزش های تیمی محبوب, ورزش های تیمی, انواع ورزشهای تیمی

فوتبال ورزش تیمی محبوب

 

فوتبال

فوتبال محبوبت ترین ورزش تیمی در جهان است. در فوتبال دو تیم 11 نفره با یک توپ فوتبال روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف وارد کردن توپ به دروازه حریف یا گل زدن بازی میکنند.  هر تیم فوتبال دارای بازیکنانی در پستهای مختلف از جمله مهاجم ، هافبک ، مدافع و یک دروازه بان است که توسط مربی در زمین چیده شده اند و مثل یک سیستم عمل میکنند.

 

والیبال 

والیبال به عنوان ششمین ورزش محبوب و گسترده ترین ورزش در برخی کشورهای جهان محسوب می شود. برای بازی والیبال 2 تیم 6 نفره در دو طرف توری که ارتفاعش بلندتر از قد بازیکنان است قرار می گیرند و تلاش میکنند تا بر اساس قوانین بازی ، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود بیاورند. طول زمین والیبال 18 متر و عرض زمین 9 متر است. 

هر تیم باید حداف سه ست از 5 ست بازی را ببرد تا پیروز شود. 

 

بسکتبال

بسکتبال ورزش گروهی است که دو تیم 5 نفره در یک سالن مستطیل شکل در مقابل هم قرار می گیرد. هدف از بازی پرتاب توپ به داخل سبد حریف است. سبدها با قطر 46 سانتی متر در ارتفاع 3.048 متر در دو سمت زمین روی تخته ای به نام بک برد نصب شده اند. 

 

در بازی بسکتبال هر تیم باید برای کسب امتیاز  توپ را از محدوده پرتاب به داخل سبد تیم حریف بیندازد ، زمانیکه توپ وارد حلقه شود ، 2 امتیاز به تیم پرتاب کننده تعلق می گیرد ولی اگر بازیکن بتوانید از پشت خط 3 امتیازی توپ را داخل حلقه تیم حریف بیندازد ، 3 امتیاز کسب خواهد کرد. 

 

انواع ورزشهای تیمی, فعالیتهای جمعی و ورزش تیمی, اولین ورزش تیمی جهان

ورزش تیمی هندبال 

 

هندبال

هندبال یکی دیگر از ورزشهای تیمی است که در سال 1897 ابداع شد و زمان استاندارد بازی دو نیمه 30 دقیقه ای است. هر تیم 7 بازیکن دارد که یک نفر آنها به عنوان دروازه باز جلوی دروازه می ایستد. در ورزش هندبال هر تیم برای کسب امتیاز باید توپ را درون دروازه حریف بیندازد. در هندبال از دست برای پاس دادن و شوت کردن استفاده می شود. تیم برنده در هندبال ، تیمی است که گل بیشتری زده باشد. 

 

انواع ورزش های تیمی, ورزش های تیمی دونفره, ورزش های تیمی محبوب

ورزش تیمی بیسبال

 

بیسبال

بیسبال ورزشی گروهی است که با توپ و چوب توسط 9 بازیکن در زمین چمن خط کشی شده بازی می شود.

 

فوتسال

فوتسال به بازی فوتبال درون سالنی گفته می شود که در زمینی به ابعاد زمین بسکتبال با 5 بازیکن برای هر تیم انجام می شود.

 

انواع ورزشهای تیمی, فعالیتهای جمعی و ورزش تیمی, اولین ورزش تیمی جهان

راگبی یک ورزش تیمی 

 

راگبی 

راگبی یکی دیگر از ورزشهای گروهی است که در یک زمین چمن مستطیلی با دروازه های H شکل در دو طرف زمین و یک توپ تخم مرغی شکل بازی می شد. 

این بازی در تیم های 15 نفره یا 7 نفره در دونیمه 40 دقیقه ی با 10 دقیقه استراحت انجام می شود. 

 

کبدی یا زو

در بازی کبدی دو تیم در حالی که باید به صورت مداوم کلمه کبدی یا زو را در یک نفس تکرار کنند با انجام حرکات حمله و دفاع برای جا به جایی تلاش می کنند تا بتوند یار تیم مقابل را لمس کرده با بگیرند. تعویض در این بازی هیچ محدودیتی ندارد و در صورت تساوی در وقت قانونی ، 5 حمله از سوی هر دو تیم انجام می شود و در صورت مساوی شدن دوباره ، حمله های یکی یکی ادامه پیدا میکند. 

 

انواع ورزش های تیمی, ورزش های تیمی دونفره, ورزش های تیمی محبوب

ورزش تیمی هاکی

 

هاکی 

تیم هاکی 18 بازیکن دارد که 11 نفرشان داخل زمین بازی میکنند و دو داور وسط دارد . بازی هاکی با اسکیت و چوب دستی و توپ مخصوص انجام می شود. دو داور وسط دارد که کار قضاوت را بر عهده دارند و بازی با قرعه کشی شروع می شود.

 

انواع ورزشهای تیمی, فعالیتهای جمعی و ورزش تیمی, اولین ورزش تیمی جهان

پینت بال ورزش تیمی

 

پینت بال یا توپ رنگی

این بازی در زمینی با ابعاد 40 * 60 یا 36 * 48 انجام می شود و با توری به ارتفاع 6 متر احاطه شده است و داخل زمین موانع زیادی برای پناه گرفتن قرار می گیرد. هر بازیکن یک تفنگ پینت بار در دست دارد که به نام مارکر هم شناخته می شود.

 

چند گلوله توپی رنگی ، محافظ چشم و صورت ، گردن بند محافظ ، جلیقه محافظ سینه و سایر لوازم در اختیار بازیکنان قرار میگیرد. در بازیهای مسابقه ای هدف هایی مثل فتح پرچم در پایگاه حریف و حمل آن به پایگاه خودی یا فتح پرچم در وسط زمین و حمل آن به پایگاه حریف در نظر گرفته می شود. تیم های پینت بال معمولا 3 ، 5 ، 7 یا 15 نفره هستند. 

 

باسبال

این ورزش در سال 2004 توسط اسپانیا و بلژیک اختراع شد و ترکیبی از ورزش های والیبال ، فوتبال و ژیمناستیک محسوب می شود. زمین بازی این ورزش روی تشک بزرگی شبیه ترامپولین است و بازیکنان باید با پرش روی تشک بازی کنند. هر تیم 3 – 5 بازیکن دارد و زمین با تور به دو نیمه تقسیم شده است. 

 

بازیکن شروع کنند باید در وسط زمین قرار بگیرد و توپ را به سمت تیم مقابل پرتاب کند و تیم مقابل باید توپ را با حداکثر 8 ضربه برگرداند ، در صورتی که توپ در زمین حریف قرار بگیرد یک امتیاز به تیم مهاجم داده می شود و در نهایت تیمی که در 3 ست زودتر به امتیاز 25 برسد برنده است. 

 

فوتبال ساحلی

نوعی فوتبال است که در زمین ساحلی و شنی برگزار می شود ، فوتبال ساحلی با 5 بازیکن (یک دروازه بان) و توپ فوتبال در 3 وقت 12 دقیقه ای انجام می شود.

 

والیبال ساحلی

والیبال ساحلی بازیکن ذخیره ندارد و بنابراین هیچ تعویضی در طول بازی انجام نمی شود. در صورتی که هر بازیکنی مصدوم شود و نتواند بازی کند ، بنا بر قوانین بازی 2 بر صفر به سود تیم مقابل به پایان می رسد. فقط کاپیتان میتواند درخواست وقت استراحت بدهد.

 

بازیکنان هر جای زمین که بخواهند میتوانند بایستند ، یک سر داور ، یک کمک داور و دو داور خط بازی را قضاوت میکنند. هر تیمی که دو گیم از سه گیم مسابقه را ببرد ، به عنوان برنده اعلام می شود . پای بازیکن هنگام زدن سرویس نباید روی خط طور زمین باشد در غیر اینصورت خطا گرفته می شود و یک امتیاز به تیم حریف تعلق می گیرد. زمان استراحت بین دو گیم 30 ثانیه است. 

 

سپک تاکرا

ورزشی مشابه والیبال است ولی به جای دست از پا برای زدن توپ و عبور توپ از بالای تور استفاده می شود. 

 

تنیس روی میز

تنیس روی میز به صورت تیم هی دو نفره هم قابل انجام است ، هر بازکین یک راکت دارد که با استفاده از آن باید به توپ ضربه بزند.  وسط میز یک تور کم ارتفاع قرار دارد که باید توپ با قوانین خاص از روی آن عبور کند.  رنگ توپ تنیس روی میز سفید یا نارنجی و جنس میز از چوب است. 

 

تنیس

در این ورزش راکتی هم میتوان از دو تیم دو نفره استفاده کرد . هر بازیکن یک راکت دارد که بویسله آن توپ تنیس را که از جنس لاستیک با پوشش نمدی است را به زمین حریف از روی تور پرتاب میکند. 

 

اسکواش

اسکوش هم یک ورزش راکتی است که بین دو تیم دو نفره یا تک نفره انجام می شود. دور زمین کاملا محصور است و معمول از دیوارهای شیشه ای استفاده می شود تا تماشاچیان امکان دیدن بازی را داشته باشند. بازی با زدن سرویس شروع می شود و توپ بعد از برخورد به دیوار وارد زمین سویس می شود. هر بازیکن به صورت یکی در میان باید توپ را با راکت به دیوار بزند و حریف این ضربه را پاسخ دهد. سعی بازیکنان این ایت ه توپ را با سرعت و زاویه ای به دیوار بزنند که در برگشت تیم حریف نتواند توپ را بزند.  مسابقه اسکواش در سه یا پنج گیم 11 امتیازی انجام می شود. 

 

کریکت

کریکت بازی تیمی در فضای باز است که بین دو تیم 11 نفره روی چمن گرد انجام می شود که یک مستطیل خاکی به طول 20.12 متر در مرکز زمین قرر گرفته است. 3 عدد چوب با ارتفاع 71 سانتی متر و با فاصله 6 سانتی متر از هم روی زمین کوبیده شده اند.

 

کرلینگ 

کرلینگ در تیم های چهار نفره انجام می شود ، در این ورزش باید سنگ ها را روی صفحات یخی به سمت هدفی که متشکل از سه دایره متداخل است ، لغزانده شوند. گرده هایی سنگین از سنگ خارا در این ورزش باید به سمت هدف حرکت داده شود ، دو نفر از بازیکنان جلو و اطراف سنگ در حال حرکت را جارو میکند تا راحت تر حرکت کند. هر بازی ده دور انجام می شود و هر تیم میتواند 8 سنگ را رها کند. در پایان هر تیمی سنگ بیشتری به نقطه هدف زده باشد برنده است.

 

چوگان 

هدف از بازی چوگان ، فرستادن توپ به دروازه حریف است. زمانی که توپ از  پشت دروازه خارج می شود پرتاب توپ به تیم مورد حمله گرفته تعلق می گیرد مگر این که خود تیم باعث خارج شدن توپ از زمین شده باشد. در این حالت به تیم مقابل پرتاب آزاد از 84 متری محل خروج تعلق خواهد گرفت. 

بعد از هر گل زمین تعویض می شود و داور توپ را در مرکز زمین قرار میدهد. در صورتی که دو تیم برابر شوند ، وقت اضافی به آنها تعلق می گیرد و اولین تیمی که گل بزند برنده است. 

 

بدمینتون 

بدمینتون هم امکان بازی به صورت تیم های 2 نفره را دارد ، بازیکنان با کمک راکت توپ را از روی تور به سمت زمین حریف می فرستند و سعی میکنند به گونه ای به توپ ضربه بزنند که حریف نتواند توپ را با راکت بزند و توپ به زمین بخورد. برنده بازی تیمی است که دو گیم پانزده امتیازی برنده شود. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow