نگاهی به اتفاقات 40 سال زندگی عادل فردوسی‌پور


			
		نگاهی به اتفاقات 40 سال زندگی عادل فردوسی‌پور
0
عادل فردوسی‌پور که باید او را یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مردان مقابل دور...




عادل فردوسی‌پور که باید او را یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مردان مقابل دوربین تلویزیون ایران به شمار آورد، در شرایطی روز یازدهم مهرماه وارد چهل سالگی شده که برنامه‌اش پربیننده‌ترین برنامه سالهای اخیر است. با این حال او در تمام این سالها با افراد مختلفی در فوتبال وارد چالش شده و اسم کوچکش هم برایش دردسرساز شده و همه انتظار دارند او واقعا "عادل" باشد!

نشستن روی صندلی داغ عادل فردوسی پور شاید آرزوی خیلی ها باشد اما برای فردوسی پور شدن باید جنبه و تحمل بسیار بالایی هم داشته باشی که توهین ها را بپذیری و با چشمهای وق زده به لنز بیست میلیون نفری زل بزنی و دم برنیاوری و باز هم لبخند بزنی! اگر روزی توانستی جلوی خانواده خودت به توهین های شدید و بعضا غیر منصفانه کسی لبخند بزنی می توانی بفهمی که مرد روبروی دوشنبه شبهایت چه دل بزرگی دارد و چقدر جنبه و تحملش بالاست.

عادل فردوسی پور باهوش است و قواعد بازی را می داند البته که او هم برخی مواقع اسیر اطلاعات غلط می شود و نمی‌پذیرد که اشتباه کرده اما با این وجود او برترین مجری و محبوبترین خبرنگار کل قاره آسیاست به ویژه آنکه این توان را دارد که وسط  انتقاد از قضای حاجت کردن بازیکن کنار زمین مرگ پل نیومن را روی آنتن ببرد و با آن میثاقی زبلش چند لحظه هنر هفتم را به فوتبال گره بزند!

 
معرفی از ابتدا تاکنون
عادل فردوسی‌پور متولد 11 مهر ۱۳۵۳ در تهران، روزنامه‌نگار، مترجم، مدرس دانشگاه، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی و گزارشگر فوتبال اهل ایران است. وی اصالتا اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. عادل پایه‌گذار، تهیه‌کننده و مجری برنامهٔ ۹۰ که از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود نیز هست. در سال ۲۰۰۹، هفته‌نامۀ نیوزویک او را در فهرست پرقدرت‌ترین افراد در ایران در ردۀ نوزدهم جای داد. مجله ورلد ساکر به او لقب «جان ماتسن ایران» داده‌ است.

تحصیلات او چگونه سپری شد؟
عادل دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی گذراند و با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت. سرانجام در رشتهٔ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. او در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران است. عنوان پایان‎نامه کارشناسی ارشد او «پیش‎بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده از تحلیل‎های رگرسیونی» بود. وی همچنین به تدریس درس زبان انگلیسی تخصصی صنایع و زبان انگلیسی عمومی در مرکز زبان همین دانشگاه پرداخته‌ است.

فردوسی پور چگونه روزنامه نگار شد؟
او کار رسانه‌ای خود را در سال ۱۳۷۲، با روزنامه‌نگاری در روزنامه ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی آغاز کرد. وی در آن زمان، دانشجوی سال سوم کارشناسی بود و در بخش ترجمه صفحه فوتبال خارجی کار می‌کرد. او پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه‌نگاری فاصله گرفت، اما پس از مدتی با مجله سروش جوان، مجله همشهری جوان و روزنامه جام‌جم به همکاری پرداخت. او برای مجله ورلدساکر نیز مطلب می‌نویسد.

ماجرای ورود به صداوسیما
او در پایان سال ۱۳۷۳ پس از چندین بار آزمون به صدا و سیما راه یافت و در ابتدا به گزارش برنامه منتخب ورزشی (برنامه‌ای آرشیوی از شبکه سوم سیما که در نیمه شب پخش می‌شود) می‌پرداخت. فردوسی پور کم کم پیشرفت کرد و توانست بازی‌های بهتری را گزارش کند. او پس از گزارش‌های خوبش در جام جهانی ۹۸، توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس بود که به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم انتخاب شد. در آن زمان که تلفظ نادرست نام‌های خارجی در گزارش‌های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می‌افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان‌های خارجی بود.

حضور در همه عرصه ها
از زلزله ها گرفته تا فوت ناصر حجازی که برخی سایت ها علیه او جبهه گرفتند تا مخالفت رسمی با وزیر و نماینده مجلس و بازگشت به دفاع مقدس و به تصویر کشیدن کفش های پاره عشق فوتبالی‌ها همه و همه از عادل مجری ساخته که در دل مردم است و کنار آنها. او ماله دست نمی گیرد تا اشتباهات دولتمردان را ماله کشی کند دوست داشتن هایش هم مردمی است نه حکومتی...

او حتی مردم دنیا را هم مردم می داند و از بازیکنان تا مشاهیر جهان را در برنامه اش به تصویر می کشد. بدون توجه به خط قرمزهایی که در رسانه ملی دیده می شود. کودک درونش آنقدر زنده است که حتی می تواند به خود صدا و سیما هم متلک بگوید و بخندد و هیچکس هم با او کاری نداشته باشد نمونه اش متلک هایی بود که در قرعه کشی جام جهانی  در مورد منشوری بودن لیما می گفت و می خندید!


کاپیتان رسانه ورزش
عادل فردوسی پور در تیمی عضویت دارد که متعلق به خبرنگاران، عکاسان و گزارشگران ورزشی است. تیم فوتبال رسانه ورزش هفت سال است که با هدف انجام بازیهای خیریه و نمادین به مناسبت های مختلف تشکیل شده و عادل فردوسی پور از روز اول کنار دیگر خبرنگاران و عکاسان بوده. عادل شماره 10 و کاپیتان تیم فوتبال رسانه ورزش نیز هست و در سفرهای این تیم به شهرستان مورد توجه ترین چهره است.
 

بیوگرافی عادل فردوسی پور,عادل فردوسی‌پور,مصاحبه با عادل فردوسی‌پور

 
تبعات محبوب شدن
به برخی حرفهایی که روی آنتن پربیننده ترین برنامه صدا و سیما یا در رسانه های دیگر به او گفته شده دقت کنید:

*رئیس فدراسیون فوتبال در تماس با مسئولان صدا و سیما گفت که فردوسی پور با جوسازی هزینه مالی زیادی روی دستمان می گذارد. پس از آنکه کارلوس کی‌روش با فضایی که عادل فردوسی‌پور در برنامه 2014 در اختیارش گذاشت و توانست نظر افکار عمومی را برای حمایت از تمدید قراردادش جلب کند، در کنار این شوی تلویزیونی کی‌روش بار دیگر فدراسیون فوتبال را به بی‌کفایتی و ناکارآمدی متهم کرد.

چند تن از مسئولین فدراسیون فوتبال پس از این برنامه با عادل تماس گرفتند تا از اینکه او یک مربی خارجی را به شکل نادرست مورد حمایت قرار داده و عملکرد فدراسیون را زیر سوال برده، انتقاد کنند اما فردوسی‌پور بنا به آنچه این مقامات مسئول می‌گویند جواب تلفن آنها را نداده است.

یکی از این مسئولان که قصد نداشت نامی از وی برده شود، گفت: «متاسفانه عادل فردوسی‌پور و همکارانش شرافتمندانه عمل نکردند. اینکه فدراسیون هیچ نقشی در موفقیت‌های تیم ملی نداشته و طوری به مردم القا کنند که یک مشت آدم بی‌سواد در فدراسیون هستند و تنها کی‌روش منجی فوتبال ماست، به دور از انسانیت است»

* محمد مایلی‌کهن در خصوص صحبت‌هایی که درباره‌اش در برنامه نود انجام شد روی خط تلفنی این برنامه آمد و گفت: خدمت شما آقای کی‌روشی‌پور و میهمان برنامه آقای رحیمی سلام عرض می‌کنم و ممنون از اینکه شما آقای کی‌روشی‌پور به من وقت دادید.

پس از آغاز صحبت‌های مایلی‌کهن عادل فردوسی‌پور واکنش نشان داد و خطاب به او گفت: آقای مایلی‌کهن اگر قرار باشد که اینطور صحبت کنید و در این فضا سخن بگوییم فکر می کنم صحبت نکنیم بهتر باشد.شما (فردوسی‌پور) در حال نابود کردن فوتبال این کشور هستید، چرا منی که عاشق فوتبال هستم  نباید صحبت کنم؟ شما اگر عادل بودی در برنامه سیاسی را هم دعوت می‌کردی. آقای کی‌روشی‌پور شما و اطرافیانت فوتبال را به لجن کشیده‌اید. کی‌روش که به شما توهین کرد هیچ چیز به او نگفتی اما به من گفتی نژادپرستم. فوتبال ما باید جزو 10 تیم برتر دنیا باشد اما شما و دار و دسته‌ات فوتبال را نابود کرده‌اید و اکنون 16 سال است که آنتن دست شماست.

* امير قلعه‌نويي بعد از شكست تيمش برابر ذوب‌آهن كلي عليه برنامه نود و عادل فردوسي‌پور صحبت مي‌كند تا به نوعي اقدام دوشنبه‌شب طرف مقابل را جبران كرده باشد. قلعه‌نويي در ادامه اظهار داشت: روزي همه مي‌فهمند فردوسي‌پور چه خيانتي به فوتبال كرد! وی سپس گفت: چقدر بدبخت شده‌ام كه اين آقا در مورد شخصيت حقيقي و حقوقي من حرف مي‌زند، اگر من مديرعامل استقلال بودم اجازه نمي‌دادم يك ثانيه از بازي‌هاي استقلال در اين برنامه پخش شود. برنامه نود يك ابزار است كه مي‌خواهد خيلي از مشكلات و ضعف‌هاي جامعه را پوشش دهد اما بعدا مشخص مي‌شود كه نود چه خيانتي به فوتبال ايران كرده است. ببينيد قلعه‌نويي چقدر بدبخت شده كه فردوسي‌پور در مورد شخصيت حقيقي و حقوقي او صحبت مي‌كند.»

قلعه‌نويي سپس از سابقه اندك شيريني در فوتبال حمايت كرد: «درست است كه شيريني مدت زمان زيادي نيست كه به فوتبال آمده ولي كسي نيست به فردوسي‌پور بگويد زماني كه 15 سال پيش آمدي كجاي اين فوتبال بودي؟

* ع

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow