ورزشکاران و خطاهای ۸ گانه


			
		ورزشکاران و خطاهای ۸ گانه
0
      شما ممکن است برنامه ورزشی مناسبی را تهیه کرده باشید و مطابق آن پیش بروید ...



 

 

 

شما ممکن است برنامه ورزشی مناسبی را تهیه کرده باشید و مطابق آن پیش بروید ولی مشاهده کنید که به نتایج دلخواه دست پیدا نمی کنید. وزن تان به اندازه دلخواه تان کاهش پیدا نمی کند و یا دچار آسیب های ناشی از ورزش می شوید. در این موارد باید به فکر باشید که جایی از کار مشکل دارد و شما مرتکب اشتباهاتی در هنگام ورزش کردن می شوید. به تازگی متخصصان طب ورزشی موسسه ملی ورزش آمریکا، با بررسی فعالیت های ورزشکاران مختلف، تعدادی از اشتباهات اساسی را که حین ورزش کردن انجام می دهند، کشف کرده و آن را در یک فهرست مرتب کرده اند. ببینید که آیا شما هم درست ورزش می کنید:



۱) حرکات کششی کافی انجام نمی دهند:

 

نخستین اشتباه ورزشکاران آن است که پیش از آغاز فعالیت های ورزشی خود، حرکات کششی را یا انجام نمی دهند و یا با انجام حرکات کششی کمی از نظر تعداد و کیفیت، ورزش اصلی خود را آغاز می کنند.

 

بهترین روش آن است که شما نخست حرکات کششی را انجام دهید و بعد از آن به سراغ فعالیت ها و تمرینات ایروبیک (هوازی) بروید. این روش موجب می شود، عضلات شما گرم شده و انعطاف پذیری خود را به دست آورند. به این ترتیب از بروز آسیب های ورزشی نیز پیشگیری خواهد شد.

 


۲) وزنه های سنگین را بلند می کنند:

 

اشتباه دوم بیشتر ورزشکاران آن است که بسیار عجول اند و از همان ابتدا به سراغ بلند کردن وزنه های سنگین می روند. شما باید وزنه هایی را در ابتدا بلند کنید که عضلات تان توانایی کنترل آنها را داشته باشند. سپس به تدریج این وزنه ها را سنگین تر کنید. با این روش هم عضلات تان به تدریج توانایی های لازم را به دست خواهند آورد و کمتر دچار آسیب های ورزشی می شوید.

 

 

۳) پیش از ورزش، بدن شان را گرم نمی کنند:

 

عضلات شما نیاز دارند که خود را به تدریج با حرکات هوازی که شما انجام می دهید و افزایش بارکاری وارد بر آنها تطبیق دهند. بنابراین به آرامی ورزش کردن را آغاز کنید، سپس به تدریج بر شدت و سختی حرکات ورزشی خود بیفزایید. دویدن آرام، بالا و پایین پریدن و راه رفتن روش های (نرمش های مناسبی) برای گرم کردن بدن شما هستند.

 

 

۴) پس از ورزش خود را خنک نمی کنند:

 

شاید شما هم توجه کرده باشید که وقتی در اوج ورزش کردن هستید، تعداد ضربان قلب تان بسیار بالا است و دمای بدن تان نیز بالا است. اشتباه بیشتر ورزشکاران این است که هنگامی که در اوج فعالیت ورزشی هستند، ناگهان از حرکت بازمی ایستند.

 

در حالی که اگر تصمیم دارید به ورزش کردن خود خاتمه دهید، باید آهسته آهسته شدت و سختی ورزش خود را کاهش دهید و برای دقایقی به قلب تان فرصت دهید که سرعت تپش خود را کاهش دهد و همچنین عضلات تان به تدریج از انقباض خارج شوند. این روش موجب می شود که بدن تان انعطاف پذیری اولیه خود را به دست آورده و بر قلب و عروق شما نیز فشار زیادی وارد نشود.

 

 

۵) مدت طولانی، ورزش های سنگین انجام می دهند:

 

اشتباه دیگر ورزشکاران آن است که مدت طولانی از زمانی را که برای ورزش در نظر گرفته اند، به شدت زیاد ورزش کرده و نرمش های سنگین را انجام می دهند. در حالی که این کاملا غلط است. روش درست آن است که بخش بیشتری از زمان ورزش کردن تان را به حرکات ورزشی با شدت متوسط اختصاص داده و فقط چند دقیقه ورزش های سنگین را انجام دهید.

 

 

۶) به اندازه کافی آب نمی نوشند:

 

شما نباید صبر کنید تا تشنه شوید و سپس آب بنوشید. این اشتباه دیگر ورزشکاران است که موجب می شود بدن شان هنگام ورزش کردن دچار کمبود آب شود.

 

وقتی ورزش می کنید، بیشتر عرق می کنید و بدن تان مقدار زیادی آب از دست خواهد داد. هنگام ورزش کردن یک شیشه آب کنار دست تان قرار دهید و گاهی از آب آن بنوشید. نوشیدن آب را در طول روز نیز ادامه دهید.

 

 

۷) به اندازه و با شدت کافی ورزش نمی کنند:

 

بعضی از ورزشکاران فقط ورزش می کنند تا حرکتی به خودشان داده باشند، در حالی که این غلط است. شما باید شدت و سختی حرکات ورزشی را که انجام می دهید، تنظیم کنید.

 

این روش موجب می شود سرعت ضربان قلب تان به اندازه کافی افزایش یافته و بتواند خون را با سرعت مناسبی به عضلات تان که مشغول فعالیت هستند، پمپ کند و شما بتوانید از فواید ورزش کردن بهره مند شوید.

 

 

۸) هنگامی که وزنه بلند می کنند، حرکات تند و سریع انجام می دهند:

 

اگر وزنه بلند می کنید، هنگامی که عضلات تان در حالت انقباض قرار دارند، حرکات تند و سریع به بدن تان ندهید. این کار موجب خواهد شد که عضلات تان دچار آسیب شوند. عضلات کمر بیش از سایر عضلات در این موارد آسیب پذیرند. اگر شما سنگینی وزنه هایی را که بلند می کنید کنترل کنید، اجازه نخواهید داد که وزنه ها حرکات شما را کنترل کنند.

منبع: sport.nipc.net

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow