چمن مصنوعی فوتبال در ایران


			
		چمن مصنوعی فوتبال در ایران
0
انواع چمن مصنوعی  یکی از اتفاقات تاثیرگذار در رشد انواع چمن مصنوعی مخصوصا چ&...



انواع چمن مصنوعی

 
یکی از اتفاقات تاثیرگذار در رشد انواع چمن مصنوعی مخصوصا چمن مصنوعی فوتبال تایید شدن این محصول و به رسمیت شناخته شدن آن از سوی فیفا بود. همینطور این نهاد ورزشی تاکید دارد که چمن‌های مصنوعی باید طبق استانداردهای ایمنی به اجرا درآیند به عنوان مثال:
فیفا تاکید دارد چمن مصنوعی فوتبال باید بر روی زیرسازی به روش Unbound که ترکیبی از لایه‌های شنی است به اجرا در آید.

 

این روش زیر سازی باعث ایجاد انعطاف‌پذیری مناسب چمن مصنوعی می‌شود. همینطور فیفا تاکید دارد استاندارد ارتفاع الیاف در زمین‌های بزرگ ورزشی بین ۵۵ تا ۶۰ میل باشد. و دیگر این که حجم متریال‌های پر کننده سیلیس را اینطور تعریف کرده که در هر متر مربع  ۲۰ تا ۲۲ کیلو سیلس و هفت کیلو گرانول تزریق شود.


تمام این تاکیدها، و استانداردها برای این است که بازیکنان بتوانند با سطح زمین ورزشی تعامل برقرار کنند که این در کیفیت بازی نیز تاثیر گذار است . جالب است بدانید یک مطالعه علمی نشان داده چمن‌های مصنوعی فوتبال اجرا شده به روش استاندارد می‌تواند حدود ۷۰% از گسستگی عضلانی بازیکنان و حدود ۳۰ درصد از به هم خوردن تعادل آنها در قسمت مچ پا جلوگیری کند.

 

همچنین در این مطالعه از کاهش صدمات عمومی و ضربات مغزی بازیکنان نیز مطالبی آمده که قابل تأمل می‌باشد. یکی از تاثیرات بالای چمن مصنوعی فوتبال در کیفیت بازی، تعامل بین بازیکن و سطح می‌باشد. به این معنی که چمن‌های مصنوعی استاندارد انرژی گام‌های بازیکنان را جذب و در سطح پراکنده‌ می‌کنند. این عمل علاوه بر حفظ تعادل ورزشکاران باعث احساس راحتی و آرامش بازیکنان هنگام دویدن بر روی چمن‌های مصنوعی می‌شود.
 

چمن مصنوعی فوتبال,چمن مصنوعی فوتبال در ایران,چمن مصنوعی

چمن مصنوعی فوتبال

 
امروزه چمن‌های مصنوعی فوتبال در زمین‌های بزرگ و کوچک قابل اجرا هستند. اما این نکته بسیار مهم است که فشار نیروهای کوبشی و سایشی در زمین‌های کوچک بیشتر است ما در اینجا توصیه می‌کنیم که در زمین‌های کوچک ورزشی از چمن‌های مصنوعی با زیره سه لایه ترکیبی از لایه‌های پلی اتیلنی که بافت شبکه‌ای دارند و همینطور تراکم طولی الیاف و بافت بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ استفاده شود. این ساختار از چمن‌های مصنوعی می‌توانند پایداری بالایی در برابر کوبش و سایش داشته باشند.

چمن مصنوعی در تمامی شرایط جوی

دغدغه بسیاری از صاحبان زمین‌های ورزشی با راه‌حل‌هایی که چمن‌های مصنوعی فوتبالی ارائه می‌دهد حل خواهد شد. جالب است بدانید چمن‌های مصنوعی فوتبال بهترین گزینه برای اجرا در مناطق پر بارش هستند و حتی این موضوع آسیبی به الیاف چمن مصنوعی نمی‌زند. همینطور الیاف چمن مصنوعی قادرند مقاومت گرمایشی تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد و سرمایشی تا ۳۰ درجه  زیر صفر را داشته باشند. با توجه به این موضوع چمن‌های مصنوعی می‌توانند تمامی مناطق و شهرهای ایران به اجر در آیند.

 

یک نکته:

 هرگاه برف روی چمن مصنوعی بارید آن را به سمت خواب الیاف چمن مصنوعی پارو بزنید و اگر این بارش به واسطه کاهش دما تبدیل به یخ‌زدگی شد بهتر است صبر کنید تا یخ‌زدگی با افزایش دمای هوا برطرف شود پارو زدن در این شرایط و یا پاشیدن نمک ممکن است به لایه زیر و الیاف چمن مصنوعی آسیب‌های جدی وارد کند استفاده از کاور قبل از بارش نیز روشی بسیار مرسوم است.

زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال و انواع روش‌های انجام آن

زیرسازی به روش unbound به همان ترتیب که در ابتدای متن گفتیم استانداردترین نوع زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال می‌باشد اما در زمین‌های کوچک فوتبالی یعنی زیر ۱۲۰۰ متر مربع زیرسازی به روش نفوذناپذیر از جنس آسفالت یا بتن می‌تواند هزینه‌ها و زمان را کاهش دهد. در روش زیرسازی نفوذناپذیر رعایت شیب استاندارد بسیار مهم است در مناطق پر بارش رعایت شیب ۱% از مرکز به اطراف و در مناطق کم بارش رعایت شیب ۰/۵ % از مرکز به اطراف ضروری و مورد نیاز است.


دیگر مطلب مهمی که نیاز است بدانید نگهداری از چمن مصنوعی فوتبال می‌باشد.

 

چمن مصنوعی فوتبال,چمن مصنوعی فوتبال در ایران,چمن مصنوعی

چمن مصنوعی فوتبال در ایران


در اصل بعد از انتخاب چمن مصنوعی با کیفیت و اجرای استاندارد نگهداری مهم‌ترین موضوع است که باید بدانید. روزانه در حدود ۱۵۰۰ تیم ورزشی بزرگ و کوچک در شهر تهران هستند که بر روی تعداد زیادی زمین چمن مصنوعی به بازی و تمرین در سطح آماتور و حرفه‌ای مشغولند. پس با توجه به این موضوع باید بدانیم که نگهداری اصولی از چمن مصنوعی فوتبال می‌تواند صرفه جویی بالائی را در وقت و پول داشته باشد. شرکت‌های اجرا کننده چمن مصنوعی باید موظف شوند که از اجرای خود بازدیدهای دوره‌ای به عمل آورند.

 

اتفاقاتی که در بازدیدهای دوره‌ای از چمن مصنوعی می‌افتد
  • بررسی میزان کاهش متریال‌های پرکننده
  • بررسی اتصالات چمن مصنوعی جهت جلوگیری از باز شدن درزها
  • بررسی نیاز یا عدم نیاز به خط کشی سفید و یا ترمیم محل خط کشی‌ها
  • هماهنگ کردن زمان فرچه‌زنی چمن مصنوعی برای جلوگیری از درهم تنیدگی الیاف
  • بررسی افت یا عدم افت سطح زمین ورزشی در جهت تشخیص پایدار ماندن و عدم نشست زیرسازی

 

گارانتی چمن مصنوعی

دو موضوع اساسی است که در گارانتی چمن مصنوعی قید می‌شود که هر دو اینها در کیفیت چمن مصنوعی تاثیر بالایی دارند.

 

  • اولین مورد گارانتی کردن چمن مصنوعی در برابر پوسیدگی می‌باشد

به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است الیاف چمن مصنوعی کوبیده شوند و این کاملا در اثر فشار طبیعی است اما نباید این کوبیدگی تبدیل به در هم تنیدگی و پوسیدگی الیاف شود. که این بند از گارانتی اطمینان از این می‌دهد.

 

  • دومین مورد تغییر رنگ الیاف است

 

چمن مصنوعی فوتبال,چمن مصنوعی فوتبال در ایران,چمن مصنوعی

خرید چمن مصنوعی فوتبال

 
تمامی چمن‌های مصنوعی استاندارد در برابر اشعه‌های مضر خورشید ثبات رنگ دارند این به دلیل مواد anti UV می‌باشد که در هنگام ساخت الیاف تزریق می‌شود. در نهایت گارانتی چمن مصنوعی ورزشی با زمان و ساعت‌های بهره‌برداری از آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشت که استاندارد زمان استفاده از چمن مصنوعی ۸ ساعت در شبانه روز است.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow