رازهای ماساژ میوفاشیال: تسکین درد و افزایش حرکتدرمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟درباره بافت میوفاشیالدرک درمان ماساژ یا رهاسازی میوفاشیالتکنیک‌های ماساژ میوفاشیالدرمان رهاسازی میوفاشیال چه چیزی را درمان می کند؟مزایای درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟نگرانی های درمان ماساژ میوفاشیالخطرات یا عوارض درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟موارد منع انجام ماساژ میوفاشیالسوالات متداول درباره ماساژ میوفاشیال سخن پایانی مقاله درباره ی ماساژ میوفاشیال  

رازهای ماساژ میوفاشیال: تسکین درد و افزایش حرکتدرمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟درباره بافت میوفاشیالدرک درمان ماساژ یا رهاسازی میوفاشیالتکنیک‌های ماساژ میوفاشیالدرمان رهاسازی میوفاشیال چه چیزی را درمان می کند؟مزایای درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟نگرانی های درمان ماساژ میوفاشیالخطرات یا عوارض درمان رهاسازی میوفاشیال چیست؟موارد منع انجام ماساژ میوفاشیالسوالات متداول درباره ماساژ میوفاشیال
سخن پایانی مقاله درباره ی ماساژ میوفاشیال  
0
ماساژ میوفاشیال: چگونه این تکنیک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند؟ م...

ماساژ میوفاشیال: چگونه این تکنیک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند؟


ماساژ میوفاشیال

ماساژ میوفاشیال یک تکنیک ماساژ است که در این مقاله از بیتوته، بر تسکین درد در بافت‌های میوفاشیال تمرکز دارد. این تکنیک متمرکز بر کشش و ماساژ بافت‌های میوفاشیال است، که می‌تواند به بهبود دامنه حرکت، کاهش درد و رفع سفتی در اندام‌های مختلف بدن کمک کند.

درمان رهاسازی میوفاشیال یک تکنیک ماساژ است که بر تسکین درد در بافت‌های میوفاشیال شما تمرکز دارد. اینها بافت های همبند ضخیم هستند که عضلات شما را پشتیبانی می کنند. 

 

تکنیک‌های ماساژ

تکنیک‌های ماساژ

 

بافت میوفاشیال شما شبکه ای از بافت است که در سراسر بدن شما پخش می شود. ماهیچه ها، مفاصل و استخوان های شما را به هم متصل می کند. همچنین از اندام های شما پشتیبانی می کند و به نگه داشتن آنها در جای خود کمک می کند

 

اگر می توانستید آن را ببینید، فاسیای شما مانند یک ورقه پارچه به نظر می رسید. با این حال، چندین لایه وجود دارد که با هم کار می کنند. در بین این لایه ها مایعی به نام هیالورونان وجود دارد که باعث کشش می شود و دامنه حرکت آزاد را تشویق می کند. هنگامی که این مایع غلیظ، چسبنده یا خشک می شود، می تواند بر اعضای اطراف بدن تاثیر بگذارد

 

میوفاشیال رهاسازی

میوفاشیال رهاسازی

 

هنگامی که در بدن خود احساس سفتی یا درد می کنید، می تواند از بافت های مختلف بدن شما منشاء بگیرد. درد میوفاشیال با سایر انواع درد متفاوت است زیرا در مکان هایی که بافت میوفاشیال شما به هم می رسد یا تلاقی می کند، رخ می دهد. تشخیص درد میوفاشیال ممکن است دشوار باشد زیرا می تواند از ناحیه منتشر شده و گسترش یابد.

 

معمولاً این بافت حالت ارتجاعی و حرکتی بیشتری دارد. بافت تنگ میوفاشیال می تواند حرکت در عضلات و مفاصل شما را محدود کند. همانطور که برای جبران از دست دادن حرکت متفاوت حرکت می کنید، می توانید بدون اینکه متوجه شوید باعث سفتی بیشتر شوید. این می تواند منجر به درد و ناراحتی گسترده شود.

 

درمان درد عضلانی

درمان درد عضلانی

 

در طول ماساژ رهاسازی میوفاشیال، درمانگر شما زمانی را صرف احساس بافت میوفاشیال شما برای مناطقی می کند که به خصوص سفت و خشک هستند. اینها مکان هایی هستند که باعث می شوند شما احساس درد کنید، حتی اگر به نواحی دیگر سرایت کند.

 

مهم است که از یک متخصص آموزش دیده کمک بگیرید که می داند چگونه مشکلات بافت میوفاشیال را شناسایی کند. ماساژ میوفاشیال با سایر انواع ماساژ متفاوت است و تکنیک‌های آن از درمانگر به درمانگر دیگر متفاوت است.

 

سایر انواع ماساژ ممکن است آرامش بخش باشند، اما درمان رهاسازی میوفاشیال اغلب شدید و دردناک است. درمانگر شما از دستان خود برای ماساژ و کشش بافت میوفاشیال شما و از بین بردن گره ها استفاده می کند. ‌

 

روش‌های بهبود حرکت مفاصل

روش‌های بهبود حرکت مفاصل

 

در برخی موارد، یک درمانگر از ابزارهای اضافی مانند غلتک فوم یا توپ برای کمک به جداسازی بافت استفاده می کند. ممکن است بلافاصله پس از ماساژ میوفاشیال احساس درد کنید، اما نتایج اغلب شامل افزایش دامنه حرکتی و درد و سفتی کمتر است.

 

تسکین درد میوفاشیال

تسکین درد میوفاشیال

 

بافت میوفاشیال اغلب در نواحی زیر سفت می شود:

پا

سر

باسن

فک

پایین کمر

گردن

چهارگوش

شانه ها 

اسلحه

گوساله ها

 

سلامت عضلات و بافت تشکیلی

سلامت عضلات و بافت تشکیلی

 

درمان رهاسازی میوفاشیال می‌تواند به شما کمک کند اگر درد گردن یا سفتی و سردردها به شما آسیب می‌زنند. با استفاده از چند تکنیک ساده رهاسازی میوفاشیال، می‌توانید در خانه تنش را به سادگی کاهش دهید.

 

برای دردی که از یک طرف گردن به پایین می‌رود 

ابتدا با انگشت شست خود یا انگشتانتان، از خط درد از پشت سر و گردن پیروی کنید.

فشاری خفیف اعمال کنید در حالی که به تدریج به سمت پایین حرکت می‌کنید تا درد برطرف شود. با فشار متوسط فشار  وارد کنید. شما باید کمی احساس درد کنید. 

  برای درد گردن قابل تعیین 

از دست‌های خود استفاده کنید و فشار را به ناحیه درد بیاورید.

 

شما باید حدود یک دقیقه فشار اعمال کنید.

 

گردن خود را از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید، سپس جهت چرخش را عوض کنید. این کار را در هر جهت سه بار تکرار کنید. شما باید بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید. نباید درد بکشید. 

 

و اگر سنگینی جهان را بر دوش خود حس می‌کنید و نیاز به تسکین دارید، این تکنیک‌ها را برای درد شانه امتحان کنید:

 

برای دردی که از شانه شروع شده و به سمت بازو می‌رود 

از انگشت شست خود برای فشار به ناحیه درد استفاده کنید. از فشار متوسط استفاده کنید و انگشت شست خود را از خط درد پایین بکشید. 

 

پنج تا شش بار تکرار کنید.

 

برای درد شانه قابل تعیین 

شانه خود را با دست کامل گرفته و فشار دهید.

 

از انگشت شست خود برای فشار به ناحیه درد استفاده کنید. از فشار متوسط برای فشار به بافت دردناک استفاده کنید و 10 تا 15 ثانیه نگه دارید.  

 

رهاسازی میوفاشیال یک مسابقه رقابتی نیست. شما نیازی به اثبات هیچ‌چیز برای هیچ‌کس ندارید و این مسأله در مورد این است که چقدر درد می‌توانید تحمل کنید تا اشتباه نکنید. به جای ورود به بازی با قوی‌ترین ابزاری که پیدا می‌کنید، با چیزی مانند تنیس‌بال شروع کنید و از آن برای راحتی گرفتگی ماهیچه‌هایتان یا اعمال فشار به نقاط سفت استفاده کنید.

 

اگر حس نمی‌کنید که فشار کافی است، می‌توانید از توپ لاکروس استفاده کنید. شما می‌توانید آزمایش کنید و مطابقت دهید. هر کاری که کنید، پول خود را روی وسایل ماساژ گرانقیمت ندهید. شما می‌توانید از اقلامی که ارزان هستند به تسکین اصلی درد  برسید.

 

درمان آزادسازی میوفاشیال ممکن است برای درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف استفاده شود. این شرایط عبارتند از:

 

سندرم درد میوفاشیال : سندرم درد میوفاشیال باعث ایجاد درد در بافت های همبند شما می شود.

 

سندرم تونل کارپال :سندرم تونل کارپال وضعیتی است که باعث درد، بی‌حسی و ضعف در دست‌ها و مچ‌ها می‌شود.

 

کمردرد :کمردرد ناشی از فشار به عضلات و تاندون‌های کمر است. باعث کاهش حرکت و انعطاف ستون فقرات شما می شود.

 

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) :TMJ زمانی رخ می دهد که عضلات اطراف مفاصل فک شما ملتهب می شوند.

 

فیبرومیالژیا : فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی مدت (مزمن) است که باعث درد عضلات و مفاصل می شود.

 

میگرن مزمن :میگرن مزمن باعث سردردهای ضربان دار مکرر می شود.

 

راهکارهای کاهش تنش عضلات با ماساژ میوفاشیال

راهکارهای کاهش تنش عضلات با ماساژ میوفاشیال

 

محققان مزایای درمان رهاسازی میوفاشیال را به اندازه سایر روش های ماساژ درمانی مطالعه نکرده اند . اما درمان آزادسازی میوفاشیال مزایای بالقوه زیادی دارد. این مزایا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

مدیریت درد :درد ممکن است کاهش یابد و بافت‌های شما شروع به بهبود کنند.

 

افزایش حرکت:دامنه حرکتی در عضلات و مفاصل شما ممکن است بهبود یابد.

 

گردش خون بهبود یافته: خون و اکسیژن شما ممکن است به طور موثرتری در سراسر بدن شما حرکت کند.

 

آرامش:نشان داده شده است که ماساژ درمانی به بدن شما کمک می کند تا آرام شود و گره ها را باز کند.

 

مدیریت استرس :تنش در سراسر بدن شما ممکن است آزاد شود.

 

اگر متوجه گرفتگی شدید و نمی توانید فوراً برای ماساژ وقت بگیرید، راه هایی برای تسکین علائم خود در خانه وجود دارد. اگر نواحی مشکل دار دارید، حداقل پنج دقیقه در روز را به ماساژ دادن نواحی اختصاص دهید تا از سفتی بیشتر جلوگیری کنید. ‌

 

از انگشتان خود برای اعمال فشار ملایم به پوست خود در جایی که احساس ناراحتی می کنید استفاده کنید. اگر هنگام اعمال فشار احساس حساسیت می کنید، نشانه آن است که منبع سفتی خود را شناسایی کرده اید. ‌

 

درست مانند یک درمانگر حرفه ای، آزاد کردن گره ها به تنهایی ممکن است دردناک یا شدید باشد. آن ناحیه را ماساژ دهید تا زمانی که احساس کنید آنها آزاد می شوند یا شل می شوند تا حرکت بیشتری انجام شود. سپس برای یافتن مناطق مناقصه دیگر حرکت کنید

 

می توانید از یک غلتک یا توپ فوم  استفاده کنید، اما تصور نکنید که استفاده از این ابزارها مشکلات شما را حل می کند. گوش دادن به بدن شما و رفع تنش در بافت میوفاشیال خود به صبر و  حوصله نیاز دارد. 

 

هنگامی که از این تکنیک ها به صورت روزانه استفاده می کنید، می توانید حتی از بروز سفتی و  خشکی جلوگیری کنید. در حالی که ممکن است هنوز دوره‌هایی از درد داشته باشید، علائم کلی شما باید با گذشت زمان بهبود یابد. 

 

مزایای ماساژ میوفاشیال برای بهبود حالت عمومی بدن

مزایای ماساژ میوفاشیال برای بهبود حالت عمومی بدن

 

در حالی که تسکین تنش بافت میوفاشیال می‌تواند دردناک باشد، اما نباید خیلی دردناک باشد. مهم است که محدودیت های خود را بشناسید و مقدار مناسب فشار را اعمال کنید تا باعث درد بیشتر یا آسیب به بافت خود نشوید. اگر یک روز به اندازه کافی این کار را انجام ندهید، همیشه می توانید روز بعد دوباره تلاش کنید تا سفتی اضافی را از بین ببرید.‌

 

درد تیز یا تیر کشیدگی مداوم نشانه این است که چیزی اشتباه است. اگر هنگام انجام  ماساژ خود در خانه متوجه این موضوع شدید، متوقف شوید و از یک متخصص کمک بگیرید. اگر در مطب حرفه ای هستید، به درمانگر خود در مورد درد اطلاع دهید تا بتواند تکنیک خود را تنظیم کند. ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد درد صحبت کنید تا هرگونه شرایط سلامتی را رد کنید . ‌

  

  

تاثیرات مثبت ماساژ بر بافت‌های عضلانی

تاثیرات مثبت ماساژ بر بافت‌های عضلانی

 

درمان رهاسازی میوفاشیال، مانند سایر روش‌های ماساژ توانمند، خطرات اندکی دارد. به ندرت، درمان رهاسازی میوفاشیال ممکن است باعث موارد زیر شود:

 

خونریزی داخلی.

مشکل در حرکت عضلات.

فلج کوتاه‌مدت.

آسیب اعصاب.

 

اگر داروها مصرف می‌کنید یا شرایط سلامتی دارید، بهتر است قبل از انجام درمان رهاسازی میوفاشیال با پزشک خود صحبت کنید، از جمله: 

 

تومورها

شرایط سلامت متابولیک

هر گونه زخم باز یا بهبودی

استخوان های ضعیف یا شکسته

مشکلات مربوط به رگهای عمیق 

داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند   

 

سوال 1:ماساژ میوفاشیال چیست؟

 ماساژ میوفاشیال یک تکنیک ماساژ ملایم و مداوم است که از سفتی و درد در سراسر بافت‌های میوفاشیال شما رها می‌کند. در این تکنیک، ابتدا ارائه‌دهنده خدمات به نقاط تریگر یا گره‌ها در بافت‌های فاشیال شما پی خواهد برد. سپس، با فشار ملایم، تا زمانی که تنش آزاد شود، فشار اعمال می‌شود.

 

سوال 2:چگونه ماساژ میوفاشیال انجام می‌شود؟

 درمان میوفاشیال شامل اعمال فشار بر روی نواحی سفت یا دردناک است تا آنها را آرام کند. این فشار با دست‌ها، آرنج‌های درمانگر یا ابزار ماساژ مانند غلتک فوم یا توپ اعمال می‌شود. ممکن است بعد از اعمال فشار احساس درد کنید، اما زمانی که درد کاهش پیدا کند، حالت شلی بیشتری خواهید داشت.

 

سوال 3:چه مناطقی از بدن می‌توانند از ماساژ میوفاشیال بهره‌مند شوند؟

 معمولاً بافت میوفاشیال در مناطقی مانند گردن، شانه‌ها، بازوها، سر، فک، پایین کمر، باسن، چهارسر، گوساله‌ها، پاها تنگ می‌شود. ماساژ میوفاشیال می‌تواند در این مناطق به کاهش سفتی یا درد کمک کند.

 

سوال 4: چگونه فرد می‌تواند خودش ماساژ میوفاشیال دهد؟

 تکنیک‌های رهاسازی میوفاشیال می‌توانند به شما کمک کنند اگر درد گردن یا سفتی و سردردها به شما آسیب می‌زنند. با استفاده از انگشتان یا دست‌ها، می‌توانید فشار را بر ناحیه درد اعمال کرده و تا زمانی که درد کاهش یابد، فشار دهید.

 

سوال 5: آیا ماساژ میوفاشیال خطرات یا عوارض خاصی دارد؟

 به طور کلی، ماساژ میوفاشیال خطرات کمی دارد. اما به‌ندرت ممکن است باعث خونریزی داخلی، مشکل در حرکت عضلات، فلج کوتاه‌مدت یا صدمه اعصاب شود. در صورت داشتن شرایط خاص مانند شکستگی استخوان، سوختگی، زخم باز، لخته خون عمیق یا شرایط استفاده از مواد رقیق‌کننده خون، ممکن است به شما توصیه شود که از ماساژ میوفاشیال خودداری کنید یا یک نوع ماساژ دیگر را انتخاب کنید.

 

 سوال 6: تفاوت بین درمان رهاسازی میوفاشیال و کشش درمانی فاشیال چیست؟

کشش تراپی فاشیال نوع دیگری از درمان دستی است که بر روی بافت های صورت تمرکز دارد. درمانگران کشش فاسیال به نواحی خاصی از بدن شما فشار وارد نمی کنند. در عوض، آنها به صورت دستی بخشی از بدن شما (مانند بازوها یا پاهای شما) را حرکت می دهند تا بافت های صورت شما کشیده شود.

 

 در نهایت، بهتر است همیشه به بهداشت و سلامتی خود اهمیت دهیم. اگر با درد و سفتی‌های میوفاشیال دست و پنجه نرم کرده‌اید، میوفاشیال رهاسازی می‌تواند یک راه حل موثر باشد. اما به یاد داشته باشید که این تکنیک نیاز به صبر و پایداری دارد. با اعتنای منظم به خود و ادامه این تمرینات، می‌توانید بهبودهای قابل توجهی در راحتی و سلامتی خود تجربه کنید. در صورت هر گونه درد یا مشکلات بهداشتی، توصیه می‌شود با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. 

  

 

گرد آوری:بخش ورزشی بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow