پیشگیری و بهبود بواسیر (هموروئید) با ورزش


			
		پیشگیری و بهبود بواسیر (هموروئید) با ورزش
0
درمان بواسیر (هموروئید) با ورزش   مهمترین عامل بيماري بواسير يا هموروئيد یبو...



درمان بواسیر (هموروئید) با ورزش

 

مهمترین عامل بيماري بواسير يا هموروئيد یبوست است. افراد معمولاً تصور مي کنند که بيماري بواسير يا هموروئيد جزء بيماري هاي نادر است. درصورتي که برخلاف اين تصور، افراد بسيار زيادي به آن مبتلا مي شوند. این عارضه در مراحل حاد می‌تواند به سرطان مقعد نیز منجر شود. با ما همراه باشید تا با چند حرکت ورزشی ساده اما موثر در پیشگیری و بهبود بواسير (هموروئيد) آشنا شوید.

هموروئید یا بواسیر

همه‌ی ما در قسمت مقعد، رگ هاي بواسيری داريم. اگر اين رگ ها تحريک شوند، ممکن است ملتهب شده، ورم کرده يا حتي خونريزي کنند و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود اين وضعيت معمولاً بواسير يا هموروئيد ناميده مي شود.

 

براي اين دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسيار دردناک و عذاب آور خواهد بود. هموروئید و بواسیر در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید و طولانی و حتی اسهال طولانی به وجود می‌آید. علاوه  بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگی‌های وراثتی و عدم ورزش و تحرک  در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند.

 

اگر شما در خانواده ای هستید که همگی مشکلات هموروئید دارند احتمال ابتلای شما نیز زیاد است و بهترین راه پیشگیری با درمان‌های خانگی است تا هرگز با این بیماری آزاردهنده مواجه نشوید. راه هاي بسياري براي پيشگيري و درمان اين بيماري وجود دارد که یکی از موثرترین این راه‌ها ورزش است.

 

تاثیر ورزش در پیشگیری و بهبود هموروئید یا بواسیر

ورزش و تحرک روزانه تاثیر زیادی در بهبود و پیشگیری از بواسیر (هموروئید) دارد. از آنجایی که مهمترین عامل بواسیر، یبوست است با انجام حرکات ورزشی مناسب روزانه می‌توان مشکلات گوارشی و یبوست را برطرف کرده و یا از بروز آن جلوگیری کرد.

 

ورزش چگونه به رفع یبوست و پیشگیری از بواسیر کمک می کند

فعالیت بدنی سبب کاهش مدت زمانی می شود که طی آن مواد غذایی طول روده بزرگ را طی می کند این امر سبب می شود که زمان کمتری برای جذب آب از مواد داخل روده وجود داشته باشد و در نتیجه در انتهای روده مدفوع نرمتر باشد.

 

از سوی دیگر ورزشهای هوازی سبب تقویت ضربان قلب و سرعت و عمق تنفس می شوند و این امر سبب تقویت قدرت انقباض عضلات روده می گردد که این امر به دفع مدفوع کمک شایانی می کند.

 

پژوهش صورت گرفته توسط مرکز سلامت هاروارد رابطه ای مستقیم بین یک سبک زندگی فعال و کاهش خطر ابتلا به هموروئید را نشان داده است. انجام روزانه 30 دقیقه تمرینات ورزشی توصیه می شود تا از عملکرد درست دستگاه گوارش و حرکات روده اطمینان حاصل شود.

 

در حقیقت، نیازی نیست که برای افزایش تحرک خود در یک مسابقه دو مارتن شرکت کنید و راه رفتن پس از صرف شام یا دوچرخه سواری می توانند میزان تحرک شما را افزایش دهند. با انجام برخی ورزش های ساده در منزل می توانید این از این عارضه پیشگیری کرده و یا آن را بهبود دهید.

 

بهترین زمان برای ورزش چه زمانی است

لازم است حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا به ورزش بپردازید. پس از صرف غذا جریان خونی که به معده و روده می رود افزایش می یابد تا هضم و جذب غذا بهتر انجام شود. به همین دلیل چنانچه پس از مصرف غذا بلافاصله به انجام ورزش بپردازید خون بجای معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد و جریان خون رسیده به معده و روده به سمت عضلات و قلب منحرف خواهد شد

 

و جریان خون رسیده به معده و روده کاهش خواهد یافت و قدرت انقباض عضلات روده و قدرت ترشح آنزیمهای روده کاهش خواهد یافت و غذا مدت بیشتری را در روده باقی می ماند و نه تنها در این شرایط ورزش سبب بهبود یبوست در شما نمی شود بلکه آنرا تشدید هم خواهد نمود و منجر به عوارضی چون نفخ شکم و احساس ناراحتی و ترش کردن خواهد شد.

 

به شدت تمرینات ورزشی توجه داشته باشید

اگر فردی مستعد ابتلا به هموروئید هستید باید توجه ویژه ای به نحوه فعالیت جسمانی و انجام ورزش داشته باشید. فعالیت خود را سبک آغاز کنید و به بدن خود سخت نگیرید. به عنوان مثال، تمرینات سنگین کار با وزنه می توانند به واسطه فشار بیش از حد نتیجه ای معکوس برای شما به همراه داشته باشند.

 

برای شروع، فعالیت های ورزشی سبک را مد نظر قرار دهید و هنگام کار با وزنه نفس کشیدن منظم را فراموش نکنید. اشکال ملایم یوگا، پیاده روی، ایروبیک و شنا را مد نظر قرار دهید تا بدن و ناحیه مقعد به ورزش منظم عادت کنند.

 

چه نوع ورزش‌هایی برای بیماری بواسیر مفیدند ؟

یک برنامه پیاده روی منظم به مدت 15-10 دقیقه چند بار در روز به شما و سیستم گوارشی شما در رسیدن به حداکثر فعالیتش کمک بسیاری خواهد نمود. چنانچه از نظر بدنی آمادگی نسبی دارید انجام ورزش‌های هوازی را به شما توصیه می کنیم.

 

نمونه این ورزشها شامل: دویدن، پیاده روی سریع، شنا و ورزشهایی مثل بسکتبال و اسکیت می باشد. ورزش‌های کششی مثل یوگا در درمان این بیماری بسیار موثر بوده اند.

 

درمان بواسیر با ورزش,درمان هموروئید با ورزش,حرکات مناسب برای درمان بواسیر

حرکات مناسب برای درمان بواسیر (هموروئید)

 

حرکات پیشنهادی برای پیشگیری و بهبود درمان بواسیر (هموروئید)

1- بنشینید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. 2-1 دقیقه وضعیت تان را حفظ کنید و 15 ثانیه استراحت؛ 2 بار دیگر آن را تکرار کنید.

 

2- بنشینید و یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید و زانو را به سمت شانه مخالف بکشید و اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. سپس در سمت دیگر حرکت را انجام دهید. تمرین را 4 مرتبه و هر مرتبه 15 ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرینی، باید 15 تا 20 ثانیه باشد.

 

3- در وضعیت خوابیده به پشت با کمک دست‌ها، پاها را به بدن نزدیک و یک کشش مناسب را در عضلات بازکننده ستون فقرات کمری اعمال کنید. این وضعیت را 3 مرتبه و هر مرتبه 10 ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرین باید 15 تا 20 ثانیه باشد.

 

4- به صورت طاقباز دراز بکشید. زانوی راست را خم کنید و مشابه تصویر به پهلو روی زمین بگذارید. 30 ثانیه مکث سپس با پای دیگر تمرین را تکرار کنید. این تمرین را برای هر پا 4 مرتبه اجرا کنید.

 

5- در وضعیت خوابیده به پشت یک چرخش خلفی در لگن ایجاد و سعی کنید کمر را به زمین بچسبانید. تمرین را 2 تا 6 مرتبه در روز انجام دهید و هر مرتبه 6 تا 10 ثانیه حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرین 15 تا 20 ثانیه باشد.

 

6- به صورت طاقباز دراز بکشید. دست هایتان در طرفین باشد و جفت پاها را به صورت صاف به اندازه 10 سانتی متر از زمین جدا کنید. 10 ثانیه مکث و 3 مرتبه تمرین را تکرار کنید.

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

yjc.ir

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow