ورزش‌های هوازی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس بیماران صرع می‌شود


			
		ورزش‌های هوازی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس بیماران صرع می‌شود
0
فعالیت‌های ورزشی هوازی در افراد مبتلا به صرع سبب بالا رفتن اعتماد به نفس می‌...



فعالیت‌های ورزشی هوازی در افراد مبتلا به صرع سبب بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود

 

یک متخصص پزشکی ورزشی معتقد است: انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی در افراد مبتلا به بیماری صرع سبب کاهش فرکانس تشنج و بالا رفتن اعتماد به نفس آنها می‌شود.

 

دکتر باقری مقدم در گفت وگویی، افزود:‌ بیمارانی که به طور متناوب تشنج را تجربه می‌کنند از انجام ورزش‌های پربرخورد باید پرهیز کنند. این افراد بهتر است تنها به فعالیت‌های سبک و ورزش‌های هوازی بپردازند. همچنین افراد مبتلا به بیماری صرع چون در صورت بروز تشنج احتمال ایجاد خطر برای آنها وجود دارد از شیرجه زدن از ارتفاع بلند و زیر آبی رفتن باید خودداری کنند.

 

وی گفت: افراد مبتلا به صرع باید از انجام ورزشهای آبی همانند شنا، اسکی روی آب، موج سواری، قایقرانی، ماهیگیری، غواصی، پرواز با گلایدر، حرکت پارالل در ورزش ژیمناستیک، سوارکاری، کوهنوردی به جهت افزایش ریسک حین تشنج باید پرهیز کنند، اما انجام سایر حرکات ورزشی ممنوعیتی برای این افراد وجود ندارد.

 

یک متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: احتمال بروز آسیب هنگام شرکت بیماران صرعی در ورزش‌های شلیکی کم است، زیرا انجام این ورزش نیازمند فعالیتهای بسیار هماهنگ می‌باشد. اما صدمه احتمالی به خود یا دیگران در جریان این ورزش بسیار شدید و خطرناک است، به همین دلیل باید نوع و فرکانس تشنج، الگوی رخ دادن تشنج و نوع سلاح به کار رفته جهت شلیک به دقت مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد.

 

وی با بیان این که هیچ ممنوعیتی برای انجام ورزش‌های برخوردی در بیماران صرعی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مدرکی دال بر اینکه ضربات مکرر خفیف وارده بر سر موجب بدتر شدن تشنج شود، وجود ندارد. البته مصلحت حکم می‌کند در افرادی که تشنج تازه تشخیص داده شده از انجام ورزش‌های برخوردی پرهیز کنند.

 

باقری مقدم اضافه کرد: ورزش‌های هوازی همانند دوومیدانی، دوچرخه سواری، اسکیت روی یخ و اسکی نه تنها ممنوعیتی برای بیماران مبتلا به صرع ندارد، بلکه موجب کاهش فرکانس تشنج و بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها می‌شود.

 

وی گفت: مطالعات نشان می دهد بروز حملات تشنجی در افراد مبتلا به صرع، در حین و بعد از ورزش کاهش می‌یابد و تنفس‌های عمیق و زیاد ورزش با کاهش سطح CO2 خون و افزایش تمرکز فرد سبب کاهش استرس، حملات و افزایش احساس شادابی می‌شود. 

 

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌تحرکی، مراقبت بیش از حد از خود، عزت نفس پایین، انزوا، افسردگی و اضطراب عوامل اصلی محروم ماندن این بیماران از زندگی فعال و پویا است. بنابراین مبتلایان به صرع در کنار کسب مقاومت بدنی و هماهنگی فعالیت‌های تحرکی می‌توانند با انجام ورزش، قدرت و توانایی‌های جسمی و روانی خود را تقویت کرده و آنها را بهبود ببخشد.

 

منبع: isna.ir

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow