تمرینات ورزشی برای مقابله با ام اس


			
		تمرینات ورزشی برای مقابله با ام اس
0
ورزش نقش مهمی در درمان و بهبود و حفظ ظرفيت عملكرد توانايي بيماران ام اس دارد  ...



ورزش نقش مهمی در درمان و بهبود و حفظ ظرفيت عملكرد توانايي بيماران ام اس دارد

 

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: «اغلب مبتلايان به بيماري ام‌اس، به دلیل نداشتن تعادل حين راه‌رفتن، لرزش، ناپايداري در راه‌رفتن، سرگيجه، حرکت‌هاي ناگهاني اندام‌ها، ناهماهنگي بدن و ضعف، ترس از فعاليت دارند.»

 

دکتر باقری‌مقدم، در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ام‌اس یک نوع بیماری خودایمنی است که منجر به ناتوانی سیستم عصبی می‌شود و اغلب بیماران از خستگی که شایع‌ترین علایم این بیماری است و همچنین عدم تحمل گرما گله می‌کنند.» 

 

وی در ادامه افزود: «این بیماری در زنان بیش از مردان تظاهر پیدا می‌کند و معمولا بروز افسردگی در مبتلایان شایع است. و اغلب بیماران مبتلا به ام‌اس به دلیل نداشتن تعادل حين راه‌رفتن، لرزش، ناپايداری در راه‌رفتن، سرگيجه، حرکت‌های ناگهانی اندام‌ها، ناهماهنگي بدن و ضعف، ترس از فعاليت دارند و از حضور در عرصه‌های اجتماعی دوری می‌کنند. درحالی که ورزش می‌تواند نقش مهمی در رويكرد درمان و بهبود و حفظ ظرفيت عملكرد توانايي بيماران MS داشته باشد.»

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد شرکت در کلاس‌های ورزشی ایروبیک می‌تواند منجر به افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی-عروقی و کاهش احساس خستگی این بیماران شود.

 

وی با اشاره به اینکه ضعف عضلاني، یکی از مشکلات مبتلایان به ام‌اس است، گفت: «برای جلوگیری از آن انجام تمرين‌هاي قدرتی مي‌تواند موثر باشد و از آتروفي عضلاني جلوگيری كند و ضعف حرکتي را كاهش دهد. برای این منظور باید این تمرینات در سه ست با تکرارهای 10 تا 15تایی برای دو یا سه روز در هفته انجام شود.»

 

دکتر باقری‌مقدم در نهایت خاطرنشان کرد: «البته فعالیت‌های ورزشی حتما باید با شدت متوسط آغاز شود و در طول هفته، سه بار تمرین برای 30 دقیقه کافی است. حتی می‌توان در بیمارانی که سریع خسته می‌شوند، این زمان را به دو قسمت 15 دقیقه‌ای یا سه ست 10 دقیقه‌ای تقسیم کرد.» 

 

منبع: سلامانه

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow