هشدارهایی درباره شنای کودکان


			
		هشدارهایی درباره شنای کودکان
0
هشدارهایی درباره شنای کودکانکلر چیست؟کلر گازی است دارای بوی تند و زننده و ب...



هشدارهایی درباره شنای کودکان
کلر چیست؟
کلر گازی است دارای بوی تند و زننده و به رنگ سبز متمایل به زرد. موارد استفاده کلر در صنعت زیاد بوده و عبارتند از: تولید پودرهای سفید کننده، در صنایع کاغذسازی و نساجی، ماده ضدعفونی کننده جهت ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، استخرها و مواد زاید، تهیه ترکیب های کلردار آلی و معدنی و کلرید فلزی، تولید حلال‌ها و حشره کش ها، پلیمرها و ماده خنک کننده.


گاز کلر محرک قوی پوست، مخاط ها و دستگاه تنفسی است. این گاز با رطوبت بدن ترکیب شده و تولید اسید می‌ نماید. همچنین یک ماده خفه کننده به شمار می رود، زیرا سبب انقباض شدید ماهیچه‌ های حنجره و تورم مخاط آن می شود.


کلر موجود در آب استخر خطر ابتلا به آسم و آلرژی را زیاد می‌کند
نتایج تحقیق دانشمندان دانشگاه لووین بروکسل (پایتخت بلژیک) نشان می‌دهد که شنا کردن در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می‌شوند، کودکان را در معرض ابتلا به آسم و انواع آلرژی‌ها قرار می‌دهد.
کودکان و نوجوانانی که بیش از 1000 ساعت در این استخرها، چه به شکل سرپوشیده و چه به صورت باز شنا می‌کنند، بیش از هشت برابر در معرض ابتلا به آسم هستند. در حالی که شنا کردن در استخرهایی که با روش مس- نقره ضدعفونی شده‌اند، این خطر را در پی ندارد.


آلفرد برنارد پروفسور سم شناسی و رییس تحقیقاتی دانشگاه لووین تصریح کرد:
وجود کلر در آب استخر تاثیر بسیار مهمی روی افزایش بروز بیماری‌های آلرژیک در گروه تحت مطالعه داشته است. دکتر برنارد، تری کلرید نیتروژن را علت افزایش شیوع آسم در استخرهای سرپوشیده می‌داند. تری کلرید نیتروژن یک ماده محرک گازی است که به راحتی وارد ریه‌ها می‌شود. این ماده شیمیایی که ‌تری کلرامین نیز خوانده می‌شود زمانی آزاد می‌شود که آب کلردار با ادرار، عرق و یا سایر مواد آلی بدن شناگران واکنش انجام می‌دهد.


البته اگر از کلر به مقدار و روش صحیح برای این منظور استفاده شود بی خطر و موثر است، اما چون اغلب مقدار بسیار زیادی کلر برای ضدعفونی کردن آب یا فضای استخرهای سرپوشیده استفاده می‌شود، باعث تحریک پذیری اعضای بدن می‌گردد و در نتیجه شناگران دایمی مستعد ابتلا به آلرژی‌ها و آسم می‌شوند.


کلر آب استخر باعث آسیب پوست و چشم می‌گردد
همان طور که کلر با پروتئین‌های باکتری‌ها و دیگر موجودات ترکیب می شود و آن‌ها را نابود می‌کند، می تواند با پروتئین‌های پوست بدن انسان نیز واکنش دهد. این واکنش موجب می‌شود که سلول‌های لایه شاخی پوست، پیوستگی و در نتیجه کارایی خود را از دست بدهند. این امر باعث آسیب پوست می گردد. افرادی که پوست خشک و حساس دارند، در اثر تماس با کلر دچار قرمزی، خشکی و در موارد شدیدتر خارش پوست می‌شوند.


کلر موجود در استخر مخصوصا اگر زیاد باشد، می‌تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب نیز چشم‌ها شود. افراد مستعد باید از عینک‌های مخصوص شنا که آب به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند، استفاده کنند. کلر همچنین می‌تواند موجب ریزش موها شود. موهای رنگ شده به کلر بسیار حساس می‌باشند و در اثر تماس با کلر رنگ خود را از دست می‌دهند.


مواد گندزدای آب استخر، خطر ابتلا به سرطان مثانه و نواقص ژنتیکی را افزایش می‌دهند
پژوهشگران می‌گویند مواد میکروب زدای استخرها، خطر بروز سرطان مثانه را تشدید می‌کنند. آنان اعلام کردند ترکیب مواد گندزدا در آب استخرها با ضد آفتاب‌ها و عرق بدن می‌تواند مواد شیمیایی سمی تولید کند که در نهایت منجر به سرطان می‌شود.


این مواد گندزدا که برای جلوگیری از سرایت بیماری‌ها به آب استخر اضافه می‌شوند، می‌توانند با ادرار و حتی موی شناگرها واکنش داده و باعث ابتلا به سرطان مثانه شوند. محصولاتی مانند ضد آفتاب‌ها و روغن‌ها دارای نیتروژن هستند که می‌توانند با گندزداها واکنش داده و مواد شیمایی سمی تولید کنند که باعث جهش ژنی (آسیب‌های ژنتیکی) می‌شوند. این جهش‌های ژنی می‌تواند باعث نواقص مادرزادی شده، روند پیر شدن پوست را تسریع کرده و منجر به مشکلات تنفسی شوند.


بررسی‌ها نشان می‌دهد بهترین راه برای ضد عفونی کردن آب استخرها استفاده از اشعه‌ی ماورای بنفش به همراه اضافه کردن کلر است. علاوه بر آن شناگرها می‌توانند با دوش گرفتن قبل از وارد شدن به آب استخر و پاک کردن مواد آرایشی و کرم‌های ضد آفتاب از روی پوست خود، به کاهش تاثیر این مواد شیمیایی کمک کنند.
منبع :

سایت پزشکان بدون مرز
سلامت نیوز

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow