نقش ورزش در پيشگيري از پوكي استخوان


			
		 نقش ورزش در پيشگيري از پوكي استخوان
0
ورزش براي افراد 60 سال به بالا:ورزش سبب افزايش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پ...



ورزش براي افراد 60 سال به بالا:ورزش سبب افزايش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پيشرفت پوكي استخوان مي‏شود و همچنين قدرت عضلات را افزايش مي‏دهد كه اين امر كمك مي‏كند تا مفاصل حفظ شده و حركات به آساني انجام شود و انعطاف‏پذيري تاندون‏ها و ليگامان‏ها نيز بهتر شود. در نتيجه از زمين خوردن جلوگيري مي‏كند.

برنامه ورزشي بايد مناسب با توانايي و نياز فرد باشد. برنامه ورزشي زير در سه سطح مختلف تنظيم شده است. وقتي موفق شده‏ايد كه همه ورزش‏هاي سطح اول را بطور كامل انجام دهيد، مي‏توانيد مرحله بعدي را انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد كه ممكن است تا چند ماه فقط از ورزش‏هاي سطح اول استفاده كنيد.

هر شخصي با هر اندازه سني كه دارد و يا هر سطح ورزشي كه مي‏خواهد انجام دهد لازم است كه به بدنش آمادگي بدهد. قبل از انجام ورزش بايد بدن گرم شود، براي گرم شدن بدن لازم است كه فعاليت‏هاي منظم و آرام مثل قدم زدن انجام شود و به تدريج اين حركات با شدت بيشتر انجام شود بطوريكه سرعت نبض و تنفس افزايش يابد. همچنين توصيه مي‏شود كه قبل از انجام فعاليت‏هاي ورزشي، حركات كششي انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد قبل از شروع هر برنامه ورزشي با پزشكتان مشورت كنيد و توصيه‏هاي داده شده را پيگيري كنيد.

پياده‏روي (قدم‏زدن)


يكي از ورزش‏هاي تحمل كننده وزن كه براي شما مناسب است، پياده‏روي مي‏باشد. اين ورزش در بهبود گردش خون قلب و تقويت عضلات پا كمك مي‏كند. يك زمان مناسب براي پياده‏روي انتخاب كنيد (زماني كه تازه غذا خورده‏ايد و يا وقتي هوا خيلي گرم است ورزش نكنيد) در دو هفته اول به اندازه 400 متر و در هفته سوم هر روز 100 متر و در هفته چهارم 1200 متر و در هفته پنجم 1600 متر پياده‏روي كنيد. در هفته ششم ديگر هدف را بر پياده‏روي 1600 متر در روز براي 5 روز هفته8 قرار دهيد.

اگر قادر به انجام انواع ورزش‏ها نيستيد پياده‏روي بهترين جايگزين براي انواع ورزش‏ها بخصوص جلوگيري از پوكي استخوان و زمين خوردن خواهد بود. پس حداقل ورزش براي شم پياده‏روي است كه سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقيقه انجام شود.

    رای خود درباره این پست انتخاب کنید
    • icon
    • icon
      نظرات
        arrow