چرا از ورزش حالت تهوع میگیرم؟: علل و راهکارهای ساده حالت تهوع بعد از تمرین: آیا طبیعی است؟ چرا بعد از ورزش احساس سرگیجه یا حالت تهوع دارید؟استرس و استرس: تاثیر بر عملکرد بدنآیا ایجاد حالت تهوع بعد از تمرین معمول است؟برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از تمرین چه کاری می توانید انجام دهید؟سوالات متداول درباره چرا بعد از ورزش حالت تهوع می گیرم؟سخن پایانی مقاله چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟

چرا از ورزش حالت تهوع میگیرم؟: علل و راهکارهای ساده حالت تهوع بعد از تمرین: آیا طبیعی است؟ چرا بعد از ورزش احساس سرگیجه یا حالت تهوع دارید؟استرس و استرس: تاثیر بر عملکرد بدنآیا ایجاد حالت تهوع بعد از تمرین معمول است؟برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از تمرین چه کاری می توانید انجام دهید؟سوالات متداول درباره چرا بعد از ورزش حالت تهوع می گیرم؟سخن پایانی مقاله چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟
0
وداع با تهوع بعد از ورزش: رازهایی برای یک تمرین لذت بخش تهوع بعد از ورزش   چ...

وداع با تهوع بعد از ورزش: رازهایی برای یک تمرین لذت بخش


تهوع بعد از ورزش

 

چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تهوع ایجاد کند. چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ در این مقاله از بیتوته، به بررسی دلایل و راه‌های پیشگیری از این حالت پرداخته‌ایم. 

انتخاب های غذایی قبل از تمرین، شدت ورزش و عوامل دیگر می تواند باعث تهوع بعد از تمرین شود. 

 

استراتژی‌های ساده، مانند هیدراته ماندن و گرم کردن مناسب ، می‌تواند به شما در جلوگیری از حالت تهوع ناشی از ورزش کمک کند.

 

اگر روش‌های پیشگیری مؤثر نبود، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا متوجه شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

شما فقط تمرین خود را انجام داده اید و احساس خوبی دارید، اما پس از آن موجی از حالت تهوع شروع می شود. یا در اواسط ورزش هستید و میل شدید و ناگهانی به استفراغ دارید. اگر هر یک از این سناریوها آشنا به نظر می رسد، احتمالاً از خود پرسیده اید که چه اتفاقی می افتد.

 

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در حین یا بعد از تمرین احساس تهوع داشته باشید. اما اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید، به طوری که حالت تهوع مانع از انجام روال تناسب اندام شما نشود.

 

دلیل تهوع بعد از ورزش

دلیل تهوع بعد از ورزش

 

حالت تهوع می تواند از عوارض جانبی منفی ورزش باشد. گاهی اوقات با سرگیجه یا احساس خستگی همراه است. در اینجا، کارشناسان برخی از رایج ترین دلایل تهوع ناشی از ورزش را به اشتراک می گذارند.

 

۱- بلافاصله بعد از غذا ورزش کنید

هنگامی که ورزش می کنید، خون از روده شما به سمت عضلاتی که کار می کنید جریان می یابد. این تغییر به عضلات شما اجازه می دهد تا اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت کنند. اما اعتقاد بر این است که یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات گوارشی (GI) ناشی از ورزش است.

 

جریان خون کمتر به معده و روده می تواند هضم را کند کند و باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود. اگر درست قبل از تمرین غذا بخورید، بدن شما زمانی برای هضم کامل غذای شما نخواهد داشت. این می تواند منجر به ناراحتی معده در حین یا بعد از تمرین شود.

 

ورزش و تهوع

ورزش و تهوع

 

2. خوردن غذاهای دیر هضم قبل از ورزش

تغذیه مناسب قبل از تمرین به بدن شما نیرو می دهد، عملکرد شما را افزایش می دهد و به ریکاوری کمک می کند . اما بهتر است قبل از ورزش از برخی غذاها دوری کنید.

 

یک متخصص تغذیه می‌گوید: «پروتئین، غذاهای چرب، و فیبر بیش از حد طول می‌کشد تا هضم شوند . بنابراین بدن شما نمی تواند این مواد را به مواد مغذی تجزیه کند که می توانید در زمان ورزش از آنها برای انرژی استفاده کنید.

 

این مواد دیر هضم می توانند در حین ورزش احساس سیری یا حالت تهوع در شما ایجاد کنند.  در عوض میان وعده های قبل از تمرین یا وعده های غذایی کوچک حاوی پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات را انتخاب کنید.

 

نمونه هایی از این موارد عبارتند از: 

یک موز با کره آجیل

جو دوسر با انواع توت ها

سینه مرغ کبابی کوچک و بدون پوست با سیب زمینی شیرین 

 

درمان تهوع بعد از ورزش

درمان تهوع بعد از ورزش

 

3. نوشیدن آب زیاد یا کم

نوشیدن آب برای هیدراتاسیون کافی و عملکرد ماهیچه ها در طول ورزش بسیار مهم است. و مجموعه ای از مزایای سلامتی اضافی را ارائه می دهد. متخصص تغذیه می گوید: «آب دمای بدن شما را تنظیم می کند و از مفاصل سالم حمایت می کند . همچنین به عملکرد صحیح سیستم گوارش شما کمک می کند .

 

وقتی آب کافی دریافت نمی کنید، می تواند به عملکرد شما در حین ورزش آسیب برساند و علائمی مانند حالت تهوع و سبکی سر ایجاد کند. به همین دلیل، ممکن است وسوسه شوید که درست قبل از تمرین آب بخورید. اما این نیز می تواند به حالت تهوع کمک کند.

 

«بهتر است در طول روز نوشیدنی بنوشید تا در هنگام تمرین هیدراته شوید. برنامه‌ریزی کنید که قبل، حین و بعد از تمرین آب بنوشید ، نه اینکه همه چیز را قبل از تمرین بارگیری کنید.

 

اگر بیش از یک ساعت تمرین شدید یا ورزش می کنید، در طول تمرین نوشیدنی حاوی الکترولیت بنوشید . این استراتژی به شما کمک می کند تا مایعات از دست رفته از طریق عرق را جایگزین کنید. اگر در گرما ورزش می کنید، این امر به ویژه مهم است.

 

جلوگیری از تهوع بعد از ورزش

جلوگیری از تهوع بعد از ورزش

 

4. مصرف داروها یا مکمل های جدید

چه در حال مصرف نسخه جدید یا ویتامین باشید، داروها و مکمل ها می توانند بر تمرینات شما تأثیر بگذارند. این به ویژه اگر آنها را با معده خالی مصرف کنید، صادق است.

 

 «تعدادی از داروها دارای عوارض جانبی شناخته شده‌ای هستند، مانند حالت تهوع، که می‌تواند در تمرینات شما اختلال ایجاد کند .

 

نمونه هایی از داروها و مکمل هایی که می توانند باعث مشکلات ورزشی شوند عبارتند از: 

 

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد افسردگی

داروهای مسکن با نسخه و بدون نسخه، مانند مواد افیونی و ایبوپروفن 

مکمل های معدنی و ویتامین ها

برخی از ترکیبات مکمل قبل از تمرین ، به خصوص اگر اسکوپ را خشک کنید

 

توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های داروی خود را دنبال کنید، از جمله مصرف آن با غذا در صورت لزوم  و مصرف مکمل‌ها را کاهش دهید تا ببینید چگونه بر شما تأثیر می‌گذارند.

 

حالت تهوع بعد از تمرین

حالت تهوع بعد از تمرین

 

5. شروع یا توقف ناگهانی تمرین

گرم کردن پویا بیشتر از آماده کردن عضلات شما برای تمرین است. حرکت قبل از تمرین به کل بدن شما از جمله روده اجازه می دهد تا با افزایش فعالیت بدنی سازگار شود. 

 

 یک متخصص قدرت و تهویه مطبوع می‌گوید : «رفتن ناگهانی از صفر به تمرینات اینتروال با شدت بالا در چند ثانیه، احتمالاً هر کسی را  از پا می‌اندازد. 

 

همین امر در مورد سرد شدن نیز صدق می کند، که به بدن شما کمک می کند تا به حالت اولیه خود بازگردد. حرکات ناگهانی و شدید و توقف های ناگهانی بدن، از جمله معده شما را آزار می دهد. فقط چند دقیقه به زمان خنک شدن اضافه کنید حتی اگر در وسط تمرین توقف می کنید. 

  6. تمرین بیش از حد سخت

در برخی از نقاط جهان تناسب اندام، احساس بیماری پس از ورزش قابل تحسین تلقی می شود. اما این نشانه یک تمرین موفق نیست.

 

این ایده وحشتناکی است که با چنان شدتی تمرین کنید که مجبور به استفراغ شوید. بی‌حالی، سرگیجه و سایر علائم می‌تواند نشان‌دهنده فشار بیش از حد باشد .

 

اگرچه ورزش با هر شدتی می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود، اما تمرینات شدید ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد . به همین دلیل است که ناراحتی گوارشی ناشی از ورزش، که دارای علائمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است، در بین دوندگان رایج است . اگر زمانی که شدت ورزش خود را افزایش می دهید مرتباً حالت تهوع دارید، احتمالاً سعی می کنید خیلی زود انجام دهید . و این می تواند پیشرفت شما را به جای تقویت آن خراب کند.

 

انواع خاصی از ورزش نیز می تواند منجر به حالت تهوع بعد از تمرین شود. به عنوان مثال، دویدن یا پریدن روی ترامپولین شامل حرکات جهشی و بالا و پایین زیادی است که می تواند شما را خسته کند.

 

علت تهوع بعد از دویدن

علت تهوع بعد از دویدن

 

7. ورزش در گرما

اگرچه بدن شما در تنظیم دما بسیار کارآمد است، اما ورزش در گرما و رطوبت می تواند این تعادل را از بین ببرد. این امر مخصوصاً اگر دچار کم آبی، خماری یا پوشیدن لباس هایی هستید که اجازه نمی دهد عرق شما تبخیر شود، صادق است.

 

این تبخیر عرق است که شما را خنک می کند، نه فقط عرق کردن.  اگر عرق به بدن شما بچسبد، بر سیستم تنظیم دما تأثیر می گذارد. 

 

 حالت تهوع، سرگیجه و گرفتگی عضلات از علائم رایج گرمازدگی هستند . علائم دیگر عبارتند از سردرد، تعریق بیش از حد، نبض سریع و تشنگی.

 

اگر در حین ورزش در بیرون یا در محیط‌های با گرمای زیاد دچار حالت تهوع می‌شوید،  پیشنهاد می‌ شود فوراً استراحت کنید و یک مکان خنک برای استراحت پیدا کنید، ایده‌آل در تهویه مطبوع. اغلب، حالت تهوع و سایر علائم به سرعت برطرف می شود. اگر این کار را نکردند، و به خصوص اگر بدتر شدند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. 

 

ورزش کردن، به ویژه برای افراد مبتدی، می تواند با استرس و اضطراب همراه باشد. این استرس و می تواند بر عملکرد دستگاه درمان تاثیر بگذارد و به تهوع تبدیل شود. چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ اگر جزوه‌ این افراد هستید قبل از شروع ورزش تکنیک‌های آرام‌سازی مانند گوش دادن به موسیقی ملایم را امتحان کنید. همچنین، با شروع تمرینات سبک تر و شروع تمرینات افزایش شدت، می توان به کاهش استرس و جلوگیری از تهوع بعد از ورزش کمک کرد.

 

حالت تهوع در حین یا بعد از تمرین نسبتاً رایج است . معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما ممکن است لازم باشد روال تناسب اندام خود را تنظیم کنید. این به این دلیل است که عوامل متعددی، از جمله شدت ورزش، می توانند باعث ناراحتی معده بعد از تمرین شوند یا به آن کمک کنند. همچنین می تواند به آنچه می خورید یا می نوشید قبل و بعد از جلسات تمرینی تان مرتبط باشد. 

 

خوشبختانه، چندین تمرین می تواند به شما در جلوگیری از موجی از حالت تهوع بعد از تمرین کمک کند.

 

اولین قدم برای جلوگیری از حالت تهوع و سرگیجه بعد از ورزش، داشتن برنامه است. برای طراحی یک رژیم تغذیه و هیدراتاسیون قبل از تمرین، عواملی مانند نوع و شدت تمرین را در نظر بگیرید. و این راهکارهای مفید برای پیشگیری از حالت تهوع را در ذهن داشته باشید:

 

درست قبل از تمرین غذا نخورید. سعی کنید قبل از ورزش 30 تا 60 دقیقه بعد از یک میان وعده یا 1 تا 2 ساعت بعد از یک وعده غذایی کوچک صبر کنید.

 

از غذاهایی که هضم آنها بیشتر طول می کشد خودداری کنید. قبل از تمرین از غذاهایی که پروتئین، چربی یا فیبر بالایی دارند صرف نظر کنید. در عوض، میان وعده ها یا وعده های غذایی کوچک حاوی پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات را انتخاب کنید. 

 

قبل از ورزش آبرسانی کنید، اما زیاده روی نکنید. قبل از ورزش حتما آب کافی دریافت کنید . به طور کلی، می توانید اجازه دهید تشنگی راهنمای شما باشد. این به شما کمک می کند تا از رفتن به یک تمرین با کم آبی یا بیش از حد آب جلوگیری کنید.

 

زمان مصرف دارو و ورزش خود را هماهنگ کنید. اگر داروهای تجویزی مصرف می‌کنید که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند، سعی کنید تمرینات خود را بر اساس آن زمان بندی کنید. به عنوان مثال، ممکن است پس از مصرف یک داروی ضد افسردگی 3 تا 4 ساعت برای ورزش صبر کنید.

 

با هر تمرین بدن خود را گرم و سرد کنید. استراتژی های قبل و بعد از ورزش شما برای عملکرد، پیشگیری از آسیب و ریکاوری مهم هستند. و می توانند به شما کمک کنند حالت تهوع را در حین یا بعد از تمرین از بین ببرید. بنابراین قبل و بعد از هر تمرین زمانی را برای گرم کردن و خنک کردن 5 تا 10 دقیقه ای اختصاص دهید .

 

به ورزش های جدید یا با شدت بالاتر بروید. اگر تازه شروع به ورزش کرده اید، با تمرینات با شدت کمتر شروع کنید. سپس به تدریج شدت را افزایش دهید. انجام این کار به بدن شما اجازه می دهد تا خود را با فعالیت های شدید سازگار کند و ممکن است به جلوگیری از فعالیت بیش از حد و حالت تهوع کمک کند.

 

اگر خیلی گرم شدید، استراحت کنید یا مکان را تغییر دهید. این به شما فرصتی برای خنک شدن می دهد و ممکن است به شما کمک کند از موجی از بیماری در اواسط یا بعد از تمرین جلوگیری کنید یا آن را متوقف کنید.

 

 اگر استرس دارید قبل از شروع ورزش تکنیک‌های آرام‌سازی را انجام دهید.

 

اگر این روش های پیشگیری باعث بهبود علائم شما نشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.  

 

1. چه زمانی باید بعد از ورزش نگران تهوع باشم؟

اگر تهوع بعد از ورزش مداوم و مکرر باشد، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند درد معده، اسهال یا استفراغ همراه باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. تهوع همیشه می تواند نشانی از یک بیماری یا بیماری ای گوارشی باشد.

 

2. بهترین راه برای جلوگیری از تهوع بعد از ورزش چیست؟

بهترین راه برای جلوگیری از تهوع بعد از ورزش، رعایت نکات ساده مانند گرم کردن مناسب، تغذیه هوشمندانه، هیدراته ماندن و تنظیم شدت تمرین است. همچنین، اگر برخی از فعالیت های ورزشی باعث تهوع شما می شوند، فعالیت هایی را انتخاب کنید که با آن راحت تر هستید.

 

3. چه چیزی بخورم تا بعد از ورزش حالت تهوع نگیرم؟

قبل از ورزش، از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید. یک تا دو ساعت قبل از تمرین، یک وعده غذایی سبک و حاوی کربوهیدرات های ساده مانند نان تست با عسل یا موز میل کنید. همچنین، در حین ورزش به طور مرتب آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.

 

4. چه حرکات کششی برای گرم کردن قبل از ورزش مناسب هستند؟

حرکات کششی سبک و نرمش های ساده مانند چرخش مفاصل، کشش پا و دست، و خم شدن به پهلوها برای گرم کردن از ورزش مناسب هستند. حرکات کششی را به آرامی و بدون فشار انجام دهید تا از آسیب دیدگی جلوگیری کنید.

 

5. آیا مصرف داروی خاص می تواند باعث تهوع بعد از ورزش شود؟

بله، مصرف برخی از داروها، به داروهای خاص ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، می تواند با تهوع همراه باشد. اگر به طور مرتب از این داروها استفاده می کنید و بعد از ورزش هم می توانید تهوع کنید، با پزشک خود در مورد تداخل احتمالی دارو با ورزش و یا جایگزین کردن آن با سایرین مشورت کنید. 

 

ورزش کردن منظم فواید بی شماری برای سلامتی جسم و روان ما دارد. اما گاهی اوقات، ممکن است بعد از ورزش احساس تهوع داشته باشید. چرا بعد از ورزش حالت تهوع میگیرم؟ همان طور که این مقاله خوانده می شود، که برای تهوع بعد از ورزش وجود دارد. با رعایت نکات ساده ای مانند گرم کردن مناسب، تغذیه هوشمندانه، هیدراته ماندن و گوش دادن به پیام های بدن می توانید از بروز تهوع بعد از ورزش جلوگیری کنید و از تمام فواید ورزش بهره مند شوید.

  

 

گرد آوری:بخش ورزشی بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow