بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی چه زمانی است؟ رابطه زمان غذا خوردن و چاقی، بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی


			
		بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی چه زمانی است؟
		رابطه زمان غذا خوردن و چاقی، بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی
0
ساعت غذا خوردن برای چاق شدن   شاید مطالب زیادی درباره بهترین زمان غذا خوردن ب...



ساعت غذا خوردن برای چاق شدن

 

شاید مطالب زیادی درباره بهترین زمان غذا خوردن برای چاق شدن ، دیده باشید ، ولی آیا واقعا این مطالب از نظر علمی اثبات شده اند ، زمان غذا خوردن میتواند چه تاثیری بر افزایش وزن داشته باشد؟
بهترین ساعت غذا خوردن برای چاق شدن

بهترین ساعت غذا خوردن برای چاق شدن ، چه زمانی است؟ احتمالا شنیده اید که متخصصین تغذیه توصیه می کنند شامتان را قبل از ساعت 10 شب بخورید و هر چه بعد از این ساعت بخورید باعث چاقیتان می شود. 

 

گروهی دیگر از متخصصین تغذیه توصیه می کنند که وعده شام را قبل از ساعت 8 شب میل نمایید تا بدن قبل از خواب زمان کافی برای سوزاندن کالری مصرفی داشته باشد و شام خوردن بعد از این ساعت میتواند باعث چاقی شود. 

از نظر طب سنتی زمان شام خوردن باید حداقل 1 – 2 ساعت با خوابیدن فاصله داشته باشد تا دستگاه گوارش فرصت کافی برای هضم و جذب غذا پیدا کند و به اصطلاح سنگین نشوید. 

 

بهترین زمان خوردن شام برای افزایش وزن, مصرف غذاهای پرکالری در شب, بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی

رابطه زمان غذا خوردن و چاقی

 

بهترین زمان خوردن غذا برای چاقی

براساس مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته بود دانشمندان متوجه شدند که بدن بعد از ساعت مشخصی از شب کالری کمتری مصرف میکند و به این نتیجه رسیدند که غذا خوردن در شب خلاف ریتم ساعت زیستی بدن است و شب برای استراحت است نه غذا خوردن.

 

مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد موشهایی که شب ها تغذیه می شدند نسبت به موشهایی که در روز تغذیه می شدند وزن بیشتری داشتند. حتی با وجودی که جیره غذایی هر دو گروه یکسان بود. 

 

بر همین اساس بود که متخصصین تغذیه توصیه می کردند برای پیشگیری از چاقی شب ها از ساعت 8 به بعد شام نخورید یا برای چاقی سعی کنید وعده شامتان را بعد از ساعت 8 – 10 میل نمایید. 

ولی آیا این مطالعات روی انسان هم با همین نتیجه همراه بود؟

 

تاثیر دیر شام خوردن بر چاق شدن

آیا تئوری شام خوردن بعد از ساعت 8 برای چاق شدن صحیح است؟

در تحقیقات تغذیه ای که روی انسان ها انجام گرفت محققین روی عادات غذایی 1620 کودک از سال 2008 – 2012 مطالعه کردند ولی نتوانستند رابطه ای بین غذاخوردن بعد از ساعت 8 و چاق شدن در کودکان پیدا کنند. 

 

برای تایید این مطالعه بررسی مجدد روی بزرگسالان هم انجام شد ولی محققین متوجه شدند که تصور افزایش وزن به خاطر دیروقت شام خوردن در انسان ها باوری اشتباه است. 

در واقع نتیجه این مطالعه می گفت چیزی به نام بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی در انسان وجود ندارد ، بلکه میزان کالری دریافتی شما است که تعیین می کند وزنتان کاهش یا افزایش پیدا کند. پس چرا دیروقت شام خورن میتواند باعث چاقی شود ؟

 

ساعت غذا خوردن برای افزایش وزن, رژیم افزایش وزن, بهترین زمان خوردن شام برای افزایش وزن

بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی

 

چرا شام دیروقت بهترین ساعت غذا خوردن برای چاق شدن است؟

پژوهشی که روی 52 نفر بالغ انجام شد نشان داد که افرادی که بعد از ساعت 8 شب شام می خورند نسبت به افرادی که قبل از این ساعت شام میخورند ، در مجموع کالری بیشتری دریافت می کنند. این کالری اضافه به مرور زمان باعث چاق شدن فرد خواهد شد. 

در واقع دیر شام خوردن باعث می شود گرسنه تر شوید و میل بیشتری به خوردن پیدا کنید و حجم غذای بیشتری را مصرف نمایید و کالری بیشتری وارد بدنتان کنید که میتواند منجر به چاقی شود.

 

پژوهشی دیگر نشان داد که مصرف غذا از ساعت 11 شب تا 5 صبح نسبتبه مصرف غذا در طول روز ، 500 کالری بیشتر وارد بدن میکند و در نتیجه افردی که شب ها غذا میخورند به طور میانگین 4.5 کیلوگرم چاق  تر می شوند. 

 

یعنی عامل چاق شدن افرادی که شب ها غذا میخورند ، در ساعت شب نهفته نیست بلکه در میل افراد به مصرف بیشتر غذا است که منجر به جذب کالری بیشتر می شود. 

کاملا طبیعی است که هر چه کالی مصرفیتان بیشتر باشد ، چاق تر خواهید شد. 

 

تاثیر دیروقت شام خوردن بر انتخاب نوع غذا و چاق شدن

دیروقت شام خوردن معمولا روی انتخاب نوع غذایی که میخورید هم تاثیر می گذارد. از آنجا که شب ها زمانی که دیروقت میشود دیگر حوصله پختن غذاهای سالم که معمولا وقت گیر است را ندارید و از سویی دیگر میل بدن به مصرف مواد خوراکی پرکالری و ناسالم افزایش پیدا میکند ، افرادی که عادت به تغذیه دیر وقت در شب ها دارند احتمال چاق شدنشان خیلی بیشتر است. 

 

در صورتی که در خانه شما اقلامی از جمله نوشابه ، بستنی ، چیپس ، کیک ، بیسکویت یا هر هله هوله پرکالری دیگری در دسترس باشد مسلما شب ها که هوس خوردن به سراغتان می آید به جای این که یک ظرف سالاد مقوی و کم کالری آماده کنید به سراغ خوردن خوراکی های پرکالری ولی راحت و در دسترس خواهید رفت. 

 

افراد شب کار معمولا میلشان به مصرف غذاهای ناسالم و تنقلات بیشتر است . خستگی شبانه میتواند میل به مصرف غذاهای پرکالری را افزایش دهند که احتمالا علت آن تغییرات هورمونی ناشی از بی خوابی است که روی بیشتر شدن اشتها تاثیر مستقیم می گذارد. 

 

مصرف غذاهای پرکالری در شب, بهترین زمان غذا خوردن برای چاقی, غذا خوردن برای چاق شدن

تاثیر دیر شام خوردن بر چاق شدن

 

توصیه هایی برای بهترین زمان غذاخوردن برای چاقی

زمانی که میخواهید چاق شوید باید در نظر داشته باشید که مقدار غذایی که میخورید مهم تر از ساعتی است که آن غذا را میخورید. 

اگر شما هم جزو افرادی باشید که شب ها تا دیروقت بیدار می مانند احتمال این که بتوانید با دیروقت غذا خوردن اضافه وزن پیدا کنید بیشتر است. 

 

یکی از روش های اصلی برای افزایش وزن مصرف غذاهای پرکالری و شیرین است. 

به طور کلی مصرف شیرینی جات علاوه بر این که کالری زیادی به بدنتان می رساند میتواند باعث زودتر گرسنه شدن و ولع خوردن در شما شود در نتیجه بیشتر غذا میخورید و بیشتر وزن می گیرید. 

 

سعی کنید همیشه خوراکی های پرکالری در کیف ، کابینت و یخچالتان داشته باشید . 

مصرف انواع ژله ، پاستیل ، دسر ، آبمیوه ، بستنی ، شکلات ، باقلوا ، کیک و شیرینی جات ، کره های آجیلی مثل کره بادام زمینی ، میوه های خشک ، میتواند باعث شود که خیلی سریعتر چاق شوید. 

 

البته باید دقت داشته باشید که چاق شدن با شیرینی ها میتواند باعث افزایش وزن در شکم و پهلو شود بنابراین نباید رژیم غذاییتان را محدود به شیرینی جات کنید. 

باید سعی کنید وعده های غذایی سالم و سرشار از پروتئین و فیبر ، میوه ها و سبزیجات داشته باشید و بعد از غذا یک وعده دسر خوشمزه متناسب با ذائقه خودتان میل نمایید و در کنارش میان وعده های پرکالری مصرف کنید تا اشتهایتان باز شود.

 

ورزش کردن همزمان با بیشتر خوردن میتواند به شما کمک کند که هنگام افزایش وزن تناسب اندامتان را نیز حفظ کنید ، ضمن این که خود ورزش کردن هم باعث می شود اشتهایتان به خوردن افزایش پیدا کند. 

 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow