آیا استرس و چاقی با هم در ارتباط هستند؟ استرس و چاقی


			
		آیا استرس و چاقی با هم در ارتباط هستند؟
		استرس و چاقی
0
ارتباط استرس و چاقی   استرس باعث می شود غذا را سریعتر بخورید و طعم و مزه غذا را...



ارتباط استرس و چاقی

 

استرس باعث می شود غذا را سریعتر بخورید و طعم و مزه غذا را احساس نمی‌کنید. حتی بعضی اوقات تازه ناهار خورده‌اید اما هنوز هم حس گرسنگی دارید و دوست دارید خوراکی‌های شیرین و خوشمزه یا غذاهای شور و سرخ کردنی بخورید که باعث می شود پس از مدتی وزنتان بالا برود. به این مسئله چاقی ناشی از استرس می‌گویند. در این مقاله در مورد استرس و چاقی و روش های درمانی آن صحبت خواهیم کرد.
استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

هنگامی که دچار استرس هستید، میل دارید غذاهای که چربی یا قند بالایی دارند، بخورید؟ محققان اعتقاد دارند که امکان دارد هورمون‌های ویژه ای در این مسئله نقش داشته باشند. از جمله:

 

سروتونین: هنگامی که ما در شرایط استرس به غذاهای خانگی چاق‌کننده می‌رسیم، آغاز به خوددرمانی می‌کنیم! تاب دیکس می‌گوید: «زمانی که شما کربوهیدرات استفاده می‌کنید، مقدار ترشح هورمون سروتونین در بدن‌تان بیشتر می‌شود». سروتونین از نظر شیمیایی احساس خوبی در بدن به وجود می آورد و سبب می‌شود حال‌تان خوب شود و حس بهتری داشته باشید.

 

تاب دیکس ی گوید: «جای تعجب نیست که انتخاب غذا در اشخاص تحت استرس، انتخاب صحیحی نخواهد بود. بیشتر کربوهیدرات‌هایی که اشخاص به سوی آنها می‌روند پر از چربی هستند، چیزهایی مانند کلوچه، شیرینی، شکلات و کوکی‌ها».

 

تاب دیکس تأکید می‌کند که اشخاص در این زمان ها اغلب میلی به خوردن غذاهایی مانند ماکارونی با آرد سبوس گندم ندارند.

 

استرس و چاقی,ارتباط استرس و چاقی,تاثیر استرس بر چاقی

استرس و چاقی

 

کورتیزول: محققان کشف کرده‌اند که استرس مزمن سبب بالا رفتن بیش از اندازه هورمون کورتیزول در بدن می‌شود، هورمونی حیاتی که مدیریت ذخیره‌سازی چربی و مصرف انرژی بدن را به عهده دارد. کورتیزول هورمونی است که به عنوان افزایش‌دهنده‌ی اشتها شناخته می‌شود و امکان دارد سبب گردد، هوس کنید غذاهای چرب و شیرین بخورید.

 

نوروپپتیدY: بررسی ها نشان می‌دهد بدن ما در هنگام استرس امکان دارد مواد غذایی را به نوعی متفاوت پردازش کند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام گرفته نشان می‌دهد موش آزمایشگاهی که تحت رژیم پرچربی و پرشیرینی قرار دارد، هنگامی که در فشار استرس قرار می‌گیرد بیشتر مواد غذایی که وارد بدنش شده است تبدیل به چربی می‌شود و موشی که تحت رژیم نرمال بوده، در مواقع استرس وزن کمتری پیدا کرده‌ است.

 

محققان فهمیدند که این پدیده با مولکولی به نام نوروپپتیدY ارتباط دارد که موقع بروز استرس از سلول‌های عصبی آزاد می‌شود و جمع شدن چربی در بدن را افزایش می دهد. ظاهرا رژیم سرشار از چربی و قند، نورپپتیدY بیشتری آزاد می‌کند.

 

استرس و چاقی,ارتباط استرس و چاقی,چاقی ناشی از اضطراب

تاثیر استرس بر چاقی

 

چطور مسئله استرس و چاقی را از بین ببریم؟

اگر لباس هایتان برایتان اندازه نیست و عدد روی ترازو بالاتر میرود می تواند استرس زا باشد و هرچه بیشتر مضطرب باشید اضافه وزن بیشتری پیدا خواهید کرد. متوقف کردن این شرایط، کار سختی است ولی امکانپذیر می باشد.

 

برای مقابله با چاقی ناشی از استرس می توانید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه با چند مورد از آنها آشنا خواهیم شد.

 

ورزش را یک اولویت بدانید

ورزش یک شیوه خیلی مهم برای کاهش استرس و لاغری است. تلاش کنید ورزش مرتب را در برنامه روزانه خود قرار دهید. هر فعالیت ورزشی می تواند موثر باشد چه پیاده روی بعد از صرف ناهار چه انجام ورزش مرتب در باشگاه.

 

با تمرکز کردن غذا بخورید

دقت کردن به غذاهایی که می خورید می تواند به شما کمک کند غذایی مصرفی خود را کنترل کنید. در تحقیقی که در سال 2011 روی ارتباط میان خود نظارتی و کاهش وزن انجام شد نشان داد کسانی که در مجلات تغذیه فعالیت می کنند بیشتر می توانند وزن خود را مدیریت کنند (چون توجه بیشتری روی چیزهایی که می خورند دارند). بنابراین دقت کردن به غذایی که می خورید، چه از راه نوشتن غذاهایی که استفاده می کنید و چه با استفاده از نرم افزارهای کالری شمار، می تواند عادات غذایی شما را بهتر کند.

 

استرس و چاقی,ارتباط استرس و چاقی,نقش استرس در چاقي

رابطه استرس و چاقی چیست

 

آب بیشتری بنوشید

بسیاری از ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم. همین اشتباه گرفتن ساده می‌تواند سبب استفاده کالری بیشتر و در نتیجه چاقی شود. به همین دلیل پیش از اینکه به سراغ غذا بروید، بهتر است به مقدار کافی آب بنوشید. شاید عجیب باشد ولی هیدراته بودن بدن به کاهش استرس هم کمک می‌کند. چنانچه پس از نوشیدن آب نیز تشنگی‌تان برطرف نشد، به جای غذا میان وعده استفاده کنید.

 

انجام شیوه های کاهش استرس را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید

انجام بعضی از فعالیت های آرامش بخش را در فعالیت روزانه خود قرار دهید. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، یوگا، مدیتیشن، پیاده روی و غیره سطح کورتیزول خون را شما کم کرده و به لاغری شما کمک می کند.

 

استرس و چاقی,ارتباط استرس و چاقی,استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند

چطور استرس موجب چاقی شما می شود

 

پیش از آغاز به پرخوری، نتیجه آن را در نظر بگیرید

قبل از اینکه با پیدایش هوس غذایی، به سمت غذا خوردن بروید، بهتر است به نتیجه علمی آن فکر کنید. بسیاری از مواقع مانع خود شوید. باید خود را کنترل کنید و به تعادل برسانید.

 

نگرانی‌های خود را بنویسید

یکی از راه حل هایی که از اثر استرس بر چاقی پیشگیری می‌کند، نوشتن نگرانی‌هایی است که باعث استرس شده‌اند. آنها را یادداشت کنید تا راه حل مناسب تری به جای غذا خوردن بیشتر برای آنها انتخاب کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow