آشنایی با وسایل ورزشی پارک و نحوه استفاده از آنها


			
		آشنایی با وسایل ورزشی پارک و نحوه استفاده از آنها
0
نحوه استفاده از لوازم ورزشی پارک   یک راه افزایش تحرک و فعالیت ورزشی، استفاد...



نحوه استفاده از لوازم ورزشی پارک

 

یک راه افزایش تحرک و فعالیت ورزشی، استفاده از محیط پارک ها و فضای سبز، خصوصا وسایل کمک ورزشی موجود در آن ها است که باتوجه به نصب آن ها در فضای باز و سبز پارک و قابلیت استفاده گروهی از آن ها، استفاده از این چنین وسیله ها را با استقبال شهروندان روبرو ساخته است.

ولی معمولاً این سؤال مطرح ميشود که آیا این وسیله ها از استانداردهای لازم بهره مند هستند یا استفاده از آن ها احیانا سبب ایجاد اسیب می شود؟ جواب دادن به این سؤال باتوجه به بسیاری این وسایل منوط به این است که هر وسیله جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. ولی در مجموع، این وسیله ها در قیاس با وسایل مشابه در مکان های تخصصی ورزشی از کاستی هایی بهره مند هستند.

 

تمام افرادی که تصمیم استفاده از این وسیله ها را دارند، با اشخاص آگاه مشورت کنند. اما مراجعه به پلاک های نصب شده روی دستگاه ها هم کمک کننده است ولی کافی نیست. به اشخاص بیمار خصوصا بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به افزایش فشار خون و دیابت و مبتلایان به دردهای عضلانی – اسکلتی و مفصل ها و هم اشخاص مسن توصیه ميشود پیش از اقدام به هرگونه ورزش با پزشک خود مشورت کرده و مورد بررسی قرار گیرند.

 

دستگاه مسگری

دستگاه مسگری جهت تقویت ماهیچه های شکم، کمر، ستون فقرات و افزایش انعطاف پذیری و تحرک مفصل های ستون فقرات و پشت کاربرد دارد. چرخش کمر با کشش متعادل در ماهیچه های کمر تأثير به سزایی در باز کردن کانالها و رگها و سرعت در گردش خون و تقویت ماهیچه های کمر خواهد داشت.

 

دستگاه مسگری مناسب براي تمام سنین بوده و اندام ها را زیبا و متناسب می نماید.دستگاه بدن سازی مسگری در فضایی به ابعاد 5/ 1 در 5/ 1 متر قابل نصب و هم زمان به وسیله 3 ورزش‌کار قابل استفاده است.

 

اول دستگیرهای دو طرف دستگاه را بگیرید و با توجه هر دو پای خود را روی صفحه دستگاه بگذارید . با کمک عضلات مورب شکمی و عضلات کمری خود به آرامی آغاز به حرکت نیم دورانی به چپ و راست نمائید. در انجام حرکت سعی در حفظ تعادل و هماهنگی بر روی دستگاه نمایید.

 

پاندول

این دستگاه را با اسم ديگر یعنی اسکی فضایی می شناسند ولی باید ذکر کرد اسکی فضایی نام مناسبی براي این دستگاه نیست. اسکی فضایی اسم فارسی دستگاه الپتیکال است. یادتان باشد این دستگاه باعث تقویت عضلات کمر و پهلو ميشود ، همچنين اجرای بلندمدت آن میتواند به بهبود سیستم قلبی- عروقی کمک کند و باعث بهبود تعادل فرد ميشود .

 

براي استفاده از آن، روی کفه دستگاه بایستید و میله های دو طرف را بگیرید. به آرامی اندام تحتانی تان را مثل پاندول به چپ و راست حرکت دهید. توجه داشته باشید چنانچه کل بدن به چپ و راست تاب بخورد، تأثير کمتری بر تقویت عضلات پهلو و پشت می گذارد ولی اگر از ناحیه کمر به دو طرف تاب دهید، بیش تر باعث تقویت این ناحیه ميشود . باید توجه داشت افرادی که تعادل خوبی ندارند مثل سالخوردگان باید مراقب باشند خود را زيادي تاب ندهند و دیگر اشخاص هم سرعتشان را کنترل کنند.

 

لوازم ورزشی پارک,آشنایی با لوازم ورزشی پارک ,نحوه استفاده از لوازم ورزشی پارک

 لوازم ورزشی پارک

 

دستگاه تخته شکم

با دستگاه تخته شکم میتوان براي تقویت و افزایش انعطاف پذیری ماهیچه های شکم و پشت و سوزاندن و کم کردن چربی شکم و کمر، مناسب براي تقویت ماهیچه های شکم و زیبای اندام استفاده کرد.

 

مچ پاها را در مقر پاها قرار داده و پس از اطمینان از تعادل بر روی تخته شکم خوابیده و حرکت دراز نشست را به آرامی انجام دهید.

 

سنین مختلف میتوانند دستگاه بدن سازی تخته شکم را استفاده کنند.

 

دستگاه ماساژور

دستگاه ماساژوربرای تقویت کمر، ماساژ دادن ماهیچه های کمر و ماساژ کامل عضلات پشتی بدن، سیستم عصبی مرکزي، بر طرف کردن خستگی و لایروبی کانال ها و رگ های خونی و سیستم گردش خون کاربرد دارد.

 

براي ماساژ بدن اول مقابل هر یک از قسمت های دستگاه ماساژور ایستاده و بعد بدن خود را به آرامی به طرف بالا و پائین و چپ و راست حرکت دهید. ورزش‌کار باید به این نکته توجه کند که بدن خود را به آرامی حرکت دهد.

 

دستگاه بدن سازی ماساژور براي جوانان، اشخاص میان سال و بزرگسالان مناسب میباشد .

 

دستگاه چرخ و فلک دو تایی

دستگاه چرخ وفلک دوتایی براي تقویت ماهیچه های بدن در قسمت بالا تنه و افزایش انعطاف پذیری و تحریک مفصل های شانه و عضلات، گردش سریع خون در کلیه عروق بدن و قلب مناسب است. باید توجه داشت که حرکات باید به آرامی و با تمرکز انجام شود و هر دورانی به چپ و راست، باید با تنفس عمیق همراه باشد.

 

گام زن

اسم ديگر این دستگاه هوانورد است. این دستگاه پیاده روی را شبيه سازي ميکند و براي تقویت سیستم قلبی- عروقی و عضلات پا مطلوب است، حتی میتواند باعث کشش عضلات پا شود و به تعادل بدن کمک کند. فقط نباید پاها را خيلي به جلو یا عقب تاب بدهید زیرا تعادلتان به هم می خورد. براي استفاده از این دستگاه باید پاهایتان را روی صفحه ها بگذارید. دستگیره ها را بگیرید و به آرامی یک پا را به جلو و پای ديگر را به عقب ببرید و این روند را تکرار کنید.

 

اما میتوان پاها را بیش تر به جلو و عقب برد تا باعث کشش پاها هم بشود ولی باید مراقب بود و دستگیره ها را به خوبی گرفت. یادتان باشد استفاده از دستگاه های گام زن و پاندول امکان دارد براي برخی اشخاص سخت باشد. این عزیزان کافی است اول روی آن قرار گیرند و تاب کوچکی بخود بدهند، نیازی نیست پاها را خيلي به دو طرف یا جلو و عقب پرتاب کرد، براي آغاز زاویه کم، بسیار موثر و کارساز خواهد بود.

 

لوازم ورزشی پارک,آشنایی با لوازم ورزشی پارک ,نحوه استفاده از لوازم ورزشی پارک

لوازم ورزشی گام زن

 

دستگاه گام زن دست و پا

براي تقویت عملکرد قلبی و ریوی و همچنين سوزاندن چربی مطلوب است.

مناسب براي تمام سنین( به جز افرادی که دچار پوکی استخوان هستند به علت احتمال زمین خوردن وشکستگی)

 

دستگیره دستگاه را بگیرید و با توجه یک پای خود را روی پدال قرار داده و هنگامیکه پایتان ثابت شد پای دیگرتان را روی پدال ديگر بگذارید و دستگیره¬ها را بگیرید. این حرکت شبیه قدم زدن عادی است و دست و پای مخالف به صورت هم زمان حرکت مینمایند.

 

توسن

عضلات درگیر:زیر بغل، جلو بازو، باسن، چهار سر ران، ساق پا.

توجه:در صورت داشتن آرتروز و یا درد در ناحیه ستون فقرات این حرکت را به آرامی و با احتیاط انجام دهید.

 

روی صندلی نشسته دو پا را در رکابهای پائین بگذارید، با دو دست دستگیره ها را محکم بگیرید، با فشار آوردن روی پدالها و در حالت تعادل شروع به فعالیت کنید.  این حرکت شبیه قدم زدن عادی است و دست و پای مخالف به صورت هم زمان حرکت مینمایند.

 

کشش لت

این حرکت مطلوب تقویت عضلات بالاتنه از جمله سرشانه، بازوها، بالای سینه و پشتی بزرگ است و نسبتا میتواند سخت باشد زیرا وزن خود را جابجا می کنید. براي استفاده از این دستگاه، روی صندلی بنشینید و دستگیره ها را بگیرید و به آرامی با انقباض عضلات، دستگیره ها را پائین بکشید و مجدد به وضعیت نخست بازگردید. توجه کنید امکان دارد دست فرد سالمندی به دلیل کم تحرکی یا هر علت دیگری نتواند بالا بیاید و دستگیره را بگیرد پس این حرکت براي این اشخاص که از ناحیه شانه رنج می برند، مناسب نیست.

  

پرس سینه

عملکرد دستگاه:افزایش قابلیت انعطاف و تقویت عضلات در اندام بالایی قفسه سینه، شانه ها و پشت به ویژه در عضلات سینه ای بزرگ، پشت بازو و مچ دست و شانه ای

کاربری:مناسب براي تمام سنین

 

ابتدا بر روی صندلی دستگاه نشسته و با گرفتن دستگیرهای دو طرف هر دو پای خود را از روی زمین بلند کنید. بعد با فشار به دستگیره ها به سمت جلوی بدن، وزن بدن به سمت بالا کشیده ميشود . این حرکت را در چند مرحله پی درپی و 8- 12 حرکت انجام دهید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow