مشخصات یک راکت پینگ پنگ خوب چیست و انواع آن کدامند؟


			
		مشخصات یک راکت پینگ پنگ خوب چیست و انواع آن کدامند؟
0
راکت پینگ پنگ   داشتن بهترین راکت پینگ پنگ می تواند تفاوت بین یک پیروزی و یا ش...



راکت پینگ پنگ

 

داشتن بهترین راکت پینگ پنگ می تواند تفاوت بین یک پیروزی و یا شکست را به خوبی به نمایش بگذارد. در سال های اخیر، بازار راکت تنیس روی میز گسترده شده و تشخیص راکت های اصل و تقلبی بسیار حائز اهمیت می باشد. به معنای واقعی صدها راکت برای انتخاب وجود دارد

راکت آماده تنیس روی میز معمولا از چوب لمینت پوشیده شده با لاستیک در دو طرف چوب راکت پینگ پنگ تشکیل شده است. در آمریکا عموما از اصطلاح "paddle" برای راکت تنیس روی میز استفاده می کنند در حالی که اروپایی ها و آسیایی ها اصطلاح "bat" را به کار می برند ولی کلمه "راکت" از طرف ITTF رسما برای آن اعلام شده است. همیشه یک طرف راکت ها رویه قرمز و طرف دیگر رویه سیاه دارد. راکت های آماده عموما توسط شرکت سازنده با رویه راکت های مخصوص بر روی چوب های راکت پینگ پنگ مونتاژ شده اند و قابل جداکردن نمی باشند.

 

داشتن بهترین راکت پینگ پنگ می تواند تفاوت بین یک پیروزی و یا شکست را به خوبی به نمایش بگذارد. در سال های اخیر، بازار راکت تنیس روی میز گسترده شده و تشخیص راکت های اصل و تقلبی بسیار حائز اهمیت می باشد. به معنای واقعی صدها راکت برای انتخاب وجود دارد. 

 

برای بازیکنان مبتدی و غیرحرفه ای همیشه استفاده از راکت های آماده تنیس روی میز انتخاب مناسب تری است. زیرا تشخیص یک چوب راکت مناسب و نیز رویه راکت پینگ پنگ متناسب با آن نیاز به علم کامل دارد و همچنین راکت پینگ پنگ هزینه کمتری برای یک تازه کار در بر خواهد داشت تا پس از تمرین سبک بازی او کاملا مشخص شود. بازیکنان حرفه ای دوست دارند با توجه به سبک بازی خود نوع دسته چوب راکت و رویه راکت پینگ پنگ خود را انتخاب کرده و گاهی عوض کنند.

 

رویه راکت ها با توجه به اینکه یک بازیکن دفاعی یا تهاجمی قصد استفاده از آن را داشته باشد، متفاوت می باشند. هنگام انتخاب یک راکت آماده پینگ پنگ میزان ضخامت لاستیک رویه راکت چسبیده به دسته راکت پینگ پنگ و همچنین جنس، راحتی و سبکی چوب راکت و نیز تکنولوژی های به کار رفته در تولید آنها را بررسی کنید که این موارد تعیین کننده میزان کنترل بر توپ و کیفیت محصول می باشند.

 

راکت پینگ پنگ،قیمت راکت پینگ پنگ،خرید راکت پینگ پنگ

خرید راکت پینگ پنگ

 

راکت تنیس روی میز (یا بعبارت دیگر راکت پینگ پنگ) , ضروری ترین وسیله ورزشی مورد استفاده توسط یک تنیس باز (پینگ پنگ باز) می باشد که در آمریکا به آن Paddle, در انگلیس و هند Bat و در اصطلاحات فدراسیون جهانی تنیس روی میز به آن راکت Racket می گویند.

 

براساس قوانین فدراسیون جهانی تنیس روی میز, راکتهای پینگ پنگ می توانند به هر شکل و اندازه و وزنی باشند اما باید سطوح مسطحی در هر دو طرف آن وجود داشته باشد. بطورکلی راکتهای پینگ پنگ از دو بخش اصلی تیغه و رویه لاستیکی تشکیل شده اند, که جنس, ضخامت و ساختار هر یک از این دو اجزاء نقش بسیار مهمی در نحوه عملکرد تنیس باز ایفاء می کنند.

 

عموما راکتها به دو صورت آماده و سفارشی وجود دارند. راکتهای آماده, راکتهایی هستند که بصورت مونتاژ شده هستند و دارای تیغه و رویه لاستیکی مشخصی برای سبک بازی خاصی می باشند. این گونه از راکتها دارای اتواع زیادی می باشند و تولید کنندگان متعددی براساس یافته های خود اقدام به تولید این گونه از راکتهای پینگ پنگ می کنند.

 

در اینگونه از راکتها کافیست که براساس سبک بازی خود اقدام به انتخاب یکی از راکتهای آماده بکنید. اما, بعضی از ورزشکاران حرفه ای براساس سبک بازی خود, ترجیح می دهند که اجزاء مختلف راکت را بصورت جداگانه تهیه کنند و توسط خودشان راکتها را مونتاژ کنند که به این گونه از راکتها, راکتهای سفارشی می گویند.

 

راکتهای سفارشی راکتهایی هستند که اجزاء مختلف راکت مانند تیغه و رویه بصورت جداگانه توسط ورزشکار و براساس سبک بازی ورزشکار انتخاب می شوند و سپس این دو جزء بروی یکدیگر مونتاژ می شوند. در این حالت امکان دارد که ورزشکار تیغه خود را از یک برند و رویه لاستیکی خود را از برند دیگری استفاده نماید. عموما, استفاده از این راکتها برای مقاصد تفریحی و نیمه حرفه ای مقرون به صرفه نمی باشد و توصیه نمی شود.

 

راکت پینگ پنگ،قیمت راکت پینگ پنگ،خرید راکت پینگ پنگ

راکت پینگ پنگ مناسب

 

به طور کلی در طبقه بندی انواع راکتهای پینگ پنگ، سه نوع سبک بازی در نظر گرفته می شود که شامل:

 

1-سبک بازی تهاجمی

2- سبک بازی تدافعی

3- سبک بازی همه حالته

 

عموما انتخاب راکتها براساس یکی از این سه نوع سبک بازی صورت می گیرد و هر یک از این سه سبک بازی دارای راکت خاص با مشخصات فنی منحصر به فرد خود می باشند.

 

دسته ی راکت 2 نوع کلی دارد که شیک هند و پن هولدر نامیده می شود . پن هولدر سبک ویژه ی بازیکنان شرق آسیا هست که خود به دو دسته پن هولدر چینی و ژاپنی تقسیم می شود . اصلی ترین مدل های شیک هند چوب های دسته صاف و شمشیری و آناتومیک هستند که حدودا 90 درصد بازیکنان ایرانی از دسته های شمشیری و مابقی از دسته های صاف استفاده می کنند . چوب های با دسته آناتومیک و یا چوب های پن هولدر در ایران بسیار کمیاب هستن .

 

راکت پینگ پنگ،قیمت راکت پینگ پنگ،خرید راکت پینگ پنگ

بهترین راکت پینگ پنگ

 

رویه راکت پینگ پنگ :

انتخاب رویه راکت پینگ پنگ نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . رویه راکت نباید با چشمان بسته یا بدون علم یا از روی تعصب و تقلید انتخاب شود . انتخاب رویه راکت کاملا به سبک بازی شما بستگی دارد یک انتخاب اشتباه میتونه کل بازی شما رو نابود و انتخاب از روی علم و حساب شده میتونه بازی شما رو به اوج برسونه .

 

چند نکته اساسی که برای انتخاب رویه راکت پینگ پنگ مناسب باید در نظر بگیرید اینکه به دو فاکتور اسفنج رویه و لاستیک رویه باید دقت کنید . برای اسفنج فاکتوری به نام درجه سختی بیان می شود . هرچه درجه سختی کمتر باشد رویه نرمتر و برای بازی نزدیک میز مناسبتر است و قوس دهی بالاتری ایجاد میکند . هرچه درجه سختی بالاتر باشد رویه راکت سخت تر بوده و برای بازی سرعتی دور از میز یا تک های قدرتی مناسب تر است و کنترل رویه راکت کاهش می یابد .

 

راکت پینگ پنگ،قیمت راکت پینگ پنگ،خرید راکت پینگ پنگ

رویه راکت پینگ پنگ

 

اما ضخامت 

اسفنج بیشتر برای بازی حمله ای و صخامت اسفنج پایینتر یا رویه های بدون اسفنج برای بازی دفاعی به کار می روند .

 

در مورد نوع لاستیک هم باید توجه کرد لاستیک از نوع جهنده یا چسبنده - سرعتی یا پرپیچ است . عمر رویه راکت پینگ پنگ کاملا به عمر کیفیت لاستیک اون بستگی دارد . کمپانی کورنلیوی فرانسه با بکارگیری از لاستیک های کارخانه لاستیک سازی میشلن آلمان با کیفیت ترین لاستیک رویه هارو تولید می کند .

 

رویه راکت به دودسته کلی صاف و دانه دار تقسیم می شود . رویه های صاف حمله ای که متداول ترین رویه راکت های بازار هستند سرعت و جهندگی و پیچدهی بالایی روی توپ پینگ پنگ ایجاد می کنند . رویه های صاف کنترلی که معمولا توسط کمپانی دبل هپینس تولید می شوند دارای لاستیکی با سطح چسبندگی بالا برای افزایش دقت و کنترل ضربه به کار می روند و نیاز به قدرت بدنی بالایی جهت بازی حمله ای دارند . رویه های صاف دفاعی که از آنها با نام آنتی یا ضد پیچ هم یاد می شود و معمولا بدون اسفتج هستند برای خنثی کردن ضربات پرپیچ و پرسرعت رقیب به کار می رود و جنبه کاملا دفاعی دارد و حمله کردن با آنها کاری تقریبا غیرممکن است و البته این رویه ها حداقل در ایران طرفدارای زیادی ندارد .

 

رویه های دانه دار نیز خود به دو دسته دانه کوتاه و دانه بلند تقسیم می شوند .

 

رویه های دانه کوتاه بیشتر برای بازی نیمه حمله ای نیمه کنترلی با بلوک های فشاری و سرعتی به کار می رود . پیدهی بالا با این رویه ها کار سختی هست اما مزیتشون این هست که سرعت و کنترل بالا رو باهم دارا هستند اما رویه های دانه بلند که به اشتباه از آنها به عنوان فینت هم یاد میشود رویه های دفاعی هستند که از آنها به عنوان معکوس کننده پیج توپ حریف استفاده می شود و برای کات کشیدن در نزدیک و دور از میز عالی هستند.

 

بازی با این رویه ها سبکی کاملا متفاوت طلب میکند و همچنین نیاز به تحرک کمتری دارد. در ایران استفاده از این رویه ها روبه افزایش است. این رویه د&

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow