قاسمپور: کی‌روش و اسکوچیچ بد و بدتر هستند!


			
		قاسمپور: کی‌روش و اسکوچیچ بد و بدتر هستند!
0
در میان اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال ابراهیم قاسمپور بیش از دیگران روی م...



در میان اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال ابراهیم قاسمپور بیش از دیگران روی موضوع برکناری اسکوچیچ و عدم استخدام کی‌روش پافشاری می‌کند.

به گزارش ورزش سه، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد ضعف مدیریتی و فنی اسکوچیچ باعث نمی‌شود که به‌خاطر 5 درصد کار فنی بهتر، به سراغ دیکتاتوری چون کارلوس کی‌روش برویم.

 

ابراهیم قاسمپور به‌عنوان پیشکسوت فوتبال ایران که تجربه حضور در جام جهانی آرژانتین را هم دارد، یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال است که خروجی جلسه‌‌ی آنها مبنی بر عدم صلاحیت اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی در جام جهانی با حواشی فراوانی همراه بود.


به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با مهاجم سابق تیم ملی تا به تبیین دلایلش برای اثبات این موضوع بپردازد. قاسمپور در این مصاحبه صحبت‌های بسیار جالبی را مطرح کرد که توصیه می‌کنیم خواندن آن را به هیچ‌وجه از دست ندهید. گفت‌وگویی که حاوی جملات و تیترهای جالبی است که در ادامه آن را می‌بینید؛

* اسکوچیچ فنی و مدیریتی در حد تیم ملی نیست
* نسبت به دعوت و عدم استفاده از بعضی بازیکنان انتقاد داریم
* نمی‌خواهم با بیان جزئیات اذهان عمومی را برهم بزنم
* کی‌روش با زیردست‌هایش مثل برده رفتار می‌کرد
* مربی ایرانی کار کی‌روش را می‌کرد 100 بار اعدامش می‌کردید
* بازیکن در اردوی اسکوچیچ 2.5 نصف‌شب همبرگر سفارش داده!
* از بدنه تیم ملی اطلاعات به ما رسیده است

 

* خیلی مفصل در مورد نشست منجر به تصمیم برکناری اسکوچیچ صحبت کردید. صحبت را با کلمه‌ای پرحاشیه‌ی "صلاحیت" آغاز کنیم. منظور شما از صلاحیت نداشتن اسکوچیچ، فنی بود دیگر؟
- از نظر مدیریتی و از نظر فنی ایشان را تایید نکردیم. حالا می‌خواهید بگویید صلاحیت، بگویید تایید. می‌خواهید بگویید کارآمد. هرچی.


* پارامترهای فنی‌ای که مورد تایید کمیته فنی قرار نگرفته چه چیزهایی است؟
- ببینید مطالبی است که الان نمی‌خواهیم بازگو کنیم. مثلا شاید بازیکنی باشد که در گزینشش، در استفاده از او در زمین، یک‌سری انتقادات فنی است که ما داریم اما نمی‌خواهیم نام ببریم و فقط گفتیم فنی. و گزارش‌مان را دادیم به هیئت رئیسه. باز هم نکردیم قضیه را؛ فقط گفتیم فنی. دوستان هیئت رئیسه اگر خواستند جلسه بگذارند تا ما قضیه را باز کنیم. عنوان کردیم مدیریتی و فنی.


* منظور شما این است که برای مثال بازیکن ایکس از نظر فنی شایستگی حضور در تیم ملی را ندارد ولی در این تیم هست؟
- نه، نه، نه. کاری با این قضیه نداریم. این را اصلا مربی می‌گوید سلیقه من است و مربیگری هم سلیقه‌ای است. ولی در یک‌سری از مسائل، آوردن یک بازیکن، استفاده نکردن و دوباره خط زدن آن بازیکن یک‌سری مسائل است که در کنار ایرادات فنی، ما داریم. عرض کردم. اعلام کردیم فنی که اگر هیئت رئیسه ابهامی داشت در جلسه‌ای اگر نیاز است آن را بشکافیم.


* شما خودتان از بزرگان فوتبال ایران بودید که به جام جهانی رفتید و مربی رده‌های پایه ما بودید. منظور من به غیر از شماست. سایر اعضای کمیته از نظر ملی دستاورد خاصی نداشتند. آقای عزت‌الهی مثلا سابقه ملی نداشتند یا آقای مدیرروستا تورنمنت بزرگی نبودند هرچند در مرحله انتخابی عضو تیم ملی بودند. آقای محصص که درون زمین اصلا. یا خود آقای ماجدی رزومه آنچنانی در سطح ملی ندارند. صحبت من این است که چرا چنین اشخاصی باید در مورد صلاحت سرمربی تیم ملی نظر بدهند؟
- ببینید متاسفانه بعضی‌ها، نه همه، با حب و بغض صحبت می‌کنیم و غرض‌ورزی. مثلا من عکسی دیدم که از من بود و سایر اعضا و رزومه ما را مقایسه کرده بودند با کی‌روش یا اسکوچیچ و گفته بودند ببینید چه کسانی در مورد این اشخاص نظر می‌دهند. آیا رزومه من واقعا همانی بود که در آن عکس بود؟ مطابقت داشت؟ فلان جا تیمش سقوط کرده. من فقط سه تیم در ایران به سطح بالاتر آوردم. صنعت نفت، فجر سپاسی و بهمن کرج. این سه تیم. الحتا و الامارات را در امارات از دسته پایین‌تر آوردم بالا. داماش رده شانزدهمی را هشتم تحویل دادم. مس رده سیزدهمی را هشتم تحویل دادم. رزومه برخی مربیان بزرگ دنیا را ببینید؛ اصلا فوتبال خاصی بازی کردند؟ اگر اینطور بود مارادونا یا پله باید بهترین مربیان دنیا می‌شدند.


* من اصلا صحبتی در مورد بازی کردن ندارم. مثلا می‌زنم. آقای عزت‌الهی یا مدیرروستا، ماجدی یا محصص به‌عنوان کارشناس یا مربی چه دستاوردی داشتند که تشخیص می‌دهند مربی‌ای که تیم ملی را به جام جهانی رسانده نمی‌تواند در آن جام به ایران کمک کند؟
- بررسی کردن رزومه یا کارهای مربی کار سختی نیست. به‌عنوان یک شخص رسانه‌ای هم می‌توانید بررسی کنید؛ آقای اسکوچیچ چقدر توانایی دارد. آمار و ارقامِ کاری که کرده و مدیریتی که ما می‌گوییم ببینید؛ از نظر توانایی، توانایی مدیریتی داشته؟ از نظر فنی کارهایی که کرده در حد تیم ملی بوده یا نه؟


* این که می‌گویید مدیریتی را بررسی کنید، از درگیری یا موضوع خاصی اطلاع دارید؟ نیازی هم نیست نام ببرید.
- ما از خیلی چیزها خبر داریم! قصد مصاحبه هم نداشتم چون تمام این مطالب گفته شده و نیازی به تکرارش نیست و به قول دوستان اذهان عمومی را به هم بریزیم. حتما دلایلی داشتیم که اگر دوستان خواستند می‌گوییم. تمام شد و رفت!


* بریم در فاز دیگر مصاحبه. شما، منظورم از شما کمیته فنی است. صلاحیت فنی و مدیریتی اسکوچیچ را رد کردید. کی‌روش را هم اما تایید نکردید.
- دلیل خاص خودمان را داریم. شما هم می‌دانید. چه چیز را بگوییم؟


* منظورتان نگاه از بالا به پایین است؟
- بله! برای شما روشن‌تر باید شده باشد تا برای من. نوع برخوردش با مربی‌هایی که کنارش بودند خوب بود؟ یک مربی ایرانی را اجازه نداد کنارش کار کند و با پرخاش کارهایش را انجام می‌داد. رئیس فدراسیون را اصلا قابل نمی‌دانست به همراهش سر یک میز بنشیند و برخورد کند یا مسئولین ورزش را. فکر نمی‌کنم یک مربی اگر دانشی هم داشته باشد بخواهد این کار را بکند. اگر ما مربیان یکی از این کارها را می‌کردیم شما رسانه‌هایی پوست ما را می‌کندید.


* نه آقا جسارت نمی‌کنیم.
- نه دیگر، نه ندارد که. کی‌روش رحمتی را گذاشت کنار. همه گفتید آی خوب کاری کرد. بازیکن‌سالاری نباید باشد. ببخشید اینطور صحبت می‌کنم. اگر یک ایرانی رحمتی را در آن شرایط می‌گذاشت کنار، صد بار پوستش را می‌کندید و نمک می‌زدید و اعدامش می‌کردید. آقای ایکس آقای ایگرگ را کنار کنار گذاشت همه شروع کردید آی این چه کاری است؟! آنقدر گیر دادید؛ بدبخت را شما برکنار کردید! چون چشم‌هایش زاغ است و موهایش بور ولی مربی ایرانی این خصلت‌ها را ندارد. ببینید کی‌روش با زیردست‌هایش مثل برده رفتار می‌کرد. پرتغال یک زمانی برده‌داری داشت. تاریخ را بخوانید. ایشان مثل برده‌ها، یک استخر و سونایی اینجا با فشار، با زور، باهرچی ایجاد کرده بود، دو نصفه شب کارگرها را مجبور می‌کرد روشنش کنند که من می‌خواهم استفاده کنم! خب شما اینها را هم ببینید دیگر.


* موضوع این است که الان اسکوچیچ که از نظر برخورد در شرایط عکس کی‌روش رفتار می‌کند هم، از نظر این کمیته فنی شما صلاحیت ندارد خب!
- دلیل نمی‌شود که یا از این ور بوم بیفتیم یا از آن ور. نمی‌دانم دنبال چه چیزی هستید شما. آن را می‌گوییم، می‌گویید اینطوری؛ می‌گوییم اینطوری، می‌گویید آنطوری. بله اسکوچیچ را به‌عنوان آدمی که مدیریت نداشت و از نظر فنی هم ضعیف بود، تایید نکردیم. حالا اگر به‌عنوان رسانه مدرکی دارید که ایشان از نظر فنی و مدیریتی قوی است ارائه دهید. ما نظر مشورتی خودمان را اعلام کردیم.


* ببینید آقای قاسمپور من که با شما گاردی ندارم. اصلا در جایگاهی نیستم که بخواهم چنین زاویه‌ای بگیرم.
- شما دارید دوستان من در این کمیته را زیر سئوال می‌برید. شما چند سالتان است؟


* 26 سال.
- آیا شما به‌عنوان یک شخص 26 ساله تجربه روزنامه‌نگاری دارید؟


* قطعا در مقایسه با بسیاری از همکارانم تجربه کمتری دارم.
- من نمی‌خواهم شما را رد کنم. اما این آقای عزت‌الهی حداقل بیست سال است که در فوتبال است. در پایه بوده. چرا نمی‌گویید ایشان مطالعه می‌کند، به‌روز می‌کند خودش را. حالا به ایشان فرصت داده نشده مربی تیم ملی شود بحث دیگر است.


* خب خروجی این مطالعات کجاست؟ دستاورد حاصل از آن چیست؟
- از خودش سئوال کنید بهتر جواب می‌دهد.


* خب من اگر به‌عنوان یک خبرنگار 26 ساله کار می‌کنم، می‌دانم که برای مثال، منِ نوعی نمی‌توانم صلاحیت خبرنگاری که بیست سال است در گاردین کار می‌کند؛ زیر سئوال ببرم! شما(کمیته فنی) اسکوچیچ را مدیریتی و فنی رد می‌کنید، کی‌روش را هم رد می‌کنید. مگر می‌شود؟
- می‌خواهی یکی از موارد مدیریتی اسکوچیچ را بگویم؟ آیا شمای 26 ساله اگر مربی تیم ملی باشی اجازه می‌دهی وقتی ساعت 2.5 شب خواب هستی، بازیکنت همبرگر سفارش بدهد برای خودش؟ تا تهش را برو دیگر!


* خب این نظم اردو وظیفه مدیر تیم است که اتفاقا در کمیته فنی شما هم عضو است!
- سرمربی همه‌نوع وظیفه‌ای دارد. مدیر تیم ملی هم وظیفه دارد. استیلی جلوگیری کرده است. اگر او نبود که فاجعه بود! ما می‌گوییم مدیریت، یعنی مدیریت تمرین، اردو و خیلی چیزهای دیگر. مدیریت یک استخر و سونا رفتن نیست که فقط. در مجموعه‌ات باید همه‌چیز را کنترل و اداره کنی.


* عرض من همین است. شما اسکو را رد می‌کنید. کی‌روش به‌عنوان کسی که در هشت سال حضورش روی نیمکت تیم ملی مشکل حاشیه‌ای نداشتیم هم رد می‌کنید. باور کنید نمی‌شود.
- دیکتاتوری کرد!


* حدوسط را بگیریم می‌شود ویلموتس؟ ایشان هم که نشد. اجازه بدهید کمی غیرمنطقی به نظر برسد. اقلا یکی از این دو سبک متفاوت را باید قبول کرد دیگر.
- نه. نه این را قبول داریم و نه آن را. این نظر شخصی ماست. نظر شما هم قابل احترام. هرکسی می‌تواند نظر بدهد. مثل همان آقای ایکسی که گفت نامرد هستید! شما به‌عنوان یک رسانه این کلمه را می‌پسندید؟


* قطعا نه. چرا باید بحث مردانه و زنانه شود اصلا. چه معیاری است.
- عرض من این است که هرکسی می‌تواند اظهار نظر کند. به هرحال ما برداشت‌مان این بود که نه کی‌روش می‌تواند مفید باشد نه اسکوچیچ. کی‌روش را نه به‌خاطر مسائل فنی، به‌خاطر چیزهای دیگر. اسکوچیچ را که نه فنی تایید کردیم نه مدیریتی. شما دارید ما را دادگاهی می‌کنید یا سئوال می‌کنید. کمیته فنی را زیر سئوال بردید. گفتید دانش ندارید و خیلی چیزهای دیگر که ما هم می‌توانیم بگوییم. اگر دانش ندارند از خودشان و از کسانی که انتخاب‌شان کرده‌اند؛ سئوال کنید؛ کجای انتخاب‌های مملکت ما اصولی بوده؟ می‌توانید بگویید؟


* جناب قاسمپور، دلیلی می‌شود برای اینکه بقیه جاها اصولی نباشد؟
- نه دلیل نمی‌شود ولی شما آدم‌های که در فوتبال بودند؛ رد می‌کنید. بعد می‌گویید این آقایی که برده‌داری می‌خواسته راه بیندازد. انواع و اقسام توهین را به جراید و مسئولان و مربیان انجام داده، به صرف اینکه فنی‌اش 5درصد بهتر بوده تایید کنیم؟ یا آقایی که نه مدیریت دارد نه فنی را، قبول کنیم؟ کجای قانون می‌گوید بین بد و بدتر انتخاب کنیم؟


* شما بگویید خوب چه کسی است؟
- اگر خواستند اعلام می‌کنیم.


* خب گفتید داخلی.
- اگر خواستند می‌گوییم.


* اصلا چه داخلی چه خارجی. گزینه جدید 10 روز کلا می‌تواند با تیم کار فنی کند.
- پس اصلا چه کاری است بفرمایید عباس آشی را سرمربی کنید.


* آقای قاسمپور حرف من این است تغییر سودمند است در این مقطع؟
- ما صلاح نمی‌بینیم به تاخیر بیفتد. همان زمان که صعود مسجل شد گفتیم تکلیف را روشن کنید ولی کمیته فنی‌ای نبود.


* جناب آقای قاسمپور عزیز. شما خودتان ماه قبل گفتید من هم مخالف اسکوچیچ هستم اما دیگر دیر شده است.
- بله گفتم ولی وقتی دوستان آمدند و اطلاعات کامل‌تری دادند گفتیم بودن یا نبودنش فرقی ندارد!


* این دوستان از بدنه تیم ملی بودند؛ درست است؟
- بله اطلاعات که از هوا نمی‌رسد.

 


رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow