روش های خشک کردن موز (طرز تهیه چیپس موز) نحوه خشک کردن موز 


			
		روش های خشک کردن موز (طرز تهیه چیپس موز)
		نحوه خشک کردن موز 
0
طرز تهیه چیپس موز   بعضی مواقع دلمان میوه ای را که داریم نمی خواهد و در بعضی مو&#...



طرز تهیه چیپس موز

 

بعضی مواقع دلمان میوه ای را که داریم نمی خواهد و در بعضی مواقع که در دسترس مان نیست، هوس می کنیم. برای این کار بهتر است آن ها را خشک کنید و همیشه از آن ها در همه ی مواقع استفاده کنید. از این میوه های خشک می توانید در تهیه ی دمنوش هم استفاده کنید. در ادامه روش هایی برای تهیه ی چیپس موز و یا خشک کردن موز را آورده ایم.

اگر موزهای زیادی خریداری کرده این و نزدیک خراب شدن آن ها است و نمی دانید با آن ها چکار کنید. البته می توانید با آن ها شیرموز، اسموتی و ... تهیه کنید. اما می توانید آن ها را خشک کنید و به صورت دمنوش و یا حتی میوه ی خشک استفاده کنید. البته این روش ها برای افرادی که مشکلات معده دارند و نمی توانند میوه ی تازه بخورند اما می خواهند از طعم و خواص آن بهره ببرند بسیار مناسب است.

 

برای خشک کردن موز مانند میوه های دیگر روش های متفاوتی وجود دارد. خشک کردن در فر، خشک کردن موز در مایکروفر، خشک کردن در دستگاه خشک کن و حتی خشک کردن در آفتاب و یا روی شوفاژ و بخاری. در ادامه با 5 روش تهیه ی موز خشک شده آشنا می شوید.

 

5 روش تهیه ی چیپس موز:خشک کردن موز در مایکروویو:

برای خشک کردن موز در مایکروویو، ابتدا پوست موزها را بگیرید. سپس آن ها را به برش های نیم سانتی یا کمتر برش بزنید. (دقت کنید پس از خشک شدن موزها حلقه های آن نازکتر می شوند.) سپس روی آن ها را با مقداری آب لیموترش آغشته کنید. این کار برای این است که موز شما سفید بماند.

 

بشقاب مناسب مایکروویو را با مقدار کمی روغن آغشته کنید. فقط در حدی که حلقه های موز به بشقاب نچسبند. سپس موزها را داخل بشقاب بچینید و به مدت 1 دقیقه در بالاترین درجه ی مایکروویو قرار بدهید. در این زمان باید موزها کمی چروک و کم آب شده باشند.

 

سپس آن را خارج کنید و موزها را برگردانید در صورت تمایل می توانید در این مرحله به آن ها طعم دهنده ی مورد نطرتان را اضافه کنید. (طعم دهنده می تواند نمک دریا، نمک کوشر و یا ادویه ی خاصی باشد. اضافه کردن آن سلیقه ای است.)

 

پس از آن، آن ها را داخل فر به مدت 30 ثانیه با بالاترین درجه قرار بدهید. پس از 30 ثانیه آن را خارج کنید و باز، موزها را برگردانید. این کار را 30 ثانیه، 30 ثانیه انجام بدهید تا به حد مورد نظرتان خشک شوند.

 

بعد از خشک شدن موزها، اجازه بدهید؛ آن ها سرد شوند و بعد داخل ظرف درب دار محکمی قرار بدهید و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. البته اگر موزهای شما مقداری نرم  و خیلی کم آب دارند، حتما باید در یخچال نگهداری شوند.

 

طرز تهیه چیپس موز, روش های تهیه ی چیپس موز, راههای تهیه ی چیپس موز

طرز تهیه ی چیپس موز در مایکروویو

 

خشک کردن موز در فر:

برای خشک کردن موز در فر باید به همان روش بالا ابتدا موزها را پوست گرفته و به صورت حلقه های نیم سانتی برش بزنید. دقت کنید حلقه های موز یکسان باشد؛ در غیر اینصورت بعضی از حلقه ها زودتر خشک می شوند و بعضی دیرتر.

 

سپس برش های موز را به آب لیموترش آغشته کنید، و روی سینی توری با فاصله بچینید. اگر احتمال می دهید که موزها از بین سیم های توری می ریزند. می توانید روی سینی توری، کاغذ روغنی پهن کنید و یا یک توری روی آن بگذارید. قرار دادن موزها داخل سینی فر باعث می شود موزها طلایی شوند.

 

روی موزها می توانید نمک و یا طعم دهنده های مخصوص را بپاشید. فر را از قبل با دمای 100-110 درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس موزها را در طبقه ی وسط فر قرار بدهید. پس از 90 دقیقه آن ها را خارج کنید و بتابانید و سپس آن را داخل فر قرار بدهید. این کار را تکرار کنید و مراقب باشید که موزها نسوزند.

 

*دقت کنید درجه حرارت فرها با هم متفاوت است. بنابراین در این فاصله ی زمانی به موزهایتان سر بزنید. پس از خشک شدن موزها آن ها را از فر خارج کنید و اجازه بدهید تا خوب سرد شوند. سپس در ظرف درب دار و محکمی قرار بدهید و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

 

طرز درست کردن چیپس موز, نحوه ی درست کردن چیپس موز, آموزش درست کردن چیپس موز

درست کردن چیپس موز در فر

 

خشک کردن موز در خشک کن:

برای خشک کردن موز با خشک کن ابتدا، مانند روش های بالا برش بزنید و مقداری آب لیموترش به موزها بزنید تا بعد از خشک شدن سیاه نشوند. پس از این کار توری های خشک کن را با مقداری روغن اسپری کنید. سپس حلقه های موز را با فاصله روی آن قرار بدهید.

 

قفسه های خشک کن را داخل خشک کن قرار بدهید و دمای آن را روی 57 درجه ی سانتیگراد (135 درجه ی فارنهایت) تنظیم کنید. آن را هر 1-2 ساعت چک کنید. حدود 6 تا 12 ساعت طول می کشد. تا موزها خشک شوند. سپس آن ها پس از خنک شدن داخل ظرف مناسب قرار بدهید و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

 

روشی دیگر برای خشک کردن موز و یا تهیه ی چیپس موز در خشک کن این است که موز را پوست بگیرید. سپس کاغذ روغنی را روی سطحی صاف قرار بدهید و موز را به صورت کامل روی آن قرار بدهید و یک تکه کاغذ روغنی روی موز بگذارید و با تخته ای آن را فشار بدهید تا به صورت یکدست له شود و قطر نازکی پیدا کند.

 

سپس توری های خشک کن را روغن اسپری کنید و روی موز مقداری آب لیموترش بزنید. موزها را به صورت کامل روی توری ها قرار بدهید و باقی موارد مانند روش قبلی است. اما در این روش موزها نازکتر هستند و زودتر خشک می شوند. بنابراین زودتر به آن ها سر بزنید. در پایان چیپس موز را با پیتزا بر برش بزنید.

 

تکنیک های خشک کردن موز, طرز درست کردن چیپس موز, نحوه ی درست کردن چیپس موز

روش های خشک کردن موز در خشک کن

 

خشک کردن موز در آفتاب:

برای خشک کردن موز در آفتاب، باید موزها را برش های حلقه ای بزنید و به آبلیمو آغشته کنید و روی توری های مخصوص (سبد توری) قرار بدهید، روی آن توری پارچه ای بکشید و در آفتاب قرار بدهید.

 

هر روز به آن ها سر بزنید و موزها را زیر و رو کنید؛ این روش خشک کردن موز زمان زیادی می برد حدود 8-10 روز زمان بر است. پس از خشک شدن آن ها را داخل ظرف های مناسب قرار بدهید. 

 

*دقت کنید در روزهایی که در هوا گرد و غبار است آن ها را به داخل منزل بیاورید و باز داخل آفتاب قرار بدهید. باید در آفتاب در محیط باز باشند که جریان هوا سبب خشک شدن موزها شود.

 

* در این روش نسبت به روش های دیگر رنگ موزها روشن تر می شود.

 

روش های تهیه ی چیپس موز, راههای تهیه ی چیپس موز, روش خشک کردن موز

آموزش خشک کردن موز در آفتاب

 

خشک کردن موز روی بخاری یا شوفاژ:

خشک کردن موز روی شوفاژ، زمان بیشتری نسبت به بخاری می برد. زیرا حرارت آن کمتر است. بنابراین مانند روش های بالا، موزها را خرد کنید و کمی آب لیموترش به آن ها بزنید تا سیاه نشوند. سپس روی بخاری یا شوفاژ خود کاغذ فویل تمیزی بکشید.

 

مقدار خیلی کم فقط در حدی که موزها به فویل نچسبند، اگر روغن زیاد شود، موزها به جای خشک شدن سرخ می شوند. سپس موزها را با فاصله روی فویل قرار بدهید.

 

شعله ی بخاری را کم کنید و میزان درجه ی شوفاژ را حدی کنید که گرم باشد. هر چند ساعتی یکبار موزها را بچرخانید تا هر دو طرف آن به یک اندازه خشک شوند. پس از خشک شدن آن ها را داخل سبدی بریزید و اجازه بدهید خنک شوند با این روش هنگام خنک شدن موزها عرق نمی کنند و نرم نمی شوند. پس از خشک شدن موزها را داخل ظرف در داری قرار بدهید. و در مکانی مناسب نگهداری کنید.

 

روش های تهیه ی چیپس موز, راههای تهیه ی چیپس موز, روش خشک کردن موز

نحوه ی خشک کردن موز روی بخاری و شوفاژ

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow